Jeg har tabt mig.
Fra : SJ

Dato : 14-04-06 19:13

Jeg skal stadig tabe omkring 37 kilo, men jeg har allerede tabt mig
omkring 53 kilo. I kan se de skræmmende billeder og læse min historie på

http://worldofpandora.blogspot.com/

mange slankende hilsner fra Susanne

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-04-06 23:30

SJ skrev den 14-04-2006 20:13:
> Jeg skal stadig tabe omkring 37 kilo, men jeg har allerede tabt mig
> omkring 53 kilo. I kan se de skræmmende billeder og læse min historie på
> http://worldofpandora.blogspot.com/
>
> mange slankende hilsner fra Susanne

Hej Susanne.

Rigtig hjertelig tillykke med vægttabet.

Jeg håber for dig, at du allerede nu lægger taktik/strategi for hvad du
tillægger dig af livsstil efter vægttabs-processen.
Ligeså svært som du har haft med at smide kiloene, ligeså svært vil det
være at holde kiloene fra kroppen igen både om 1 år, 2 år, 5 år og 10 år.

mvh

Carsten

Fra : SJ

Dato : 15-04-06 07:33

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Ligeså svært som du har haft med at smide kiloene, ligeså svært vil det
> være at holde kiloene fra kroppen igen både om 1 år, 2 år, 5 år og 10 år.

Jeg har tænkt på det Carsten og jeg tror at jeg vil holde fast i de
principper jeg har tillært mig på DDV med hensyn til grøntsagerne. Jeg
ville dog gerne have flere kulhydrater igen, men nu må vi se.
Lige nu ser det lidt sort ud, da vægten står stille. Jeg mangler stadig
37 kilo for at være i mål. Det er ikke særligt opløftende.....
og nej jeg synder ikke, laver motion og lever livet, men vægten står
stille.....

Mvh Susanne

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-04-06 15:55

SJ skrev den 15-04-2006 08:32:

> [...]
> 37 kilo for at være i mål. Det er ikke særligt opløftende.....
> og nej jeg synder ikke, laver motion og lever livet, men vægten står

Vægtstilstand er meget naturligt. Din krop skal jo lige vænne sig til,
at rende rundt med 53 kilo mindre end det den gjorde før.

Så længe du over tid indtager færre kalorier end du forbrænder (eller
omvendt hvis du vil: forbrænder mere end du indtager), så skal du nok
opnå dit vægttab.

Det er slet ikke der, hvor jeg vil lægge mine kræfter.

I øjeblikket befinder du dig i et miljø som understøtter dit vægttab.
Både mentalt (du bliver instrueret i hvad du skal spise) og socialt (du
får det ugentlige indspark/input, snakker med ligesindede) og
selvmonitoring (vejer alt og skriver ned hvad du spiser).
Og på den måde kan holde dig til ilden i forbindelse med dit vægttab.
Du skal naturligvis ikke holde op med at gøre disse ting. De ting
virker for dig, så derfor skal du gøre dem.

Det eneste jeg tænker på - også i forbindelse med mit eget vægttab - er,
at man ikke skal være en del af 90% som efter 4-5 år har taget det hele
på igen. Jeg vil være en del af de 10%!

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-04-06 11:48

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ligeså svært som du har haft med at smide kiloene, ligeså svært vil det
> være at holde kiloene fra kroppen igen både om 1 år, 2 år, 5 år og 10 år.

Forkert. Det er langt sværere at tabe kilo end at undgå at tage på!
Skal du undgå at tage på, skal du spise de kalorier, du forbruger.
Skal du tabe dig, skal du spise færre end du forbruger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-04-06 15:44

Lisbeth Jacobsen skrev den 15-04-2006 12:47:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Forkert. Det er langt sværere at tabe kilo end at undgå at tage på!

Nope.

----
..... Selv om der er publiceret enkelte undersøgelser, hvor vægttab på
5-10 kg kunne opretholdes over 4-7 år (Björvell & Rössner, 1985 og
Hakala & Karvetti, 1989), viser en gennemgang af et stort antal
undersøgelser, at de fleste overvægtige kan tabe sig inden for 3-6
måneder - ofte i et niveau på 6-12 kg; men jo længere opfølgningen er
herefter, jo flere vil have taget de tabte kilo på igen. Efter to år vil
ca. 50% være tilbage omkring udgangsvægten, og efter 4-5 år har omkring
90% taget alle de tabte kilo på igen (Wadden, 1993). ....
----
citat: http://www.sst.dk/publ/publ1999/fedme/Sektion4.htm

Og her taler vi bare om et vægttab på 5-10 kilo.

Indrømmet kilden er 7 år gammel.

