google sketchup
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 02-05-06 10:05

hvad synes i om programmet - hvilke fordele og ulemper er der ved det?
til små simple modeller, typisk ting man vil kunne lave i et værksted i
sløjdlokalestine.

mvh thomas

Fra : LarsJ

Dato : 02-05-06 16:13

Thomas Smedebøl skrev:
> hvad synes i om programmet - hvilke fordele og ulemper er der ved det?
> til små simple modeller, typisk ting man vil kunne lave i et værksted i
> sløjdlokalestine.

Det er fint til tegninger a la "eksploderede" byggeanvisninger, og så er
det lavet på en måde, så man relativt nemt kan tegne sit projekt og
efterfølgende "eksplodere" det (hvis det ikke er alt for detaljeret).

Man opnår naturligvis ikke en CAD-tegnings nøjagtighed, men det kan lade
sig gøre at lave ret præcise tegninger. Nu hedder programmet jo
"skitsér", så det giver i sig selv en ide om anvendelsesmulighederne.
Men tegningerne kan hentes ind i flere CAD-programmer vha en plug-in,
hvis man har sådanne behov.

Har selv en ældre betalingsudgave, som specifikt skulle bruges til en
animation af sol- og skyggevirkninger ved et nybyggeri, men det har
utrolig mange anvendelsesmuligheder.

Jeg synes det er dejlig nemt at bruge, når man lige har lært det
grundliggende brugerinterface. Jeg har forsøgt mig med nogle
CAD-programmer, men har aldrig rigtig haft tålmodighed til at få det
lært ordentligt, og der var Sketchup langt nemmere at gå til.

Her er en, der har lavet en tegning til en arbejdsbænk:

http://www.smartguypress.com/2006/04/free-workbench-plans-via-google.html

Lars