Forskel på '+' og '-' i URL?
Fra : Allan Unnerup

Dato : 19-03-06 20:42

Kære Alle

Jeg har et problem med '+' i en URL.

Et stykke i min URL ser således ud:
.......&country=++&.....

Når jeg læser indholdet med følgende statement:
String p_country = (String) request.getParameter("country");

Indeholder p_country to blanktegn.

Hvis jeg skriver
.......&country=--&.....
Indeholder p_country to minusser.

Ifølge RFC1808, skulle der ikke være forskel på disse to tegn.

Hvad kan forklaringen være?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-06 20:59

On Sun, 19 Mar 2006 20:41:51 +0100, Allan Unnerup wrote:

> Ifølge RFC1808, skulle der ikke være forskel på disse to tegn.
>
> Hvad kan forklaringen være?
Det er ikke korrekt. Et + i en URL anvendes som symbol på et blanktegn
(mellemrum), hvorfor request.getParameter opfører sig helt korrekt. QeD:
Anvend aldrig + i en URL.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-03-06 21:10

I dk.edb.programmering.java, skrev Michael Rasmussen:

> Det er ikke korrekt. Et + i en URL anvendes som symbol på et blanktegn
> (mellemrum), hvorfor request.getParameter opfører sig helt korrekt. QeD:
> Anvend aldrig + i en URL.

Den skal vel bare url-encodes.. %2B
... ligesom man forøvrigt bør gøre med det meste andet specialtegn, hvis
man vil have det til at give mening for computeren.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Allan Unnerup

Dato : 19-03-06 21:09

> Det er ikke korrekt. Et + i en URL anvendes som symbol på et blanktegn
> (mellemrum), hvorfor request.getParameter opfører sig helt korrekt. QeD:
> Anvend aldrig + i en URL.

Tak.

Jeg havde tænkt mig at benytte '+' og '-' i forbindelse med drop down
lister, hvor '+' er alle og '-' er ingen.

Findes der uskrevne regler (pattern?) for fornuftige værdier for disse to
'valg'?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-06 22:48

On Sun, 19 Mar 2006 21:09:25 +0100, Allan Unnerup wrote:

> Findes der uskrevne regler (pattern?) for fornuftige værdier for disse to
> 'valg'?
Ikke mig bekendt. Du kan i princippet gøre, hvad du finder bedst, så
længe du ikke anvender reserverede tegn.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-03-06 12:12

Allan Unnerup wrote:

> Jeg havde tænkt mig at benytte '+' og '-' i forbindelse med drop down
> lister, hvor '+' er alle og '-' er ingen.

Det kan du sagtens. Hvis din web-side har et form-element med en værdi,
der er "+", vil det blive URL-enkodet korrekt - og request.getParameter
vil dekode det, så dit program får et "+".

Eneste minus (det var en vits!) er, at din URL ikke bliver så pæn - der
vil nemlig stå "&country=%2B%2B&" i stedet for "&country=++&".

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/