Bugspytkirtlen
Fra : M. Andersen

Dato : 15-05-06 19:47

Hej gruppe

Jeg har været ved akupunktør og hun siger, at min tunge er hævet og at det
kan være bugspytkirtlen der er overbelastet. Mit spørgsmål er ganske
enkelt - kan man gøre noget for at lette bugspytkirtlens arbejde?

På forhånd tak

Mette

Fra : C.H

Dato : 16-05-06 09:25

"M. Andersen" <ikke@taleom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan være bugspytkirtlen der er overbelastet. Mit spørgsmål er ganske
> enkelt - kan man gøre noget for at lette bugspytkirtlens arbejde?

Hejsa Mette - Herligt du smuttede herover

Når tungen er svulmet op og man kan se tandmærker i siderne på den, så
betyder det, at den energi, der kommer fra bugspytkirtlen er belastet - ikke
selve bugspytkirtlen.
Denne energi sørger i følge TCM for flere ting nemlig fordøjelse og
optagelse af føde og cirkulation af væsker i kroppen. Hvis den skal bruge
for meget energi på at fordøje, vil man opleve, at det vil være
væskeansamlinger i kroppen - det første sted er i tungen, som bliver
opsvulmet.
Dette betyder, at du spiser noget, som din krop ikke kan fordøje eller under
forhold, som er svært for denne energi arbejde i.
Hvis du ved, at der er ting, du ikke kan tåle så godt, så skal du stoppe med
at spise det med det samme (hvis jeg var dig, ville jeg straks udelukke
hvede og mælk af kosten i en periode ogse, om ikke der vil være en markant
forandring - dette er ofte syndere ved belastning af denne energi). Du skal
forsøge at spise din mad tilberedt - lidt mindre rå salat, lidt mere kogte
grøntsager. Spis og drik varme ting, bouillon, grøn the, kogt vand med
ingefær eksempelvis, og skru langt ned for isterningerne - også i varmt vejr

Og så skal du sørge for ikke at spise noget tungt efter klokken 18 om
aftenen. På dette tidspunkt er energien i en slags dvale, og der vil derfor
komme madophobninger, der svækker energiens arbejde.

Du kan selv holde øje med din afføring, og se, hvordan det går - den
afslører, ligesom tungen, hvordan bugspytkirtlens energi har det.
Sandsynligvis er den lige nu lys, lidt løs, måske til tider tubeformet og
der er ufordøjede madrester i den. Hvis denne energi er god, er afføringen
brun (ikke meget mørk), en fast pølse uden ufordøjede rester i. Desuden er
den lugtløs og regelmæssig en gang om dagen. (Der kan være andre forhold i
kroppen, der spiller ind, så den er ikke skudsikker - men det er tungen
tilgengæld - hold øje med tandmærkerne, så vil du kunne følge med)

Det var en hurtig forklaring og et forslag til at gøre livet lettere for din
bugspytkirtel-energi
Skriv, hvis du vil vide mere..

CH

Fra : M. Andersen

Dato : 17-05-06 09:17

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilgengæld - hold øje med tandmærkerne, så vil du kunne følge med)
>
> Det var en hurtig forklaring og et forslag til at gøre livet lettere for

Tak for svaret CH

Jeg prøvede sidste år at droppe mælk, sukker og hvede - men det gjorde ingen
forskel for mig. Jeg spiser stadig ikke så meget hvede og sukker, men da jeg
hurtigt fik tegn på kalkmangel spiser jeg en skive ost og 1/4 liter mælk om
dagen.

Min afføring er fin, brun, fast (ser den i hvert fald ud til) og lugtende,
men ikke ildelugtende. Jeg spiser dog en del frugt og let stegte grøntsager
og det kunne måske være årsagen.
MEN lad mig spørge dig - min kost er i det sidste halve år blevet ændret,
netop til at indeholde mere grønt - det siger mig ikke noget, men jeg gør
det fordi de kloge siger det er bedre end ris, kartofler og pasta. Kan det
være en omstillingsprocess, som blot skal have tid?

Jeg drikker urtethe nu - 1 liter om dagen. Morgen Urte The fra
billigthe.dk - den eneste urtethe jeg kan få ned udover jasminperlethe.

Mange hilsner og endnu engang tak for hjælpen!

