Hjælp - jeg har brug for at læsse af ;-)
Fra : nusle nuslesen

Dato : 10-05-06 17:53

Kære NG'ere,

Forhistorie:
Jeg har været overvægtig i varierende grad siden jeg var 11 og ramlede ind i
puberteten, før da var jeg meget tynd.

Jeg har det meste af tiden ikke været plaget af min overvægt, og har derfor
ikke følt det store behov for at gøre noget ved det. Har dog tabt mig 2
gange undervejs i livet - men holdt ikke vægttabet.

Nu har jeg fået for højt blodtryk, i kølvandet på dobbeltjob, overarbejde og
deraf udløst stress (klarede 3 menneskers arbejde i 8 måneder, sikke en
udfordring *S*). Men altså - nu bliver jeg nødt til at gøre noget, for
overvægten hindrer at mit blodtryk stabiliserer sig her efter jeg er blevet
raskmeldt.

Jeg har skiftet saltet ud med middelhavssalt, jeg spiser ikke længere slik
(ikke engang til fødselsdage, og heller ikke lakrids, som jeg førhen var ret
vild med). Jeg har i 1½ måned nu levet med ændrede kostvaner, som
hovedsageligt omhandler hvidt brød, ris, pasta og kartofler - som var mine
store syndere. Disse madvarer er skiftet ud med grøntsager, rugbrød, groft
knækbrød og frugt. Jeg har aldrig haft problemer med fedt i kosten, da jeg
ikke er så meget til fede sager. På det punkt er jeg heldig.

Samtidig med kostomlægningen har jeg gået ture på mellem 3 og 6 kilometer op
til 5 gange ugentligt, oftest i rask tempo - på nær når kæresten/børnene er
med, så kan det nogle gange godt blive et mere moderat tempo. Mine knæ kan
ikke tåle for stor belastning - lægen har sagt, at jeg skal mindst 25 kg.
ned i vægt forinden. Jeg har døjet med hypermobile led (særligt knæene), så
de er ikke helt som de kunne være. Gåture er gratis, og så er de indenfor
mulighedernes rammer, da de kan passes ind når som helst, hvor som helst -
for mig *S*. Jeg kan endda sige til de gamle i familien, når jeg er på
besøg, at jeg lige går en tur efter maden.

Men.......

På 1½ måned er vægten faldet med 1 kg.

1 kg.

Det er til grin!!!

Jeg bor alene med tre børn (har en kæreste), jeg arbejder fuld tid og står
med det huslige alene (børnene hjælper selvfølgelig til, men I ved, hvordan
det er).

Jeg er i gang fra morgen til aften, selv i weekenderne er der travlt med
fodboldkampe, familiebesøg, vasketøj, rengøring (der ikke kan nås i
hverdagene) osv.

Helt ærligt!!!

Jeg er bare så frustreret.

Jeg kan ikke afse tid og slet ikke penge til at gå til styrketræning eller
lignende - sådan er det. Jeg er i forvejen for lidt tid sammen med børnene,
kæresten og familien (hvilket de ikke forsømmer at gøre opmærksom på!), og
samtidig betaler jeg to gange privatskole. Økonomien er med andre ord
vanvittigt anstrengt (men det er man jo vant til som enlig mor *S*).

Nu har jeg været konstant sulten i 1½ måned, jeg har motioneret (som jeg nu
kan) - og resultatet er latterligt. Kæresten har spist flæskesvær, hotdogs,
chips og andre fede sager og tabte sig efter en weekend sammen med mig, på
min kost - et ½ kg.

Det er altså et eller andet sted uretfærdigt. Vildt uretfærdigt.

- anyway, jeg havde bare et enormt stort behov for rigtigt at brokke igennem
*G*

Nu vil jeg gå ud og tørstege en omgang grønt og en bøf - og så vil jeg nyde
fraværet af sult en times tid, så er jeg sikkert i godt humør så længe. Jeg
sværger, når man "kæmper", som jeg føler, at jeg gør - så er det næsten for
meget med så ringe et resultat *snøft*.

mange hilsner

Fra : Sabina H.

Dato : 10-05-06 21:02

nusle nuslesen wrote:
> [...]
> de kan passes ind når som helst, hvor som helst - for mig *S*. Jeg
> kan endda sige til de gamle i familien, når jeg er på besøg, at jeg

har du prøvet at måle dig med et målebånd??
mærket på dit tøj om der sker noget??

når du har oplevet et vægttab på "sølle" 1 kg, ud fra hvad du har ændret af
ting, er der noget der tyder kraftigt på at du måske har fået en del mere
muskelmasse, og muskler vejer som bekendt mere end fedt.....

> Jeg er bare så frustreret.

kan jeg skam godt forstå.....

> [...]
> opmærksom på!), og samtidig betaler jeg to gange privatskole.
> Økonomien er med andre ord vanvittigt anstrengt (men det er man jo

vægttræning kan man sagtens lave hjemme.... du behøver ikke i motionscenter
for at gøre noget.... to halvliters flasker med vand, og du har en
håndvægt.... du kan købe en træningsbold til ca 50 kr, hvor du kan lave
mange gode øvelser.... på iform kan du finde mange gode øvelser du kan lave
uden at skulle have noget udstyr.....
jeg træner KUN hjemme, og har en træningsbold som jeg laver masser af
øvelser på... den har kostet mig de famøse 50 kr.... på den kan jeg træne
alle muskelgrupper, og endda have det sjovt ved at sidde og hoppe*G* den
eneste ulempe er at den fylder, men den kan derimod også agere stol*G*
vægttræning på dette plan er ikke noget der kræver meget tid.... jeg laver
det ofte foran tv'et i stedet for bare at stene, eller sammen med sønnemand
på gulvet.....

> [...]
> weekend sammen med mig, på min kost - et ½ kg.
>
> Det er altså et eller andet sted uretfærdigt. Vildt uretfærdigt.

det ER uretfærdigt.....

> - anyway, jeg havde bare et enormt stort behov for rigtigt at brokke
> igennem *G*

hey;) det er jo det vi er her for*G*

> [...]
> humør så længe. Jeg sværger, når man "kæmper", som jeg føler, at jeg
> gør - så er det næsten for meget med så ringe et resultat *snøft*.

måske du skal kigge lidt nærmere på dine spisevaner (mere end dine
kostvaner).... spise oftere og mindre.....
måske du skal lave lidt målrettet vægttræning hjemme for at skabe mere
muskelmasse (og dermed forbrænde flere kalorier hurtigere).....
måske du skal ændre dine succes kriterier fra at være kg til at være cm,
eller måske endda tøjstørrelser.....
hvis du vil have mere specifikke ting, smid mig en mail ;)

stress kan også være en faktor der gør at du ikke kan tabe dig..... det kan
være en fordel at rydde op i sit liv, og måske omprioritere en smule, i
stedet for bare at presse på.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-05-06 10:43

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> har du prøvet at måle dig med et målebånd??

Nej. Jeg ejer faktisk ikke et målebånd - skulle måske investere i et, det
kan vel ikke koste alverden (selvom sandsynligheden for at jeg kan finde det
igen efter blot to dage er forsvindende lille i dette hjem *GG*).

> mærket på dit tøj om der sker noget??

Der er ikke sket noget særligt - men nu passer jeg også stadig tøj, som jeg
købte og bar, da jeg vejede ca. 15 kg. mindre - fedtet er begyndt at sætte
sig anderledes nu, end det gjorde for bare 3 år siden.

> når du har oplevet et vægttab på "sølle" 1 kg, ud fra hvad du har ændret
> af ting, er der noget der tyder kraftigt på at du måske har fået en del
> mere muskelmasse, og muskler vejer som bekendt mere end fedt.....

Bop-bop... det er bare gåture, men der er selvfølgelig også muskler i
benene.

> vægttræning kan man sagtens lave hjemme....

Måske vil jeg tage det op, når jeg får mere energi - pt. tror jeg det bedste
for mig, er at komme ud og gå og få en hules masse sol. Sidste sommer så jeg
knapt nok sole, andet end gennem arbejdets vinduer

> det ER uretfærdigt.....

Ja - det er det altså

> måske du skal kigge lidt nærmere på dine spisevaner (mere end dine
> kostvaner).... spise oftere og mindre.....

Jeg spiser et sted mellem 4 og 6 gange om dagen.

Mellemmåltiderne er ofte vindruer, ærter, gulerødder, banan eller anden
frugt, til tider (hvis sulten er særlig slem) er det et ristet stykke
rugbrød med f.eks. cheasy skæreost ved 15.00 tiden - inden jeg går fra
arbejdet, så jeg ved, at jeg ikke æder den stakkels ekspedient i Føtex
*hehe*.

> stress kan også være en faktor der gør at du ikke kan tabe dig..... det
> kan være en fordel at rydde op i sit liv, og måske omprioritere en smule,
> i stedet for bare at presse på.....

Jeg prøver, jeg prøver - og så formøblede jeg lige de 30.000,- kr. på et
halvt år, som det havde taget mig to år at skrabe sammen ved hjælp af
dobbeltjobberi og overarbejde

Pengene gik til fodboldudstyr til drengene, til skitur i vinterferien for
den yngste med skolen, til udstyr til Teknisk skole til den ældste, en
knallert i fødselsdagsgave til den nu 17 årige rod osv. Børn, de er en
hamrende god investering - hvis man kan få dem til at forstå, at de sidste 5
år af mit liv, kræver jeg at de passer og plejer mig efter alle kunstens
regler (det værste er, at siden børnene var små har jeg joket med, at jeg da
skal bo hos dem, når jeg bliver gammel - og nu tager de det som en
selvfølge.... arrghh, hvem siger jeg gider det, når det kommer til stykket
*hihi*).

Ej, spøg til side - jeg arbejder kun 37 timer om ugen nu, og når der er
overarbejde forsøger jeg at afspadsere i samme uge eller ugen efter - så det
er da en væsentlig forbedring.

mange hilsner

Fra : Sabina H.

Dato : 13-05-06 11:27

nusle nuslesen wrote:
> [...]
> det kan vel ikke koste alverden (selvom sandsynligheden for at jeg
> kan finde det igen efter blot to dage er forsvindende lille i dette

jeg er sikker på at du kan finde en til ganske få kroner i søstrene grene
eller tiger.... (i tiger får du måske endda et lille sysæt med*G*), og til
de penge, kunne det måske være at du fik råd til to,så du har en at smide
væk af*G*
eller sæt den lille fast som "ansvarshaver" over mors målebånd*GG*

> [...]
> som jeg købte og bar, da jeg vejede ca. 15 kg. mindre - fedtet er
> begyndt at sætte sig anderledes nu, end det gjorde for bare 3 år

det kan jeg nikke genkendende til.... jeg har ikke tabt mig en dyt det
sidste år (undtagen når jeg lige SKAL smide 2 kg*G*) men det har virkelig
rokeret rundt....
prøv at rode i dit skab, og find et par bukser du gerne vil kunne være i,men
som du pt ikke kan lukke i livet..... og sæt dem som mål ;) prøv dem feks
hver 14 dag, fast, og se hvor meget mere du kan lukke dem hver gang....

