Hjælp - forøget appetit
Fra : Ole

Dato : 14-05-06 15:44

Hej Gruppe

Jeg håber, at der er nogen, der kan komme med nogle gode råd.

For godt 2 år siden besluttede jeg mig for, at tiden var inde til at få
vægten ned. Det første lange stykke tid gik det godt.

Status for et par måneder siden var var status et vægttab på samlet i
underkanten af 50 kg. De største kostmæssige ændringer skete i starten af
forløbet, og det har været småt med ændringerne i denne kategori. En anden
ændring indenfor de sidste års tid er øget motion primært i for af 2-4
ugentlige besøg i det lokale fitnesscenter, primært til spinning, som jeg
finder vældigt godt.

For en god måneds tid siden, var jeg i den heldige situation at have en god
lang ferie fra arbejdet. Dette medførte en pæn del besøg i det lokale
fitnesscenter. Desværre midt inde i ferien begyndte appetitten at blive
større, og det er mere end meget almindeligt svært at holde mig fra at spise
noget. I mange tilfælde har disse ting desværre været nogle af de gamle og
usunde vaner, hvilket igennem den seneste måned har medført en vægtstigning
på cirka 6 kg.

Er der nogen, der har nogle idéer til at komme videre ?

Ole

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-05-06 22:17

Ole skrev den 14-05-2006 16:44:
> [...]
> underkanten af 50 kg. De største kostmæssige ændringer skete i starten af
> forløbet, og det har været småt med ændringerne i denne kategori.

Det er da også sådan det skal være.

Du har opdaget, at du sejlede i den forkerte retning. Lavede nogen
drastiske manøvre for at vende skuden, så du igen sejlede i den rigtige
retning. Sidenhen har det kun været brug for småjusteringer.

Det syntes jeg ikke, at du bør undre dig over.

> En anden
> ændring indenfor de sidste års tid er øget motion primært i for af 2-4
> ugentlige besøg i det lokale fitnesscenter, primært til spinning, som jeg
> finder vældigt godt.

Ok, der er jeg lidt nysgerrig. Der er noget spinningshold på mit
arbejde og der er et eller andet som siger mig, at det er lidt for meget
"sergeant råber af rekrut"-okseri over spinning.

Det kan være, at du kan afmystificere spinning for mig.

> [...]
> lang ferie fra arbejdet. Dette medførte en pæn del besøg i det lokale
> fitnesscenter. Desværre midt inde i ferien begyndte appetitten at blive

På en eller anden måde ret logisk. Du beder maskinrummet om at løbe
noget stærkere, så må du også affinde dig med at du skal allokere flere
ressourcer til "skibets" drift.

> og det er mere end meget almindeligt svært at holde mig fra at spise
> noget.

igen vækker du min nysgerrighed (ups, det hedder vist: videbegærlighed).
Hvad er /noget/?

> [...]
> på cirka 6 kg.
>
> Er der nogen, der har nogle idéer til at komme videre ?

One word: Overblik!

Overblik over om det er i bestemte situationer dine gamle uvaner
dukker op igen

Overblik over dine kostvaner. På jævnt dansk: Hvad ryger der reelt
ned i indkøbskurven. For du har vel til hensigt at spise hvad du køber, ik?

Overblik over dit aktivitetsniveau. Lige fra bevidst motion
(fitnesscenter), men også over den ubevidste (har du noget tranSport,
som ikke involverer motorsport?). Er der hindringer i vejen i din
dagligdag fra at komme i fitnescenteret?

Overblik over din helheds-situation. Er der sneget sig andre
prioriteter ind i din dagligdag (ny kæreste/kone; nyt arbejde; frivillig
arbejde osv osv osv).

Prøv at tænke tilbage til din start af vægttabsprocessen. Hvad var det
du ville opnå med dit vægttab? Altså ikke kun de kilomæssige (for
kiloene er jo i princippet kun et tal), men også andre ting i dit liv.
Har du opnået dem?
Hvis nej, er det så fordi disse ting stadig er ligeså langt væk som
dengang du var størst dvs. at det var en drøm som du håbede på ville gå
i opfyldelse. Eller kan du se, at tingene er rykket nærmere dvs. at
drømmen var mere realistisk og at du stadig befinder dig i processen i
at opnå den.
Hvis ja, hvad kunne være det næste projekt som du kan arbejde ligeså
passioneret imod (naturligvis uden at kaste vægttabet over bord).