Her er så en som er lidt nyere:

-----
Først og fremmest ved man efter flere årtiers erfaring og talrige
studier, at op til 99% af de, der søger at slanke sig, vil tage de tabte
kilo på igen indenfor 2-5 år, og at mange endda vil ende ud med at veje
mere, end da de påbegyndte vægtnedbringelsen (se f.eks. (26) ). Og det
er uanset om man kalder metoden for vægtnedbringelse for en slankekur,
livsstilsændring, kostomlægning eller noget helt fjerde.
-----
citat: http://elsebeth.hansen.homepage.dk/AarhusKommune1.html

Set i lyset af fedme-"epidemien" stadig eksisterer vil jeg spise en
kaloriefattig gammel hat på, at konklusionen stadig er den samme:

På jævnt dansk: Om igen, kære Lisbeth!
Er der flere ting du ikke tager med i din udbasuneren af mantraet?

> Skal du undgå at tage på, skal du spise de kalorier, du forbruger.
> Skal du tabe dig, skal du spise færre end du forbruger.

Og begge dele er lette.
Kinesisk er også let hvis du kan det.

rent fysisk er vi jo enige om, at det burde være let nok, at opnå det.
Der er bare meget mere i begrebet /livsstil/ end mantraet om kun at
spise det antal kalorier som man forbruger, såfremt man vil holde vægten.

Jeg siger ikke, at det er umuligt at holde vægten over 1, 2, 5 eller 10
år. Faktum er dog, at langt de fleste tager det tabte på igen.

End ikke dit mantra kan lave det om!

mvh

Carsten Riis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-04-06 18:25

> [...]
> have taget de tabte kilo på igen. Efter to år vil ca. 50% være tilbage
> omkring udgangsvægten, og efter 4-5 år har omkring 90% taget alle de tabte

Vi er slet ikke uenige om, at mange tager på igen efter et vægttab. Men
synes du ikke, at det er sværere at spise 1200 kalorier for at tabe sig end
at spise 1500 kalorier for at bevare vægten?

At tabe sig kræver immervæk, at man spiser MINDRE end man fysisk og psykisk
har behov for.

> Først og fremmest ved man efter flere årtiers erfaring og talrige studier,
> at op til 99% af de, der søger at slanke sig, vil tage de tabte kilo på
> igen indenfor 2-5 år

Jeps... for kroppen vil, ved man, forsøge at genetablere den vægt man har
haft. Jeg har derfor også erkendt, at det vil være en evig kamp for mig at
undgå at blive overvægtig! Men kampen for at tabe kilo synes jeg nu nok er
mere sejg end kampen for at holde vægten.

> Og begge dele er lette.

Det er hverken let at tabe sig eller holde overflødige kilo væk, hvis man en
gang har været overvægtig!

> rent fysisk er vi jo enige om, at det burde være let nok, at opnå det.
> Der er bare meget mere i begrebet /livsstil/ end mantraet om kun at spise
> det antal kalorier som man forbruger, såfremt man vil holde vægten.

Ja bestemt! Men det talte jeg slet ikke om. Jeg vurderede blot om A er
nemmere end B og har ikke dermed sagt, at nogen af delene er nemme!

> Jeg siger ikke, at det er umuligt at holde vægten over 1, 2, 5 eller 10
> år. Faktum er dog, at langt de fleste tager det tabte på igen.
> End ikke dit mantra kan lave det om!

Jamen jeg påstod sørme ikke, at det er nemt at lade være med at tage på! Kun
at det er nemmere (!) end at tabe sig! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-04-06 21:11

Lisbeth Jacobsen skrev den 15-04-2006 19:24:

> [...]
> at spise 1500 kalorier for at bevare vægten?
>

> At tabe sig kræver immervæk, at man spiser MINDRE end man fysisk og

Næh, for kroppen tærer jo bare på fedtreserverne.

Derudover kan man ved at indføre motion øge forbruget af kalorier og
dermed også tillade sig at spise lidt flere kalorier.
SUHR's har en kostplan, hvor man kan tabe sig med et indtag på 1800
kalorier pr. dag. Tilgengæld anbefales det også at motionere.

Og det var nu heller ikke hvad du eller jeg syntes er lettest som er
interessant i den sammenhæng

Mere det faktum, at du sagde at det var forkert, at det er nemmere at
smide kiloene end det er at holde den.

Jeg gav dig såmend bare noget dokumentation for, at jeg havde ret i min
påstand om, at det er sværere at holde vægten over tid end at smide kiloene.

Bemærk lige, at vægttabet - 6-12 kilo - der omtales bliver etableret
indenfor en forholdsvis kort tid - 3-4 måneder.

> [...]
> undgå at blive overvægtig! Men kampen for at tabe kilo synes jeg nu nok er
> mere sejg end kampen for at holde vægten.

Ja, du syntes.

Nu ved jeg ikke hvorfor du vælger at bruge udtrykke dig i krigeriske termer.
lad os lige for diskussionens skyld sige, at du opfatter vægtkontrollen
som en kamp og at den tærer rigtig mange ressourcer på dig.

Kunne det tænkes, at mængden af ressourcer du bruger på kampen er så
stor, at du mister overblikket over hvad du skal gøre og det derfor du
efter en bestemt perioden igen skal påtage en stærkere kamp i at smide
kiloene.

