Moms på kunst?
Fra : Uni Bull

Dato : 25-04-06 01:43

Hej.

Er der nogen der ved om der skal betales moms
af kunst købt i Danmark?

Specifikt er der tale om et maleri der overvejes
købt direkte af kunstneren.

Grunden til spørgsmålet er, at den eventuelle køber
er bosiddene i Grønland - og normalt er der mulighed
for momsfritagelse ved køb af Danmark.
(Det gælder naturligvis kun varer der ikke er afgifts-
belagte i Grønland - men det formoder jeg ikke at
malerier er...)

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 25-04-06 06:50

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der nogen der ved om der skal betales moms
> af kunst købt i Danmark?

Kunst er ikke fritaget for moms.
Hvis du er køber betaler du 25% som på alt andet. Dog kan kunstneren nøjes
med at retunerere de 5% til staten hvis han/hun er momsregristreret som
kunstner.

> [...]
> købt direkte af kunstneren.
> Grunden til spørgsmålet er, at den eventuelle køber
> er bosiddene i Grønland - og normalt er der mulighed

Et maleri er vel som andre varer? Det kommer elvfølgelig an på hvilken
afgift vi taler om her.

Sørensen

--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Søren Buus Daugaard

Dato : 26-04-06 06:24

Hej
Prøv at sende en mail til Told og Skat, så får du det helt rigtige svar.
Der er nogle særlige regler for moms på kunst, særlig nedsat moms, men om de
regler gælder her, aner jeg ikke.
Med de venligste hilsener
Søren Daugaard

Fra : Uni Bull

Dato : 07-05-06 13:13

"Søren Buus Daugaard" <operaenSLETTES@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er nogle særlige regler for moms på kunst, særlig nedsat moms, men om

Efter din post har jeg spurgt ToldSkat om svar, men afventer stadig
at høre noget fra dem.

Jeg giver besked...

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Uni Bull

Dato : 13-05-06 23:53

> Jeg giver besked...

Svaret fra Skat var:

Hvis en dansk momsregistreret virksomhed sælger varer til Grønland (som ikke
er med i EU) kan salget ske uden moms.

Dette gælder også kunstværker.

Med venlig hilsen

Pia From