hvordan støtter man bedst en der vil tabe ~
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-04-06 02:25

Nu er det sådan at min bedre ½ del - ja hun er well noget overvægtig
eller det er hun - indrømmet det er ikke noget jeg har tænkt så meget
over - men nu har hun altså sat sig for at slanke sig efter hendes
farmor havde sagt til en veninde det er da frygteligt så fed og grim
hun er ..........Puhhh ---.... Hmmm .... ja det ... er svært at komme
ind på uden at bliver sur.

Nå men nu har meldt sig ind på slanke doktorene og jeg har bestilt en
bog til hende som jeg har fået anbefalet.

Min enste svaghed er haribo piratos og salt lakrids i almindlighed :0)
Men Øhh dem gemmer jeg ude i min jakke lomme også har jeg dem i min
skjort lomme. så jeg mao ikke sider og æder dem for an trynen af
hende.

men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gribe det her an - for hun har
det lidt med mad som jeg har det med smøger ... der ryger mange snacks
ned og jeg tror sgu oprigtigt talt ikke på hun kan genemføre en kur.
( det ku jeg selvf ikke drømme om at sige til hende )

jeg synes jo hun er dejlig som hun er - men jeg kan da godt se det på
sigt med hjerte kar sygdomme sukker syge få sat tær af osv.
hun er godt nok kun 26 så det var nok lidt med det ...

ja jeg ved godt det her indlæg er lidt kaotisk ... men hvis der sider
nogen med erafring i hvordan man bedst støtter eller hvordan man bedst
bliver støttet så lad mig det vide.
--
MvH
Bo M Mogensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-04-06 07:58

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcopp.net> skrev i en meddelelse

> Nå men nu har meldt sig ind på slanke doktorene og jeg har bestilt en
> bog til hende som jeg har fået anbefalet.

Det er sødt af dig. Så må man håbe, at de to ting hører til dét, der vil
inspirere og motivere hende. Det er lidt forskelligt, hvad folk "tænder" på.

> men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gribe det her an

Du kan starte med at spørge hende, hvad du kan gøre for at støtte hende! Hun
må - alt andet lige - være den, der ved bedst, hvad der vil hjælpe hende. Er
det ligemeget for hende, at du spiser lakrids for øjnene af hende, behøver
du ikke gå og bruge energi på at gemme det. Skal du give hende kærlige klaps
i bagdelen? Skal du købe ind så hun ikke fristes i butikkerne? Skal du lave
mad til hende? Skal I begynde at gå lange ture sammen? Skal i gå til
svømning eller i fittnescenter sammen. Der er mange muligheder. Men spørg
hende, hvad HUN motiveres og støttes mest af!

> og jeg tror sgu oprigtigt talt ikke på hun kan genemføre en kur.
> ( det ku jeg selvf ikke drømme om at sige til hende )

Selvom du ikke kunne drømme om at sige det til hende, så er det alligevel en
farlig holdning, der kan skinne igennem på mange måder. Tror du ikke på, at
hun kan klare det, vil det begrænse dig i at støtte hende.

Prøv at finde troen på, at hun vil klare det.
Tal med hende om, HVORFOR hun gerne vil tabe sig. En af de vigtigste
forudsætninger for succes med at nå sine mål er, at man er virkelig
motiveret for at nå det.

Få hende til at fortælle dig, hvad hun får ud af det, når hun har tabt sig.
Kan hun se det for sig? Kan hun forklare, hvordan det vil føles?

> ja jeg ved godt det her indlæg er lidt kaotisk ... men hvis der sider
> nogen med erafring i hvordan man bedst støtter eller hvordan man bedst
> bliver støttet så lad mig det vide.

Har du råd til det, kan du give hende et gavekort til en coach eller en
diætist.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-04-06 16:01

On Tue, 18 Apr 2006 08:58:01 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Det er sødt af dig. Så må man håbe, at de to ting hører til dét, der vil
>inspirere og motivere hende. Det er lidt forskelligt, hvad folk "tænder" på.

Tjaaee ... men altså under 2½ time efter hun havde tilmeldt sig slanke
doktorene var hun på ikke McDonaldes og købe nogen burger ... men ok
hun skal selvf lige i gang.

