HJÆLP!!!! - Jeg er i tvivl - kan du kaste ~
Fra : Cifly

Dato : 07-04-06 10:00

Hej NG

Mine fisk ( 10 sværddrager og 2 sugemaller samt 2 platyer) er nu på
tredjedagen i medicinsk behandling for Fiskedræber.

Jeg er i tvivl om det hele forløber som det skal.

En sugemalle er død og flere fisk viser tegn på svækkelse i værre grad end
før, bl.a. ved finneråd og svamp samt sammenklappede finner.

Dette er forløbet efter jeg havde konstateret Fiskedræber og indkøbt middlet
"Fauna-mor" samt læst vejledningen.

Dag 1.
1. Tilsætter 16 dråber Fauna-mor (vejledning: 20 dråber v. 100 L vand. Mit
akvarie rummer 85 L og har dermed doseret ved ca. 80 L vand).
2. Afkobler pumbe og fjerner filtermaterialet.
3. Tilkobler pumbe igen, altså uden filter.
4. Placere filtermaterialet i en spand med vand et køligt sted.
5. Fiskene fodres ikke.

Dag 2.
1. Dosere 16 dråber Fauna-mor.
2. Fiskene fodres ikke.

Dag 3.
1. Fiskene fodres (men spiser ikke nævneværdigt.)
2. Konstatere at en sugemalle er død og nr. 2 er stærkt svækket og resten af
fiskene viser tydelige tegn på svækkelse: sammenklappede finner, spiser ikke
og enkelte har tilsyneladende fået svamp og eller finneråd.
3. Skyller filtermateriale groft i lunkent vand og isætter det igen i pumben
og tilslutter det hele til akvairet igen.
4. Der medicineres ikke.
--
Venlig hilsen
Cifly

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-04-06 11:59

Cifly wrote:
> Mine fisk ( 10 sværddrager og 2 sugemaller samt 2 platyer) er nu på
> tredjedagen i medicinsk behandling for Fiskedræber.
> Jeg er i tvivl om det hele forløber som det skal.

Det kan også være lidt af en videnskab, da der er andre sygdomme end
fiskedræber, der også giver hvide pletter bl.a. "forkølelse", der skyldes
for svingende temperaturer.

> En sugemalle er død og flere fisk viser tegn på svækkelse i værre
> grad end før, bl.a. ved finneråd og svamp samt sammenklappede finner.

Finneråd og svamp hænger ikke sammen med f.x. fiskedræber - så du har
åbenbart flere sygdomme samtidig.

> Dette er forløbet efter jeg havde konstateret Fiskedræber og indkøbt
> middlet "Fauna-mor" samt læst vejledningen.

Det burde hjælpe, hvis det er fiskedræber - men ikke på finneråd og lign.

> Dag 3.
> 1. Fiskene fodres (men spiser ikke nævneværdigt.)

Det gør vi andre heller ikke, når vi er syge - så spar meget på foderet de
første dage.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Cifly

Dato : 07-04-06 17:14

Jan Vestergaard wrote:

> Det kan også være lidt af en videnskab, da der er andre sygdomme end
> fiskedræber, der også giver hvide pletter bl.a. "forkølelse", der
> skyldes for svingende temperaturer.

Ja, det er rigtigt. Men jeg er helt sikker på, at det ikke er sådanne
pletter. Disse er hvide og dog lidt glinsende, hvorimod forkølelsespletter
(som jeg ar forstået det) er mere matte. Bortset fra det, har der ikke været
svingende temperaturer i akvariet, bortset fra ved vandskift. Men det er ca.
1 uge siden og det var stuetemp. ca.

> Finneråd og svamp hænger ikke sammen med f.x. fiskedræber - så du har
> åbenbart flere sygdomme samtidig.

Ja, lige præcis. Og finneråd samt svamp er vel til stede i akvariet altid,
ik, og rammer svage dyr.

> Det burde hjælpe, hvis det er fiskedræber - men ikke på finneråd og
> lign.

> Det gør vi andre heller ikke, når vi er syge - så spar meget på
> foderet de første dage.

Afgjort og der er ingen risiko for overfodring.

Iøvrigt er én unge død samt en større sværddrager der er godt på vej. Det
går for hurtigt til at jeg kan nå at reagere.

Finneråd og svamp kræver også medicin, ik, og kan jeg medicinere samtidig?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-04-06 17:35

Cifly wrote:
> Finneråd og svamp kræver også medicin, ik, og kan jeg medicinere
> samtidig?

Det ved jeg "heldigvis" ikke - jeg har været lykkelig (heldig ?) forskånet
for sygdomme i de 40 år, jeg har haft akvarier.

Så jeg ved kun det om det, som jeg har læst mig til om sygdomme.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Cifly

Dato : 07-04-06 19:47

Jan Vestergaard wrote:

> Det ved jeg "heldigvis" ikke - jeg har været lykkelig (heldig ?)
> forskånet for sygdomme i de 40 år, jeg har haft akvarier.
>
> Så jeg ved kun det om det, som jeg har læst mig til om sygdomme.

Har tidligere (for 10 år siden) også holdt et 120 L akvarie, med flere
forskellige racer sammen og aldrig stødt på problemer.

Jeg er dog også skråsikker på, at problemet denne gang kom ind med et parti
røde myggelarver, der på det kraftigste frarådes mange steder på nettet,
pga. snyltere.

Det ville også være fedt hvis flere ville svare, for jeg er sikker på at
nogle her i fora kender til problemet og en evt. løsning.

