Flere fugle i haven, "fuglekasser"
Fra : Benzo

Dato : 22-03-06 18:43

Hej

Nu skal vi have fugle "flere" i haven. Vi har 2 tætte lærketræer 8-10 m
høje, et birke træ lidt tyndt men tætte grene om sommeren. En østvendt gavl
på 8 meter og en tæt ligusterhæk rundt om haven.

Planen er at lave forskellige fuglekasse til de respektive fugle der lever /
bor i bestemte træer og hække. Og en "stor" kasse til gavlen, men hvem har
lyst til at bo i den. Vi bor 500m fra volden og skoven i Hvidovre. Vi har
foderet godt i vinter på forskellige pladser i haven, mon det hjælper til
sommer.

Jeg mangler: side med mål på kasser.

VH / Michael

Fra : Max

Dato : 22-03-06 18:58

Hej

> Jeg mangler: side med mål på kasser.

http://www.e-haven.dk/artikler/fuglekasser/fuglekasser.htm

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 07:20

">
> Jeg mangler: side med mål på kasser.
>
> VH / Michael

Hej Michael,

Du kan læse om flere forskellige kassemål her
http://www.dof.dk/sider/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=89

og hvis det er for meget at gå i gang med kan du jo kigge ind på min
hjemmeside hvor jeg sælger fuglekasser
www.birdboxcompany.com

mvh
Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-06 08:16

Claus wrote:

> og hvis det er for meget at gå i gang med kan du jo kigge ind på min
> hjemmeside hvor jeg sælger fuglekasser
> www.birdboxcompany.com

Hmm... det er sikkert meget godt, hvis bare Michael undlader at købe og
opsætte dine plastik fuglekasser, for fuglene fravælger dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 08:28

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Hmm... det er sikkert meget godt, hvis bare Michael undlader at købe og
> opsætte dine plastik fuglekasser, for fuglene fravælger dem...

det passer nu ikke Hr. Ebbesen, vi har mange glade brugere(fuglene) og
kunder(dem der sætter dem op).
Det er helt fint hvis du ikke bryder dig om dem, men at sprede usandheder
syntes jeg er meget upassende.

Hvis man tvivler på om fuglene vil bruge dem, kan man bare tage forbi
Arboretet i Hørholm og se alle de typer kasser vi laver hænge i træer og
buske, og ja, de bliver flittigt brugt af fuglene. De har sat flere end 300
af vore fuglekasser op, og har meldt tilbage at sidste sæson blev cirka 80%
benyttet.
http://www.sl.kvl.dk/Faciliteter/Arboretet.aspx
På et af billderne på nettet kan du se en af kasserne i et træ.

Vi har også mange professionelle økologiske frugtavlere, landmænd, golfbaner
og andre som melder om stor success med opsætning af vore fuglekasser i
plast.

Så fakta bestrider din ønsketækning Hr Ebbesen.

mvh
Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-06 08:41

Claus wrote:

> det passer nu ikke Hr. Ebbesen, vi har mange glade brugere(fuglene) og
> kunder(dem der sætter dem op).
> Det er helt fint hvis du ikke bryder dig om dem, men at sprede usandheder
> syntes jeg er meget upassende.

Hmm... i Sperrestrup Ådal der er et naturområde, blev der opsat 20 af
dine plastik redekasser, og ikke en eneste af dem blev beboet, efter to
år blev der opsat træ redekasser på samme træer, lige over eller under
plastik redekasserne, og de blev straks beboet.

http://www.netfugl.dk/forum.php?id=thread&forum_id=5&thread_id=1866 -
er der også andre som har samme mening som mig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 09:22

> [...]
>
> På http://www.netfugl.dk/forum.php?id=thread&forum_id=5&thread_id=1866 -
> er der også andre som har samme mening som mig...

Hvis man sværger til træfuglekasser, så er jeg også leveringsdygtig. Der er
mange der er enige med mig i at fuglekasserne af plast er gode og at fuglene
gerne bruger dem. Jeg kan godt se at du har nogle meningsfæller, men min og
mange andres erfaring er at fuglene gerne bruger fuglekasser af plast.
Hillerød Golfklub, Roskilde Golf klub med flere har ligesom Arboretet sat
flere hundrede fuglekasser op, og de er blevet brugt flittigt.