>Du kan starte med at spørge hende, hvad du kan gøre for at støtte hende!

Det tror jeg indrikrete jeg har gjort - hun sagde ihvertilfælled tak
for min støtte

> [...]
>det ligemeget for hende, at du spiser lakrids for øjnene af hende, behøver
>du ikke gå og bruge energi på at gemme det.

ok

>Skal du give hende kærlige klaps
>i bagdelen?

Det kommer helt af sig selv :)

> Skal du købe ind så hun ikke fristes i butikkerne? Skal du lave
>mad til hende?

ja der løber vi så godt nok ind i 2 problemer jeg er totalt fantasi
løs mht indkøb & madlavning - når hun ikke er der så lever jeg af
dagligt : 1L ymer med musli + 2 fransbrød + 3 rugbrødsmader - ja nogen
gange kan jeg helt glemme at spise :(

> Skal I begynde at gå lange ture sammen? Skal i gå til
>svømning eller i fittnescenter sammen. Der er mange muligheder. Men spørg
>hende, hvad HUN motiveres og støttes mest af!

jamen det har jeg gjort og hun vil gerne ha mig med til noget motion -
jeg forslog godt nok et fitness center - så jeg samtidigt ku få gen
opbygget min muskulatur ... men hun havde et _ eller _ andte forslag
og det må vi jo så se på.

>Selvom du ikke kunne drømme om at sige det til hende, så er det alligevel en
>farlig holdning, der kan skinne igennem på mange måder. Tror du ikke på, at
>hun kan klare det, vil det begrænse dig i at støtte hende.

Det ved jeg ikke rigtigt ...vi bor jo ikke sammen så min kontrol over
hende er under alle omstændigheder begrænset ... men jeg kan da spørge
hende hvor meget jeg skal blande mig - menindrømmet det ligger ikke i
min natur at diktere andre adfærd.

>Prøv at finde troen på, at hun vil klare det.
>Tal med hende om, HVORFOR hun gerne vil tabe sig. En af de vigtigste
>forudsætninger for succes med at nå sine mål er, at man er virkelig
>motiveret for at nå det.

jaee .... jeg vil prøve ....

>Få hende til at fortælle dig, hvad hun får ud af det, når hun har tabt sig.
>Kan hun se det for sig? Kan hun forklare, hvordan det vil føles?

Nu er det jo meget nyt for hende ... så indtil vider er det mest mit
indtryg hun sider og udfylder skemaer på slanke doktorene :)

>Har du råd til det, kan du give hende et gavekort til en coach eller en
>diætist.

Nahh nu er jeg jo førtids pensionist - så ja jeg har penge ...men ikke
så det er wildt

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-04-06 17:00

> Tjaaee ... men altså under 2½ time efter hun havde tilmeldt sig slanke
> doktorene var hun på ikke McDonaldes og købe nogen burger ... men ok
> hun skal selvf lige i gang.

Hvis hun har den indstilling, at hun skal i gang en gang ud i fremtiden, så
er chancen for succes ikke stor.

> Det tror jeg indrikrete jeg har gjort - hun sagde ihvertilfælled tak
> for min støtte

Du skal ikke spørge indirekte men direkte!
Og du skal få hende til at fortælle, HVAD du kan gøre. Og får du hende til
det, vil det være overflødigt at spørge herinde. Vi kan ikke vide, hvad der
vil støtte hende.

> ja der løber vi så godt nok ind i 2 problemer jeg er totalt fantasi
> løs mht indkøb & madlavning

Så kunne du gøre det til DIN del af projektet at lære at købe ind til og
lave sund mad.

> [...]
> jeg forslog godt nok et fitness center - så jeg samtidigt ku få gen
> opbygget min muskulatur ... men hun havde et _ eller _ andte forslag

Så er I jo allerede godt i gang! *S*

> Det ved jeg ikke rigtigt ...vi bor jo ikke sammen så min kontrol over
> hende er under alle omstændigheder begrænset

Man kan ikke kontrollere andre og slet ikke deres slankekur.

> .. men jeg kan da spørge
> hende hvor meget jeg skal blande mig - menindrømmet det ligger ikke i
> min natur at diktere andre adfærd.