Jeg er meget interesseret i at høre om du finder ovenstående relevante
for din situation eller om det er helt hen i vejret.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-05-06 12:24

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> råber af rekrut"-okseri over spinning.
>
> Det kan være, at du kan afmystificere spinning for mig.

Du taler om DIN oplevelse af, hvad spinning er. Vil din oplevelse ændre sig
af at høre andres måske helt anderledes oplevelse? Jeg bryder mig ikke selv
om spinning - men jeg har en veninde, der er så tosset med det, at hun netop
selv er uddannet som instruktør i spining. Hendes nok så begejstrede omtale
har ikke ændret MIN oplevelse.

Har du lyst til at gå til spinning? Har du med andre ord lyst til at ændre
din opfattelse af spinning?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-06 21:55

Lisbeth Jacobsen skrev den 15-05-2006 13:23:

> Du taler om DIN oplevelse af, hvad spinning er.

Og hvad så?

> Vil din oplevelse ændre sig
> af at høre andres måske helt anderledes oplevelse?

Ja da.

Jeg er nemlig åben overfor input.

> [...]
> selv er uddannet som instruktør i spining. Hendes nok så begejstrede omtale

Det fortæller så mere om dig end om nogen som helst anden.

Og igen: Hvad kan det være, at du drejer alle tråde til at skulle
dreje sig om dig, dine oplevelser eller dine veninder?
Så interessant er du heller ikke.

> Har du lyst til at gå til spinning?

Det ved man aldrig.

Pt. har jeg det fint med motionscenteret på arbejde, som jeg har besøgt
6 gange alt i alt og prøvet stort set alle maskiner, lige fra
motionscykel, romaskine, løbebånd, elipse-træneren,
rygøvelses-"maskiner" og et par håndvægte.
Alt sammen en del af min proces.

som skrevet andet steds, så har jeg i øjeblikket kun ét succeskriterium:
Nemlig at komme igen, igen igen igen igen igen. .....osv osv osv osv.

Senere er det da ikke utænkelig, at der kommer spinning på også.

> Har du med andre ord lyst til at ændre
> din opfattelse af spinning?

Jeg har lyst til at afmystificere en masse om den store brede vifte af
motionsformer.

Dit næste indlæg skriver du sikkert noget om, at man bare skal springe
ud i det. Det er så sådan som du er skruet sammen oven i dit hoved. Og
hjertelig tillykke med det.

Jeg har det på en anden måde.

hvorfor ser du egentlig en eller anden mission i, at stille
spørgsmålstegn ved min situation og hvad jeg gør, hvad jeg netop ikke
gør og hvorfor og hvorfor ikke?

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-05-06 23:27

> Ja da.
> Jeg er nemlig åben overfor input.

Hvad har indtil nu afholdt dig fra at opsøge positive input, der kunne have
ændret dit syn på spinning?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 16-05-06 06:13

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har indtil nu afholdt dig fra at opsøge positive input, der
> kunne have ændret dit syn på spinning?

hvem siger han har afholdt sig fra det??
måske han bare ikke har tænkt over at spørge ind til det før.....

der er ingen grund til at se det som noget negativt at man spørger ind til
en motionsform.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-05-06 09:46

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> der er ingen grund til at se det som noget negativt at man spørger ind til
> en motionsform.....

Jeg ser det absolut ikke som noget negativt!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 16-05-06 17:01

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ser det absolut ikke som noget negativt!

du får det ellers til at fremstå som meget negativt at carsten spørger ind
til noget han er nysgerrig omkring....

"Hvad har indtil nu afholdt dig fra at opsøge positive input, der kunne have
ændret dit syn på spinning?"

hvem siger at de input carsten allerede har ikke er positive fra
fortællerens side??
hvem siger at carstens syn behøver ændre sig (fra negativt til positivt som
du får det til at fremstå)?
hvad er din bevæggrund til at få, en for mig, positiv ting til at fremstå
som værende negativt ladet?
og hvorfor svarer du ikke på direkte spørgsmål?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-05-06 21:39

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> du får det ellers til at fremstå som meget negativt at carsten spørger ind
> til noget han er nysgerrig omkring....

