Ændre units baseret på opgivne må
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 26-04-06 21:09

Jeg ved det har været behandlet her før, men jeg kan ikke finde det
selvom jeg leder og leder. Jeg har et importeret object, som jeg ved
skal være 10mm på en side, men autocad oplyser noget andet. Hvordan
indstiller jeg målestokken så den ved at den side er 10mm?

På forhånd tak for hjælpen :)

Mvh Thomas

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 27-04-06 00:28

Med "Scale", læs om funktionen i hjælp værktøjet ; du udpeger to
punkter og angiver det nye mål mellem disse, så simpelt er det.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 27-04-06 06:59

per.corell@privat.dk wrote:
> Med "Scale", læs om funktionen i hjælp værktøjet ; du udpeger to
> punkter og angiver det nye mål mellem disse, så simpelt er det.

1000 tak for det hurtige svar :)
Mvh Thomas

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 28-04-06 14:33

Hi

fint, --- lad mig tilføje at det altså er I AutoCAD kommando
referencer man skal kigge.
Hvis man blot søger efter "Scale" ender man måske ved "scale"
muligheden når man indsætter grafik, og det er jo ikke den "Scale" vi
taler om.

Jeg tegner ofte uden at tænke på at skalere før tilsidst, --- den
luxus kan man jo tillade sig hvis man tegner huse på den måde jeg
tegner dem ,og ikke noget hvor absolut alle emner skal referere exakte
mål fra starten. Men somsagt behøver man blot kende målene på et
enkelt objekt for at skalere alle objekter efter dette. Hvis jeg
f.eks. har skannet nogle tegninger som skal overholde målene, kan jeg
inden jeg scanner placere en circle eller et andet objekt f.eks. en
linie som jeg kender målene på ,og når tegningen er indscannet og
importeret og jeg har digiteret efter de indscannede linier --- så
skalerer jeg blot hele tegningen ved at taste "Scale" "All" og udpege
et punkt for enden af den linie jeg kender målet på. Når jeg så har
udpeget den anden ende af linien , kan jeg blot '"fortælle" AutoCAD at
nu skal der være f.eks. en meter mellem endepunkterne jeg pegede på,
og så bliver alle ting i tegningen skaleret efter denne angivelse.

Man kan jo også skalere objekt efter objekt enkeltvist , ------- men
AutoCAD er det eneste program der gør det muligt at udpege en afstand
og ændre denne samtidig med at alle objekter i tegningen , eller blot
dem du har udpeget ,bliver skaleret exakt efter dette ; andre CAD
programmer virker måske smartere og har måske en mere moderne
brugerflade , men mangler muligheden for at man kan få "føling" med
det man tegner.

P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/kineserier.jpg

Fra : Leif

Dato : 28-04-06 20:46

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> skal være 10mm på en side, men autocad oplyser noget andet. Hvordan
> indstiller jeg målestokken så den ved at den side er 10mm?

Jeg gør flg.
1) Måler enten en værdi i x eller y retning,
2) laver en copyclip blok af det hele: Ctrl+c
3) Indsætter blokken med Ctrl+v
4) Acad spørger efter en x værdi og efterflg. en y værdi (forudsættes til
=x, men kan bare ændres).
4a) Indtast den værdi du ønsker skaleret i dn ønskede retning,
5) Exploder blokken
og du er færdig.

Mvh, Leif