Ligeledes har jeg mange positive tilbagemeldinger fra glade private kunder.

mvh
Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-06 11:52

Claus wrote:

> [...]
> flere hundrede fuglekasser op, og de er blevet brugt flittigt.
>
> Ligeledes har jeg mange positive tilbagemeldinger fra glade private kunder.

Tja... golfbaner og frugtplantager er jo store "naturområder", som er
kraftigt regulerede, og hvor der ikke findes naturlig redesteder til
hulrugende fugle, så jeg kan ikke afvise, at fuglene sådanne steder lader
sig nøje med plastik redekasser.

Jeg kan til gengæld oplyse, at dine plastik redekasser nu har hængt i
flere år i Sperrestrup Ådal, og ingen af dem har nogensinde været beboet,
ikke engang af hvepse eller humlebier.

De steder hvor fuglene frit kan vælge og vrage, der er det signifikant,
at de foretrækker trækasser i en god kvalitet.

Jeg har faktisk lavet et eksperimet i min forhave, der har jeg i mange år
haft en redekasse, der fast har været beboet af musvitter, men her for et
par år siden konstaterede jeg, at kassen burde udskiftes, og jeg opsatte
tre forskellige kasser, og musvitterne valgte straks den der var lavet i
tykt træ, og som var helt tæt uden revner og sprækker.

Dine plastik redekasser har også den svaghed, at de er fremstillet af
tynd plast, der har en opbygning li'som bølgepap, og det er ikke
modstandsdygtigt overfor et egern, de kan på under et minut gnave sig ind
til æg eller unger, og der er efterhånden mange egern i byområderne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 14:47

> [...]
> kraftigt regulerede, og hvor der ikke findes naturlig redesteder til
> hulrugende fugle, så jeg kan ikke afvise, at fuglene sådanne steder lader

Det forholder sig ikke anderledes i en rigt varieret "vild" natur, som her
hvor jeg bor i Silkeborg og hvor der er rigt med naturlige redemuligheder.
Hvis fuglene får tilbudt en fuglekasse som hænger et for dem godt sted vil
de gerne bruge den, også hvis den er lavet i plast, eller beton, eller træ.
Og jeg tror ikke at fuglene sådan flyver rundt og syntes at de "nøjes" med
en fuglekasse af plast. Det forholder sig nemlig også sådan med
plastfuglekasser at de gerne bruger dem igen år efter år.

> [...]
>
> De steder hvor fuglene frit kan vælge og vrage, der er det signifikant, at
> de foretrækker trækasser i en god kvalitet.

Det er lidt mere nuanceret end dit første indlæg hvor du bredt postulerede
at fuglene ikke vil bruge fuglekasser af plast. Jeg og mange af mine kunder
kan blot konstateret at fuglene gerne bruger plastkasser hvis de bliver
tilbudt.

> [...]
> tre forskellige kasser, og musvitterne valgte straks den der var lavet i
> tykt træ, og som var helt tæt uden revner og sprækker.

Hvad var de andre to fuglekasser lavet af? Hvad var forskellen på de tre
kasser?

> [...]
> modstandsdygtigt overfor et egern, de kan på under et minut gnave sig ind
> til æg eller unger, og der er efterhånden mange egern i byområderne...

Det er faktisk en af styrkerne ved kassen, den dobbeltvæggede konstruktion
isolerer og gør kassen stærkere. Samtidigt er vægten lav, så du kan hænge
dem i nyplantninger og andre steder hvor en trækasse simpelthen er for tung.
Vi har også mange egern her på Silkeborg egnen, og jeg har endnu ikke
oplevet at et egern har splittet en fuglekasse af plast ad. Det er en
teoretisk mulighed, men altså ikke en der er sket i praksis endnu, ikke så
vidt jeg ved. Iøvrigt kan et egern jo også splitte en trækasse ad, det vil
bare tage den lidt ekstra tid, hvis det ellers er en trækasse der ikke er
lavet af fyrretræ.