Du kan og skal ikke diktere hende. Du skal spørge hende, hvad hun har brug
for, at du gør for hende.

> Nu er det jo meget nyt for hende ... så indtil vider er det mest mit
> indtryg hun sider og udfylder skemaer på slanke doktorene :)

Det udelukker ikke, at I kan snakke sammen om, hvad hun vil nå (hvad vil hun
veje?) og hvorfor vil hun veje netop dét og hvordan vil hun have det, når
hun når derned?

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-04-06 18:42

On Tue, 18 Apr 2006 17:59:36 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

>Hvis hun har den indstilling, at hun skal i gang en gang ud i fremtiden, så
>er chancen for succes ikke stor.

ja det er jo det ...

> [...]
>det, vil det være overflødigt at spørge herinde. Vi kan ikke vide, hvad der

Nahh nu har jeg lige sms et hende ... og hun skrev bare alm opbakning
var fint

>Så kunne du gøre det til DIN del af projektet at lære at købe ind til og
>lave sund mad.

Puhh ...jeg er 40 år :0) tror du ikke det er lidt sent ?

>Så er I jo allerede godt i gang! *S*

ja ja jamen jeg har lige snakket med min fars kone om noget cykling
der heder et eller andet - det skulle være fantastisk effektivt - hvor
man sider på sådan en motions cykel også er der så en der dirigere
slagest gang ved at skrue op og ned for de her motions cykler - der
var der en der havde tabt 16 kg på .... ja ingen tid.

>Man kan ikke kontrollere andre og slet ikke deres slankekur.

nej det er jo det.

>Du kan og skal ikke diktere hende. Du skal spørge hende, hvad hun har brug
>for, at du gør for hende.

done.

>Det udelukker ikke, at I kan snakke sammen om, hvad hun vil nå (hvad vil hun
>veje?) og hvorfor vil hun veje netop dét og hvordan vil hun have det, når
>hun når derned?

Kære du det vil jeg gøre og tak for de fine svar.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-04-06 22:21

> Puhh ...jeg er 40 år :0) tror du ikke det er lidt sent ?

Jeg kender ingen på 40+ der ikke kan lære nyt på grund af deres alder *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-04-06 15:37

On Wed, 19 Apr 2006 23:21:17 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

>Jeg kender ingen på 40+ der ikke kan lære nyt på grund af deres alder *S*

Nahhh Lisbet det er det med engergien :) det er jo som at være sammen
med en orkan ....hun styrter ind og ud taler og tænker imens hun sms
er chatter laver mad & handler ind - og ja det er næsten som om det
hele forgår på en gang - jeg skal helst have så ... en_ting_a_gangen

Nå men det var mht at lære at lave mad - puhh jow med en koge bog kan
man well nå langt - menmin erfaring er at jeg er lidt for dirstræt til
det jeg glemmer jeg laver mad imens det lige står og simmer så skal
jeg lige til computerene og opdager det først når røgen spreder sig :)

mao det har har ikke rigtigt min interesse - sult er i mine øjne et
nødvendgt onde hvorfor jeg som regl tømmer en L ymer over i en skål
blander det med musli som jeg så kan side og spise ve dmin computer ja
der kan så også ryge et par mader ned efter samme model - men det her
med at stå og lavet noget varmt det bliver ikke med mindre det er
nogen pølser der lige skal varmes også blandes med en færdig katofel
salat fra netto.

Fra : gusse

Dato : 18-04-06 11:34

Spis det samme som hende, Lav evt mad sammen med hende eller til hende ..

Og sørg for det ser lækkert ud ! spis dessert - dog af de sunde ;)

held og lykke..

se evt inde på www.slanke-siden.dk for et par opskrifter..

--

gusse
www.gusse.net

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-04-06 16:02

On Tue, 18 Apr 2006 12:34:19 +0200, "gusse" <bg@gates.com> wrote:

>Spis det samme som hende, Lav evt mad sammen med hende eller til hende ..
>
>Og sørg for det ser lækkert ud ! spis dessert - dog af de sunde ;)

> [...]

takker vil se på sagen :)

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-04-06 18:04

Bo M Mogensen skrev den 18-04-2006 03:24:

> [...]
> ned og jeg tror sgu oprigtigt talt ikke på hun kan genemføre en kur.
> ( det ku jeg selvf ikke drømme om at sige til hende )

Det er nok ret klogt.

