Forventes kendskab til al referet litterat~
Fra : Thomas Frandzen

Dato : 22-03-06 13:04

I forbindelse med en nyligt overstået eksamen (universitetsniveau), fik jeg
kritik for ikke at have tilstrækkeligt kendskab til en kilde som jeg en
enkelt gang havde refereret (som eksempel) og følgeligt nævnt i
litteraturlisten. Kilden var IKKE en del af pensum, og ikke noget der kan
forventes som almen baggrundsviden i relation til pågældende fag.

Nu undrer jeg mig så lidt over, om censor og eksaminator ved en eksamen kan
forvente, at den studerende er 100% inde i samtlige nævnte og refererede
tekster. Umiddelbart ville jeg mene, at den studerende forventes at have
kendskab til pensum og egentligt anvendte teorier, men at litteraturlisten
og andre referencer iøvrigt primært er til for at teorier og fakta kan slås
op.

Jeg hører meget gerne kommentarer eller (endnu bedre) konkrete
retningslinier for eksamination ved videregående uddannelser.

Venlig hilsen,

Thomas

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-03-06 16:10

"Thomas Frandzen" <thf@fzc.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg hører meget gerne kommentarer eller (endnu bedre) konkrete
> retningslinier for eksamination ved videregående uddannelser.

Hvis du selv refererer til en tekst, bør du i hvert fald have læst de
elementer af teksten, som du refererer til. Men hvis du f.eks.
refererer til et bestemt kapitel af en bog eller afsnit af en artikel,
kan man ikke forvente, at du kender resten af bogen eller artiklen.

Hvis man refererer til en hel bog, f.eks. standarddokumentet for ANSI
C, vil man nok ikke kræve, at du har gennemlæst det hele. Men hvis du
refererer til et bestemt udsagn i bogen, bør du kunne redegøre for
dette udsagn. Tilsvarende gælder hvis du refererer til en lærebog
(som ikke er pensum): Man kan nok ikke kræve detaljeret kendskab til
hele bogen, men hvis du bruger specifik teori fra bogen, bør du også
kunne redegøre for denne.

Det er ikke klippefaste retningslinier, det kan også afhænge af, hvor
central referencen er for dit arbejde.

Og hvis censor har mistanke om, at du har refereret til et større
antal værker, som du ikke har læst, blot for at gøre referencelisten
længere, så vil han nok stilel nogle stikprøvespørgsmål fra udvalgte
referencer, for at kontrollere dette.

Det mest grundlæggende princip er nok: Man bør kun referere relevante
tekster, og man bør kunne redegøre for, hvorfor de er relevante (og
mere relevante end evt. ikke-refererede tekster).

Torben