Nye vægtgrænser på B kørekortet
Fra : Peter

Dato : 27-03-06 14:29

www.westernportalen.dk er der en nyhed om at EU har vedtaget nye
regler for kørekort.

De medfører bl.a. en øget trailervægt på B kørekortet der gør at man
bedre kan køre med hestetrailer, uden at skulle tage B/E kørekort!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-03-06 14:49

Peter wrote:
> [...]
>
> De medfører bl.a. en øget trailervægt på B kørekortet der gør at man
> bedre kan køre med hestetrailer, uden at skulle tage B/E kørekort!

Gør det?

Jeg har læst nyheden, fordi jeg selv er ved at tage trailerkort.

http://www.westernportalen.dk/v3/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=543&mode=thread&order=0&thold=0

I første omgang er der kun krav om at det skal implementeres inden år
2032. Det er om 26 år. Det er laaaang tid. Okay, der står også at
reglerne skal være i loven i danmark inden 2013. Det er stadig 6 år.

Yderligere så står der at man må køre med vogntog helt op til 4250 kg,
men "Bilisten har fået undervisning i, og/eller bestået en prøve til,
kombinationer mellem 3.500 og 4.250 kg."

Dvs. at nye billister kan muligvis få opfyldt denne regel hvis de ikke
har kørekort i forvejen, og hvis de får undervisning ved den
almindelige kørekorts undervisning. Det er i og for sig fint nok, for
det åbner for et billigt addon til når man tager det almindelige kørekort.
   et par timers extra undervisning
   en teoretisk prøve
   et par timers kørsel med trailer
   en praktisk prøve med trailer

For alle os andre som har kørekort på nuværende tidspunkt tror jeg
ikke at vi kommer uden om at tage et trailerkort.

JonB

Fra : Anet

Dato : 27-03-06 15:55

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> For alle os andre som har kørekort på nuværende tidspunkt tror jeg
> ikke at vi kommer uden om at tage et trailerkort.
>

> JonB
(klip)

Det var vel også det der var meningen fra starten af, at alle skulle tage et
kørekort når de gebærdede sig rundt med en trailer efter bilen. Jeg syntes,
at det er fair nok at folk skal have noget undervisning i det. Samme logig
som at har du lastbil kort så skal du også tage et hængerkort.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-03-06 16:05

Anet wrote:
> [...]
> at det er fair nok at folk skal have noget undervisning i det. Samme logig
> som at har du lastbil kort så skal du også tage et hængerkort.

Helt klart, men jeg kan ikke helt se at den nye ordning gør det meget
nemmere. Man skal stadig have undervisning og/eller prøve, men jo det
kan da tages i forbindelse med et almindeligt kørekort, som en
begrænset add-on pakke som ikke koster lige så meget som et rigtige
B/E kort.

Desuden så er de der 4250 kilo ikke så forfærdeligt meget. Trailer
totalvægt 2 tons, det efterlader bilens totalvægt til 2,250tons.
lidt lidt for en varevogn som må trække en 2 tons trailer.

JonB