> jeg synes jo hun er dejlig som hun er - men jeg kan da godt se det på
> sigt med hjerte kar sygdomme sukker syge få sat tær af osv.

Rolig nu, selvom man har diabetes. så er det ikke ensbetydende med
amputationer og blindhed
Der er en forhøjet risiko for disse ting. Ja.
Når man tilgengæld - ligesom ved alle mulige andre kroniske
sygdomme/lidelser - tager sine forholdsregler*, så kan man sagtens se
godt og vifte med tæerne i mange år.

* læs: gør hvad lægen siger

> [...]
>
> ja jeg ved godt det her indlæg er lidt kaotisk ... men hvis der sider
> nogen med erafring i hvordan man bedst støtter eller hvordan man bedst

Det er meget individuelt. Som Lisbeth er inde på, så er det bedste nok
at spørge hende af selv i en tilbydende form.

Fx Hej skat, jeg ved, at du gerne vil tabe dig i vægt. Det vil jeg
gerne hjælpe med. Er der nogen ting du gerne vil have mig til at gøre
for dig eller måske netop ikke skal gøre for dig?

Hvis I har pengene til det, så kan jeg anbefale som en slags "kickstart"
http://suhrs.dk/slankeskole/kursus.pdf
Der skulle efter sigende starte et nyt hold den 9. maj
Og hvis det er som det er på det kursus jeg er på, så har I mulighed for
coaching af nogen studerende som er igang med at lære at coache. Det
er IMO guld værd.

mvh

Carsten

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 19-04-06 23:58

On Wed, 19 Apr 2006 19:03:58 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Det er nok ret klogt.

Ja det ... hun har også en del temeprament så selv om det selvf er af
alm pli & hensyntagen til hendes følser så kan hun også blive RASSENE
men ikke så længe 2 minutter

> [...]
>Når man tilgengæld - ligesom ved alle mulige andre kroniske
>sygdomme/lidelser - tager sine forholdsregler*, så kan man sagtens se

Hmm jaee men hendes mor har lige fået stillet dignosen "livsstils
sygdom" og har fået 10 år tilbage at gøre godt med i den fysiske form
som vi kender den ...

>* læs: gør hvad lægen siger

>Det er meget individuelt. Som Lisbeth er inde på, så er det bedste nok
>at spørge hende af selv i en tilbydende form.

jamen det har jeg gjort og hun sætte pris på min omsorg - indrømmet
jeg føler jeg går lidt på ægge skaller fordi umidlebart_virker_det til
hun har det fint med at være overvægtig også tænkte jeg guds fred med
det .... der er jo også fordele ved at have lidt ekstrar at gøre godt
med en del af det havner jo på måssen og barmen og der sider det
faktisk fint !!!

men nu bragte hun del selv op hvorfor jeg så spugte og det var så fint
også ringede jeg til min far ( læge) en dejlig biblitokar der
formidlede noget litt om emnet og ja så har jeg spurgt her inde.

>Fx Hej skat, jeg ved, at du gerne vil tabe dig i vægt. Det vil jeg
>gerne hjælpe med. Er der nogen ting du gerne vil have mig til at gøre
>for dig eller måske netop ikke skal gøre for dig?

jamen det synes jeg egentligt jeg har gjort - men det er som om det
går lidt hend over hovedet på hende - hun er som sagt bare 26 år og
har en farlig masse engeri tanker og følser de fosser af sted som et
vandfald - så jeg ved ikke om det er fordi hun har svært ved at bevare
fokus i mere ind 10 minutter eller hun dybest set ikke vil høre om det
selv om hun siger hun gerne vil .... jeg ved dte ikke rigtigt fik
anbefalet noget cykling hvor der var en der havde tabt 16 kg på 8 uger
og nu ligger det jo i min natur når man først har beslutete noget så
gælder det om at komme fra a til b hurtigst muligt - men det virkede
ikke til at interessere hende.

men hun kom og hentede mig i dag jeg skulle med ud og købe en rå kost
maskine og det lykkedes da i andet forsøg efter den stakkels
ekspedient i punkt 1 havde fået skide balle der var til at forstå
fordi han ikke lige kunne følge hendes forklaring :0)
Der nu også i mine øre var lidt konfus .... det var noget med at lave
suppe i en ro kost maskine ...... !