> Bop-bop... det er bare gåture, men der er selvfølgelig også muskler i
> benene.

og musklerne i benene er ret store jo ;) og der er ikke noget der hedder
"bare gåture", når det er 5 gange om ugen, i forhold til at det var 0 gange
om ugen før..... motion er motion.... lad være med at neglichere det.....

> Måske vil jeg tage det op, når jeg får mere energi - pt. tror jeg det
> bedste for mig, er at komme ud og gå og få en hules masse sol. Sidste
> sommer så jeg knapt nok sole, andet end gennem arbejdets vinduer

også en god ide.... måske du kan finde et par billige håndleds-sand-vægte
(ca 500 g) som du kan spænde på hvert håndled, go på den måde træne dine
arme mens du går.... uden at tænke over det ;)
det er små ting der skal til.... bare 1 kg mere du skal slæbe på (som ikke
er din kropsvægt) øger forbrændingen....

> Ja - det er det altså

heh....

> [...]
> stykke rugbrød med f.eks. cheasy skæreost ved 15.00 tiden - inden jeg
> går fra arbejdet, så jeg ved, at jeg ikke æder den stakkels

det lyder jo altsammen meget fornuftigt....
prøv, hvis du kan, for en periode KUN at spise grøntsager til
mellemmåltider.... og brug frugten som en del af et måltid feks.....

(snip)
> Ej, spøg til side - jeg arbejder kun 37 timer om ugen nu, og når der
> er overarbejde forsøger jeg at afspadsere i samme uge eller ugen
> efter - så det er da en væsentlig forbedring.

det lyder MEGET fornuftigt..... og som om du er på vej på rette spor.....

jeg læste lige hvad du skrev i det andet indlæg, og kom til at tænke på om
du måske har været for drastisk i din kostomlægning aligevel.... får du
noget af det "sunde" fedt i din kost? kroppen har jo brug for det....
det er ganske lidt der skal til, men kan faktisk godt gøre et udslag
alligevel....
det kan være en fedtfattig dressing, lidt federe ost, eller nødder i
salaten.....
måske du også skal tænke på dit protein indtag..... få proteinerne andre
steder fra end kød på de kødløse dage.....

du kan også booste forbrændingen lidt med krydderier.... især chili ;)
grøn te skulle også være godt....

overvej også hvornår du vejer dig.... du kan jo ophobe væske i kroppen
også.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-05-06 12:21

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen,

> eller sæt den lille fast som "ansvarshaver" over mors målebånd*GG*

Ejjjj, så driller han bare *lol*

> det kan jeg nikke genkendende til.... jeg har ikke tabt mig en dyt det
> sidste år (undtagen når jeg lige SKAL smide 2 kg*G*) men det har virkelig
> rokeret rundt....

Ja, hvad er det lige der sker - synes ikke specielt godt om det. Den der
"øvre mave" - kunne jeg godt have levet et langt og lykkeligt liv uden!

> [...]
> "bare gåture", når det er 5 gange om ugen, i forhold til at det var 0
> gange om ugen før..... motion er motion.... lad være med at neglichere

Okay, jeg skal nok lade være med at være så strid ved mig selv med det

> også en god ide.... måske du kan finde et par billige håndleds-sand-vægte
> (ca 500 g) som du kan spænde på hvert håndled, go på den måde træne dine
> arme mens du går.... uden at tænke over det ;)

Hvor vildt - som jeg skrev til Carsten, tror jeg det var, så har jeg gjort
det *S*.

> det lyder jo altsammen meget fornuftigt....
> prøv, hvis du kan, for en periode KUN at spise grøntsager til
> mellemmåltider.... og brug frugten som en del af et måltid feks.....

Det er måske frugten der gør mig sulten?

Jeg vil se om ikke det gør bedre med mere grønt og mindre frugt så.

> det lyder MEGET fornuftigt..... og som om du er på vej på rette spor.....

Ja, jeg tager det skam ret seriøst - kan ikke acceptere at blive "syg" pga.
min overvægt.

> [...]
> alligevel....
> det kan være en fedtfattig dressing, lidt federe ost, eller nødder i

Tja, jeg er ret vild med den der dressing der bare hedder "mild salat" fra
Knorr, der er max. 5% fedt i - den er tyndtflydende og ikke så dominerende i
smagen, og den kan også bruges til en slags coleslaw... uhmmm... Jeg har
droppet nødderne (ellers et stort hit førhen, særligt i perioder). Osten er
kun cheasy-produkter... men jeg får da fedt i kosten, f.eks. når jeg køber
hk. kød, så er det det billigste - og der er fedt i.

> måske du også skal tænke på dit protein indtag..... få proteinerne andre
> steder fra end kød på de kødløse dage.....

Forslag?

> du kan også booste forbrændingen lidt med krydderier.... især chili ;)
> grøn te skulle også være godt....

Chili og hvidløg er jeg god til at få - grøn te synes jeg ganske simpelt
smager rædselsfuldt. Købte ellers et pænt dyrt produkt i Matas.

> overvej også hvornår du vejer dig.... du kan jo ophobe væske i kroppen
> også.....

Hver mandag morgen tæller - men jeg sniger mig også til at veje mig andre
dage (om morgenen).

mange hilsner

Fra : Sabina H.

Dato : 13-05-06 12:36

nusle nuslesen wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej igen,

> Ejjjj, så driller han bare *lol*

hehe ja sådan er de jo de små*G*

> Ja, hvad er det lige der sker - synes ikke specielt godt om det. Den
> der "øvre mave" - kunne jeg godt have levet et langt og lykkeligt liv
> uden!

enig!!
jeg er så så heldig at jeg får gjort noget ved det "lige om lidt"..... den
23 maj ;)

> Okay, jeg skal nok lade være med at være så strid ved mig selv med
> det

godtså ;)

> Hvor vildt - som jeg skrev til Carsten, tror jeg det var, så har jeg
> gjort det *S*.

ja jeg så det godt*G* godt initiv ;)

> Det er måske frugten der gør mig sulten?

det kan det være.... frugten går hurtigere i gennem maven, og fremmer en
masse processer i maven, hvilket kan give en rumlende fornemmelse...

> Jeg vil se om ikke det gør bedre med mere grønt og mindre frugt så.

groft grønt.... gulerødder, blancheret broccoli (synes jeg er mums*G*) og
den slags.-... det kan også være letkogte grøntsager fra aftenen før.....
og som jeg skrev et andet sted, prøv at putte en smule protein i måltidet
også.....

> Ja, jeg tager det skam ret seriøst - kan ikke acceptere at blive
> "syg" pga. min overvægt.

kan jeg jo kun give dig ret i....

> [...]
> førhen, særligt i perioder). Osten er kun cheasy-produkter... men jeg
> får da fedt i kosten, f.eks. når jeg køber hk. kød, så er det det

fint nok ;) bare du sørger for at få en smule hver dag....
bemærkede du om der var en forskel i frekvensen eller måden du spiste på de
sidste par dage??
alle kneb tæller jo.....

> Forslag?

ost feks (mozzarella er lækker i en tomatsalat feks), tofu, proteinrige
grøntsager (mener bønner er deriblandt), tun, æg og lign.....

> Chili og hvidløg er jeg god til at få - grøn te synes jeg ganske
> simpelt smager rædselsfuldt. Købte ellers et pænt dyrt produkt i
> Matas.

det er ikke altid de dyre der er gode*G* jeg fandt en på et tídspunkt der
var med citrussmag som jeg godt kan lide.... er dog ikke god til det med te
;) jeg tager mig hellere en cafe latte som mellemmåltid*G*
husk iøvrigt at chili kan man vænne sig til, så hvis du får i rå mængder
hver dag, så skal du op i mega rå mængder før der har den ønskede effekt....

> Hver mandag morgen tæller - men jeg sniger mig også til at veje mig
> andre dage (om morgenen).

lille fif..... prøv at skifte det ud til fredag morgen (hvis i har en
tendens til at hygge i weekenden, hygge kan være andet end at spise gode
sager jo*G*)......
jeg prøvede en periode også mandag morgen og blev deprimeret*G* men da jeg
skiftede til fredag morgen, så det ganske anderledes ud*G*

her efter min operation har jeg tænkt mig at bruge tiden på at støve mine
gamle iform blade igennem efter fif og ideer (mad varer og sådan) til
vægttab*G* kan jo være jeg falder over noget genialt....

og når du nu lider af vand i benene, så synes jeg ike du skal være helt
afvisende overfor kosttilskud der kan afhjælpe problemet.... almindelig
magnesia (jeg kan anbefale grøn - det er præcis den samme som blå, bare
biligere*G*) kan afhjælpe en smule på benene..... jeg bruger dem fordi jeg
hyppigt har vand i benene (et problem jeg har døjet med siden jeg var på
prednisolon) efter en lang dag på jobbet.... tag 2-3 ved sengetid og bemærk
forskellen om morgenen....
en anden fordel ved dem er at de sikre en ordentlig mavefrevkens ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : M. Andersen

Dato : 11-05-06 06:32

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> længe. Jeg sværger, når man "kæmper", som jeg føler, at jeg gør - så er
> det næsten for meget med så ringe et resultat *snøft*.

Hej

Sikke et initiativ - det er flot du er gået i gang.
Det jeg studser over i din beretning er at du er konstant sulten - det er
IKKE meningen med en livsstilsændring at du skal være konstant sulten - du
skal have mindst 6 måltider om dagen - små måltider med frugt og grønt - det
vil sætte gang i din forbrænding.
Udover det, spiser du så noget som helst mellem aftensmad og morgenmad? Du
skal afholde dig fra at spise i dette tidsrum - tag eventuelt et stykke
frugt, men inden kl. 21, så kroppen ikke skal fordøje mens den sover.
En anden ting jeg vil gøre dig opmærksom på er, at din hjerne kan ikke leve
uden kulhydrater. Det er hjernens brændstof og derfor skal du sikre dig at
du får nogen hver dag.

Jeg vil sige - giv det en måned til og hvis der stadig ikke er bedre
resultater skal du konsultere din læge og fortælle ham om det. Skriv ned
hvad du spiser den næste måned, så du kan tage det med til ham og vise ham
det.

Til sidst vil jeg gerne slå et slag for kommuneskoler - du arbejder ALT for
meget tror jeg og du gør det nok af kærlighed til din familie, men de har
mere glæde af dig som glad og tilstedeværende end af en privatskole eller et
super rent hjem. Tænk på hvilken skyld de skal leve med hvis du arbejder dig
selv i hjel for deres skyld - det holder bare ikke. De siger det ovenikøbet
selv til dig - hvordan mon du undgår at høre hvad deres behov er? At være
sammen med deres mor! Sæt ungerne og kæresten til at gøre rent, bage kager
og vaske tøj, så du kan slappe lidt af og give dig selv noget kvalitetstid!
Når man laver en livsstilsændring - og især en der skal påvirke blodtrykket,
er det uhyre vigtigt at man også tager et kig på hvad der ellers stresser
en.