Jeg syntes det vigtigste er at der bliver sat flere fuglekasser op, og så er
det ret ligegyldigt om de er lavet af plast, træ eller beton, bare de
overholder de ornitolgiske krav til arten den skal tiltrække, og det gør
vore fuglekasser. Og fuglene bruger gerne plastkasser, det har jeg rigeligt
med dokumentation for, du kan jo også se det på billederne på min website.

mvh
Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-06 20:38

Claus wrote:

> Jeg syntes det vigtigste er at der bliver sat flere fuglekasser op, ...cut...

Det synes DOF (Dansk Ornitologisk Forening) også, og de bruger hver år
meget store beløb på indkøb og opsætning af redekasser.

Og da der højst er for en krone plastik i hver af dine redekasser, plus
udgiften på et par tusinde kroner til et standse/prægejern, som kan
udstandse titusindvis af redekasser, derfor kan plast redekasser
fremstilles til en utrolig lav pris.

Hvis plast redekasser var brugbare, så kunne DOF opsætte 10-20 gange så
mange plast redekasser, for de samme penge, som de i dag anvender til
redekasser af træ.

Men DOF har testet dine plast redekasser, og de oplevede også, at fuglene
ikke brugte plastkasserne, så det er på et sagligt grundlag, at DOF har
fravalgt dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lene Sørensen

Dato : 23-03-06 22:08

> Men DOF har testet dine plast redekasser, og de oplevede også, at fuglene
> ikke brugte plastkasserne, så det er på et sagligt grundlag, at DOF har
> fravalgt dem...

Nu er det ikke sådan at jeg vil blande mig i jeres diskussion om hvad der
rigtig eller forkert at sætte op af redekasser, men er det ikke sådan at
kasserne helst ikke må være glatte, fordi så kan ungerne ikke kravle ud, det
syntes jeg, at jeg har læst et sted, og derfor er de kasser jeg har sat op i
vores have også lavet af ru træ. Men måske er dette ikke rigtigt? Jeg har
sat 13 redekasser op og der er allerede godt gang i slagsmål om kasserne,
jeg syntes ellers der burde være rigeligt, men vi har dog rigtig mange fugle
i haven, haven er på 3800m2, der er vel ikke plads til flere kasser, flere
ynglende par?

VH Lene

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 08:14

> [...]
> mange fugle i haven, haven er på 3800m2, der er vel ikke plads til flere

Jeg vil bare sige at jeg syntes det er fint at sætte en fuglekasse op,
ligemeget hvad den er lavet af, bare den overholder de mål og anbefalinger
ornitologer har opsat for en god fuglekasse. Det er rigtigt at fuglekasserne
helst ikke må være for glatte indeni. Ofte vil fuglene dog kunne komme op i
hjørnerne af kassen, der hvor siderne samles, der vil altid være en sprække
de kan få fat i.

De fuglekasser af plast som jeg sælger har en serie ribber på den ene væg
som fuglene kan bruge til at komme lettere ind og ud af kassen. Der er også
et trin/egernspær under hullet inde i kassen. Den tjener både det formål at
gøre det sværere for rovdyr som katte og egern at få poten ned i kassen til
fugleungerne og som anlæg når fuglene skal ind og ud af kassen.

Nogen fuglelitteratur siger at man kan have en kasse for hver 150m2 have, så
du kan godt klemme nogle flere ind. Man kan også have flere ednnu, da
fuglene kan bruge mere end en kasse per sæson. Når man får mange kasser sat
op tæt på hinanden er det vigtigt at de hænger så de ikke lige "kigger på
hinanden", der skal være plads til et territorium, og det hjælper når de
ikke kan se den anden kasse. Det anbefales også at der er 10-15 meter mellem
kasserne.

mvh
Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-03-06 14:57

Lene Sørensen wrote:

> [...]
> i haven, haven er på 3800m2, der er vel ikke plads til flere kasser, flere

Du er meget velkommet til at blande dig i debatten, det er netop hele
grundideen med nyhedsgrupperne, at alle kan bidrage med deres viden og
synspunkter.

