Bogstaver til linier i AutoCad 2004 mechan~
Fra : B.Agerholm

Dato : 12-04-06 00:09

Se subj.

Hvordan er det lige man gør det, EXPLODE virker ikke...

På forhånd tak

Fra : GK

Dato : 14-04-06 02:32

hvad er det du vil ... forklar lidt nærmere

mvh gk

Fra : B.Agerholm

Dato : 17-04-06 00:23

Jeg har lavet en CNC fræser. tegningerne laver jeg i AutoCad, de skal så
laves om i et CAM program til G-koder.
Som det er nu kan jeg ikke "fræse" bogstaver da CAM programmet ikke ser dem
som linier.

Mener helt sikkert der var en sådan funktion i nogle af de helt gamle
versioner af AutoCad, men jeg kan ikke få det til at virke i ver. 2004 ???

Fra : Leif

Dato : 17-04-06 23:03

"B.Agerholm" <dsl11@cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mener helt sikkert der var en sådan funktion i nogle af de helt gamle
> versioner af AutoCad, men jeg kan ikke få det til at virke i ver. 2004 ???

1) Til vores ESAB gør jeg flg.:

A) I WORD indsætter jeg et WORDART med valgt font og max. str. skrift.
B) Copyclip det hele
C) I Acad R14 bruges Insert Special som ACAD Entities
D) En gang Explode laver fonten om til dobbelt-streger
E) Slet den ene streg på alle tegn.
F) En gang Explode mere laver fonten om til streger.
G) Med CamBall Cut laves CNC koden til Esab'en.

2) Send mig evt. din tekst, så skal jeg prøve at køre den gennem min metode
indtil og med F.

3) Kan du ikke fortælle mere om din hjemmelavede CNC-fræser? Har du fotos,
tegninger o.l? Synes det lyder meget interessant!

Mvh, Leif

Fra : GK

Dato : 18-04-06 20:46

jeg kan da lyn hurtig lave de g koder til dig ,, eller bogstaver om du
heller vil have dem ,, er det nogle specielle fonte du vil bruge

Fra : Leif

Dato : 18-04-06 21:41

"GK" <GK@mail.tele.dk> wrote in message
> jeg kan da lyn hurtig lave de g koder til dig ,, eller bogstaver om du
> heller vil have dem ,, er det nogle specielle fonte du vil bruge
>
> mvh gk

Hejsa GK

Jeg er ikke så klog på det med g-kode, kan du forklare / henvise til et link
med mere om emnet?

Mangler egentligt et lille program der kan vise selve koden grafisk - i
firmaet har vi desværre adskillige
filer liggende, som ingen mere har styr på. Vil gerne rydde op i dem hvis
muligt.

Vores skæremaskiner er Esab anlæg. Programmet til at generere koden er
Camball Cut via Acad R14 / R200x

Mvh, Leif

Fra : GK

Dato : 19-04-06 18:24

"Leif" <DrlykkesSLETTES@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa GK
>
> Jeg er ikke så klog på det med g-kode, kan du forklare / henvise til et
link
> med mere om emnet?

det med G koder er både og... for meget af det er standart .. men der er
forskæld på hvordan de forskællige maskiner vil have dem serveret . fræser
og drejebænke revolverstandser lazerskrer o.v.s
http://www.fagteori.dk/mv/menu/index.html prøv at kikke her den side er gud

> Mangler egentligt et lille program der kan vise selve koden grafisk - i
> firmaet har vi desværre adskillige
> filer liggende, som ingen mere har styr på. Vil gerne rydde op i dem hvis
> muligt.

der findes jo sådane programmer ,, prøv at søge på nettet - G kode
simulator .eller G koder ,,mon så ikke du kan finde noget der kan bruges
,, for jeg mener at sådan en Esab er noget speciel i kodningen

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 17-04-06 22:03

"B.Agerholm" <dsl11@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Se subj.
>
> Hvordan er det lige man gør det, EXPLODE virker ikke...,

Jeg går ud fra et det er trutype fonte du vil manipulere med.
I Truetype formatet er linier og bezier kurver definert via knude punkter i
et begrænset koordinat sæt, altså en vector font.
Du kan prøve at konvertere teksterne som er skrevet med Truetype, til DXF.
Prøv at søge på "ttf to DXF" eller "ttf2dxf"

Alternativ kan du i f.eks Coreldraw anvende funktionen "Convert to Curves"
og derefter gemme til dxf.

Metoden har jeg brugt i versionen før AutoCAD kunne bruge TTF, og ved ikkke
om der findes bedre metoder i de nyere versioner.

Mvh Peter A. Jensen

Fra : Bent Løkke

Dato : 30-04-06 22:17

Man kan også eksportere til en wmf fil. Først kommandoen wmfout, udvælg
teksten. Dernæst wmfin og explode et par gange.

Mvh. Bent Løkke