Held og lykke

Mange hilsner

Mette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-05-06 07:43

M. Andersen skrev i 4462cc3b$0$918$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> [...]

Jeg kan ikke forestille mig at det skulle have den store betydning.

jeg spiser ikke

Præcis med den baggrund, ville jeg, hvis jeg var dig, overveje noget
low-carb. Dine spisevaner kan jeg kenkende fra mig selv. Og det, jeg
oplevede, ved at gå på low-carb, var at jeg faktisk opnåede at blive mæt med
et langt lavere fødeindtag. Og da jeg heller ikke i forvejen er specielt
vild med fedt, har jeg ikke haft svært ved at beherske fedtindtagelsen -
noget som er en kraftig anstødssten for de, der taler imod low-carb.

Prøv det i et stykke tid - i løbet af en måned, vil du vide, om det er den
vej, der hjælper for dig.

> [...]
> Det jeg studser over i din beretning er at du er konstant sulten -
> det er IKKE meningen med en livsstilsændring at du skal være konstant

Meget enig. Du har ikke en chance for at gennemføre en livsstilsændring,
hvis du er konstant sulten.

> du skal have mindst 6 måltider om dagen - små måltider med
> frugt og grønt - det vil sætte gang i din forbrænding.

Jeg undrer mig til stadighed over 'forbrænding'. Energi kan ikke opstå og
forsvinde fra ingenting. Og hvis man hæver forbrændingen i kroppen, må det
vel betyde at den oplagrede energi skal omdannes til noget andet. Og det kan
kun være bevægelse eller varme. Det må jo så betyde at man ved en forøget
forbrænding enten må have musklerne igang (løb, kramper, rysteture ?) eller
hæve kropstemperaturen med deraf følgende øget svedafsondring eller feber.
Er der nogen, der ved om man kan konstatere en højere kropstemperatur hos
folk, der hævdes at have hævet forbrændingen?

> En anden ting jeg vil gøre dig opmærksom på er, at din hjerne kan
> ikke leve uden kulhydrater. Det er hjernens brændstof og derfor skal
> du sikre dig at du får nogen hver dag.

Hjernen bruger glucose, men hvis man vil behandle den pænt, sørger man for
at der ikke sker store og hyppige udsving i glucoseniveauet. Diabetikere ved
alt om, hvordan man styrer dette. Problemet ved udsving i blodsukkerniveauet
er, som jeg har forstået det, at hjernen ikke er særlig god til at fortælle
hvor meget blodsukker, der skal være, men er fremragende til at mærke
ændringer. Så hvis dit blodsukker falder fra højt til normalt, siger hjernen
ikke at det er fint, for niveauet er normalt. Den udsender i stedet en alarm
om at den skal have mere sukker. De hormoner, der udløses af denne alarm vil
medføre at du bliver sulten - uanset at ændringen af blodsukker gik fra højt
til normal.

Det, der kan blive et problem for dig er, at omlægning til (sund) lowcarb
er, at du hæver dit forbrug af sunde fedtstoffer (nødder, god planteolie,
fed fisk) og protein samt meget langsomme kulhydrater (grøntsager,
grøntsager og grøntsager). Og det er stort set alt sammen dyre fødevarer i
modsætning til ris, pasta, kartofler og brød, der altsammen sælges til
foderpriser. Så det koster at omlægge.

På den anden side - tøj er meget billigere, når man kan købe nogenlunde
normale størrelser (er selv gået fra XXXXXL/XXXXL til XXL/XXXL i t-shirt).
Og så er det en fornøjelse at kunne vælge mellem flere stykker beklædning i
stedet for at tage, hvad man kan få.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-05-06 11:23

Hej,

> Jeg kan ikke forestille mig at det skulle have den store betydning.

Det handler også om blodtryk, og her er salt noget skidt noget - men
middelhavssalt og seltin er bedre. Det handler ikke kun om vægttab - det
handler også om helbred - det skulle jeg nok have præciseret

> Præcis med den baggrund, ville jeg, hvis jeg var dig, overveje noget
> low-carb.

Atkins er ikke for mig. Øget indtag af proteiner fra kød har dog en god
effekt - da jeg er vokset op under trange kår, er jeg vant til at hele
familien, om man den dag er 3 eller 8 er ligegyldigt, spiser ca. 500 gr.
kød - og så er der de kødløse dage for at spare.

Det er sjovt som jeg har svært ved at "tillade" mig selv at spise ordentlige
mængder af kød - men jeg arbejder altså på det, særligt til frokost

> Meget enig. Du har ikke en chance for at gennemføre en livsstilsændring,
> hvis du er konstant sulten.

Jeg er begyndt at spekulere i at spise et æg eller to om dagen som
"mellemmåltider" - æg mætter rigtigt godt (hos mig). Men jeg er i tvivl om,
hvorvidt det er sundt... så jeg vil meget gerne høre, om der er noget i
vejen for f.eks. at spise 1-2 æg dagligt.

> Er der nogen, der ved om man kan konstatere en højere kropstemperatur hos
> folk, der hævdes at have hævet forbrændingen?

Tja, hvis lav forbrænding = lav kropstemperatur, så er der i hvert fald en
klokke der ringer her.

> [...]
> grøntsager og grøntsager). Og det er stort set alt sammen dyre fødevarer i
> modsætning til ris, pasta, kartofler og brød, der altsammen sælges til

Enig - det er også frustererende

> På den anden side - tøj er meget billigere, når man kan købe nogenlunde
> normale størrelser

Nu køber jeg alligevel altid mit tøj i Føtex, Bilka mv. - og kan ikke huske
hvornår jeg sidst har købt tøj/sko til over 149,50 kr. i stykpris - så den
del kan jeg nok ikke ligefrem spare på *lol*.

mange hilsner

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-06 16:11

> [...]
> skal have mindst 6 måltider om dagen - små måltider med frugt og grønt -

Skulle jeg spise 6 gange om dagen, så ville jeg blive tromle tyk. Alene 6
stykker frugt er der jo over ½-delen af dagen kalorier i.
Og den med "forbrændingen" holder altså ikke. Øget forbrænding (=øget
forbrug) kræver øget bevægelse.

Mvh Maria

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-05-06 11:11

"M. Andersen" <ikke@taleom.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> skal have mindst 6 måltider om dagen - små måltider med frugt og grønt -

Jamen, jeg tror, at det er fordi jeg begrænser indtaget af letomsættelige
kulhydrater (eller hvad det nu er det hedder).

Jeg var vant til ved den mindste sult at snuppe en bolle, og så var det
ordnet.

> Udover det, spiser du så noget som helst mellem aftensmad og morgenmad?

Kun hvis jeg er ude, og det er sjældent jeg er det.

> En anden ting jeg vil gøre dig opmærksom på er, at din hjerne kan ikke
> leve uden kulhydrater. Det er hjernens brændstof og derfor skal du sikre
> dig at du får nogen hver dag.

Det er ikke sådan, at jeg ikke får kulhydrater - jeg får dem bare ikke i
meget store mængder fra hvidt brød, pasta, ris og kartofler længere.

Det er heller ikke sådan, at jeg aldrig spiser ovennævnte ting - det er bare
ikke "hverdagskost" længere.

Jeg tror ikke på drastiske kostomlægninger, som min logiske sans siger mig
ikke vil være sunde/bæredygtige for mig på langt sigt (dvs. jeg tænker i
permanente baner - og så synes jeg at det lyder helt galt med f.eks.
Atkins - men jeg er ikke i tvivl om, at Atkins kan være godt for nogle).

> Jeg vil sige - giv det en måned til og hvis der stadig ikke er bedre
> resultater skal du konsultere din læge og fortælle ham om det.

Ja, jeg kunne lige komme i gang med at brokke mig - og så er der på de
sidste to dage røget et ½ kg - weird. Og de sidste par dage har jeg endda i
"trods" spist lidt is, tilmed med flødeskum på (vi var til middag hos
bedsterne - og der blev grillet og så var der dessert bagefter - grillet kød
og masser af grøntsager - det var jo bare godt altsammen - men desserten....
skulle nok have ladet den være, men jeg tænkte - hul i det!! *G*).

> Skriv ned hvad du spiser den næste måned, så du kan tage det med til ham
> og vise ham det.

Det har jeg faktisk prøvet tidligere, og jeg var også hos en diætist.
Beskeden var - at jeg spiser sundt og varieret, men jeg spiser for store
mængder og for meget hvidt brød, pasta, ris og kartofler. Det er så det, som
jeg forsøger for alvor at ændre nu - ikke som en kur, men som noget
permanent. Blodtrykket er en fremragende motivator.

Men måske skulle jeg gøre det igen, skrive ned mv. Nu var jeg til lægen i
torsdags - og mit blodtryk er faktisk faldet lidt (god nyhed!!), og det
endda selvom jeg går rundt og er hidsig over de manglende resultater *lol*.

> Til sidst vil jeg gerne slå et slag for kommuneskoler

De er afprøvede her - i for lang tid.

Der er ikke noget galt med lærerne eller rektorerne - de prøver, har de
bedste intentioner og initiativer osv. Men i visse områder har de bare for
megen social armod og for mange kulturelle problemer at slås med, så de kan
ikke løfte opgaven uden forældrenes opbakning og støtte - og den er netop i
mangelvare i sådanne områder.

Det var faktisk ikke engang mit initiativ, at børnene skulle skifte -
børnene har selv været primus-motor i den udvikling. Jeg var selvfølgelig
lydhør.

> - du arbejder ALT for meget tror

Ja, det sagde arbejdspsykologen også

> Når man laver en livsstilsændring - og især en der skal påvirke
> blodtrykket, er det uhyre vigtigt at man også tager et kig på hvad der
> ellers stresser en.

Arbejdet var den store synder - men jeg gør hvad jeg kan for at holde igen
nu.

mange hilsner

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-05-06 17:00

Maria Frederiksen wrote:

> Skulle jeg spise 6 gange om dagen, så ville jeg blive tromle tyk. Alene 6
> stykker frugt er der jo over ½-delen af dagen kalorier i.

Hvis du får et æble imellem morgenmad og middagsmad og et par
gulerødder 1½ time efter middagsmaden og en pære 1½ time før
aftensmadden har du øget dit indtage med omtrendtligt 200-250 kcal,
men jeg garanterer dig for at din øgede forbrænding samt den mindre
appetit ved de øvrige måltider vil ændre balancen således mindre
indtages og mere forbrændes.

> Og den med "forbrændingen" holder altså ikke. Øget forbrænding (=øget
> forbrug) kræver øget bevægelse.