Fra : Cifly

Dato : 07-04-06 19:48

Jan Vestergaard wrote:

> Det ved jeg "heldigvis" ikke - jeg har været lykkelig (heldig ?)
> forskånet for sygdomme i de 40 år, jeg har haft akvarier.
>
> Så jeg ved kun det om det, som jeg har læst mig til om sygdomme.

I øvrigt er endnu 2 unger og en sugemalle bortgået.

Bortset fra det, så sugemallerne ud til at yngle og trives gevaldig godt,
lige indtil introuktionen af myggelarverne.

Fra : Lars

Dato : 08-04-06 08:41

"Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> skrev i en meddelelse

> I øvrigt er endnu 2 unger og en sugemalle bortgået.
>
> Bortset fra det, så sugemallerne ud til at yngle og trives gevaldig godt,
> lige indtil introuktionen af myggelarverne.

Hej,

Jeg oplevede noget lignende da jeg på et tidspunkt Fik nogle "vildtfangede"
guppyer. Jeg tror det var opdræt, men de så fine ud, og det var det jeg gik
efter, efter de kom i en af mine mindre akvarier, gik alt galt deri, Hvide
pletter og næsten det samme som du beskriver. Efter en dags tid var der én
ud fire guppyer tilbage, lever iøvrigt stadig, Så begyndte jeg ligeledes med
faunamor kur. Samtidig roddede jeg lidt rundt i mine akvarier, har 7 ialt.

Efter yderligere et par dage var der røget en ancitrus og en zterbai
pansermalle, samtidig så mine dværgcichlider ud til at halte lidt, Gode råd
var dyre, og jeg anede ikke hvad jeg skulle gøre, men tænkte nu må det gå
sin gang! Og det lykkelige var at der ikke døde flere. Men hertil skal også
nævnes at jeg så fremgang efter ca. 5. dag!

Her havde jeg så gjort to mindre askvarier klar (80l), delte mine fisk op i
skræntende og næsten raske, og det er så min pointe for efter jeg gjorde det
skete der en utrolig hurtig fremgang! efter et par dage var selv de
skræntende meget friske, og de næsten raske kunne jeg intet se på. Herefter
rensede jeg det andet akvarie fuldstændig. Og efter endnu 3 uger indkøring
var alt næsten tilbage som før!

Resultat en guppy +

ancistrus - 1
sterbai - 1
Apistogramme - 1
guppyer - 3

8 stk sterbai så syge ud, men klarede den
1 apistogramma hun klarede den, men havde været helt nede at vende!
3 ancistrus så uberørte ud gennem hele forløbet
2 dværgguramier så helt rakse ud hele vejen igennem

Hvad det var, ved jeg ikke, tror selv det var noget lignende dit, har haft
akvarie i 15år, og det er 7-9-13 stadig min eneste gang med direkte sygdom i
et akvarie!

Og til sidst, Man kan købe røde myggelarver der er frysetørret flere steder,
de er nemmere at arbejde med, og det ser ud til at fiskene er ligeså vilde
med dem!

Jeg ved godt at der ikke er meget hjælp at hente, men så ved du da at du
ikke der eneste der har prøvet det!

Held og lykke!

Og god bedring!

Lars

Fra : Cifly

Dato : 08-04-06 13:31

Lars og Jan:

Jeg har nu kun 2 Platyer tilbage og de ser sjovt nok ud til at have det
fint.

Alle Sværddragere er bortgået ved døden samt de 2 maller.

Så nu er spørgsmålet egentlig bare: hvad f.... skete der, undskyld mit
franske. For de myggelarver jeg fodrede med, var frosset ned og holdt i
fryseren og akvariet har på de 14 dage, fået vandskift (50%) 1 gang.

Endvidere er spørgsmålet, hvad jeg nu gør med planter og inventar i
akvariet. Holder selvfølgelig ikke nu, man må op på hesten igen.

Skal jeg skrotte planterne, filteret ........

Fra : Jan Krag

Dato : 08-04-06 10:07

Hej
Du skriver intet om evtuelle vandskift undervejs, så jeg kom til at
tænke på om du har kontroleret vandværdierne?
Når du fjerner filtermaterialet kan der jo hurtigt komme for meget
nitrit og/eller nitrat i vandet, og det vil også have en tydelig
svækkende effekt på fiskene som kan give diverse følgeproblemer.
Jeg ville derfor nok tjekke ihvertfald nitrit og nitrat, eler
alternativt skifte så meget vand at du "ved" at det ikke er et problem.

Dertil har jeg hørt flere steder fra at de der parasiter der giver hvide
pletter (Ichy.......) desværre er ved at være imune overfor bl.a.
fauna*mor (og de tilsvarende fra konkurrenterne), så man skal til at
overveje noget andet medicin eller en kombi-kur. Der er dog lidt
forskellige holdninger til hvilket alternativ der anbefales - spørg evt.
din lokale fiskebutik hvis du har sådan en og det er en i den "bedre
ende". (hvor bor du i landet? - måske kan nogen herinde anbefale en god
butik)

Da vi startede vores nye store akarie op for et par måneder siden fik vi
også noget der kunne ligne hvide pletter på nogle til formålet
(akvarieopstart) indkøbte "foderfisk", men det gik væk igen af sig selv
efter et par grundige vandskift uden at vi mistede nogle fisk. Der var
dog på det tidspunkt meget lav fiskebestand ift. akvariets størrelse.

Håber du kan bruge noget af ovenstående til at komme videre.