VIA Epia CLE256 og bedre driver er nu i S~
Fra : Bent Nielsen

Dato : 25-03-06 09:06

Nu er der support for VIA onbord VGA fra SDD

Changes in 3.1.5 (build 500)
----------------------------

. Added support for the VIA CLE266 (UniChrome) and P4M800/VN800/CN800
(UniChrome Pro) chipsets.

Graphics device configuration:
Manufacturer......... VIA
Chipset.............. CLE266
Bus Type............. AGP bus
Memory............... 16384 Kb
DAC.................. VIA Internal 24 bit DAC
Clock................ VIA Internal Clock
Memory Clock......... 266 MHz
Default Memory Clock. 266 MHz
Maximum Memory Clock. 400 MHz
Driver Revision...... 3.2, Build 29
Driver Build......... Mar 23 2006
Certified Version.... 1.60
Certified Date....... Mar 23 2006

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-04-06 19:50

On Sat, 25 Mar 2006 09:05:49 +0100, Bent Nielsen wrote:

Kunne være rart med cn400 understøttelse

>Nu er der support for VIA onbord VGA fra SDD
>
>Changes in 3.1.5 (build 500)
>----------------------------
>
> . Added support for the VIA CLE266 (UniChrome) and P4M800/VN800/CN800
> (UniChrome Pro) chipsets.
>

>Graphics device configuration:
> Manufacturer......... VIA
> Chipset.............. CLE266
> Bus Type............. AGP bus
> Memory............... 16384 Kb
> DAC.................. VIA Internal 24 bit DAC
> Clock................ VIA Internal Clock
> [...]

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
The Magic of Windows: Turns a 486 back into a PC/XT.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 28-04-06 19:23

Peter Jespersen wrote:
> On Sat, 25 Mar 2006 09:05:49 +0100, Bent Nielsen wrote:
>
> Kunne være rart med cn400 understøttelse

ja sikker nok, har du da et VIA EPIA SP13000??

Fra : Peter Jespersen

Dato : 01-05-06 03:12

On Fri, 28 Apr 2006 20:22:38 +0200, Bent Nielsen wrote:

>ja sikker nok, har du da et VIA EPIA SP13000??

Står på indkøbslisten (Som afløser til min Asus_P5A+AMD_K6-500@450Mhz
server) - prisen løber bare lidt den forkerte vej i øjeblikket - siden det
er en server jeg planlægger, er det nice-to-have ... (føler at jeg vil
have mere styr på en gang eCS end den SUSE der nu ligger på serveren..)

Oxymoron: Alone Together

Fra : Bent Nielsen

Dato : 01-05-06 11:22

Peter Jespersen wrote:

> [...]
> er en server jeg planlægger, er det nice-to-have ... (føler at jeg vil
> have mere styr på en gang eCS end den SUSE der nu ligger på serveren.)

Ja jeg har købt et VIA EPIA SP13000 bundkort, så jeg kan lege med det.

Til server vil jeg nok stadigvæk vælge model VIA EPIA PD10000,da den
har 2 netkort og nye gode driver på netkort.

Min internet server bruger VIA EPIA PD10000 og webserver, mailserver
bruger ZeroToaster::MTA 2.60 og ZeroToaster::HTPD 1.56 og CPU forbrug
er meget lille, selv om den er fil og print server for vores lan også.

Så den vil sikker også vøre stor nok til dit.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 01-05-06 22:32

On Mon, 01 May 2006 12:22:13 +0200, Bent Nielsen wrote:

<snip>

>Ja jeg har købt et VIA EPIA SP13000 bundkort, så jeg kan lege med det.
>
>Til server vil jeg nok stadigvæk vælge model VIA EPIA PD10000,da den
>har 2 netkort og nye gode driver på netkort.

Hmmm de har da begge VT6103 NIC's, oder ?

Forskellen på de 2 er 400DKK og 1 generation på chipsættet, hvilket
inkluderer SATA support (Kan pludseligt ikke huske om Daniella Engert har
supporteret - SP'eren er lidt rigeligt fristende

> [...]
>er meget lille, selv om den er fil og print server for vores lan også..
>
>Så den vil sikker også vøre stor nok til dit.

Vel jeg har tænkt mig at køre følgende :

Webserver (Apache/Web2, afhængig af antallet af domæner)
SFTP/SSH (Dermed også Security/2)
FTP (Internt på LAN)
Samba (Internt på LAN, håber at Samba-serveren er ved at være legeklar)
DBMS (MySQL/PostgreSQL)
POP3/SMTP (Weasel)
En eller anden form for Java2 på den til client/server leg
(Studie-relateret)

Kan det anbefales at sætte Samba op til noget domain controller/master
(Eller hvad det nu hedder) ?