Hvad ville der ske, hvis du betragtede din "kamp" som en leg.
Du har tidligere udtrykt - i anden sammenhæng, at du er i god kontakt
med dit indre legebarn.

> Det er hverken let at tabe sig eller holde overflødige kilo væk, hvis man en
> gang har været overvægtig!

Det er et spørgsmål om hvilke prioriteringer man sætter sig.

Nogen prioriteringer er så ret tvungen (fx arbejde, børnepasning mv.)
Andre igen er temmelig selvvalgte.

> Ja bestemt! Men det talte jeg slet ikke om. Jeg vurderede blot om A er
> nemmere end B og har ikke dermed sagt, at nogen af delene er nemme!

Og din vurdering bliver modbevist af den dokumentation jeg fremlagde.

Ikke jf. den dokumentation jeg fandt.

mvh

Carsten Riis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-04-06 00:13

> Derudover kan man ved at indføre motion øge forbruget af kalorier og
> dermed også tillade sig at spise lidt flere kalorier.

Det er den metode jeg bruger.

Jeg skal løbe cirka to timer om dagen, hvis jeg vil motionere et kilo af om
ugen. Skal jeg bare holde vægten, kan jeg nøjes med tre korte løbeture om
ugen.

Det er noget af forskel i arbejdsindsats synes jeg nok.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ann

Dato : 07-05-06 11:00

wow hvor flot!!!!

1000 x tillykke med vægttabet

hvor er det superflot - og kan være en inspiration til os andre (læs: mig),
der ikke kan tage sig sammen.

endnu en gang tillykke!

Fra : Iben

Dato : 15-04-06 14:28

"SJ" <Susanne@ingensteder.dk.net> skrev i en meddelelse
> Jeg skal stadig tabe omkring 37 kilo, men jeg har allerede tabt mig
> omkring 53 kilo. I kan se de skræmmende billeder og læse min historie på
> http://worldofpandora.blogspot.com/
>
> mange slankende hilsner fra Susanne

Hej Susanne,

1000 millioner gange tillykke med dit fantastiske vægttab!

Glæder mig til at følge dig - har gemt linket til din blog

Mvh.
Iben

Fra : SJ

Dato : 15-04-06 16:50

Carsten - du gav mig noget at tænke over, jeg vil helt bestemt aldrig
tage på igen.
Iben - tak for rosen.

Mvh Susanne

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-04-06 20:55

SJ skrev den 15-04-2006 17:49:
> Carsten - du gav mig noget at tænke over, jeg vil helt bestemt aldrig
> tage på igen.

Et praktisk forslag, som du kan få glæde af når du har smidt kiloene og
når/hvis vægten igen sniger sig op ad.

Skriv ned idag eller i en hel uge hvordan du føler dig som overvægtig.
Beskriv med egne ord (fuck stavefejl) hvordan du oplever, at være
overvægtig.

Den "fristil" du får lavet. Giv den til en rigtig god veninde eller ven
i en forseglet kuvert.
Bed hende om følgende: I samme øjeblik, at hun mærker på dig, at du
mister kursen i forbindelse med vægttabet/vægtkontrollen, at sende dig
brevet pr. post. Hun skal ikke sige noget, ikke gøre noget andet end
at poste brevet.

På den måde kommer du til at modtaget et kærlig venligment input fra
"dit gamle tykke jeg".

mvh

Carsten

Fra : Inger

Dato : 15-04-06 22:11

Carsten Riis wrote:

> [...]
> at poste brevet.
>
> På den måde kommer du til at modtaget et kærlig venligment input fra

Yderst interesant idé... Men hvad skal veninden holde øje med? Decideret
vægt forøgelse eller???

Mvh. Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-04-06 10:29

Inger skrev den 15-04-2006 23:10:

> Yderst interesant idé... Men hvad skal veninden holde øje med? Decideret
> vægt forøgelse eller???

Tja, for SJ er der et ganske pænt vægttab (ialt 90 kilo).

Mon ikke man snakker om, at bukserne igen strammer eller man fortæller
om man ikke gider at motionere pga. UndskyldningX (og fortæller om det
flere gange).

Der er jo en stor vifte af "små signaler" som man kan lægge mærke til.

mvh

Carsten

Fra : noboby

Dato : 16-04-06 18:49

Hejsa
Ja for satan hvor var du dog FED.:)

Fra : gusse

Dato : 15-04-06 18:11

jamen det er sku da "fedt" :)

godt gået !!!

--

gusse
www.gusse.net

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 04-05-06 13:37

Efter min mening, saa er en vaesentlig forskel mellem at tabe sig og at
holde vaegten ved lige, at man taber sig over en periode (lad os sige 1
aar), men man skal holde det ved lige resten af livet. Saa det er
rigtigt nok, at det kraever mindre _lige nu_ at holde vaegten ved lige,
men man skal saa mentalt indstille sig paa, at det er for altid, og
ikke bare "mens man taber sig".

Haaber det gav mening

Hanne