Den er nu altså god nok. Hvis man spiser mindre portioner ofte istedet
for at spise større portioner med større mellemrum, forbliver ens
forbrænding højere. Ligesådan daler ens forbrænding hvis man faster
for meget. Derudover når ens blosukker heller ikke at falde alt for
meget og man får ikke den voldsomme sult som man får hvis man går
mange timer uden at spise.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-06 17:19

> [...]

men jeg garanterer dig for at din øgede forbrænding samt den mindre
appetit ved de øvrige måltider vil ændre balancen således mindre

Jeg vil først gerne vide hvordan man måler at 6 måltider giver en øget
forbrænding i forhold til 2, når vi taler samme mængde kalorier og samme
motionsniveau.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 11-05-06 19:21

Maria Frederiksen wrote:
> Jeg vil først gerne vide hvordan man måler at 6 måltider giver en øget
> forbrænding i forhold til 2, når vi taler samme mængde kalorier og
> samme motionsniveau.

i et forsøg på at finde svaret på dit spørgsmål herover fandt jeg denne side
:
http://72.14.207.104/search?q=cache:ScdNZKAdrTwJ:www2.ghs.dk/pia/images/motion.doc+forbr%C3%A6nding+m%C3%A5lt+6+m%C3%A5ltider&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=8
den er værd et kik hvis man gerne vil kickstarte sin slankeprocess.....

på motions onlines debatforum var emnet også oppe at vende:
http://www.motion-online.dk/fora/lofiversion/index.php/t22213.html
mere info: http://www.qvinderne.dk/6omdagen.htm

og her:
http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/vaegttab/
er der referancer sat på:
Måltidsfrekvens
Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig
(Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997;
Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage
5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til.
Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved
1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne
1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret
en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde
ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et
ligevægtsindtag er mere usikkert.

derudover er det i min opfattelse mere et hensyn til blodsukkeret der giver
de 6 måltider om dagen.... med et stabilt blodsukker (som ikke styrtdykker
og dermed giver eftermiddagens sukkertrang) er man mere tilbøjelig til IKKE
at falde i og dermed både mentalt og fysisk at gå imod sin kostomlægning....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-06 23:30

> [...]
> styrtdykker og dermed giver eftermiddagens sukkertrang) er man mere
> tilbøjelig til IKKE at falde i og dermed både mentalt og fysisk at gå imod

Det er vi slet ikke uenige om, og jeg er bestemt ikke i tvivl om at et
stabilt blodsukker hjælper mod sult. Jeg anker over at flere måltider skulle
give en højere forbrænding, og det gør det så heller ikke.

Mvh Maria

Fra : Alfons Åberg

Dato : 12-05-06 21:23

Hej!

Jeg kan sagtens genkende din frustration. Jeg har selv været "middel"
overvægtigt i hele mit liv -er nu 40 (og mand) - det har jeg self. været
hele tiden).

På trods af ekstrem mådehold er det kun lykkedes mig at tabe i vægt - i en
periode hvor jeg trænede til maraton - ved at løbe 15-20 km. hver anden dag
og cykle ialt 30 km. hverdag til arbejde.

Jeg kan/vil desværre ikke komme med konkrete råd - der er rigeligt af andre
her i nyhedsgruppen der vil kloge sig - men blot vise min sympati med dig

Du er helt sikkert en alletiders mor, kæreste og arbejdskammerat - Og det er
i hvertfald vigtigt at holde fast i....

/Alf

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-05-06 11:26

"Alfons Åberg" <knold@x.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> På trods af ekstrem mådehold er det kun lykkedes mig at tabe i vægt - i en
> periode hvor jeg trænede til maraton - ved at løbe 15-20 km. hver anden
> dag og cykle ialt 30 km. hverdag til arbejde.

Pudsigt, den ene gang, hvor jeg virkelig tabte mig - var hvor jeg cyklede
20-30 km. om dagen på en motionscykel og nærmest levede af noget stads der
hed klidbrød. Den anden gang sultede jeg mig nærmest.

Ingen af delene betragter jeg som værende "holdbare" løsninger, og jeg har
heller ikke lyst til at udsætte min krop for så voldsomme forandringer
længere (én er jo ikke helt ung mere).

> [...]
>
> Du er helt sikkert en alletiders mor, kæreste og arbejdskammerat - Og det
> er i hvertfald vigtigt at holde fast i....

Ej, hvor dejligt - takker og sender et virtuelt knus i din retning

mange hilsner

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-05-06 22:32

nusle nuslesen skrev den 10-05-2006 18:52:
> [...]
> overvægten hindrer at mit blodtryk stabiliserer sig her efter jeg er blevet

Du er altså kommet så langt, at du gerne vil gøre "noget".

Hvad siger du til, at du kan gøre "noget" rigtig i første hug!.

> Jeg har skiftet saltet ud med middelhavssalt,

pga. hvad? Hvad skulle fordelen være?

Nogen siger, at det smager bedre og man derfor har brug for at tage
mindre.

> jeg spiser ikke længere slik
> (ikke engang til fødselsdage, og heller ikke lakrids, som jeg førhen var ret
> vild med).

Det er en god "kalorie-sparekniv" at droppe slik.

> [...]

> til 5 gange ugentligt, oftest i rask tempo - på nær når kæresten/børnene er
> med, så kan det nogle gange godt blive et mere moderat tempo.

Udemærket.

Det er sandsynligvis mere motion end du har dyrket tidligere, samt at du
har haft lysten til at gøre det igen igen i hvert fald nu 5 gange.

Jeg ved ikke om du kan bruge det succeskriterium som jeg selv bruger:

Jeg skal have lysten til at gøre det igen igen igen igen.

> Mine knæ kan
> ikke tåle for stor belastning - lægen har sagt, at jeg skal mindst 25 kg.
> ned i vægt forinden.

Et kort tip: del de 25 kilo op i mindre bidder!

> Jeg har døjet med hypermobile led (særligt knæene), så
> de er ikke helt som de kunne være.

Endnu en faktor som skal tages højde for i dine overvejelser om hvad du
kan gøre og hvad du ikke kan gøre.

> Gåture er gratis, og så er de indenfor
> mulighedernes rammer, da de kan passes ind når som helst, hvor som helst -
> for mig *S*.

nemlig!

> Jeg kan endda sige til de gamle i familien, når jeg er på
> besøg, at jeg lige går en tur efter maden.

Nemlig!

> Men.......
>
> På 1½ måned er vægten faldet med 1 kg.
>
> 1 kg.
>
> Det er til grin!!!

Næh! Jeg syntes faktisk, at det er ok.

Husk lige på, at udover at du mentalt er igang med lave omprioriteringer
i din måde at leve på, så sker der også fysiske forandringer i din krop.
Det kunne være, at der samler sig vædske i/omkring dine led for at
beskytte dem mod overbelastning.
Derudover kan din blodtryksmedicin også have indflydelse din
vægttabsproces. Prøv lige at læs indlægssedlen på medicinen og se om der
ikke står noget om vægtøgning* eller tilsvarende bivirkninger.

*: som så i dit tilfælde vil være: minimering/udeblivelse af vægttab.

Jeg syntes, at du har gang i nogen rigtig gode tiltag:

- lægesamtaler
- kostomlægning
- ingen slik og sukker.
- få eller ingen "simple kulhydrater"
- flere fibre
- aktivitetsomlægning
- gåture både alene og med andre
- bevidst aktivitet.
- opsøge støtte
- vil fortælle dine forældre at du har brug for gåture efter maden
- "læsser af" her i gruppen

Hvis du spørger mig, så syntes jeg, at du har gang i rigelig med tiltag.
Du bør lige "konsolidere" de tiltag du har gang i, indtil de er fuldt
integreret i din hverdag. Hvornår de er integreret, det ved kun du. Det
betyder også, at det også kun er dig som ved hvornår du kan tage næste trin.

Sidst men ikke mindst, så må du tænke på det såkaldte "lange seje træk".
Prøv lige at smag på ordene: langt sejt træk.

Du ved egentlig godt, at de tiltag du har gang i skal vare ved i lang
tid (læs: resten af livet)
Du oplever i øjeblikket, at det du gør er sejt (du har brug for at læsse
af)
Du ved - enten bevidst eller ubevidst - at du trækker i den rigtige
retning.

> [...]
>
> Jeg er i gang fra morgen til aften, selv i weekenderne er der travlt med
> fodboldkampe, familiebesøg, vasketøj, rengøring (der ikke kan nås i

Hvordan kommer du rundt til fodboldkampe og familiebesøgene?
Bil/Bus eller cykel?

> Helt ærligt!!!
>
> Jeg er bare så frustreret.

Det kan jeg edderhugme godt forstå!

Det er hamrende irriterende, når ens krop ikke vil som man selv vil.

> Jeg kan ikke afse tid og slet ikke penge til at gå til styrketræning eller
> lignende - sådan er det.

Godt du har afklaret det og dermed ikke har en eller anden drøm om, at
hvis bare du havde adgang til dit og dat, så vil det lykkedes.

din adgang til motion er nemlig ikke afhængig af et motionscenter.

> Jeg er i forvejen for lidt tid sammen med børnene,
> kæresten og familien (hvilket de ikke forsømmer at gøre opmærksom på!),

Hvis jeg må have lov til at være lidt kynisk:

Såfremt du ikke gør noget ved din overvægt, så dør du hvad jeg vil kalde
"før tid"
(bare læs
http://www.urban.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060420/URBAN/104200001&SearchID=73244371775675).

Og så kan du jo selv gætte på hvor meget du er sammen med dine børn, din
kæreste og dine forældre.

Mon ikke, at dine børn, din kæreste og dine forældre kan tillade dig, at
du får lidt tid for dig selv, når du vil motionere.
Du kan jo kalde det for "taktisk tid". At den tid du er for dig selv
når du motionerer, den kan dine børn, din kæreste og dine forældre lægge
til 10 fold igen i enden af dit vægttab.

> og
> samtidig betaler jeg to gange privatskole. Økonomien er med andre ord
> vanvittigt anstrengt (men det er man jo vant til som enlig mor *S*).

Sabina er inde på nogen rigtig gode forslag som altså ikke koster alverden!

> Nu har jeg været konstant sulten i 1½ måned,

Hvad i aller helehulen verden har du spist? Eller netop ikke spist?

> jeg har motioneret (som jeg nu
> kan) - og resultatet er latterligt.

Næh!

> Kæresten har spist flæskesvær, hotdogs,
> chips og andre fede sager og tabte sig efter en weekend sammen med mig, på
> min kost - et ½ kg.

Din kæreste har tilsyneladende et stofskifte som "kan tåle" den slags.
Men ta' ikke fejl, sæt ikke lighedstegn mellem

- ikke tage på i vægt
og
- leve sundt

Selv slanke mennesker har ikke særlig godt af animalske fedtstoffer
(flæskesvær!) og transfedtsyrer (chips, hotdogs mv.).
De kan nemlig også få hjertekarsygdomme af den slags mad!

