hvad påvirker kurserne
Fra : Leonard

Dato : 29-03-06 13:55

Jeg forstår det ikke:

Vestas kommer med en melding, der viser et fald i indtjening, tab af
penge og ikke lyse udsigter - kursen stiger vildt

Maersk kommer med en melding om faldende indtjening og forventning om
et yderligere fald - kursen falder voldsomt

Coloplast kommer med en nyhed og kursen stiger vildt den ene dag, men
falder næsten helt tilbage dagen efter

Er det bare børshandlernes humørsvingninger, der afgør kurserne eller
hvad sker der?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 29-03-06 17:00

Nu er det jo forventningerne der afgør priserne så det er ikke underligt at
der sker dette. Mht. Vestas var der jo indbygget en del af dette resultat i
forventningerne og desuden havde Vestas jo også positive forventninger til
fremtiden samt en fornuftig omsætning

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 29-03-06 17:00

Fra : Manfred Daeumling

Dato : 29-03-06 17:12

On Wed, 29 Mar 2006 17:59:47 +0200, "Thomas Seehausen"
<seehausenSLETDETTE@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>forventningerne og desuden havde Vestas jo også positive forventninger til

Desuden udgav Vestas nye aktier til institutionelle investorer til
139Kr.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 30-03-06 04:00

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg forstår det ikke:

Det simple og korte svar er, at det er forventningerne og indfrielserne af
disse, der bestemmer kursen.

> Vestas kommer med en melding, der viser et fald i indtjening, tab af
> penge og ikke lyse udsigter - kursen stiger vildt

Vestas havde fået 2 uventede større ordrer, samtidig med at USA meldte at
man vil øge støtten til alternativ energi, herunder vindenergi.
Sammenfaldet af flere større positive nyheder og 1 (i denne sammenhæng,
mindre) negativ nyhed, skabte en kraftig (positiv) stigning i
forventningerne til Vestas fremtid.
Hvis Vestas' indtjening var eneste garant for kursen, så er det rigtigt at
aktien skulle være faldet, hvis resultatet var uventet.
I dette tilfælde overstiger positiverne negativerne flere gange, derfor får
det samlede billede en positiv effekt.

> Maersk kommer med en melding om faldende indtjening og forventning om
> et yderligere fald - kursen falder voldsomt

Maersk kommer med et netto resultat der er 4 Mia. kr.lavere end forventet,
samtidig nedjusterer Maersk forventningerne til fremtiden, investorerne gør
det samme.
En række negativer og ingen positiver, giver en negativ effekt.

> Coloplast kommer med en nyhed og kursen stiger vildt den ene dag, men
> falder næsten helt tilbage dagen efter

Kender ikk rigtigt noget til Coloplast, men hvis de indgiver en forventning
om en fremtidig fordel, mens en anden (måske større) virksomhed, dagen
efter, ser ud til tage den fordel fra Coloplast, så justerer kursen sig
efter det.

> Er det bare børshandlernes humørsvingninger, der afgør kurserne eller
> hvad sker der?

Det er bare humørsvingninger. Nej seriøst, det er, som nævnt,
forventningerne der bestemmer kursen, derfor vil du se en stigning hvis der
kommer en positiv, uventet nyhed eller en nedgang hvis der kommer en
negativ, uventet nyhed.
Selv et dårligt (negativt) regnskab kan få aktie til at stige (hvis det er
mindre negativt end forventet) eller forblive stabil (hvis det er
forventet), mens et positivt regnskab kan få en aktie til at falde (hvis det
var forventet at det skulle have været bedre).
Det hele kommer an på hvad der er forventet i kursen.

mvh
Kim