En eller anden form for remote desktop ville måske ikke være så dumt til
fx eCSMT opdateringer, da jeg ikke rigtigt har plads til en CRT skærm i
skabet og ikke råd til en Fladskærm,

Wouldya do it for a Scooby Snack?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-05-06 00:02

Den 01-05-06 21.31 skrev Peter Jespersen følgende:

> Webserver (Apache/Web2, afhængig af antallet af domæner)

Hvilken er bedst til mange domæner, og hvor går grænsen?

Og er Apache blevet stabil i OS/2-udgaven? Da jeg prøvede Apache for
nogle år siden, havde programmet en grim tendens til at gå ned i tide og
utide.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-06 08:48

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Og er Apache blevet stabil i OS/2-udgaven? Da jeg prøvede Apache for
> nogle år siden, havde programmet en grim tendens til at gå ned i tide
> og utide.

Under OS/2 ville jeg i dag holde mig til javawebservere.

IBM's java er god, og kan køre alt det sjove.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-05-06 09:10

Den 02-05-06 09.48 skrev Thorbjørn Ravn Andersen følgende:

> Under OS/2 ville jeg i dag holde mig til javawebservere.
> IBM's java er god, og kan køre alt det sjove.

Web/2 er nu ganske udmærket til mit brug. Den mangler lidt features som
fx adgangsbeskyttelse via .htaccess, hvilket jeg dog ikke har brug for,
og ellers kan man sikkert lave noget lignende i php.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-06 09:53

> [...]

> som fx adgangsbeskyttelse via .htaccess, hvilket jeg dog ikke har brug
> for, og ellers kan man sikkert lave noget lignende i php.

Kender ikke Web/2, men der er vist ikke nogen der bliver fornærmede
hvis man siger at det ikke er OS/2 der er den helt store udviklerskare
på.

Jeg har generelt været imponeret over kvaliteten af IBM's JVM'er, og
det er nok den nemmeste måde at få ny software på idag.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-05-06 22:40

On Tue, 02 May 2006 10:09:36 +0200, Kim Ludvigsen wrote:

>Web/2 er nu ganske udmærket til mit brug. Den mangler lidt features som
>fx adgangsbeskyttelse via .htaccess, hvilket jeg dog ikke har brug for,
>og ellers kan man sikkert lave noget lignende i php.

Web/2 har en lidt mere primitiv htaccess-lignende funktionalitet kaldet
".protected". Her angives et kodeord i alias.cfg.

Men jeg ser at Webmail/2 har Web/2 understøttelse, kækt!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Rush Limbaugh--a 300 lb. bull in the liberal china shop.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 02-05-06 15:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Under OS/2 ville jeg i dag holde mig til javawebservere.
>
> IBM's java er god, og kan køre alt det sjove.

Zerotoaster er java, men er det en joke du fyre af, eller mener du det
du skriver?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-06 16:17

Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> writes:

> Zerotoaster er java, men er det en joke du fyre af, eller mener du
> det du skriver?

Jeg mener det jeg siger. Man skal dog op på en 1.3'er førend det
begynder at ligne noget. Det mener jeg bestemt jeg selv har kørt
under OS/2 for længe siden.

Mozilla har et link til Java under OS/2 som antyder at man kan få
1.4.2, men eg kender ikke de præcise omstændigheer.

http://plugindoc.mozdev.org/OS2.html#Java

Den sjoveste java webserver at lege med er nok Resin fra caucho.com
som har en del ekstra scriptsprog. Quercus er deres PHP
reimplementering i Java - har ikke brugt den, men det var vist det der
var nogen der gerne ville lege med. Den nyeste kræver vist 1.4 :(

Det var vist det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-05-06 16:38

Den 02-05-06 17.16 skrev Thorbjørn Ravn Andersen følgende:

> Jeg mener det jeg siger. Man skal dog op på en 1.3'er førend det
> begynder at ligne noget. Det mener jeg bestemt jeg selv har kørt
> under OS/2 for længe siden.

IBMs Java er vist kendt for ikke at være speciel god. De allerførste
versioner var vist på højde med eller bedre end på andre platforme, men
det gælder ikke 1.3.

> Mozilla har et link til Java under OS/2 som antyder at man kan få
> 1.4.2, men eg kender ikke de præcise omstændigheer.

Det er Windows-Java, der er lavet så den kan køre under OS/2. Jeg kan
ikke forestille mig andet, end at den performer dårligere end
Windowsudgaven. Den er lavet af Innotek, ikke IBM.

Det er for øvrigt ikke nødvendigt med et stort udviklerhold for at lave
en god webserver. Web/2 er lavet af en enkelt person, og understøtter
SSI, php, Perl osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 02-05-06 16:52

Kim Ludvigsen wrote:

> IBMs Java er vist kendt for ikke at være speciel god. De allerførste
> versioner var vist på højde med eller bedre end på andre platforme, men
> det gælder ikke 1.3.

Ok skulle lige høre hvad i har brugt.

Jeg selv bruger dem alle sammen, når jeg skal køres nogle testvertion af
Zerotoaster MTA og HTPD.

Jeg bruger IBM java 1.3.1 på min internetserver når der ikke testes
bestemte ting på de Zerotoaster servere.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-06 17:47

> [...]

> IBMs Java er vist kendt for ikke at være speciel god. De allerførste
> versioner var vist på højde med eller bedre end på andre platforme,

Vist? Jeg synes du skal lade det komme an på en prøve :)

> Det er for øvrigt ikke nødvendigt med et stort udviklerhold for at
> lave en god webserver. Web/2 er lavet af en enkelt person, og
> understøtter SSI, php, Perl osv.

Der er fordele og ulemper ved alting. Problemet med et lille
udviklerhold kommer den dag hvor det ikke lige gør som man gerne vil
have. Er der kildetekst til Web/2?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-05-06 22:48

On 02 May 2006 18:47:24 +0200, Thorbj rn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
>Der er fordele og ulemper ved alting. Problemet med et lille
>udviklerhold kommer den dag hvor det ikke lige gør som man gerne vil

Det vil jeg da regne med Heh - nej Web/2 er gammeldags freeware, den er
ikke fri.
Siden Virtual Pascal også havde Windy-support findes der også en
Windy-understøttelse, hvor ny den er ved jeg ikke.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Generic tagline. Suitable for everyday use.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 02-05-06 21:47

Peter Jespersen wrote:
> [...]

dink.org/web2

Nyere vertion er at finde http://dink.org/web2/web2msgbase.html

zplayer dink.org/z

mere info on z er der på:

http://dink.org/z/zmsgbase.html

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-06 00:40

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.dk> writes:

> Det vil jeg da regne med Heh - nej Web/2 er gammeldags freeware, den er
> ikke fri.

Så er det i mine øjne under kritisk masse.

Det er det sørgelige ved windowsverdenen /som os/2 arvede) at folk er
glade bare der er programmer der kan køre.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bent Nielsen

Dato : 02-05-06 16:31

Peter Jespersen wrote:
> On Mon, 01 May 2006 12:22:13 +0200, Bent Nielsen wrote:
>
> <snip>

> Hmmm de har da begge VT6103 NIC's, oder ?

PD har VIA VT6105 LOM+VT6103 10/100 Base-T Ethernet PHY

SP kun har VIA VT6103 10/100 Base-T Ethernet PHY

Dette kan have betydning hvis du vil køre flere NIC's da det kun er et
PCI slot i Epia. Så alle andre ting er via USB eller en af de andre
type porte der er.

> Forskellen på de 2 er 400DKK og 1 generation på chipsættet, hvilket
> inkluderer SATA support (Kan pludseligt ikke huske om Daniella Engert har
> supporteret - SP'eren er lidt rigeligt fristende

Man kan godt bruge SATA diske, men der er lidt setup ved install hvis
det er eCS 1.2 og der er IDE og SATA. Har leget med det på et AsRock
bundkort, men synes at det er lettere at bruge nogle IDE diske, så
ser det ens ud ved brugt at flere systemmer/OS

Det er selvfølgelig op til en selv om man vil det ene eller det andet.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-05-06 22:56

On Tue, 02 May 2006 17:30:53 +0200, Bent Nielsen wrote:

> [...]

>Dette kan have betydning hvis du vil køre flere NIC's da det kun er et
>PCI slot i Epia. Så alle andre ting er via USB eller en af de andre

I know - du skrev bare at der var nyere styreprogrammer til PD10000... det
kan selvfølgelig godt være at der er nyere styreprogrammer til VT6105, den
tanke strejfede mig ikke.

<snip>

> [...]
>bundkort, men synes at det er lettere at bruge nogle IDE diske, så
>ser det ens ud ved brugt at flere systemmer/OS

Antallet af nye PATA-diske der smides på markedet er dalende - det var
mere her min tanke lå.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
We all live in a yellow submarine...yellow submarine...yellow submarin