Hjælp til dimensioner
Fra : Leon

Dato : 11-03-06 07:31

Hej Kan jeg få lidt hjælp til Autocad 2005.

Jeg har ikke arbejdet med Acad2005 før og skal tegne udskæringsmålet til et
betjeningspanel.

Altså en firkantet kasse 191mm x 177mm med en cirkel på 12mm i diameter i
hvert hjørne.

Panelet skal kopieres igen og roteres 90 grader og lægges oven i den gamle
tegning, således at man kan se udskæringsmål til et hul hvor dette panel kan
indsættes selv om panelet er rektankulært.

Jeg er helt ny i dette og så melder der sig en masse spørgsmål.

Hvilket papier skal man vælge ?
Jeg har tegnet en kasse på et papir der er 191 x 177 men når det blev
plottet ud var det ikke i mm ???
hvordan fjerner man kassehjørnerne i cirklerne i hver kassehjørne ?

På forhånd tak

Leon

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 11-03-06 12:54

Umiddelbart , hvis jeg ellers har forstået dig ret, handler det bla.
om at du skal runde hjørnerne eller affase dem, der bruger du
funktionerne Fillet eller Chamfer.
"Kassehjørnerne" er åbentbart circler som du tegner dem, det er ikke
nødvendigt hvis du blot tegner kassen med vinkeltrette hjørner og
senere bruger Fillet eller Chamfer og har husket at angive den rigtige
circlebue eller affasning afstand.
------- Bare prøv dig frem det er to nemme funktioner.
Men hvordan tegner du kassen ---- med Solids, som Polylines du offseter
,eller er det her ren 2D det her ?

Du kan vel bruge det "papir" du vil , blot "papiret" er større end det
du tegner.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 11-03-06 12:58

Hvis du tegner en til en, altså en millimeter er lig en tegne enhed
så vil målene passe når du plotter ud en til en.
Du bør nok checke om du har sat til tommer eller millimeter. Og det er
vel ikke nødvendigt at sige, at man altid tegner en til en men AutoCAD.

Fra : Leon

Dato : 12-03-06 07:50

Hej Per

Tak for din besvarelse.

Jeg havde autocad åben for første gang her forleden, så alt er nyt.

Jeg har tegnet i 2D, så langt er det lykkedes.

Jeg har prøvet at åbne tegningen som hedder noget med ISO A3, denne tegning
gav mig 1 til 1 mm.
det er sikkert ikke den rigtige måde, for man kunne sikkert blot åbne enhver
tegning og fortælle at det skulle være 1 til mm et eller andet sted.

Jeg har nu tegnet et rektangel og indsat 4 cirkler, en i hvert hjørne.

Og JO det er nødvendigt at sige : Og det er vel ikke nødvendigt at sige, at
man altid tegner en til en men AutoCAD. !!

Jeg er helt blank for viden om AutoCad.

3 spørgsmål :

Er det rigtigt at hente ISO A3 frem eller kunne jeg have lavet det i
opstartstegningen og ændre parametere ?

Skal jeg tegne i model eller Layout ?

Kan du anbefale nogle bøger for begyndere ?

Beste hilsner

Leon

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-03-06 09:36

Leon skrev:

> Jeg har nu tegnet et rektangel og indsat 4 cirkler, en i hvert hjørne.

Er det for at lave afrundinger i hjørnerne?. Så er det som nævnt nemmere
at bruge FILLET. Bare skriv det på commandolinien.

> Er det rigtigt at hente ISO A3 frem eller kunne jeg have lavet det i
> opstartstegningen og ændre parametere ?

Skriv UNITS. Så kan du sætte det op der. Prøv også OSNAP og sæt
SNAPspacing x,y til f.eks 1. Så kan du tegne i hele milimeter. Eller sæt
den til hvilken præcision du ønsker F.eks 0,01 hvis det er
maskintegning. Se også på SNAP (F9) og ORTHO (F8. Ortho er vinkelret.

> Skal jeg tegne i model eller Layout ?

I model. Layout er til præsentation på papir.

> Kan du anbefale nogle bøger for begyndere ?

Klart www.uhrskov.com. Billigt og enkelt. Biblioteket har masser af dem.
Og selv gamle bøger kan bruges, da Autodesk er forholdsvis konservative.

Ps. Husk ved udprintning at sætte Scale til 1:1, så skulle det gerne
blive målfast. Selv om man ikke må måle på en tegning.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Leon

Dato : 12-03-06 18:14

Jeg takker

Det skal også prøves.

Hilsen

Leon.

Fra : Leon

Dato : 16-03-06 22:52

Hej NG!
Kan jeg få lidt mere hjælp ?

Jeg har åbnet " ISO A3 -Named Plot Styles.dwt" i AutoCad2006

Gået over i ModelSpace og tegnet en kasse på 550x350 og målsat denne.

Format => Units = mm

Når jeg så springer over i paperspace vises tegningen alt for stor fordi
550x350mm ikke passer på et A3. ??

Nu forestiller jeg mig at jeg bare skalerer ned feks. 1:2 så nu går jeg ind
og vælger format =>Scale list => 1:2

Men intet sker ?????

Hvordan gør jeg nu dette rigtigt, jeg går ud fra at det er rigtigt at starte
i ModelSpace og tegne springe til PaperSpace og tilpasse tegningen så den
vises på papiret, eller kan jeg få et bud på hvad det rigtige er ??

På forhånd tak
Leon

Fra : GK

Dato : 23-04-06 00:43

jeg syntes at du skal købe en bog ,, det er den bedste måde at lære autocad
på .. brugte den selv

mvh gk