C++ uden kommandoprompt
Fra : David Trasbo

Dato : 04-05-06 11:45

Jeg er fuldstændig blank i C++. Har installeret en kompiler og lært hvordan
man skriver "Hello World!". Det virker fint. Der står "Hello World!", når
jeg åbner programmet.

Men det er da kedeligt at se på en sort baggrund med noget hvidt tekst.

Har man mulighed for selv at give sit program noget stil? (Det tror jeg da,
men det er mest hvordan man gør det).

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-06 11:50

David Trasbo skrev:

> [...]

> Har man mulighed for selv at give sit program noget stil? (Det tror jeg da,

Jeg kan ikke. Conio.h har muligvis indbygget nogle kommandoer til
at styre farver, men de virker ikke i en kommandoboks på XP - og
conio.h er ikke en del af standarden, og den er forskellig fra
compiler til compiler.

I XP kan man sætte egenskaberne for en genvej til en kommandoboks
så den bliver pænere at kikke på.

--
Bertel

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 04-05-06 12:27

David Trasbo wrote:
> [...]
>
> Har man mulighed for selv at give sit program noget stil? (Det tror jeg da,

Ikke i standard C++:

Men en Windows specifik løsning:

inkluder windows.h og brug:

SetConsoleTextAttribute(con, FOREGROUND_BLUE | FOREGROUND_INTENSITY |
BACKGROUND_GREEN);

Arne

PS: Klager over at farverne er grimme modtages ikke.

Fra : David Trasbo

Dato : 04-05-06 13:19

Arne Vajhøj skrev:

> Ikke i standard C++:
>
> Men en Windows specifik løsning:
>
> inkluder windows.h og brug:
>
> SetConsoleTextAttribute(con, FOREGROUND_BLUE | FOREGROUND_INTENSITY |
> BACKGROUND_GREEN);

Jeg bruger kompileren Dev-C++. I den er der en Windowsspecifik skabelon.
Dvs. med blå rammer og alt det der. Men jeg kan godt nok ikke finde ud af,
hvor jeg skal placere mit indhold?..

Jeg har uploadet skabelonen, hvis nogle skulle have lyst til at kigge på
den: http://peecee.dk/uploads/stuff/windowsskabelon.txt

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 04-05-06 13:36

David Trasbo wrote:

> [...]
> hvor jeg skal placere mit indhold?..
>
> Jeg har uploadet skabelonen, hvis nogle skulle have lyst til at kigge på

Det er en windows app og ikke en console app.

Win32 API GUI.

Hvis du lige er begyndt, så vent lidt med det.

Ellers kig på http://www.winprog.org/tutorial/.

Arne