Derudover skriver du jo også, at du ikke kan li' fede sager, så det er
jo slet ikke der dine "fælder ligger begravet".

> Det er altså et eller andet sted uretfærdigt. Vildt uretfærdigt.

Jep. og du har et valg.

Enten lade dig køre ned på den uretfærdighed og placere så mange mentale
kræfter i den uretfærdig, at du til sidst bliver opslugt af den.
Eller forholde dig til den.

De af dine gener som kan forholde sig mad. Det er ikke nogen du kan
skille dig af med eller forbedre. Du kan se på dem og se hvad du kan
gøre med dem.

Hvordan håndterer du - i andre af livets sammenhænge - ting der ikke kan
laves om på?

> - anyway, jeg havde bare et enormt stort behov for rigtigt at brokke igennem
> *G*

Det er også bare helt iorden. Det er da bedste du kan gøre.
Bare brænde inde med dine frustrationer er nok det mindst kloge du kan gøre.

Det viser jo en eller anden bagtanke med hvad du gør. Om du er bevidst
om den eller ej. Det skal jeg ikke kunne sige.

> [...]
> sværger, når man "kæmper", som jeg føler, at jeg gør - så er det næsten for

sult? Det er da noget værre noget at føle i en slankeproces! jeg
vil næste æde min kaloriefattige gamle hat på, at når du bliver ved med
at føle sult, så falder din slankeproces fra hinanden!

For at blive bevidst om, hvad du spiser, så vil jeg anbefale dig, at du
fører en dagbog over hvad du spiser. Ikke en superdetaljeret, men
heller ikke overfladisk.

Jeg håber, at ovenstående giver dig mod på at fortsætte det lange seje
træk.

mvh

Carsten Riis

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-05-06 12:04

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Du er altså kommet så langt, at du gerne vil gøre "noget".

Ja, blodtrykket var en god igangsætter og er en god motivator - jeg "vil"
altså ikke lade mit helbred ødelægge på den måde, jeg glæder mig også til at
blive mormor/farmor mv.

> Hvad siger du til, at du kan gøre "noget" rigtig i første hug!.

Sød musik, Carsten

> pga. hvad? Hvad skulle fordelen være?

Pga. blodtrykket.

Her er nogle gode/fornuftige råd, jeg har stykket sammen ved at sætte mig så
meget som muligt ind i, hvad jeg selv kan gøre:
- spise saltfattigt og udskift alm. salt med havsalt eller seltin
- spise fedtfattigt og groft
- nul lakrids (og alkohol, men det er ikke et problem for mig)
- regelmæssig motion (gerne daglig)
- sauna (dette har jeg endnu til gode, jeg er ikke så god til den fugtige
varme, men jeg skal nok komme i gang)
- fed fisk (ikke for mig - så jeg tager 3 fiskeolie tabletter om dagen i
stedet)

> Det er sandsynligvis mere motion end du har dyrket tidligere, samt at du
> har haft lysten til at gøre det igen igen i hvert fald nu 5 gange.

Nemlig - og det er blevet til mere end 5 gange - det jeg synes er ekstra
dejligt er, at det også kan lægges ind i besøg ude, man kan også hive de
andre med.

> Jeg ved ikke om du kan bruge det succeskriterium som jeg selv bruger:
>
> Jeg skal have lysten til at gøre det igen igen igen igen.

Lyder meget fornuftigt i mine ører

> Et kort tip: del de 25 kilo op i mindre bidder!

Enig - det er ikke godt for mig, at tænke i så stort vægttab (kan jeg
mærke).

> Næh! Jeg syntes faktisk, at det er ok.

Mine forventninger var nok for høje

På den anden side - dette er ikke en slankekur. Det vigtigste er, at det går
i den rigtige retning.

> [...]
> din måde at leve på, så sker der også fysiske forandringer i din krop.
> Det kunne være, at der samler sig vædske i/omkring dine led for at

Skægt du nævner det, det har jeg en del af i fødderne.

> Derudover kan din blodtryksmedicin også have indflydelse din
> vægttabsproces. Prøv lige at læs indlægssedlen på medicinen og se om der
> ikke står noget om vægtøgning* eller tilsvarende bivirkninger.

Jeg får ikke medicin.

Jeg vil først gøre alt andet - jeg er ikke tilhænger af medicin, og
heldigvis er min læge enig på dette område.

> [...]
> integreret i din hverdag. Hvornår de er integreret, det ved kun du. Det
> betyder også, at det også kun er dig som ved hvornår du kan tage næste

Du har ret - og næste gang jeg brokker mig (hvis jeg gør det), må du bare SÅ
gerne gentage det *S*. Tror godt at jeg kan tåle at høre (læse) det et par
gange.

> [...]
> af)
> Du ved - enten bevidst eller ubevidst - at du trækker i den rigtige

Ja.

> Hvordan kommer du rundt til fodboldkampe og familiebesøgene?
> Bil/Bus eller cykel?

Bil når kæresten kører.
Går når det er hjemmekampe, går til de familiemedlemmer der bor i nærheden.
Bus/metro/tog til resten.

> Det kan jeg edderhugme godt forstå!

Tak, tak og tak

> Godt du har afklaret det og dermed ikke har en eller anden drøm om, at
> hvis bare du havde adgang til dit og dat, så vil det lykkedes.
>
> din adgang til motion er nemlig ikke afhængig af et motionscenter.

Nemlig - det andet duer bare ikke, så det gider jeg ikke spilde energi eller
tankevirksomhed på.

> [...]
> når du motionerer, den kan dine børn, din kæreste og dine forældre lægge
> til 10 fold igen i enden af dit vægttab.

Nemlig - det er et super godt argument.

Det værste er nok, at jeg er meget træt for tiden - så når jeg er sammen med
dem (særligt kæresten), så er det ikke så "festligt" som det kunne være.

Synes godt nok, at det med forståelse fra kærestens side har sine
begrænsninger. Han har jo forventninger, som ikke bliver indfriet - mht.
graden af intimitet, graden af opmærksomhed osv.

Det er ikke befordrende for ret meget

> Sabina er inde på nogen rigtig gode forslag som altså ikke koster
> alverden!

Jepper - jeg har så købt et par "håndledsvægte" som jeg tager på indimellem,
når jeg går.

> Hvad i aller helehulen verden har du spist? Eller netop ikke spist?

Ja, jeg ved ikke hvorfor - men de der "grønne" mellemmåltider gør mig ret
sulten - det er som om, at ca. 10-30 min. efter jeg har spist dette, så er
min mave rungende tom og larmende. Det er næsten værre, end hvis/når jeg
lader være.

> [...]
>

> Derudover skriver du jo også, at du ikke kan li' fede sager, så det er jo
> slet ikke der dine "fælder ligger begravet".

Nej, det fandt vi ud af hos bedsterne (hun har meget for højt blodtryk, så
hun har et måleapperat i hjemmet + nitroglycerin-spray, hjemmehjælp mv. -
det er ret slemt for hende, og hun er ikke fyldt 60 endnu).

Kærestens blodtryk er dårligere end mit. Mit er 124/90 (og det er så det
nederste, som helst kun skal være 80 - mens det øverste er okay). Hans er
højere end mit, begge dele - og hans det øverste er også over "grænsen"
iflg. bedste.

Han er også overvægtig, ikke i helt så svær grad som jeg - men han har svært
ved at følge med, når vi er ude at gå - og da jeg skal have tempoet op, har
jeg sagt, at jeg ikke kan gå og holde i hånd og se nuttet ud - det handler
om helbreddet, jeg går fordi det skal gøre en forskel - og så skal der gang
i blodomløbet. Det er han heller ikke helt tilfreds med...

> Enten lade dig køre ned på den uretfærdighed og placere så mange mentale
> kræfter i den uretfærdig, at du til sidst bliver opslugt af den.

Niks - det er ikke vejen frem

> Eller forholde dig til den.

Yup - lyder meget bedre.

> De af dine gener som kan forholde sig mad. Det er ikke nogen du kan
> skille dig af med eller forbedre. Du kan se på dem og se hvad du kan gøre
> med dem.

Enig.

> Hvordan håndterer du - i andre af livets sammenhænge - ting der ikke kan
> laves om på?

Øh, som regel laver jeg jo om på både det ene og det andet...

Hmm... jeg bliver dig svar skyldig for nu.

> [...]

> Det viser jo en eller anden bagtanke med hvad du gør. Om du er bevidst om
> den eller ej. Det skal jeg ikke kunne sige.

Ej, nu bliver jeg nysgerrig - hvad tænker du på her?

> sult? Det er da noget værre noget at føle i en slankeproces!

Ja, jeg er heller ikke tilfreds!

> For at blive bevidst om, hvad du spiser, så vil jeg anbefale dig, at du
> fører en dagbog over hvad du spiser. Ikke en superdetaljeret, men heller
> ikke overfladisk.

Ja, så må jeg jo hellere i gang. Nu har jeg hørt det et par gange herinde

> Jeg håber, at ovenstående giver dig mod på at fortsætte det lange seje
> træk.

Yup - et super skønt indlæg, som jeg sætter rigtig stor pris på.

mange hilsner

Fra : Sabina H.

Dato : 13-05-06 12:17

nusle nuslesen wrote:

> [...]
> ret sulten - det er som om, at ca. 10-30 min. efter jeg har spist
> dette, så er min mave rungende tom og larmende. Det er næsten værre,

hmmmmm
har du prøvet at kombinere dine mellemmåltider med lidt protein?
det behøver ikke være alverden, men en smule kylling, lidt ost eller andet
proteinrigt (som feks æg, som du selv er inde på.... )
eller drik bevidst et stort glas vand inden måltidet....

jeg er nemlig ikke helt sikker på at det er regulær sult du føler..... men
at det der sker er at det du får er så nemt fordøjeligt og bagefter rumler i
tarmen, sådan at det føles som sult...
ikke at det gør problemet mindre, det giver blot en bedre forklaring*G*

jeg døjede tidligere meget med sult på samme måde som du beskriver, især
efter æbler.... men med tiden har min krop åbenbart vænnet sig til det, og
jeg føler ikke længere samme "sult"... tålmod ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-06 16:21

Sabina H. skrev den 13-05-2006 13:16:

> [...]
> proteinrigt (som feks æg, som du selv er inde på.... )
> eller drik bevidst et stort glas vand inden måltidet....

Eller hvad med grønne linser.

Personlig er jeg ret glad for grønne linser. Og de mætter sindsygt!.

Og man kan anvende dem rigtig mange steder fx grønne salater.

mvh

Carsten

Fra : Sabina H.

Dato : 13-05-06 16:51

Carsten Riis wrote:

> Eller hvad med grønne linser.
>
> Personlig er jeg ret glad for grønne linser. Og de mætter sindsygt!.
>
> Og man kan anvende dem rigtig mange steder fx grønne salater.

fandt lige følgende om protein:
http://www.altomkost.dk/madtildig/Hvad_er_der_i_maden/Energi/Protein/forside.htm

Protein
Proteiner er kroppens byggestene. De bruges til at opbygge bl.a. celler,
væv, hormoner, antistoffer og enzymer . Proteiner består af forskellige
aminosyrer. Flere af aminosyrerne kan kroppen ikke danne selv, men da de er
nødvendige for dannelsen af flere specifikke og livsnødvendige proteiner,
skal de tilføres med maden.

