mastercam X øv øv
Fra : GK

Dato : 28-03-06 16:17

sidder og kikker mastercam X og har teget 2 cirkler og nu vil jeg tegne
en linie der skal ramme tangenten til de to cirkler .. og nej det kan jeg
ikke finde ud af at gøre ,, i 9 er det bare at sige tangent og vælge 2
cirkler .. men i x ver .. nej kan ikke finde ud af det ... måske er det bare
mig der er dum

mvh gk

Fra : Torben Ruby

Dato : 29-03-06 15:57

Hejsa GK
Jeg faldt lige over følgende PDF-fil ang overgang fra MasterCam 9 til X -
tænkte den måske var noget for dig... Jeg må dog sige at jeg er selv ProE
bruger så kan desværre ikke hjælpe dig...

Torben

Fra : GK

Dato : 29-03-06 18:53

"Torben Ruby" <rubyto@fjerndette_image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger så kan desværre ikke hjælpe dig...
>
> Torben
>
> hej vil du også fortælle hvor du faldt over den fil henne ,,,

mvh Gk

Fra : Torben Ruby

Dato : 31-03-06 23:29

"GK" <GK@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Torben Ruby" <rubyto@fjerndette_image.dk> skrev i en meddelelse

> mvh Gk

Ups flovt

www.mastercam.com/Support/Downloads/MastercamX/Files/V92XFunctions.pdf

Fra : GK

Dato : 01-04-06 16:09

> [...]
>
> www.mastercam.com/Support/Downloads/MastercamX/Files/V92XFunctions.pdf
>

> ja det kan jo smutte ,, det er fint at man kan se de menuer og jeg har da
også fundet den jeg søgte men jeg mangler stadig at kunne ramme tangenten
til den første cirkel ..Create-line- tangent-2 Arcs og i x hedder den
...Line -endpoint -tangent .. det er jo problemet for hvordan får man valgt
´den første cirkel som skal være tangent til cirkel nr 2 ... jeg mangler jo
og kunne udvælge de to cirkler for at kunne tegne en linie der er tangent
til
de to cirkler .. mon det er en fejl i programmer eller er der en måde at
gøre det på som jeg bare ikke lige kan finde ud af ... det er jo noget man
bruger hele tiden så det undre mig at man ikke kan udvælge 2 cirkler som i
ver.9

mvh gk

Fra : rla

Dato : 01-04-06 19:31

Hej..
Create -> Line -> create line end point.
Nu ses der linie egenskaber i din ribbonbar
det 4. sidste icon er tangent to arc.
træk makøren hen over 1. cirkel når den lyser op venstre klik,
træk makøren hen over 2. cirkel når den lyser op venstre klik.
håber det hjalp :)
mojn

Fra : GK

Dato : 03-04-06 21:00

"rla" <rickilaine@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

det hjalp ikke for det jeg stadig ikke kan er at er at ramme tangenten til
den første cirkel .. og jeg kan heller ikke tvinge den til at ramme
tangenten til den første cirkel ved at vælge opsnap funktionen ...det jeg
vil have at den skal gøre er simpelhen ,, udpege cirk 1 og cirk 2 og så
skal den tegne en streg der rammer tangenten på de 2 cirkler og det er det
jeg ikke kan få den til .. i ver 9 vælger man line -tangent -2 cirkler og så
tegner den en streg der rammer tangenten på de 2 cirkler .. hvis du forstår
... men tak for svaret

mvh gk

Fra : GK

Dato : 03-04-06 21:26

> [...]

> .. men tak for svaret
>
> mvh gk
>
> prøv at tegne to cirkler den ene på ø 100 og en på ø 25 og tegn en streg
mellem de to cirkler og linien skal ramme tangenten på begge cirkler på en
gang (ikke endepunkt eller quadant ) ,,, alså linien skal være tangent fra
cirkel 2 og til 1 og omvent ,,
det jeg ikke kan vælge er at det er 2 cirkler det drejer sig om .. jeg kan
jo godt ramme en quadant på den første cirken men tangenten kan jeg ikke for
den er også nedtonet i opsnap menu og der er ikke nogen cirkel jeg kan vælge
,, det er ved at gå mig på nerverne at jeg ikke kan lave så simpel en ting
... i ver 9 vælger man bare ..
line- tangent -2 arc peger på cirk 1 og cirk 2 og vupti så er den streg
tegnet ,, i autocad hedder den tant to tant så vidt jeg husker

mvh gk

Fra : GK

Dato : 03-04-06 21:56

> "GK" <GK@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

der må være noget galt for jeg kan alså ikke få de cirkler til at lyse op
...ved at vælge tangent iconet ,, kun hvis jeg vælger endt point eller
quadant eller sådan noget
det som du skriver lyder jo ganske rigtigt ,,

Fra : GK

Dato : 04-04-06 18:26

> [...]
> det som du skriver lyder jo ganske rigtigt ,,
>
> dumme dumme mig det var grid der var activ ,, da jeg slog det fra virkede
alt som det skulle ..kan man se skoven for bare træer ,,, nej ...hi hi hi