Mønter
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 05:50

Jeg har nogle danske 20 krone mønter, og jeg vil gerne vide om de har en
værdi højere end pålydende.
Det drejer sig om flg:

20 kroner, år 2003, motiv af Børsen bagpå.
20 kroner, år 2004, motiv af Svanneke Vandtårn bagpå.
20 kroner, år 2004, motiv af våbenskjold (3 løver under hinanden).
20 kroner, år 2005, motiv af Landet Kirke bagpå.

MVH Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-03-06 16:00

Peter S. wrote:
> Jeg har nogle danske 20 krone mønter, og jeg vil gerne vide om de har
> en værdi højere end pålydende.

Nej - de er udsendt i samme oplag som de normale 20 kr og beregnet til
almindelig brug.

Men derfor kan du godt finde en samler, der vil give lidt, hvis den lige
mangles på samme måde som en samler vil give mere for f.x. en årgang 2001,
hvis den lige mangler i samlingen,'

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 23:48

Jan Vestergaard wrote:
> [...]
> lige mangles på samme måde som en samler vil give mere for f.x. en
> årgang 2001, hvis den lige mangler i samlingen,'

Okay, nu har Føtex så æren af dem!

/Peter

Fra : The MANN

Dato : 20-03-06 23:44

"Peter S." <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> 20 kroner, år 2004, motiv af våbenskjold (3 løver under hinanden).
> 20 kroner, år 2005, motiv af Landet Kirke bagpå.

Hej Peter

Der er flere end dem du har ,og der kommer flere til. Så de bliver nok mere
værd når dine børnebørn sælger dem

The MANN

Fra : Frandsen

Dato : 22-03-06 10:31

> [...]
> 20 kroner, år 2004, motiv af våbenskjold (3 løver under hinanden).
> 20 kroner, år 2005, motiv af Landet Kirke bagpå.

Nej, men hvis du har hele serien, som ikke er færdig endnu, så kan det måske
være, at du kan sælge den for lidt mere end pålydende.

http://kortlink.dk/2hvt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-03-06 10:50

Frandsen skrev:
> [...]
> Nej, men hvis du har hele serien, som ikke er færdig endnu,
> så kan det måske være, at du kan sælge den for lidt mere

Jeg har gemt en af hver :·)

Jeg fik en gang, for over 15 år siden, en mønt ved kassen
i Irma; husker ikke om det var en 10- eller 20-krone, hvor
dronning Margrethe havde en af sine sjove hatte med skygge
på.

Jeg har ærgret mig lige siden, over at jeg ikke gemte en af
dem.

Er der nogen. som husker sådan en mønt?

--
'rluf :·)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-06 11:17

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Jeg fik en gang, for over 15 år siden, en mønt ved kassen
> i Irma; husker ikke om det var en 10- eller 20-krone, hvor
> dronning Margrethe havde en af sine sjove hatte med skygge
> på.

Det var en 20 kr - og den kom også i ligeså stort oplag som de normale
årgange af mønter og er ikke mere sjælden end de andre.

Der kommer jævnligt sådanne mønter, der egentlig er beregnet til almindelig
brug - men folk gemmer dem hver gang

De er ikke specielt sjældne eller dyre.

> Jeg har ærgret mig lige siden, over at jeg ikke gemte en af
> dem.

Den kan formentlig købes hos de fleste mønthandlere for 25-30 kr - altså de
samme, som hvis du vil have en bestemt årgang af de almindelige 20-kr.

Så du var ikke blevet rig af at gemme den

Jan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-03-06 12:03

Jan Vestergaard skrev:

> Det var en 20 kr - og den kom også i ligeså stort oplag som de normale
> årgange af mønter og er ikke mere sjælden end de andre.

Jeg har fundet den på Nationalbankens side. Den er fra 1990:

[citat]:
Dronningens 50-års fødselsdag 16. april 1990 blev markeret
med udsendelsen af en erindringsmønt. Den blev fremstillet
i to udgaver: en 20-krone i aluminiumsbronze og i samme
størrelse som en almindelig 20-krone og en 200-krone i
møntsølv. 20-kronen blev præget i 1 million eksemplarer og
200-kronen i 132.655 eksemplarer.
Link:
<
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Erindringsmoent_i_anledningen_af_Dronningens_50-aars_foedselsdag!OpenDocument

> [...]

> altså de samme, som hvis du vil have en bestemt årgang af de
> almindelige 20-kr.

> Så du var ikke blevet rig af at gemme den

Nej, men med det nuværende renteniveau, kan man vist roligt
gemme alt det, man lyster. Det er altid godt at have en lille
reserve

--
'rluf :·)