>Hvis I har pengene til det, så kan jeg anbefale som en slags "kickstart"
> http://suhrs.dk/slankeskole/kursus.pdf

jeg sender den til hendes sap.

> [...]
>Og hvis det er som det er på det kursus jeg er på, så har I mulighed for
> coaching af nogen studerende som er igang med at lære at coache. Det

Det tror jeg gerne - tak for svaret C hils B

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-04-06 23:06

Bo M Mogensen skrev den 20-04-2006 00:57:
> ..... hun er som sagt bare 26 år og
> har en farlig masse engeri tanker og følser de fosser af sted som et
> vandfald ......

Alderen er ret underordnet!

det er mere hvad der ligger fra 2. og og frem som er interessant.

Jeg kender ikke din kæreste og kan derfor kun svært komme med konkrete
tiltag for hende.

Overordnet set bør hun kanalisere al sin energi og tanker i retning af
et varigt vægttab.

Kunne det være, at hun savner et

* overblik *

over alle tankerne, ønskerne, behovene, mulighederne, begrænsningerne,
praktiske forhold og i hele taget hvad der med de ressourcer hun har til
rådighed kan lade sig gøre.

Man kan købe sig fattig i råkost-rivejern, kosttilskud, tvshop-apparater
(læs: støvsamlere), sjove produkter med nemme løsninger, ugeblade,
motivationsDVDere og alligevel ende med at veje det man har vejet hele
tiden, hvor kun bankkontoen er blevet nemmere at overskue qua de penge
man har haft.

At få overblik er - var det i hvert fald for mig - ikke noget man får på
en eftermiddag*. Det gør ikke noget, når overblikket tager en måned
eller et halvt år.

*: husk lige på, at det altså er overblik på beslutninger som varer
resten af livet man skal skaffe. Og ligesom købet af en ny bil eller
anden varig forbrugsgode, så tager det tid at skaffe sig et ordentligt
overblik over "markedet". Her er markedet noget så dejligt som: livet.

Naturligvis skal man ikke dvæle ved "jamen jeg skal lige skaffe mig
overblik"-stadiet. Der bør naturligvis ske en vis progression i
overbliksprocessen. Sammen med processen kan man starte med små tiltag
som man forholdsvis problemfrit kan indlægge i sin hverdag.

Jeg håber, at det giver mening for din kæreste (det er jo trods alt
hende som det i sidste ende skal give mening for).

Med venlig hilsen

Carsten Riis

PS: B hilser tilbage

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 21-04-06 03:54

On Fri, 21 Apr 2006 00:05:32 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Alderen er ret underordnet!

Tjaaa ...

>Overordnet set bør hun kanalisere al sin energi og tanker i retning af
>et varigt vægttab.

Hmm jow man kan jo prøve..

>Kunne det være, at hun savner et
>
>********************************************
>* overblik *

Det skulle jeg mene ....
> [...]
>

>over alle tankerne, ønskerne, behovene, mulighederne, begrænsningerne,
>praktiske forhold og i hele taget hvad der med de ressourcer hun har til

rent praktisk ja ...

>At få overblik er - var det i hvert fald for mig - ikke noget man får på
>en eftermiddag*. Det gør ikke noget, når overblikket tager en måned
>eller et halvt år.

Hmm tjaaee ...jeg mener jo måske fordi jeg samenligner vægts problemer
lidt med alkohol problemer ( hvor jeg kender en del til det sidste )
at det drejer sig om at træffe en beslutning gå i fokus og sætte sin
engergi ind på en løsning der er mest hold bar ...

> [...]
>overbliksprocessen. Sammen med processen kan man starte med små tiltag
>som man forholdsvis problemfrit kan indlægge i sin hverdag.

jamen det er mit indtryg at det er sket ....