Jeg har også spekuleret på, hvorfor fuglene fravælger plastik
redekasserne, og jeg er nået frem til den teori, at de kan fornemme, at
kassens vægge ikke er ret tykke, og der trænger også noget lys igennem
plastmaterialet, det kan også påvirke fuglene, hvis de instinktivt
forbinder mørke med en sikker og tryg redeplads.

Og det at plast er helt glat, kan også være en faktor, som er medvirkende
til, at plastik redekasserne fravælges...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 08:06

> [...]
> udgiften på et par tusinde kroner til et standse/prægejern, som kan
> udstandse titusindvis af redekasser, derfor kan plast redekasser

Det er rigtigt at plastkasser er billige at fremstille, særligt hvis de
bliver fremstillet i meget store antal, men de faktiske priser har du ikke
helt styr på. Nu bliver vore plastkasserne heller ikke fremstillet på
statsstøttede beskyttede værksteder eller på fængsler som mange
træfuglekasser, men på frie markedsvilkår, med en anstændig timeløn og de
bliver heller ikke fremstillet i Fjernøsten eller Østeuropa hvor
arbejdsmiljøet ikke ligefrem har samme gode forhold som i Vesteuropa.
Alligevel er plastfuglekassen en rigtig god kasse til prisen og kan
konkurrere med indirekte statsstøtte til træfuglekasser.

> Hvis plast redekasser var brugbare, så kunne DOF opsætte 10-20 gange så
> mange plast redekasser, for de samme penge, som de i dag anvender til
> redekasser af træ.

Netop, og det ville hjælpe flere fugle end det valg DOF har foretaget.
Pointen er jo netop at fuglekasser i plast er brugbare, det er der jo mange
der har konstateret, men det er et følelsesmæssigt valg at fravælge de
kasser jeg får fremstillet af plast. Der er jo andre end jeg som har lavet
kasser af andre materialer end træ, men de støder også ofte på en
følelsesladet modstand. Fred være med det.

> Men DOF har testet dine plast redekasser, og de oplevede også, at fuglene
> ikke brugte plastkasserne, så det er på et sagligt grundlag, at DOF har
> fravalgt dem...

Jeg har ikke kendskab til at DOF har testet kasserne, det er nye oplysninger
for mig. Jeg og mange andre kan dagligt konstatere at fuglekasserne i plast
bliver flittigt brugt. Især det professionelle marked som frugtavlere,
golfbaner, parker, arboretet har konstateret at fuglene gerne bruger
kasserne, og deres tilgang til fuglekasser er ikke så traditionsbundet. Det
passer simpelthen ikke at fuglene ikke bruger fuglekasserne af plast. Jeg
har da haft træfuglekasser der ikke blev brugt, men jeg påstår da ikke at
alle træfuglekasser derfor fravælges.

Men jeg vil slutte mit bidrag her, da der er for mange følelser og
overbevisninger involveret til en saglig dialog.

mvh
Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-03-06 15:26

Claus wrote:

> Det er rigtigt at plastkasser er billige at fremstille, særligt hvis de
> bliver fremstillet i meget store antal, men de faktiske priser har du ikke
> helt styr på. ...cut...

Dine plastik redekasser produceres af det samme materiale og efter den
samme metode, som man fremstiller reklamedisplays og reklameartikler, og
det er også produkter, der produceres i mindre oplag her i landet, så jeg
har ret godt tjek på, hvor meget det sådan ca. kan koste at lave en
plastik redekasser.

Og det nytter altså ikke noget, at man kan opsætte en masse billige
plastik redekasser, for det har jo vist sig, at fuglene foretrækker
rekasser af naturmaterialer.

Jeg vil ikke afvise, at under omstændighedder, hvor fuglene ikke har
andre mulighedder, så accepterer de at bruge en plastik redekasse, det er
li'som skader, de placerer normalt deres rede i over 6-7 meters højde,
men hvis der på et ledigt territorium kun er budske og lave træer, så kan
man godt opleve, at skader bygger en rede 1,5 meters højde.

Tilsvarende vil der på en golfbane også være mange ledige territorier,
hvor der ikke et store gamle træer med naturlige huller, og de fugle der
ikke har styrke og rang til de mere attraktive territorier, de må nøjes
med golfbanen og nogle plastik redekasser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen