Sumpsildpadde
Fra : RC

Dato : 14-04-06 18:48

Hejsa.

Jeg overvejer at anskaffe mig 2 sumpskildpadder ( to stk. for at de ikke
skal kede sig ).
Mit spørgsmål lyder :
Hvor stort skal et Akvarium være og hvor på nettet kan jeg søge mest muligt
oplysning om pasning m.v. af denne padde ?

På forhånd tak.

/Knudsen.

Fra : HD

Dato : 15-04-06 14:29

hej helst ikke mindere end 200 med 2/5 dele land areal og 3/5 vandareal og
der skal skiftes van ved dem hver dag de spiser meget (sildefiler er godt)
og sviner voldsomt, på landarealet skal du have en varmelampe der giver
omkring 30 grader som de så ligger og soler sig i.
held og lykke med dem.
Hans D.

Fra : Per W.

Dato : 15-04-06 21:31

"RC" <2468@jubii.dk> skrev i melding

> [...]
> Hvor stort skal et Akvarium være og hvor på nettet kan jeg søge mest
> muligt oplysning om pasning m.v. af denne padde ?

Du må minst ha ett akvarie på 400-500 liter og ett landområde på 0,5 - 1kvm
pluss en sandkasse som er 30cm dyp eller mer. Husk at disse blir opptil 25cm
store og krever mye plass. Som unger kan du sikker klare deg med mindre
akvarie, men som voksne er det dyreplageri med akvarier under 4-500 liter.

/Per W.

Fra : jeanette

Dato : 15-04-06 22:33

> [...]
> Hvor stort skal et Akvarium være og hvor på nettet kan jeg søge mest
> muligt oplysning om pasning m.v. af denne padde ?

Ja undskyld men så stort behøver det altså ikke være overhovedet jeg har
arbejdet i en dyrehandel og der havde vi også sumpskildpadder og skal du
bare have 2 skal kan du sagtens nøjes med et af de her starter akvarier på
54 L de koster ca 498 kr og hvad angår at finde noget om dem kan du se her
http://www.bonniedyrecenter.dk/default.asp?contentsection=A36D2EE888084A6CBF4BCDFBFEDAE179&objectid=164&zcs=596

http://www.petersenspadder.dk/pasning.html#akvarium

http://www.hobbydyrene.dk/Skildpaddesiden.htm

også lige den her de har godt udstyr til dyr
http://www.avifauna.dk/product_info.php?products_id=5884

Fra : Per W.

Dato : 16-04-06 17:09

"jeanette" <jeanette@netsolv.dk> skrev i melding

> [...]
>
> http://www.petersenspadder.dk/pasning.html#akvarium
>
> http://www.hobbydyrene.dk/Skildpaddesiden.htm
>
> også lige den her de har godt udstyr til dyr

Dette bekrefter vel bare det jeg har sagt om dyrebutikker, rett og slett
udugelige. Hvis du leser den linken du har lagt ved her så ser du at det er
anbefalt 500 liter til 1 padde, så hvordan kan du si at 54L holder. Vet du i
det hele tatt hvor raskt ei skilpadde vokser, noen ide overhode? Eller lever
du i den tro at de lever i 1-2 år og så skal man kjøpe seg nye?. Håper
virkelig ikke du har dyr.

/Per W.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-04-06 18:49

Per W. wrote:

> [...]
> noen ide overhode? Eller lever du i den tro at de lever i 1-2 år og
> så skal man kjøpe seg nye?. Håper virkelig ikke du har dyr.

Det bør nok også nævnes at de bliver 40-60 år gamle hvis det holdes korrekt.
Jeg vil anbefale at finde nogle 'brugte', dem er der stadig mange af i den
Blå, f.eks. Ellers annocér på NHF's forum eller på markedsgrupperne efter
nogle. Man kan som regel få dem foræret.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : RC

Dato : 17-04-06 15:05

Tak for Jeres svar ( selvom I ikke er enige.....)

/ Knudsen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-04-06 17:23

RC wrote:
> Tak for Jeres svar ( selvom I ikke er enige.....)

Sådan er det på usenet - der får man ikke nogle endegyldige svar - man får
en masse meninger fra enkelt-personer, der ikke nødvendigvis er enige, men
alligevel godt kan have noget rigtigt i sig alle sammen ;.-)

Så må man selv vurdere, hvad der er brugbart og hvad der ikke er

--
Jan
<Signatur ude af drift>