Brune ris, ikke sundere end hvide ris?
Fra : Morten

Dato : 19-04-06 18:51

Hej

I "Du er hvad du spiser" siger hun at man skal droppe de hvide ris, og spise
brune i stedet for .. men jeg så på deklerationen i dag, og der er precis
samme indhold i de 2 typer ris - eneste forskel var at de brune havde lidt
mere fedt end de hvide ...

Så kan de vel ikke være sundere?

/Morten

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-04-06 20:10

Morten skrev den 19-04-2006 19:51:
> [...]
> samme indhold i de 2 typer ris - eneste forskel var at de brune havde lidt

De hårde facts:

De brune: http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0221

De hvide: http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0224

Derudover er det vist noget med, at mindre forarbejdet mad man kræver
mere af fordøjelsessystemet for at "arbejde" for at fordøje maden.
Såfremt det er rigtigt, så skulle det have en god effekt på hvor lang
tid man ikke føler sult eller anden form for fysisk behov for mad.

Jeg kan også forestille mig, at de brune ris er kønnere at kigge på end
de hvide. Men så er vi vist over i smag og det kan som bekendt
diskuteres herfra og så til domme dag.

mvh

Carsten

Fra : C.H

Dato : 20-04-06 08:39

"Morten" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spise brune i stedet for .. men jeg så på deklerationen i dag, og der er
> precis samme indhold i de 2 typer ris - eneste forskel var at de brune

Nu er det at være sundt jo et vidt begreb
Jeg tror, det handler om, at der er flere komplekse kulhydrater i de brune
ris og kroppen derfor skal bruge mere energi på at forbrænde dem end de
hvide ris. Derudover er der flere kostfibre i, der stimulerer fordøjelsen og
derfor i højere grad end hvide ris, hjælper tarmen til bedre at udnytte og
udskille føden optimalt.
Desuden mætter de brune ris væsentligt mere end hvide ris i forhold til
kalorieantallet.

Mon ikke, det er der, den ligger?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-04-06 06:39

> [...]
> spise brune i stedet for .. men jeg så på deklerationen i dag, og der er
> precis samme indhold i de 2 typer ris - eneste forskel var at de brune

Der er ikke fjernet helt så mange skaldele, hvor vitaminer sidder - derfor
er
de sundere. Hvis du ikke kan lide dem, og hellere vil have hvide
ris, så køb "parboiled", de indeholder stadig vitaminerne.

Mvh.Bodil.