Madens proteiner stammer især fra kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter og æg.
Vegetarer kan godt få protein nok ved at deres kost indeholder ærter,
linser, bønner og nødder.

De fleste danskere får mere protein, end de har brug for. Det protein, der
ikke bruges som byggesten, bruges i stedet som energikilde. 1 gram protein
indeholder 17 kJ.

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

begin 666 blank.gif
K1TE&.#EA`0`!`( !`/_______R'Y! $```$`+ `````!``$```("3 $`.P``
`
end

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-06 17:14

Sabina H. skrev den 13-05-2006 17:50:

> De fleste danskere får mere protein, end de har brug for. Det protein, der
> ikke bruges som byggesten, bruges i stedet som energikilde. 1 gram protein
> indeholder 17 kJ.

Enig.

Det samme for kulhydrat

http://www.altomkost.dk/madtildig/Hvad_er_der_i_maden/Energi/Kulhydrat/forside.htm

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-06 18:54

nusle nuslesen skrev den 13-05-2006 13:03:
> [...]
> altså ikke lade mit helbred ødelægge på den måde, jeg glæder mig også til at

Jep. Det kan godt være, at jeg ikke er god til at synge.
Der findes dog områder, hvor jeg har fat i den lange ende.

Det skal dog lige siges, at jeg når skriver i første hug, så mener jeg
altså ikke hug som i hurtig halsafhugning eller tilsvarende. Mere i
retning af, at du ikke skal gentage slankeprocessen.

> [...]
> meget som muligt ind i, hvad jeg selv kan gøre:
> - spise saltfattigt og udskift alm. salt med havsalt eller seltin

er det så fordi at havsalt har en større koncentration af saltsmag og
derfor kan man nøjes med at tage mindre eller hvad er den dybereliggende
forklaring på alm. salt vs. havsalt.

> - spise fedtfattigt

Det er i hvert fald et godt sted at spare kalorier

svjh indeholder
1 gram fedt 7 kalorier
og
1 gram kulhydrat og protein indeholder hver 4 kalorier.

Ikke at man skal være fedtforskrækket, da nogen vitaminer altså kun er
fedtopløslige dvs. når man ikke indtager en smule fedt hver dag, så
optager man heller ikke nogen af de vitaminer som er i kosten.

> og groft

giver god mæthedsfornemmelse.

> - nul lakrids (og alkohol, men det er ikke et problem for mig)

Igen et godt sted at spare kalorier.

> - regelmæssig motion (gerne daglig)

det er vel altid godt. daglig er dog IMO lige i overkanten på det
stadie som du er på. Har du ingen gener eller kan passe det ind i din
hverdag, så gør det da endelig.

Personlig tror jeg dog på, at du "løber sur" i motionen, når du laver så
stort et spring fra ingen motion til meget motion.

> - sauna (dette har jeg endnu til gode, jeg er ikke så god til den fugtige
> varme, men jeg skal nok komme i gang)

øhhhh, øges blodtrykket ikke af varmepåvirkning fordi kroppen skal
køles det mere ned?

> - fed fisk (ikke for mig - så jeg tager 3 fiskeolie tabletter om dagen i
> stedet)

godt alternativ.

Overvej måske om noget hjemmerørt tunsalat eller rejesalat kan gøre det
for en fisketablet eller to, bare et par gange om ugen.

> Nemlig - og det er blevet til mere end 5 gange - det jeg synes er ekstra
> dejligt er, at det også kan lægges ind i besøg ude, man kan også hive de
> andre med.

sammenhold i forbindelse med motion er godt for nogen.
Og når du kan få andre med, jamen så gør dog det.

> Lyder meget fornuftigt i mine ører

> Enig - det er ikke godt for mig, at tænke i så stort vægttab (kan jeg
> mærke).

Hvad med 10%-teorien som der er tale om andet steds i gruppen her.

Princippet er - som jeg tror, at den skal/kan bruges, at du deler
vægttabet op i 10% af din nuværende kropsvægt. Fx hvis du vejer 130
kilo, så start med at tabe dig 13 kilo. Når du så har gjort det og har
fået rigtig god føling med, at du har forladt 120 kilosklubben (det har
du nemlig, når du vejer 117 kilo), så tager du fat i de næste 10% af din
nuværende kropsvægt dvs. 11,7 kilo
og så fremdeles indtil du når den vægt du gerne vil have.

> Mine forventninger var nok for høje

Igen kan jeg kun anbefale, at man læser bogen om de 7 nøgler fra DrPhil.

Sådan som du fortæller din historie, så lyder det meget som, at du har
sat en rigtig mange tiltag igang for NU og LIGE NU skal det være.
Og dette NU og LIGE NU og man sætter en fandens masse tiltag igang.
Det gør sandsynligvis bare, at man hurtigere end at du kan tælle til 10
mister overblikket og dermed taget omkring sine tiltag.....tja, du kan
næste gætte dig til resten.

I bogen om de 7 nøgler tager man fat fra en ende af.

Man starter med, at finde ud af hvordan man er skruet sammen op i
hovedet, hvad man har af forventninger, drømme og holdninger til sig
selv.
Det ender så formentlig med en af tre følgende ting:
- Man finder ud af ting om sig selv, som man ikke anede noget om.
- Man bliver lige pludselig bevidst om nogen ting som man havde en
fornemmelse om, at det nok var noget i den retning
- eller man syntes egentlig at øvelsen var ret morsom, men at det ikke
gav nogen særlig aha-oplevelse.

Derefter går man igang med noget, som jeg ud fra tidligere indlæg fra
din side, der tager kegler. Nemlig følelserne.
Ikke at man som overvægtig partout spiser med følelserne og man bare
ikke er klar over det eller at man godt er klar over at der er noget
emotionelt spiseri i blandt alt det man spiser, tilgengæld ved man ikke
hvad der skal gøres ved det.
Det kan naturligvis også være, at der ikke er noget følelsesmæssigt i
ens overvægt og man derfor igen kan betragte kapitlet som informativ
læsning.

Det tredje man laver, er sådan rigtig LeneHansonsk smidemadudafhuset som
ikke gavner den igangværende proces. Personlig syntes jeg, at de tiltag
man laver her er noget af det sjoveste og det nemmeste i processen.
Ret enkelt: Du kan ikke spise hvad du ikke har i nærheden af dig!
Derudover skal man være klar til, at skifte sin gardrobe ud. Eller bedre
sagt: smide det tøj ud som man er blevet for lille til (gerne til
genbrug. Det er jo sandsynligvis andre overvægtige der ikke er nået så
langt i deres proces).
Bagtanken er nemlig, at man "brænder sine broer" til den gamle tykke
tilværelse dvs. at man får sig lidt af et wakeup-call når ens bukser
strammer eller man ikke kan passe kjolen længere, samtidig med at man
ikke har noget hængende som man alligevel kan tage på.

> På den anden side - dette er ikke en slankekur. Det vigtigste er, at det går
> i den rigtige retning.

Og det gør det. giv dig til tid til at mærke efter om, at det du har
sat igang også får sin virkning.

> Skægt du nævner det, det har jeg en del af i fødderne.

Det næste er så, at du så bør overveje om du ikke har lagt for hårdt ud.
Vædsken i dine fødder kan være første trin til en overbelastningsskade.

> Jeg får ikke medicin.
>
> Jeg vil først gøre alt andet - jeg er ikke tilhænger af medicin, og
> heldigvis er min læge enig på dette område.

Ok. så kan du da tage den faktor ud af din vægttabs-formel.

> Du har ret - og næste gang jeg brokker mig (hvis jeg gør det), må du bare SÅ
> gerne gentage det *S*. Tror godt at jeg kan tåle at høre (læse) det et par
> gange.

Du er meget velkommen til at maile mig. Det er ikke altid, at jeg er
med herinde.

(der skal trods alt motioneres en del, ik).

> Ja.

> Bil når kæresten kører.
> Går når det er hjemmekampe, går til de familiemedlemmer der bor i nærheden.
> Bus/metro/tog til resten.

Hvorfor skriver du ikke noget om cykel?

Det er selvfølgelig lidt af en udskrivning, når man gerne vil have en
kvalitetscykel. Tilgengæld er bus/metro/tog heller ikke gratis.
Ikke at man skal erstatte alt bud/metro/tog med cykel.
Giv det lige en tanke om hvad du forholdsvist nemt kunne skifte ud hhv.
supplere med en cykeltur.

> Tak, tak og tak

værsgo.

> Nemlig - det er et super godt argument.
>
> Det værste er nok, at jeg er meget træt for tiden - så når jeg er sammen med
> dem (særligt kæresten), så er det ikke så "festligt" som det kunne være.

hvem siger, at du skal være kærestens underholdningsshow?

Naturligvis er du meget træt i her i starten af din proces. Du skal jo
lige vende dig til, at køre i et lidt andet gear end hidtil. Herunder
har du brug for at kunne "restituere" (stavning?) så du igen er klar til
næste gangs motion. Når du så har vænnet dig til, at køre i det lidt
højere gear, så vil du også mærke en højnet energi på andre områder. fx
det intime.

> [...]
> begrænsninger. Han har jo forventninger, som ikke bliver indfriet - mht.
> graden af intimitet, graden af opmærksomhed osv.

Det kommer!

> Jepper - jeg har så købt et par "håndledsvægte" som jeg tager på indimellem,
> når jeg går.

go ide.

> [...]
> min mave rungende tom og larmende. Det er næsten værre, end hvis/når jeg

Hvad er der af grove ting (herunder: proteiner) i de der "grønne"
mellemmåltider.

Jeg ved ikke om følgende holder stik, men jeg syntes, at det giver
mening på en eller anden måde.
De kaloriefattige ting fx et salathoved har det med at kunne give en god
mæthedsfornemmelse her og nu. Tilgengæld kan maven (mavesyren) nedbryde
det ret nemt og dermed skubbe maden ret hurtig ned i tarmsystemet. Det
medfører jo, at maven igen er tom og så oplever du en rungende tom og
larmende fornemmelse.
spiser du tilgengæld noget din mave har lidt vanskligere at nedbryde
(fibre og proteiner), så varer din mæthedsfornemmelse også længere
hvilket igen medfører, at du ikke har den rungende og larmende fornemmelse.

Kan du give mig et par eksempler på de der "grønne" mellemmåltider.

> Nej, det fandt vi ud af hos bedsterne (hun har meget for højt blodtryk, så
> hun har et måleapperat i hjemmet + nitroglycerin-spray, hjemmehjælp mv. -
> det er ret slemt for hende, og hun er ikke fyldt 60 endnu).

