Langsomt vægttab vs. hurtigt vægttab
Fra : Jannie Hougaard Knud~

Dato : 11-03-06 11:19

Er der nogen der ved om et langsomt vægttab er mere varigt end et hurtigt ?

Jeg blev mor for 2 mdr. siden og har en del kilo på sidebenene. jeg taber
mig dog langsomt (jeg er heller ikke på decideret kur, for det må man ikke
som ammende).
Men jeg taber mig ca. ½ kilo om ugen alligevel.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-03-06 16:17

Jannie Hougaard Knudsen skrev den 11-03-2006 11:18:
> Er der nogen der ved om et langsomt vægttab er mere varigt end et hurtigt ?

Det tror jeg er inderligt ligegyldigt.

Der er fordele og ulemper ved begge

Den hurtige er en slags "koldtyrker" og mere rabiat ændring.
For nogen betyder det, at man giver sig ingen frihedsgrader overhovedet
mens man taber sig og når vægttabet er nået, så indbygger man flere og
flere frihedsgrader (som man så ikke tager sig, når det viser sig at man
ikke kan styre den frihedsgrad)
Man ser resultater med det samme og kan på den måde holde moralen højt
under vægttabsprocessen. Ulempen som jeg ser den er, at man ikke
indarbejder de sunde vaner som en naturlig del af hverdagen, men mere en
påtaget holdning, hvor man efter vægttabet risikerer at glide tilbage i

Den langsomme er mere learningbydoing-tilgang. Eller også "det lange
seje træk", hvor man undervejs oplever et par nedture eller stilstande i
processen.
Tilgengæld får man det tillærte helt indarbejdet i sin hverdag, da det
indarbejdede er en del af hverdagen helt af sig selv.
Tilgangen her kræver - syntes jeg - at man dokumenterer sine tiltag og
resultater henaf vejen evt. i form af en dagbog eller tilsvarende.

Istedet for, at du vælger enten den hurtige eller langsomme metode, så
find hellere en metode som er skræddersyet til dig.
Du kan sagtens tage værktøjer og teknikker fra alle mulige koncepter.

> Jeg blev mor for 2 mdr. siden

Tillykke

> og har en del kilo på sidebenene. jeg taber
> mig dog langsomt (jeg er heller ikke på decideret kur, for det må man ikke
> som ammende).

Nemlig. Og amning og familie er en del af din hverdag og den kan du
være nødsaget til at tage hensyn til.
Ligesom din familie skal tage hensyn til dig.

> Men jeg taber mig ca. ½ kilo om ugen alligevel.

Det er sgu da flot.

På et år vil du tabe dig 26 kilo. Er det ikke ok?

mvh

Carsten

Fra : Margit

Dato : 12-03-06 11:28

½ kg om ugen - flot flot.

Mvh Margit

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-03-06 11:04

"Jannie Hougaard Knudsen" <jannie@knudsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved om et langsomt vægttab er mere varigt end et hurtigt
> ?

Det afgørende er, om du taber væske, muskelmasse og fedt. Og det siges, at
en kvinde ikke skal forvente at kunne tabe mere end 1 kilo fedt om ugen.

At tabe sig ½ kilo om ugen er fint! Hold du bare ved med det. Specielt når
du ammer.

Mvh. Lisbeth

Fra : gusse

Dato : 15-03-06 12:54

800-1000g om ugen er ok ..

personlig syntes jeg det er bedre min langsom tab HVIS man altså bliver ved
med at tabe sig...

--

gusse
www.gusse.net