>Jeg håber, at det giver mening for din kæreste (det er jo trods alt
>hende som det i sidste ende skal give mening for).

jaee nu har jeg jo ikke kendt hende så farligt længe ... men når jeg
ser på hvad hun ellers har udrettet i sit forholdsvise korte live - så
kan hun godt udrette store ting ...så ...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-04-06 08:17

Bo M Mogensen wrote:

> Nå men nu har meldt sig ind på slanke doktorene og jeg har bestilt en
> bog til hende som jeg har fået anbefalet.

Der er masser du kan gøre:

Når du/i køber ind så sørg for at købe sunde ting, således at der
ikke er en pose kims chips i huset når lysten melder sig. Gå frem som
et godt eksempel ved at lave sunde retter til jer begge to. Undlad at
være dømmende hvis hun har et sidespring eller to fra hendes kur.
Meld jer til noget sport sammen. Hvis i en fredag aften vil side og se
en film sammen, så lav nogle celleri-snacks eller andet sundt snask,
så hun holder fingrene fra ostepops og dild-chips. - Der er masser du
kan gøre for at hjælpe hende.

> [...]
> ned og jeg tror sgu oprigtigt talt ikke på hun kan genemføre en kur.
> ( det ku jeg selvf ikke drømme om at sige til hende )

I stedet for at tænke på det som en kur, skal du tænke på det som
at omlægge hendes (jeres!) livsstil. Hvis blot man er tilstrækkeligt
motiveret og er klar over hvad man vil opnå, sætter realistiske mål
og holder motivationen oppe ved delmål, så kan man sagtens - uanset
hvor usundt man indtil videre har levet.

> ja jeg ved godt det her indlæg er lidt kaotisk ... men hvis der sider
> nogen med erafring i hvordan man bedst støtter eller hvordan man bedst
> bliver støttet så lad mig det vide.

Min kone er også lidt for rund, men hun begyndte for ca 6 måneder
siden at gå til noget gymnastik efter at jeg havde opfordret hende til
det. Efter 3 måneder blev hun så bidt af det med at røre sig lidt
mere at hun nu på eget initiativ har meldt sig til både svømning og
aerobics. Folk kan sagtens ændre livsstil hvis de blot får den rette
stimuli til at gøre det.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-04-06 16:22

On 20 Apr 2006 00:17:00 -0700, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

>- Der er masser du
>kan gøre for at hjælpe hende.

ja men jeg yder efter bedste evne ...

>I stedet for at tænke på det som en kur, skal du tænke på det som
>at omlægge hendes (jeres!) livsstil.

jamen nu lever vi jo ikke sammen vi er ses bare et par gange om ugen -
hvor hun nogen gange bliver 1½ døgn ...

> Hvis blot man er tilstrækkeligt
>motiveret og er klar over hvad man vil opnå, sætter realistiske mål
>og holder motivationen oppe ved delmål, så kan man sagtens - uanset
>hvor usundt man indtil videre har levet.

ja jeg gør jo hvad jeg kan ... men nu ser det ud som hun har sat sig
ind i sagen med den her råkost maskine ...problemet med sund mad er at
det sjælden mætter ret lang tid a gangen

>Min kone er også lidt for rund, men hun begyndte for ca 6 måneder
>siden at gå til noget gymnastik efter at jeg havde opfordret hende til
>det.

ja sådan noget med at opfordre til det ...jeg ved sgu ikke ...det
ligger nok ikke lige til mig

> [...]
>mere at hun nu på eget initiativ har meldt sig til både svømning og
>aerobics. Folk kan sagtens ændre livsstil hvis de blot får den rette

ja men jeg synes hun virker motivert nu ....ihvertilfælled med kost

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-04-06 08:41

Bo M Mogensen wrote:

> man sider på sådan en motions cykel også er der så en der dirigere
> slagest gang ved at skrue op og ned for de her motions cykler

Ja Spinning er en rigtig god motionsform, med den rette instruktør kan
det også være rigtig sjovt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-04-06 15:40

On 20 Apr 2006 00:41:14 -0700, "Lars Hoffmann"

>Ja Spinning er en rigtig god motionsform, med den rette instruktør kan
>det også være rigtig sjovt.