Tja, det kunne være, at hendes situation også kan hjælpe dig til at
komme på "bedre tanker".

> [...]
> om helbreddet, jeg går fordi det skal gøre en forskel - og så skal der gang
> i blodomløbet. Det er han heller ikke helt tilfreds med...

har I overvejet, at udholdenheden ved sex bliver temmelig meget bedre,
når man har en god kondition.

Det er da noget de fleste mænd kan være tilfreds med, ik

> Niks - det er ikke vejen frem

> Yup - lyder meget bedre.

> Enig.

> Øh, som regel laver jeg jo om på både det ene og det andet...

men hvad med de ting du IKKE kan lave om på?

Fx du har fået børn. Det kan du ikke lave om på. Det du kan lave om
på er hvordan du reagerer på det faktum, at nu har du fået børn.

Eller hvad med - gud forbyde det el. hvem du nu tror på hvis overhovedet
- at du mister din venstre arm. Du kan ikke lave om på, at du har
mistet armene. Det er irreversibelt, så at sige.

> Hmm... jeg bliver dig svar skyldig for nu.

Det vil kalde for, at du reflekterer. Det er faktisk ganske sundt
lige at stille sig ved siden af sig selv og se hvad det egentlig er man
har gang i.

> Ej, nu bliver jeg nysgerrig - hvad tænker du på her?

Jeg tænker på, at du har haft en eller anden tanke ved at skrive dit
indlæg den 10. maj 2006 kl. 18.52.
Du har sikkert brugt en 30-45 minutter på at skrive indlægget.
så er vi tilbage ved ca. kl. 18.
Og det er den tanke jeg mener, at du har.

Hvad var det egentlig som fik dig til at skrive dit indlæg? Der er
selvfølgelig alt hvad du har skrevet i indlægget.
Den tanke jeg mener er mest interessant er dog den, som fik dig til at
skrive indlægget.
Prøv at tænke tilbage til minutterne inden, at du satte dig til
computeren for at skrive. Hvilken tankerække, fordele/ulempe-analyse
eller følelser fik dig til sidst hen til tastaturet for at skrive med
henblik på at klikke på send-knappen (eller ctrl+Enter hvis du er til
tastaturer.

> Ja, jeg er heller ikke tilfreds!

> Ja, så må jeg jo hellere i gang. Nu har jeg hørt det et par gange herinde

Jeg har en lille genial "gæstebog" på min hjemmeside, hvor jeg har
mulighed for at skrive de ting ind jeg lige har brug for at vide til
senere. Indslaget sender jeg så til mig selv som mail. Og når jeg har
tid til at læse hvad jeg har skrevet eller vil samle informationerne,
tja så kan jeg jo kigge i min mailboks (jeg har naturligvis oprettet et
beskedfilter i Thunderbird, så de beskeder lander i deres egen mappe)

Her er min dagbog:
http://www.carben.dk/carsten/dagbog.html
Det er min webhotel-udbyder som har koden til dagbogen:
http://www.kleinweb.dk/support.php?formmail

Du kan nok se, at der ikke skal meget til for at få sin egen lille "gul
lap"-system
Og et beskedfilter i dit mailprogram hjælper dig til at holde styr på
mængden af gule lapper.

Du kunne jo bruge Blog-systemerne som findes rundt omkring. De gør jo
desværre også det, at så er bliver dine oplysninger offentligt
tilgængelig, hvorfor jeg ikke bryder mig om den slags.

> Yup - et super skønt indlæg, som jeg sætter rigtig stor pris på.

tak. Det giver på et eller andet plan en form for "kick", når man
har været til hjælp for nogen.

mvh

Carsten Riis

Fra : nusle nuslesen

Dato : 17-05-06 18:05

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> er det så fordi at havsalt har en større koncentration af saltsmag og
> derfor kan man nøjes med at tage mindre eller hvad er den dybereliggende
> forklaring på alm. salt vs. havsalt.

Jeg ved det faktisk ikke, så skal jeg nok undersøge det på en anden mere
dybdegående måde. Det har jeg ikke fået gjort endnu.

> det er vel altid godt. daglig er dog IMO lige i overkanten på det
> stadie som du er på. Har du ingen gener eller kan passe det ind i din
> hverdag, så gør det da endelig.

Dagligt kan godt blive en lidt for stor mundfuld - pt. er det max 5 gange,
og det synes jeg er fint.

> Personlig tror jeg dog på, at du "løber sur" i motionen, når du laver så
> stort et spring fra ingen motion til meget motion.

Motion - for mig - er jo kun gåturene indtil videre

> øhhhh, øges blodtrykket ikke af varmepåvirkning fordi kroppen skal køles
> det mere ned?

Det er noget med at det får de små blodkar til at slappe af, og så skal
hjertet ikke arbejde helt så hårdt.

> godt alternativ.
>
> Overvej måske om noget hjemmerørt tunsalat eller rejesalat kan gøre det
> for en fisketablet eller to, bare et par gange om ugen.

Ja, jeg ved det godt - jeg er bare så dårlig til at få spist fisk.

> Hvad med 10%-teorien som der er tale om andet steds i gruppen her.

Jeg vælger at lade som om, at jeg ikke har læst de artikler. I øvrigt er der
skrevet så meget, jeg er ikke sikker på, at det er den endegyldige sandhed.

> [...]
> nuværende kropsvægt dvs. 11,7 kilo
> og så fremdeles indtil du når den vægt du gerne vil have.

Jeg vil bare tage det dernedad stille og roligt, og så se hvad kroppen siger
til det.

> Igen kan jeg kun anbefale, at man læser bogen om de 7 nøgler fra DrPhil.

Jeg tror, at den er god - men har ikke læst den.

> [...]
> gør sandsynligvis bare, at man hurtigere end at du kan tælle til 10 mister
> overblikket og dermed taget omkring sine tiltag.....tja, du kan næste

Nah, sådan ser jeg det ikke - det er jo tale om omlægninger, der ikke kun
har med vægttab at gøre - egentlig er det ret simpelt.

Gåture
Mindre hvidt brød, pasta, ris og kartofler
Anderledes salt (og mindre)
Mere grønt og mere frugt (evt. mere protein)

Resten er tilgift, når det gøres - ovenstående er "grundpillerne".

> Det tredje man laver, er sådan rigtig LeneHansonsk smidemadudafhuset som
> ikke gavner den igangværende proces.

Nahh, den går ikke her - jeg bor sammen med tre tynde børn, og det de holder
af at spise, det skal de have lov til. Jeg kaster mig alligevel ikke over
det. Jeg bryder mig ikke om hverken nutella, coco-pops, guldkorn,
pålægschokolade eller lignende - så det kan de såmænd godt få lov at have i
fred.

Man kan også være lidt smart. Når man f.eks. handler ind til fødselsdag, så
kan man købe det slik/kage/chips/sodavand/is, som man alligevel ikke selv
bryder sig om *GG*. Det gør jeg. Jeg kan f.eks. ikke fordrage nougat-is,
sour-cream and onion chips osv. Men børnene og nogle familiemedlemmer elsker
disse produkter.

> Du kan ikke spise hvad du ikke har i nærheden af dig!

Når jeg får "ædeflip" - så spiser jeg Cheasy A-38, bart brød, havregryn
eller lignende *G*.

Jeg eeeelsker Cheasy A-38 *uhmm* - så det køber jeg kun meget sjældent nu.

> [...]
> sagt: smide det tøj ud som man er blevet for lille til (gerne til
> genbrug. Det er jo sandsynligvis andre overvægtige der ikke er nået så

Lyder meget fornuftigt.

> Det næste er så, at du så bør overveje om du ikke har lagt for hårdt ud.
> Vædsken i dine fødder kan være første trin til en overbelastningsskade.

Måske er det en form for udrensning der finder sted - jeg har jo f.eks.
skåret drastisk ned på saltet.

> Hvorfor skriver du ikke noget om cykel?

Jeg har ingen, og vil ikke have en. Det skulle da lige være en motionscykel.

> hvem siger, at du skal være kærestens underholdningsshow?

Ingen - og nu har han alligevel afbrudt forholdet, som han sagde: Jeg kan
ikke give ham den opmærksomhed, som han har brug for - og han kan ikke give
mig den afstand/plads, som jeg har brug for.

> [...]
> gangs motion. Når du så har vænnet dig til, at køre i det lidt højere
> gear, så vil du også mærke en højnet energi på andre områder.

Det vil jeg glæde mig til - nu har jeg døjet med diarré, og bagefter
forkølelse/ondt i halsen i lidt over en uge, så jeg er ikke ret frisk

> Hvad er der af grove ting (herunder: proteiner) i de der "grønne"
> mellemmåltider.

Ingenting, tror jeg.

> Kan du give mig et par eksempler på de der "grønne" mellemmåltider.

Ærter, vindruer, æble, gulerødder, blommer.

> Tja, det kunne være, at hendes situation også kan hjælpe dig til at komme
> på "bedre tanker".

Vi er ikke genetisk forbundet - i min familie er der ikke megen sygdom, og
de gamle bliver gamle. Men derfor får jeg lyst til at passe på alligevel.

> har I overvejet, at udholdenheden ved sex bliver temmelig meget bedre, når
> man har en god kondition.

Ja da.

> Det er da noget de fleste mænd kan være tilfreds med, ik

Nu skal de jo først kunne følge med mig, ikk'

> [...]
> at du mister din venstre arm. Du kan ikke lave om på, at du har mistet
> armene. Det er irreversibelt, så at sige.

Nå, på den måde.

Det accepterer jeg bare, og så får jeg det bedste ud af det. Kompenserer på
andre områder osv.

> [...]
> fik dig til sidst hen til tastaturet for at skrive med henblik på at
> klikke på send-knappen (eller ctrl+Enter hvis du er til tastaturer.

Jeg var drøn-træt af at føle mig sulten, og så kun opnå så lille et
resultat.

> Du kunne jo bruge Blog-systemerne som findes rundt omkring. De gør jo
> desværre også det, at så er bliver dine oplysninger offentligt
> tilgængelig, hvorfor jeg ikke bryder mig om den slags.

Det er heller ikke lige mig.

mange hilsner

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-05-06 23:56

> [...]

> ikke over det. Jeg bryder mig ikke om hverken nutella, coco-pops,
> guldkorn, pålægschokolade eller lignende - så det kan de såmænd godt få

Hvor tit får de lov til at have det i huset?

At børnene IKKE er fede er ikke lig med at de ikke lige pludselig kan blive
det. Og er de usunde spisevaner først grundlagt, er det kanonsvært at slippe
dem igen.

Jeg var nærmest undervægtig indtil jeg var 18-19 år. Et par måneder med et
ben i gips væltede det hele.

Og er man en gang blevet for fed, KAN det være lig med altid at være fed -
det bedste er at forebygge. Det bedste du kan gøre for dine børn er at sikre
dem sunde spisevaner FØR de bliver fede.

