Sjaggernes udseende.
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-03-06 12:00

Hvis man ikke kender sjaggeren, men ser sådan een et sted, hvor man har
tid og mulighed for at betragte den og indprente sig detaljerne, er det
så ikke enormt svært at forklare dens udseende for andre. Altså hvad
kan være nemmere end at forklare, hvordan en dompap ser ud,eller en
solsort. Men denne fugl, som jeg stod og betragtede ved et buskagtigt
krat, for halvandet år siden - jeg indprenede mig selv, t den var på
størrelse med en solsort men slankere. At store dele af dens fjerdragt
var stålgrå og et sted oppe ad ryggen mere brunlig end grå. Ned foran
halsen var der på det mørke grålige sådan et mønster, som lignede en
slags perlekrave i gult. Altså ikke at den var gul på halsen, men havde
et tynd fint mønster af gult.

Nogle dage efter så jeg (måske den samme) fugl sidde på mit plankeværk.
Og mit idtryk inde fra stuen var en slank stålgrå fugl med en fint gult
mønster ned foran halsen.

For et par uger siden fik jeg igen chancen for at komme tæt på en
stålgrå fugl, der sad og spiste røde bær. Uden at lægge mærke til mig,
kom den så nær, at jeg især kunne se DENNE FUGL på siden af halsen og
det nederste af hovedet var helt hvidt med smalle fine rækker af et
mønster, der bedst kan forklares som to rækker spor af bildæk i
miniformat.

Dérfor spørger jeg nu: Er sjaggere forskellige, kan deres mønster
variere, skal man se dem tæt på mange gange for at kunne beskrive alle
de variationer at mønster og farver de i virkeligheden har. Det er jo
mærkeligt, når den der sad på mit plankeværk, mest virkede stålgrå
næsten over det hele, men godt nok med forskellige mønstre foran.

Ruth

Fra : Georg Tranholm

Dato : 08-03-06 13:05

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mærkeligt, når den der sad på mit plankeværk, mest virkede stålgrå
> næsten over det hele, men godt nok med forskellige mønstre foran.

Hej

Her er et par billeder af sjagger set fra forskellige vinkler så du kan
sammenligne.

Fotograf. Thomas Pedersen.
http://www.tsp-photo.com/2006-03-07/2006-03-07.htm

Mvh.
/GT

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-03-06 21:45

"Georg Tranholm" skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Her er et par billeder af sjagger set fra forskellige vinkler så du
> [...]

Tusind tak, hvor ER de billeder dog knivskarpe. Der kan man i hvert fald
ikke tage fejl af noget. Det er mærkeligt, det som jeg ville påstå var
gult mønster på den ellers jerngrå fjerdragt, nedenunde halsen - på de
her billeder er det jo lige omvendt.

Dem er jeg meget glad for at have liggende på pc'en lige nu.

Billedet af saltsøen er også meget skønt, og jeg ærgrer mig meget over,
at jeg ikke kan få de tre sidste frem, de bliver til røde krydser.

Men du skal have mange tak.

Hilsen Ruth

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-03-06 22:01

On Wed, 8 Mar 2006 21:44:56 +0100, Ruth Nielsen wrote:

> [...]
>
> Billedet af saltsøen er også meget skønt, og jeg ærgrer mig meget over,
> at jeg ikke kan få de tre sidste frem, de bliver til røde krydser.

Prøv at reloade siden. Men alle billederne er ikke nær så gode som dem han
plejer at tage. Jo de er ligeså skarpe, men situationenerne mangler lidt
Han er kanon dygtig med et kamera og har også udstyret til det. Besøg
du blot hans forside og gå på opdagelse (http://www.tsp-photo.com/)

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-03-06 12:32

"Jens Stadsgaard" skrev i en meddelelse
Ruth Nielsen wrote:

> [...]
lidt
> Han er kanon dygtig med et kamera og har også udstyret til det.

Tak, nu har jeg set både dine og Thomas' billeder. Det vil sige en del
af dem. Der er jo mange flotte ting at se på. Rigtig skønne
fuglebilleder. Og dit billede af Iben f.eks. Det er et meget harmonisk
billede. Sådan et fint blødt lys og de pastelbløde farver gør det næsten
til et præmiebillede, når man ser hvordan de harmonerer med farverne på
den plasticfidus hun har liggende på bordet.

Foreløbig tak for synet, men jeg har mange tilgode endnu, for jeg har
endnu slet ikke været rundt på hele siden.

Venlig hilsen

Ruth