Du læser det sådan - men jeg oplever det ikke overhovedet som negativt at
spørge!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 16-05-06 22:08

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Du læser det sådan - men jeg oplever det ikke overhovedet som
> negativt at spørge!

bare at svare åbenbart......

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-06 22:31

Lisbeth Jacobsen skrev den 16-05-2006 22:38:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Du læser det sådan - men jeg oplever det ikke overhovedet som negativt at
> spørge!

Og siden du spørger mig, så kan jeg fortælle dig, at dine spørgsmål
bliver oplevet som negativt.

Et forslag til forbedring er, at du fortæller lidt om bevæggrunden til
dit spørgsmål før du stiller spørgsmålet. Fx hvad du vil bruge svaret
til* eller med hvilket perspektiv du ønsker svaret skal skrives ud fra.
jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men jeg er næsten overbevist
om, at jeg er mere positiv overfor at besvare dine spørgsmål så.

*: og det er ikke nok, at skrive at du vil blive klogere på hvad jeg
mener. Hvorfor skulle det motivere mig, at svare på dine spørgsmål
at du skal blive klogere på hvad jeg mener? Hvad er det du vil bruge
dette /klogere på/ til? er det til din egen proces, er det fordi du
kender en som er på niveau med mig eller hvad?

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-05-06 23:01

> Og siden du spørger mig, så kan jeg fortælle dig, at dine spørgsmål bliver
> oplevet som negativt.

Det er ikke ualmindeligt, at spørgsmål er ment på én måde men opfattes på
forskellige måder. Faren for misforståelser er specielt stor, når det drejer
sig om det skrevne ord.

Spørgsmålet "er du snart færdig" kan opfattes på mange måder - afhængig af,
hvilket ord der lægges tryk på. Er det positivt, neutralt eller negativt
ment?

Det samme gælder et spørgsmål som "hvad har du gang i". Hvor skal trykket
lægges, når det læses? Er det negativt eller positivt ment?

> Fx hvad du vil bruge svaret til*

Jeg spørger altid for at blive klogere på, hvad sagen drejer sig om - for at
forstå, hvordan den anden oplever situationen.

> *: og det er ikke nok, at skrive at du vil blive klogere på hvad jeg
> mener.

Jamen det ER derfor! *S*

> Hvorfor skulle det motivere mig, at svare på dine spørgsmål at du skal
> blive klogere på hvad jeg mener?

Jeg er ikke ude på at motivere dig til at svare. Jeg overlader det til dig
at afgøre, om du har lyst til at svare eller ej. Og jeg er tilfreds med at
få svar på de ting, du har lyst til at uddybe.

> Hvad er det du vil bruge dette /klogere på/ til?

Til at øge min forståelse for, hvad der tales om.

> er det til din egen proces,

Det er aldrig til at vide, hvornår andres oplevelse får en til at se med nye
øjne på ens egen situation. Det sker til tider, når man mindst venter det.
Jeg har lige siddet det meste af eftermiddagen og aftenen og talt med en
veninde om tunge ting HUN har oplevet - og ganske uventet gav hendes
beretning mig aha-oplevelser på ting, der her og nu er vigtige i mit liv.
Sådan er det heldigvis - at andres fortællinger kan bidrage til, at man får
større forståelse for sin egen proces/situation. Det er dog ikke mit mål,
når jeg spørger - men det er til tider en ekstra gevinst ved at spørge.

Nogle af de spørgsmål min veninde stillede mig, betød iøvrigt også, at jeg -
for at kunne svare hende - måtte gennem tanker og overvejelser, jeg ellers
ikke uden videre var kommet gennem. At finde svarene på hendes spørgsmål
skabte større forståelse i mig.

Min pointe er - for at udtrykke det kort - at det andre fortæller og spørger
om, meget vel kan ende med at påvirke den proces man selv er inde i. Så ja..
dine spørgsmål og svar kan også ende med at påvirke min proces. Det er dog
ikke mit mål. Men det er til tider en sidegevinst.

> er det fordi du kender en som er på niveau med mig eller hvad?

Jeg er usikker på, hvad du mener med at "være på nivau med mig"?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-06 16:32

Lisbeth Jacobsen skrev den 16-05-2006 00:26:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har indtil nu afholdt dig fra at opsøge positive input, der kunne have
> ændret dit syn på spinning?

Lisbeth, svar mig lige på ét spørgsmål:

hvorfor ser du egentlig en eller anden mission i, at stille
spørgsmålstegn ved min situation og hvad jeg gør, hvad jeg netop ikke
gør og hvorfor og hvorfor ikke?

som emnelinjen siger: Hvad har du gang i?

Eller sagt på en anden måde: hvad vil du bruge mit svar til?

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-05-06 21:43

> hvorfor ser du egentlig en eller anden mission i, at stille spørgsmålstegn
> ved min situation og hvad jeg gør, hvad jeg netop ikke gør og hvorfor og
> hvorfor ikke?

Det ser jeg ingen mission i.

> Eller sagt på en anden måde: hvad vil du bruge mit svar til?

At blive klogere på, hvad du mener.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-06 22:20

Lisbeth Jacobsen skrev den 16-05-2006 22:42:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ser jeg ingen mission i.

Hvad er så årsagen til, at næsten uanset hvad jeg skriver eller mener,
at du spørger ind til mine motiver og gøremål.

Jeg må indrømme, at jeg ikke har observeret samme intense interesse fra
din side i hvad andre skriver, mener eller spørger til.

> At blive klogere på, hvad du mener.

Og det er interessant for dig, hvorfor?

mvh

Carsten Riis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-05-06 23:09

> Hvad er så årsagen til, at næsten uanset hvad jeg skriver eller mener, at
> du spørger ind til mine motiver og gøremål.

Det er interessant, at du oplever det sådan!

> Jeg må indrømme, at jeg ikke har observeret samme intense interesse fra
> din side i hvad andre skriver, mener eller spørger til.

Det vil ikke tage lang tid at Google sig frem til, om din observation er
korrekt *S*

> Og det er interessant for dig, hvorfor?

Jeg synes debat med andre meget ofte er interessant.
Synes du også det er interressant at blive klogere på, hvordan andre oplever
tingene?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 15-05-06 23:14

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> oplevelse.
> Har du lyst til at gå til spinning? Har du med andre ord lyst til at

jeg sidder lidt og undrer mig over hvorfor du kommer med ovenstående
indspark??

jeg vil da give carsten ret i at der er noget "sergeant råber af
rekrut"-okseri i spinning, og for dem der synes det er fedt, der er det da
fint og effektivt....

det carsten efterlyste var en afmystificering af et emne som udspringer i en
naturlig (for carsten) nysgerrighed, ikke en ændring af hans personlige
opfattelse.....

spinning er heller ikke mig, jeg har aldrig prøvet det, men ud fra det jeg
hører og ser er jeg længe stået af*G*
jeg ville da, som carsten sikkert også var ude i, byde enhver forklaring og
beskrivelse af emnet meget velkomment, da man ofte bare hører om netop det
her med at man sidder på en cykel, med højt pulserende musik, og en
instruktør der råber i microfonen og styrer præcist hvor meget man okser
afsted.... for til sidst at stige af cyklen, badet i sved og en pøl på
gulvet under hver eneste cykel.....

hvorfor er det så fedt?
hvad er tiltrækningen?
hvilken mentalitet skal man have for at synes det er fedt?
er det en udpræget holdsport eller singelsport?
er det som at have en personlig træner der står og ånder en i nakken, eller
er der i virkeligheden ingen der bekymrer sig om man følger tempo??

det kunne jo være at Ole havde nogle guldkorn der kunne give svar på enkelte
af de spørgsmål herover....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-05-06 23:42

> jeg vil da give carsten ret i at der er noget "sergeant råber af
> rekrut"-okseri i spinning, og for dem der synes det er fedt, der er det da
> fint og effektivt....

Jeg er helt enig. Jeg oplever det også som en motionsform med for meget
råberi.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-06 16:33

Sabina H. skrev den 16-05-2006 00:14:

> [...]
> er der i virkeligheden ingen der bekymrer sig om man følger tempo??
>
> det kunne jo være at Ole havde nogle guldkorn der kunne give svar på enkelte

Nemlig!

mvh

Carsten

Fra : Ole

Dato : 15-05-06 21:27

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ole skrev den 14-05-2006 16:44:

[SNIP]

> [...]
> råber af rekrut"-okseri over spinning.
>
> Det kan være, at du kan afmystificere spinning for mig.

Spinning kan også være, hvad man gør det til. Ofte vil det være "forslag"
til øvelser man bør lave, men det ville nok ikke være for godt. Det
involverer en cykel, men ikke en "traditionel" motionscykel. Tag eventuelt
et kig på http://www.body-bike.com/ . Øvelserne går ud på at simulere, hvad
man ellers ville opleve, hvis man cyckler udenfor, dog uden vind, regn og
sol. Det kan dog blive meget varmt i et sådant lokale. På en cykel er der en
skrue, man kan justere på for at simulere bakker, både op og ned. Det kan
også kombineres siddende i sadlen, stående og med bagdelen "hængende" lige
over sadlen. En længere beskrivelse kan du også finde her
http://en.wikipedia.org/wiki/Spinning_%28cycling%29

> På en eller anden måde ret logisk. Du beder maskinrummet om at løbe
> noget stærkere, så må du også affinde dig med at du skal allokere flere
> ressourcer til "skibets" drift.

Det lyder jo logisk nok. Formålet med træningen er jo at tære på de
energidepoter, som allerede eksisterer i stedet for, at der kommer ekstra
energi igennem kosten.

> igen vækker du min nysgerrighed (ups, det hedder vist: videbegærlighed).
> Hvad er /noget/?

Søde sager, fast food.

> [...]
>
> Overblik over din helheds-situation. Er der sneget sig andre
> prioriteter ind i din dagligdag (ny kæreste/kone; nyt arbejde; frivillig

Der er jo altid jobbet, som skal passes. Jeg har haft samme job i over 5 år
nu i samme virksomhed. Arbejdsstedet er dog flyttet fra at være knap 6 km i
nordlig retning til knap 7 km i sydlig retning. Der er kun minimale
ændringer i transporttid (5-10 minutter/dag). Arbejdsdagene bliver often en
anelse længere nu.

> [...]
>

> Jeg er meget interesseret i at høre om du finder ovenstående relevante for
> din situation eller om det er helt hen i vejret.

Målet med det hele er at komme ned på en bare nogenlunde normal vægtklasse,
og der er her et stykke vej endnu. Det primære baggrung for det oprindelige
post var at få idéer til, hvordan jeg kommer videre. Det vil nok ofte sige,
hvad jeg konkrekt kan gøre, når lysterne til de gamle vaner melder sig. Jeg
syntes, at det på det seneste har været svært ikke at give efter for
trangen, og spise noget usundt, såsom de søde sager og fastfood, selvom jeg
udemærket er klar over, at dette er en dårlig idé. Denne trang oplever jeg
har været der i den seneste tid, hvilket har givet sig udslag i øget vægt.

Ole

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-06 22:38

Ole skrev den 15-05-2006 22:26:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [SNIP]

> Spinning kan også være, hvad man gør det til. ...

snip: spinning

tak.

> Det lyder jo logisk nok. Formålet med træningen er jo at tære på de
> energidepoter, som allerede eksisterer i stedet for, at der kommer ekstra
> energi igennem kosten.

Det er vel lidt ligesom et elværk. Du kan ikke producere energi,
medmindre du også tilfører energi.

Jeg kan snildt følge dig i den matematiske tankegang omkring

kalorieforbrug > kalorieindtag
Det burde betyde, at jo større difference mellem forbrug og indtag,
desto større vægttab.

Fx
Du indtager 1600 kalorier og bruger 2400 kalorier. Det giver rent
matematisk et energiunderskud på 800 kalorier.
NU vil du så skrue op forbruget til fx 3000 kalorier med samme mængde
kost. Det giver rent matematisk et hul på 1400 kalorier.

Det var så selve matematikken.

I det virkelige liv oplever du dog, at det ikke er så nemt som
matematikken foreskriver. Dit matematiske kalorieunderskud på 1400
kalorier giver dig altså et ubehag som du bør lytte til! Du kan jo
allerede observere en negativ effekt, at dit matematiske
kalorieunderskud allerede har givet en vægtøgning på 6 kilo.
Hov hov, det er da ulogisk er det ikke.

Kunne det tænkes, at du stadig skruer op for forbruget til 3000
kalorier, men også for indtaget til 1900 kalorier. Det giver dig et
underskud på 1100 kalorier. Større end dit udgangspunkt, men ikke så
stort som differencen på de 1400 kalorier.
Jeg kan naturligvis ikke sige noget sikkert om fremtiden. Mit gæt vil
dog være, at din sultfornemmelse bliver mindre og de 6 kilo igen ryger
af vægten forholdsvis hurtig.

Eller sagt på jævnt dansk: Du kører dig for hårdt! Så hårdt at du ikke
engang selv lægger mærke til det.
Kun at det rent vægtmæssigt ikke hænger sammen.

> Søde sager, fast food.

NB: Pas på med at udnævne Fastfood til noget slemt. Der er snart
nogen som snart vil belære dig om, at fastfood ikke er nødvendigvis er
usundt.

> [...]
> nordlig retning til knap 7 km i sydlig retning. Der er kun minimale
> ændringer i transporttid (5-10 minutter/dag). Arbejdsdagene bliver often en

Hvad med:

> [...]

dagligdag fra at komme i fitnescenteret?

> Målet med det hele er at komme ned på en bare nogenlunde normal vægtklasse,

Ok: Jeg omformulerer mig lige:

Hvilke forestillinger havde du om dit nye slanke jeg? Hvad havde du af
ideer til hvad der ville være nemmere? Lige fra de små dagligdags ting
(snørebånd og biografsæder) over de lidt større (har brug at se slank og
rank ud til 20 års folkeskole-jubilæum; det ville være sjovt at lege med
børnene i mere end 5 minutter ad gangen) til det altoverskyggende (hele
livet er lettere som slank).

Er disse forstillinger gået i opfyldelse? Er det på vej? eller har de
vist sig ikke at holde stik?

> Det primære baggrung for det oprindelige
> post var at få idéer til, hvordan jeg kommer videre. Det vil nok ofte sige,
> hvad jeg konkrekt kan gøre, når lysterne til de gamle vaner melder sig.

Jep, det er jeg godt klar over, at det var det som du fiskede efter.

Og jeg beklager da også, at jeg ikke lige delagtiggjorde dig i mine
"mellemregninger".

jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men jeg har en ide om, at
man ikke kan lave om sine fremtidige handlingsmønstre, når ikke man
kender til hvad det er man vil lave om på (fortiden).

> [...]
> trangen, og spise noget usundt, såsom de søde sager og fastfood, selvom jeg
> udemærket er klar over, at dette er en dårlig idé.

Tja, der på et tidspunkt mellem at du laver din indkøbsseddel over
køreturen til supermarkedet og videre til turen rundt i supermarkeden.
Herunder valget af varer fra hylden ned i indkøbsvognen og fremtil
kassen. At du har træffer et valg om, at nu har du brug for en
chokoladeskildpadde eller en halvkylling med pommesfrites incl.
vanlliemilkshake.

Der hvor jeg tænkte på, at du kunne tænke tilbage var, at du i fortiden
har vist, at du kunne vælge chokoladeskildpadderne fra. Og nu er har du
svært ved det.
Det du kunne tænke på var, at du på et tidspunkt havde dig nogen tanker
med at vælge de usunde ting fra og du kunne mobilisere ressourcer til at
holde dig på dydens smalle sti.
Disse tanker er - af årsager som kun du kender - gledet i baggrunden,
hvorved de ressourcer du tidligere lagde i valgprocessen er blevet mindre.

> Denne trang oplever jeg
> har været der i den seneste tid, hvilket har givet sig udslag i øget vægt.

Det er så der hvor jeg er af den opfattelse, at trangen har været der
hele tiden, men at du har været istand til at tøjle den.
Du har jo trods alt smidt 50 kilo

Jeg håber ,at det hjalp.

mvh

Carsten