jamen det var det jeg tænkte ....det er nu ikke lige mig skal jeg
noget så er det at pumpe jern så jeg kan få lidt muskler igen - men
jeg har altså hørt om en der tabte sig meget på det her - det har så
angiveligt været kombineret med en hard core mad kur

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-04-06 09:04

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> og nu ligger det jo i min natur når man først har beslutete noget så
> gælder det om at komme fra a til b hurtigst muligt - men det virkede

Pas på med at sætte den slags mål der kan være meget svære at
opnå. 2 kilo om ugen er rigtig meget at tabe sig, og hvis man sætter
for høje mål og ikke opnår dem, virker det desmotiverende, og er en
stor grund til at mange falder fra kurene. Jeg ville hellere sætte
mål som 8 kilo på 16 uger. At tabe sig meget hurtigt tyder på at
have holdt en stram kur, men ikke nødvendigvis en livsstilsændring,
så efter et år er man tilbage ved den oprindelige vægt. At tabe sig
mindre hurtigt kunne tyde på at man har ændret de daglige vaner og
således også vil være i stand til på længere sigt at kunne leve et
sundere liv.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-04-06 16:26

On 20 Apr 2006 01:03:57 -0700, "Lars Hoffmann"

>Pas på med at sætte den slags mål der kan være meget svære at
>opnå. 2 kilo om ugen er rigtig meget at tabe sig, og hvis man sætter
>for høje mål og ikke opnår dem

Nååee jamen det var ikke et mål det var hvad jeg hørte en havde tabt
sig - men i-flg min bedre ½ del så skulle det være unaturligt at tabe
sig mere ind 1 kg om ugen

>, virker det desmotiverende, og er en
>stor grund til at mange falder fra kurene. Jeg ville hellere sætte
>mål som 8 kilo på 16 uger.

ja jeg ved ikke om hun har gjort sig nogen tanker om hvor stækrt det
skal gå .... jeg tror ind til vider der følger hun bare råd og
vejledning fra slanke doktoren

> [...]
>mindre hurtigt kunne tyde på at man har ændret de daglige vaner og
>således også vil være i stand til på længere sigt at kunne leve et

ja det er jo lige det - for det_handeler jo om en måde at tænke på og
det er der hvor jeg nære lidt tvil om hun har det i sig ....

Fra : Andrea

Dato : 20-04-06 17:47

> [...]
> ned og jeg tror sgu oprigtigt talt ikke på hun kan genemføre en kur.
> ( det ku jeg selvf ikke drømme om at sige til hende )

Hej Bo
Jeg synes det lyder godt at du er interesseret i at hjælpe kæresten
Som andre har skrevet er det meget forskelligt, hvad folk har brug for af
støtte!! Når det så er sagt, synes jeg at kunne læse af dit indlæg at din
kæreste har en af de samme uvaner som mig selv: Nemlig hyggespisning.
Jeg synes det er en meget god beskrivelse med smøgerne, for man spiser bare
pr. automatik og det er bare en vane. Så skal det selvfølgelig også være
nemt, så hellere en pose slik/chips end en gulerod eller så meget andet der
skal vaskes og skrælles osv...
Derfor: Sørg altid for der er ting hun kan hyggespise som er sunde. De skal
være lige klar til at hapse og de skal være varierede! Så er det lige så
nemt for hende som det plejer og der ryger færre kalorier indenbords.
Det kan fx være nogle skrællede gulerødder i en skål vand, vindruer der er
vasket, vaskede æbler (evt. i både), fedtfattige kiks o.lign. Der er faktisk
mange muligheder.
En anden ting i måske kan bruge, er at sige at hvis man endelig skal ha´ en
pose slik så foregår det fredag eller lørdag aften. Og ikke til hverdag! Det
er meget svært at fornægte alt usundt, og jeg tror det kan få nogen til at
opgive. Hvis jeg til hverdag får lyst til chips og slik (eller McDonalds),
så er det altså nemmere at lade være, hvis jeg ved, at jeg kan få noget på
fredag...
Det har hjulpet mig en del at indse, at der bare røg for mange kalorier ind
på "ingenting" mellem måltiderne. Så det er skiftet ud med noget sundere
(for det meste; jeg er jo ikke hellig)
Kan i ha' held og lykke med det!!
Hilsen Kristina