Hvad gør man
Fra : Poul Nielsen

Dato : 21-03-06 14:56

Jeg så et indlæg i tv avisen om en tidligere kasser i SID der nu havde som
hobby at tjene penge via aktiekøb over netbanken. Er der noget man gøre her,
bøger, foreninger kurser hvor man lærer hur man gør der rigtigt så man ikke
bare taber pengene.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 21-03-06 15:03

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> wrote in message
> [...]
her,
> bøger, foreninger kurser hvor man lærer hur man gør der rigtigt så man

Lars Tvede: "Børshandlens psykologi - taktik, timing og teknisk analyse",
ISBN: 8775539268; er udemærket.

PS:

Når de på TV viser en amateur som handler aktier på netbank og tjener
heeeeelt viiiildddt *så* er toppen bestemt ved at være nået!

Mit chrash-o-meter siger at Juni/Juli 2006 burde være et godt tidpunkt at
shorte markedet på. Fordi ca. 6 mdr efter at renten definitivt går i optrend
falder aktierne.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-06 15:44

Den 21-03-06 15.03 skrev Frithiof Andreas Jensen følgende:

> Når de på TV viser en amateur som handler aktier på netbank og tjener
> heeeeelt viiiildddt *så* er toppen bestemt ved at være nået!

Jeg har holdt mig helt væk fra aktiemarkedet de seneste måneder. Hellere
være overforsigtig end at blive fanget på det forkerte ben.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel et praktisk

Fra : Kim

Dato : 21-03-06 15:34

On Tue, 21 Mar 2006 14:56:29 +0100, "Poul Nielsen" <555@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>bøger, foreninger kurser hvor man lærer hur man gør der rigtigt så man ikke

Læs f.eks.:

http://www.dr.dk/nyheder/penge/pengeskole/

http://www.morningstar.dk ( kig på investerings ABC )

http://www.investering.dk/

http://www.euroinvestor.com/

http://www.shareholders.dk/

http://www.jyskebank.dk/investering/privat/laerominvestering/generelt/

--
Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 21-03-06 18:26

Poul Nielsen wrote:
> [...]
> bøger, foreninger kurser hvor man lærer hur man gør der rigtigt så man ikke

At være investor er ikke bare noget man gør fordi man pludseligt får
lyst, men man kan lære tips og tricks og hvordan man sikrer sig bedst
muligt mod tab.

Den nemme måde at investere er at finde en investeringsforening og sætte
sin lid til den.

Ellers går den vist nogenlunde sådan her

Punkt 1: Kend markedet
Men hvis man helst vil selv, så er det en god ide at kende til markedets
bevægelser og grundlaget for det.
Der er nævnt en bog med teknisk analyse og det er godt til at forstå
baggrunden for markedets og dermed aktiers bevægelser.

Punkt 2: Kend virksomheden
Derudover er det en god ide at kende virksomheden man ønsker at
investere i. Der vil jeg gerne anbefale at du læser Jens O. Elling,
Regnskabsanalyse og værdiansættelse for at få en baggrundsviden om
hvordan du behandler regnskaberne fra virksomheden.
Der er en del statistik involveret!!

Punkt 3: Sammensæt porteføljen
Udvælg virksomheder til en portefølje der matcher den risiko du er
villig til at holde.
Hvis du absolut ikke ønsker at tabe penge, så køb udelukkende
obligationer. Hvis du har en lav risikovillighed, så er det overvejende
obligationer (måske 65% obl, 35% aktier) du skal holde, osv.

En god bog er skrevet på dansk af Michael Christensen og Frank Pedersen,
Aktieinvestering : teori og praktisk anvendelse og er udgivet af Jurist
og Økonomforbundets forlag.

Bibelen hedder Valuation : measuring and managing the value of companies
og er skrevet af Tom Copeland m. fl.
Tom Copeland er den teoretiske mester indenfor området, han har skrevet
flere bøger og de er oftest lidt kostbare (så har jeg ikke overdrevet).

Det er en meget god ide at have grundigt kendskab til CAPM (Capital
asset pricing model) som minimum, der findes andre modeller, men den
rækker nok til dit behov.

Du kan eksempelvis kigge efter bøger på området på:
www.hvbog.dk (Boghandel for Handelshøjskolen i Århus)
www.samfundslitteratur.dk (Boghandel for Roskilde universitetscenter)

Fra : KT

Dato : 21-03-06 18:56

Nu er verden heldigvis skruet sammen, sådan at man også kan bruge sin sinde
fornuft i investeringer. Man skal bare ikke investere mere end man i værste
fald kan tåle at tabe.

Alle de lærebøger er generelt for teoretiske - og inden man har læst og
forstået bare lidt af dem har markedet sikkert flyttet sig et andet sted hen
og man gik glip af en gevinst.

Knud

Fra : Kim Jespersen

Dato : 21-03-06 19:43

KT wrote:

> [...]
> forstået bare lidt af dem har markedet sikkert flyttet sig et andet sted hen

Nu vil jeg ikke ligge skjul på, at jeg er meget teoretisk anlagt, men
jeg er da enig i at sund fornuft er en meget god ting i investeringer.
Jeg fik bare opfattelsen af indlægget, at Poul ikke er så villig til at
tabe sine penge og den bedste måde at sikre dem, er da stadig at vide
lidt om hvad der foregår i markedet og virksomheden han ønsker at
investere i.

Det tager tid at vide lidt om de ting og indrømmet, så kan det godt være
lidt tungt at komme gennem de bøger jeg har nævnt, men det er altså ikke
muligt at tjene penge på aktier her og nu, uden kendskab til det at
investere, med mindre man sætter sin lid til held.

Jeg tror dog på, at var Poul villig til at læse lidt i de danske bøger
om teknisk analyse og regnskabsanalyse, så ville han have en
grundlæggende viden, der gjorde ham i stand til at identificere de
ting at investere og hvornår det er en god ting at holde sig tilbage, om
en milliardordre til Vestas gør aktien til en god investering og om der
er forskel på Biotek aktier eller en TDC aktie.

Grundlæggende viden som kan være meget nyttig, hvis man gerne sikre sine
penge.
Der er jo ingen der siger Poul skal sidde 10 timer hver dag og lave
analyser på hans portefølje.

Kim