Mvh. Lisbeth

Fra : nusle nuslesen

Dato : 18-05-06 16:09

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:446baa26$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Hej,

> Hvor tit får de lov til at have det i huset?

Så tit de ønsker det.

> At børnene IKKE er fede er ikke lig med at de ikke lige pludselig kan
> blive det.

De har arvet en (måske abnorm?) høj forbrænding efter deres far - han er nu
43 år og stadig usædvanligt tynd. Deres søster på 22 år (samme far, men ikke
samme mor) er lige så tynd, selvom hun blev mor som 19 årig.

> Og er de usunde spisevaner først grundlagt, er det kanonsvært at slippe
> dem igen.

Udover det "usunde" så har de altid adgang til alt det sunde - de faste
måltider er overvejende sunde, men indrømmet - hvis de vil, får de lov at
starte dagen med coco-pops.

Børnene er nu 17, 16 og (snart) 12 år.

> Jeg var nærmest undervægtig indtil jeg var 18-19 år. Et par måneder med et
> ben i gips væltede det hele.

Uanset hvad deres far, deres søster eller de selv har været igennem - så er
de forblevet tynde. Deres far fik smadret sit ene knæ to gange i løbet af
livet, begge gange med langvarig genoptræning bagefter. Det har intet
betydet vægtmæssigt.

> Og er man en gang blevet for fed, KAN det være lig med altid at være fed -
> det bedste er at forebygge. Det bedste du kan gøre for dine børn er at
> sikre dem sunde spisevaner FØR de bliver fede.

Alt forladt - jeg tror ikke de kan blive fede.

Især deres søster har prøvet mangt og meget for at tage på, bl.a.
proteindrikke, at drikke ren fløde mv. Hun blev nemlig nøje overvåget, da
man en overgang troede, at hun havde anoreksi. Da hun har "banet vejen", har
mine børn heldigvis været forskånet for samme omgang.

Nogle mennesker har ikke problemer med at holde vægten nede, de har
problemer med at få vægten op.

Så længe de spiser grønt og groft og fornuftigt ved siden af, vil jeg ikke
blande mig i deres "laster". Her er aldrig sodavand, chips, kage eller slik
i hverdagene - så det er skam fint nok.

mange hilsner

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-05-06 16:31

nusle nuslesen skrev den 17-05-2006 19:05:
> [...]
> dybdegående måde. Det har jeg ikke fået gjort endnu.

> Dagligt kan godt blive en lidt for stor mundfuld - pt. er det max 5 gange,

hvad siger vædsken i dine fødder?

> Motion - for mig - er jo kun gåturene indtil videre

5 gange motion er også fra ingen motion til meget motion.

> Det er noget med at det får de små blodkar til at slappe af, og så skal
> hjertet ikke arbejde helt så hårdt.

ok

> Ja, jeg ved det godt - jeg er bare så dårlig til at få spist fisk.

frosne rejer eller dåsetun kan fint holde sig indtil du får lyst.

> Jeg vil bare tage det dernedad stille og roligt, og så se hvad kroppen siger
> til det.

Det lyder som en rigtig god plan!

> Jeg tror, at den er god - men har ikke læst den.

IMO: se lige og få det gjort!

> [...]
>
> Lyder meget fornuftigt.

> Måske er det en form for udrensning der finder sted - jeg har jo f.eks.

Den vædske der er i dine fødder er har intet med udrensning at gøre?

Og i hele taget. hvad pokker er det der udrensning egentlig for
noget. hos raske mennesker kan kroppen kan fint selv skille sig af med
de affaldsstoffer som man skal skille sig af med.

> Jeg har ingen, og vil ikke have en. Det skulle da lige være en motionscykel.

ok. Det kan være, at du kan få min billig om et par måneder, når jeg
skal til at flytte.

> Ingen - og nu har han alligevel afbrudt forholdet, som han sagde: Jeg kan
> ikke give ham den opmærksomhed, som han har brug for - og han kan ikke give
> mig den afstand/plads, som jeg har brug for.

Ok, trist at høre, at du er blevet single igen.

> Det vil jeg glæde mig til - nu har jeg døjet med diarré, og bagefter
> forkølelse/ondt i halsen i lidt over en uge, så jeg er ikke ret frisk

Det kunne være, at din træthed skyldes forkølelsen og diarrén.

> [...]

> de gamle bliver gamle. Men derfor får jeg lyst til at passe på alligevel.

Det var heller ikke generne jeg tænkte på: det var situationen!

Generne har naturligvis indflydelse, men lad nu være med at lægge alt
for meget i dem. Det er kun meget meget få mennesker som kan give
skylden til deres gener for den måde de ser ud som de gør.
Resten skal kigge på deres spisevaner!

> Nu skal de jo først kunne følge med mig, ikk'

ser du: det var så en detalje eller to som jeg jo ikke vidste noget om,
ik

> Jeg var drøn-træt af at føle mig sulten, og så kun opnå så lille et
> resultat.

> Det er heller ikke lige mig.

Næh, men så kunne du jo bruge det script jeg henviste til, så skriver du
på din hjemmeside, men sender "bloggen" som en email til dig selv.

mvh

Carsten

Fra : Sabina H.

Dato : 29-05-06 23:28

nusle nuslesen wrote:

> [...]
> humør så længe. Jeg sværger, når man "kæmper", som jeg føler, at jeg
> gør - så er det næsten for meget med så ringe et resultat *snøft*.

hey ;)
ville bare lige høre hvordan det går med projektet??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : nusle nuslesen

Dato : 27-06-06 21:58

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> hey ;)
> ville bare lige høre hvordan det går med projektet??

Tja, det er det sædvanlige med mig *arrghh!!!*

Mit blodtryk er faldet, og væsken i benene er stort set helt væk - det skal
være meget meget lummert, før der er lidt.

Jeg er fortsat med de 3-4 liter vand om dagen, venepumpeøvelser, minus salt
osv.

- så på den måde er det jo godt.

Men vægten? Ikke og en skid sker der - det er så typisk.

Så nu har jeg taget et rengøringsjob to gange om ugen a ca. 3 timer pr. gang
(oven i mit almindelige arbejde) - og så arbejder jeg, så jeg sveder - det
har jeg gjort i to uger - og der sker stadig ikke en skid med vægten.

Jeg ved ikke, min krop må være helt fantastisk til at holde på vægten (

Men hvad der er givet godt ud, kommer jo ikke skidt tilbage - så jeg
fortsætter og håber at der vil ske et eller andet på et tidspunkt.

mange hilsner

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-06-06 23:20

nusle nuslesen skrev den 27-06-2006 22:57:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> Tja, det er det sædvanlige med mig *arrghh!!!*

sædvanlige? Har du da før haft gang i vægttabsprojekter?

> [...]
> osv.
>
> - så på den måde er det jo godt.
>
> Men vægten? Ikke og en skid sker der - det er så typisk.

typisk? Hvordan er det /typisk/?

> [...]
>
> Men hvad der er givet godt ud, kommer jo ikke skidt tilbage - så jeg
> fortsætter og håber at der vil ske et eller andet på et tidspunkt.

Du har altså succes med projektet, når man ser på din grad af overskud*
og dit helbred**?

*: et ekstra job. Endda et hårdt fysisk krævende job.
Hvis du virkelig vil have et job der tager kegler i forhold til
kalorier, så vil jeg foreslå avisbud! Hvis altså du kan affinde dig med
arbejde i de tidligere morgentimer.
**: dit blodtryk er faldet.

Vægten skal nok komme ned. Det er jeg ikke spor i tvivl om!

Hold ud! Kan du bruge din vedholdenhed til at holde ud?

Har du prøvet måle din udholdenhed med fx cooper-løbetesten?
Den er ret enkel. Du løber/går alt hvad du kan i tolv minutter (husk
ordentlig opvarmning inden ellers får du overbelastningsskader).
Du kan bruge iforms-løberute-beregner til at afmåle den strækning du har
kunnet tilbagelægge.
Når du laver testen ca. én gang om måneden og du ser en fremgang, så kan
du i hvert fald se, at selvom der måske ikke sker noget med vægten, så
sker der nogen inde i din krop.

Jeg lavede den medio maj, hvor jeg kunne løbe 1400 meter. nu her
mandags kom jeg op på 1620 meter.
(der er stadig langt op til politiets optagelsesprøves krav om 2400
meter, men hvad pokker jeg skal jo heller ikke løbe fra politiet, vel
)

Carsten Riis, nu: 113,5 før: +130
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 03-07-06 02:25

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> sædvanlige? Har du da før haft gang i vægttabsprojekter?

Ja, men ikke på denne måde - og det er godt nok ved at være en hel del år
siden.

> typisk? Hvordan er det /typisk/?

Jeg har f.eks. som ung fulgt en meget anerkendt diætist "kur", og hans
konklusion var, at jeg "snød" - ikke en skid gjorde jeg. På den måde lærte
jeg at diætister ikke er "guruer", og at kroppe og forbrænding mv. er
forskellige.

> Du har altså succes med projektet, når man ser på din grad af overskud* og
> dit helbred**?

Ja, det kan man godt sige.

> Vægten skal nok komme ned. Det er jeg ikke spor i tvivl om!

Jamen, jamen - det er jeg desværre

Ej, nu skal jeg nok være sød - der sker vel noget på et tidspunkt.

> Hold ud! Kan du bruge din vedholdenhed til at holde ud?

Ved det ikke. Jeg har det med at miste modet, hvis jeg ikke ser resultater.

> Har du prøvet måle din udholdenhed med fx cooper-løbetesten?

Nej.

> [...]
> Når du laver testen ca. én gang om måneden og du ser en fremgang, så kan
> du i hvert fald se, at selvom der måske ikke sker noget med vægten, så

Lyder som en god idé.

> Jeg lavede den medio maj, hvor jeg kunne løbe 1400 meter. nu her mandags
> kom jeg op på 1620 meter.

Fedt - well done!!!

> (der er stadig langt op til politiets optagelsesprøves krav om 2400 meter,
> men hvad pokker jeg skal jo heller ikke løbe fra politiet, vel )

Nej, det skal du jo ikke

mange hilsner

Fra : Sabina H.

Dato : 30-06-06 16:26

nusle nuslesen wrote:
> [...]
> det skal være meget meget lummert, før der er lidt.
>
> Jeg er fortsat med de 3-4 liter vand om dagen, venepumpeøvelser,

det er jo også det vigtigste.....

> [...]
> Men hvad der er givet godt ud, kommer jo ikke skidt tilbage - så jeg
> fortsætter og håber at der vil ske et eller andet på et tidspunkt.

lige pludselig, når du mindst venter det, så sker der noget*G* lidt ligesom
når man prøver at få børn ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : nusle nuslesen

Dato : 03-07-06 02:25

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> lige pludselig, når du mindst venter det, så sker der noget*G* lidt
> ligesom når man prøver at få børn ;)

I live in hope

mange hilsner