Influenzafugle
Fra : Søren N

Dato : 18-03-06 17:00

Med meddelelsen om at vilde fugle nu er en reel risiko for smitte med H5N1,
er jeg faktisk blevet ret bekymret. Og én ting er sikkert - det bliver kun
værre (både smittefaren og min bekymring).

I denne tid søger mange fugle ind i staldene for at finde korn mm. Og de
skider i vandkopperne og i krybberne. Ikke bare er det ulækkert men det er
også farligt.
Grundet den linde strøm (heldigvis) af information fra Fødevarestyrelsen og
andre ang. problemet, har jeg taget konsekvensen, og dækker nu krybber og
vandkopper af med net om dagen, mens hestene er ude. Jeg kan godt se at det
kun hjælper lidt, men lidt har vel også ret.

Når sneen forhåbentlig snart forsvinder og fuglene kan finde føde igen,
letter problemet vel, men hvad til sommer når vi får masser af svaler. De er
jo meget hyggelige at have hvert år, men de laver et forfærdeligt svineri.

Kontakt med fugleekskrementer eller støv herfra udgør iflg. eksperterne en
betydelig risiko for smitte. Så derfor skal man undgå dette. Men det er jo
praktisk talt uundgåeligt i en hestestald.

Hvordan håndterer I andre situationen?

Med venlig hilsen
Søren Nielsen

Fra : Anet

Dato : 18-03-06 18:57

(klip alt væk)

Jeg har valgt her at tage det ret roligt selv om vi kun bor ca. 40 km væk
fra Svinø. Jeg har taget mine høns og katte ind i stalden og lukket helt af.
Hestene går stadig udenfor. Der fodres indendørs og gives kun wrap udendørs.
Men vi må vente og se tiden lidt an. For det kan godt ramme meget hårdt med
hensyn til fuglebestanden og det der er farligt er jo netop at
fugleinfluenzaen kan overføres til andre dyr og mennesker. Men i det her
skal vi jo se sådan på det at almindelig influenza hos mennesker hvert år
koster mange mennesker livet. Dette tænker man nok bare ikke så meget over.
Men det er jo som regel de svage der smittes og som dør af det. Der er mange
naboer der indberetter småfuglebrug til myndighederne fordi de ikke
overholder det med hønsene skal fodres inde under tag. Men jeg vil give dig
ret i at det er godt at der er så stor oplysning omkring hvor der er fundet
smittede dyr.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 18-03-06 22:29

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

> [...]
>jo meget hyggelige at have hvert år, men de laver et forfærdeligt svineri.

Nu er der jo det ved det at når svalerne begynder at indtage vor hal som de
plejer, så er kommer hestene der slet ikke, så ingen fare den vej. Nu ved jeg
godt at menneskene kommer i hallen stadigvæk, men hos os er vi jo lidt
mærkelige. Hvis en rytter falder af hesten, så undersøger vi først om der skete
nogent med hesten før vi kigger på rytteren. At jeg selv (f.eks.) skulle sluge
en fugleklat anser jeg for mindre farligt end når jeg brager af sted på
"krampen" gennem busk og krat.

Egentlig mærkeligt så stille der er her. Er der slet ingen der har nogle gode
vinteroplevelser at dele ud af ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 19-03-06 02:19

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse
> "Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:
>
> Egentlig mærkeligt så stille der er her. Er der slet ingen der har nogle
gode
> vinteroplevelser at dele ud af ?

(klip)

Åh, Ole har du slet ikke lagt mærke til at det er forår. Mine høns (der er
forsvarligt låst inde i min stald i en fin stor indhegning) er begyndt at
ligge æg. På vej hjem fra Næstved i denne uge så vi to viber og de er da
tegn på forår siger min jægertossede mand.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 19-03-06 09:35

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Åh, Ole har du slet ikke lagt mærke til at det er forår.

Jo, det kom hertil i dag. Husk at ligesom nyhederne i regionalradioen, så
handler det hele om jeres område, derfor har I nok fået det lidt før.

Det jeg hentyder til med "vinteroplevelser" skulle du gerne også have med dine
isbasser. Selv har jeg haft nogle drabelige ture med "Pi på glatis". Det er helt
fantastisk at se en Islænder drøne af sted hen over en frosset sø, selv om den
kun er 10 cm. dyb (altså søen). Det bliver kun sjovere af at tage turen igen når
isen ikke længere kan bære.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 19-03-06 11:49

> [...]
den
> kun er 10 cm. dyb (altså søen). Det bliver kun sjovere af at tage turen

(klip)

Jeg har jo desværre først for nylig genoptaget min ridning efter at min arm
igen kan fungere bare lidt. Men jeg rider på Drýsill og han er flink og rar.
Overvejer lidt at sælge min Freyja da hun ikke er så glad for hurtig og tung
trafik. Min arm kan simpelthen ikke tåle et fald fra hende nu. Det er lidt
med blødende hjerte for hun er så perfekt at ride på med en så skøn
fremdrift. Resten af familien vil ikke af med hende.
På Pi siger du, men var Pi ikke til salg?

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 19-03-06 13:47

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Overvejer lidt at sælge min Freyja da hun ikke er så glad for hurtig og tung
>trafik. Min arm kan simpelthen ikke tåle et fald fra hende nu.

Jammen du *behøver* da vel ikke at falde af...?

>fremdrift. Resten af familien vil ikke af med hende.

Forstået!

>På Pi siger du, men var Pi ikke til salg?

Jo, men af grunde som ovenfor, blev det ikke til noget. I stedet lagde jeg en
westernsadel fra vores haflinger på hende og den passede perfekt og begyndte at
lære hende et par tricks. Hun Dur' ikke til at lave spin, men sikke nogle flotte
sliding stop's hun laver. Helledusseda!!!
Pi er nu udnævnt som min "firehjulstrækker". Det bedste ved hende er hendes
"pokeransigt". Man kan udsætte hende for det mest utrolige og hun gør det bare
uden det mindste sidespring. Ikke som Emma som jeg red på forleden i skoven. Det
var længe siden, så hun var lidt usikker og lavede et zig-zag hver gang vi
passerede et træ. (Og der var *mange* træer). Og når jeg rider i skover, så er
det ikke i skridt! Ellers en udmærket måde at få renset ører på.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 19-03-06 14:08

> Jammen du *behøver* da vel ikke at falde af...?

(klip)

Næh, men det går stærkt når Freyja flygter fra noget farligt trafik. Eller
også rejser hun sig af skræk hvis hun ikke kan komme lidt væk fra det. Hvis
jeg ryger af og lander på min arm så er den simpelthen færdig. Men ellers så
er Freyja helt kold over for alt muligt andet der kommer farende. Hun løfter
ikke et mulehår for en fasan der springer lige op i hovedet på hende og hun
er ganske ligeglad med gøende hunde, rådyr og alt muligt andet.

> [...]
hendes
> "pokeransigt". Man kan udsætte hende for det mest utrolige og hun gør det

Det lyder som vores Drýsill her. Han er også så kold at det ikke er til at
tro.
'

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-03-06 12:34

Ole Braad-Sørensen wrote:

[kliiiiiiiiip]

> Egentlig mærkeligt så stille der er her. Er der slet ingen der har nogle gode
> vinteroplevelser at dele ud af ?

Ikke lige heste relaterede Nok mest fordi jeg mistede min hest i
oktober pga. den fik konstateret ringfod. Det er en bask omgang, men
der var intet at gøre. Det hjalp meget at den var stok halt den dag
den skulle have fred...

JonB

Fra : Anet

Dato : 19-03-06 13:29

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> oktober pga. den fik konstateret ringfod. Det er en bask omgang, men
> der var intet at gøre. Det hjalp meget at den var stok halt den dag

(klip)

Åh, det var sørgeligt. Det var en knabstrupper ovre fra dine forældre af,
ikke? Skal du have en ny hest så? Er der noget med at du plejer at dele hest
med din søster?

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-03-06 16:04

Anet wrote:
> [...]
> ikke? Skal du have en ny hest så? Er der noget med at du plejer at dele hest

Jo, det var det, og ja, jeg skal da helt sikkert have en ny, men jeg
venter lige til studiet er færdigt. Min søster er færdig, og rider på
mor og fars heste.

JonB