Mette

Fra : C.H

Dato : 17-05-06 11:38

Mette skrev:

> [...]
> ingen forskel for mig. Jeg spiser stadig ikke så meget hvede og sukker,
> men da jeg hurtigt fik tegn på kalkmangel spiser jeg en skive ost og 1/4

Hvordan målte du, at det ikke gjorde en forskel at droppe de ting? Var det
på andre symptomer i kroppen? Nu ved jeg ikke, hvor længe du holdt med det,
men det er nødvendigt at være 100% uden disse produkter i minimum 1-2
måneder før man for alvor mærker forandringen i diverse symptomer på
intolerance.

Hvad angår mælk og kalk, så er der undersøgelser, der tyder på, at det kalk,
man får fra mælk bliver nedbrudt og rent faktisk tager lidt med med sig i
købet, end man fik ind. Altså at indtagelse af mælkeprodukter rent faktisk
fører til afkalkning. Det er spændende at se, hvad der kommer ud af det!

> Min afføring er fin, brun, fast (ser den i hvert fald ud til) og lugtende,
> men ikke ildelugtende. Jeg spiser dog en del frugt og let stegte
> grøntsager og det kunne måske være årsagen.

Hvis man spiser store mængder frugt, kan de også medføre denne opsvulmede
tunge, men jeg vil påstå, at der skal mere til end det alene.

> [...]
> det fordi de kloge siger det er bedre end ris, kartofler og pasta. Kan det
> være en omstillingsprocess, som blot skal have tid?

Som udgangspunkt er der altid noget forkert i ens kostvaner, hvis tungen er
opsvulmet. Denne energi er også meget følsom overfor forandringer, men hvis
du kun fik ting, der er gode for dig, så ville det have reguleret sig for
dig nu.

> Jeg drikker urtethe nu - 1 liter om dagen. Morgen Urte The fra
> billigthe.dk - den eneste urtethe jeg kan få ned udover jasminperlethe.

Har du prøvet Marcussens universal the? Den er sørme god og ikke så
hippie-sundhedsagtig i smagen

> Mange hilsner og endnu engang tak for hjælpen!

Velbekomme

> Mette

Tør jeg spørge her til sidst, hvad der er, du har fået behandling for hos
akupunktøren? Det er muligt, der er en sammenhæng, som jeg ikke kan se ud
fra den ene oplysning om tungen

CH.

Fra : M. Andersen

Dato : 17-05-06 21:08

Jeg droppede mælk og oksekød i en måned, så hvede i en måned, så sukker,
honning og rosiner. At det ikke gjorde nogen forkel betyder at jeg ikke fik
det bedre eller på anden måde kunne mærke forskel. Undtagen med sukkeret,
der var en klar effekt allerede efter en uge - så det har jeg holdt fast i.

> [...]
> akupunktøren? Det er muligt, der er en sammenhæng, som jeg ikke kan se ud

Det eksem som jeg nævner i min anden tråd - her over

Mette

Fra : Poul Schaadt

Dato : 28-07-06 15:33

M. Andersen <ikke@taleom.dk> skrev:
> [...]

Hej Mette
At lette dens arbejde tja det er så meget sagt. Men man kan få
den til at fungere korrekt. Det kan gøres med en speciel
massage, og hvis du skulle være interesseret og ikke bor alt for
langt fra Fredericia, vil jeg tilbyde dig at prøve helt kvit og
frit.
Mvh Poul
Såfremt du vil kontakte mig er mail: posa@ofir.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-06 17:37

Den 28-07-06 16.33 skrev Poul Schaadt følgende:

> [...]
> massage, og hvis du skulle være interesseret og ikke bor alt for
> langt fra Fredericia, vil jeg tilbyde dig at prøve helt kvit og

Nu var det godt nok ikke mig, der spurgte, og jeg bor ikke i nærheden af
Fredericia. Men hvis du kan få min bugspytkirtel til at fungere korrekt,
så min sukkersyge forsvinder, så er jeg sgu villig til at betale
togbilletten. Jeg er såmænd også villig til at betale dig for behandlingen.

Og hvis du beskriver processen mundtligt, så skal jeg nok skrive det
hele ned. Så kan vi bagefter dele Nobelprisen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.