Forskel på Master og Kandidat
Fra : Bjørn G

Dato : 15-03-06 18:18

Hej NG
Jeg overvejer at tilmelde mig en masteruddannelse da jeg kan tage den
ved siden af arbejdet.
Studievejledningen på pågældende studie fortæller mig at der "nok
ikke" er nogen forskel på Master og Kandidat, men så kan jeg ikke se
hvorfor man har to betegnelser?

Er der nogen der ved det?

Venlig hilsen Bjørn

Fra : Bistroist

Dato : 16-03-06 02:18

Bjørn G scripsit:
> [...]
> Studievejledningen på pågældende studie fortæller mig at der "nok
> ikke" er nogen forskel på Master og Kandidat, men så kan jeg ikke se

Forskellen er ikke stor, men den er der. Jeg er tåget i detaljerne, så
det skal understreges, at det her bare er så'n som jeg lige husker det:
En kandidatgrad er (normalt) en toårig overbygning på en treårig
bacheloruddannelse, mens en master vistnok forudsætter uddannelse
tilsvarende en bachelor, plus flere års relevant erhvervserfaring, men
til gengæld ikke indebærer noget speciale, så den kun er normeret til
halvandet år. Master'en er lige netop et supplement, der i første omgang
er tiltænkt folk, der har været erhvervsaktive i nogle år, og nu ønsker
at videreuddanne sig. Hvis et fag udbyder både en kandidat- og en
mastergrad, vil de tit indeholde nogenlunde de samme elementer, bortset
altså fra specialet.
En del af begrebsforvirringen skyldes vist, at man ikke arbejder med
cand.'er i den angelsaksiske verden, så når en kandidatgrad skal
oversættes til engelsk, kommer også den tit til at hedde master.

--
*/*Beatrice, I love my phonograph, but you have broke my windin' chain
And you've taken my lovin', and give it to your other man

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 22-03-06 13:08

"Bistroist" <not@bloody.likely> skrev i en meddelelse

> En del af begrebsforvirringen skyldes vist, at man ikke arbejder med
> cand.'er i den angelsaksiske verden, så når en kandidatgrad skal
> oversættes til engelsk, kommer også den tit til at hedde master.

Er ikke helt korrekt - en kandidatgrad oversættes som regel til M.Sc. eller
M.A., altså Master of Science eller Master of Arts afhængigt af om det er en
natur- eller samfundsvidenskabelig (og humanistisk) grad. Således er en
Cand.merc. på engelsk M.Sc. i Business Administration, mens en person der
tager en MBA "blot" er Master of Business Administration. Her understreges
det så også at kandidatgraden er teoretisk funderet og Master-graden er mere
grundet i praksis.

Det skal nævnes, at en Cand.merc. i princippet formentlig burde oversættes
til MA, men at Copenhagen Business School af uransagelige årsager har gjort
det til en MSC.

Venlig hilsen,

Thomas