Meget mudret omkring leddet ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-06 10:21

Hej NG.

Nu da foråret endelig er kommer er muderet også kommet
Dette er vores 1. forår med vores egen ejendom med hestefold, førhen
har de været opstaldet, så vi lærer stadig
Der er meget mudret omkring leddet, hvilke tiltag kan man lave for at
undgå pløret som hestene absolut ikke er glade for ?
Kan man lægge en forhøjning af 2-3 m3 stabilgrus ?
Evt. grave noget af jorden væk og smide nogle sten under gruset ?
Eller bare vente på bedre vejr ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-03-06 14:31

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> Kan man lægge en forhøjning af 2-3 m3 stabilgrus ?
> Evt. grave noget af jorden væk og smide nogle sten under gruset ?

Far har lagt "græsbeskyttelses" plastik riste lige inden for ledet.
De der vel 40x50x5 cm, og de ligger oven på noget 0,25 stenmels
blanding. Det fungerer rigtig godt, man har slet ikke muder lige inden
for ledet. Der er dog mudder der hvor pladerne slutter, men hestene
står tit og hviler oven på pladerne, og pladerne bliver der selvom at
hesten skraber.

Far fik det lavet officielt med regning osv. for 5.000 for ca. 5x5 meter.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-06 14:40

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> hesten skraber.
>
> Far fik det lavet officielt med regning osv. for 5.000 for ca. 5x5 meter.

Hvor kan man finde de plader henne ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Rex

Dato : 31-03-06 19:38

Jeg har bare væltet et par trillebøre ikke alt for vådt mødding af lige
inden for hegnet, det fungerer fint, ingen mudder overhovedet.. Bare et
forslag til en lidt billigere løsning.. (det skal selvfølgelig jævnes ud..)

-Camilla

Fra : Tina

Dato : 01-04-06 07:09

[...]

En stor dynge træflis skulle også kunne tage det værste... har jeg hørt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-04-06 13:58

Rex wrote:
> [...]
> forslag til en lidt billigere løsning.. (det skal selvfølgelig jævnes ud..)

Det har jeg meget dårlig erfaring med, det kan ende med at blive et
kæmpe mudderhul.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anet

Dato : 03-04-06 15:39

Rex wrote:
> [...]
ud..)

Det har jeg meget dårlig erfaring med, det kan ende med at blive et

Vi har gravet af og lagt sten og ovenpå knus beton. Det har vi gjort der
hvor hestene har deres spisested. Det fungerer rigtig godt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-04-06 09:25

Anet wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har gravet af og lagt sten og ovenpå knus beton. Det har vi gjort der
> hvor hestene har deres spisested. Det fungerer rigtig godt.

Knytnævestore sten ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anet

Dato : 04-04-06 14:22

Anet wrote:
> [...]
>

> Vi har gravet af og lagt sten og ovenpå knus beton. Det har vi gjort der
> hvor hestene har deres spisested. Det fungerer rigtig godt.

Nej, lidt mindre og de pakker sig fint sammen med betonsnuldet så det er en
god fast bund. Det er billigt og virker fint.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-04-06 14:29

Anet wrote:
> [...]
>
> Nej, lidt mindre og de pakker sig fint sammen med betonsnuldet så det er en
> god fast bund. Det er billigt og virker fint.

Det må overvejes.
Hvor meget gravede I af ? Bare mulden ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anet

Dato : 04-04-06 16:44

Anet wrote:
> [...]
en
> god fast bund. Det er billigt og virker fint.

Ja, sådan at det passede med en gang store marksten og så en gang knust
beton over.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-06 10:18

Anet wrote:
> [...]
> Hvor meget gravede I af ? Bare mulden ?
>
> Ja, sådan at det passede med en gang store marksten og så en gang knust

Det må overvejes.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : lizb

Dato : 09-04-06 14:22

http://www.lr.dk/bygningerogmaskiner/informationsserier/info-byggeriogteknik-gratis/1492_ind.htm

Ved ikke om du kan brug dette, men det er interessant læsning, og måske ku'
muslingeskaller bruges til heste - jeg ved det ikke - men de dræner godt og
bruges bla som bund i halmhuse.

Mvh Liz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-04-06 15:41

lizb wrote:
> [...]
> muslingeskaller bruges til heste - jeg ved det ikke - men de dræner godt og

Ja, den er interessant. Fx. skriver de på side 14, Figur 5 om plads
foran stalden, hvilket lidt kan svarer til foran ledet.

I bunden af side 17 og på side 18 skriver de om syntetiske materialer
som kan bruges til at holde lagene adskilt. Specielt skriver de om
græsarmering som nok svarer til det som min far har gjort.

Der står også lidt omkring prisen pr. m2 desværrer har de ikke prisen
på muslinge skaller.

JonB

Fra : Anet

Dato : 09-04-06 17:51

"lizb" <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ku'
> muslingeskaller bruges til heste - jeg ved det ikke - men de dræner godt

Muslinge skallerne bruges også til underlag på islænderhesteovalbaner. Jeg
troede ikke mine egne øjne første gang jeg så det men de små heste druknede
ikke på banen som de ville have gjort på eb grusbane. Så det kan i
allerhøjeste grad være interessant.....

Godt bud!

--
Hilsen
Annette

Fra : nyheder

Dato : 17-04-06 12:57

>Der er meget mudret omkring leddet, hvilke tiltag kan >man lave for at
>undgå pløret som hestene absolut ikke er glade for ?

Vi fjernede muldlaget og smed en dynge træflis, det har fungeret rigtig godt
hos os.

MVH Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-04-06 14:40

lizb wrote:
> [...]
> muslingeskaller bruges til heste - jeg ved det ikke - men de dræner godt og

Det ser rigtigt godt ud, mange tak.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk