"Happy slamming"
Fra : Kim2000

Dato : 04-03-06 19:40

På mandag har vi pædagogisk rådsmøde. Et af punkterne er forbyggelse af
happy slamning, som ingen af os havde hørt om før torsdag eftermiddag.

Min indstilling er at eleverne kort sagt skal have af vide at det er vold,
og vold bliver politianmeldt. Hvis der er en der gør det, anmeldes det og
alle andre elever på skolen har opdaget at det er helt helt uacceptabelt.

Men er det for stor en reaktion at komme med? Vi har jo kun op til 7.klasse
og sandsynligheden for det sker er meget lille.

Har I andre overvejet hvad I vil gøre når og hvis det sker på jeres skoler?

mvh
Kim

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-03-06 20:51

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men er det for stor en reaktion at komme med? Vi har jo kun op til
> 7.klasse og sandsynligheden for det sker er meget lille.

Helt enig! Den eneste rigtige reaktion.

vh Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 05-03-06 08:10

Gense lige filmen "Clockwork orange".

vh Niels Aage

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 05-03-06 09:28

Det hedder forresten også "happy slapping" og ikke "slamming".

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : N.J.H.

Dato : 06-03-06 10:06

Jeg mener overfald i skoletiden, uanset alder, skal anmeldes til politiet.
Hvad skal ofret ellers gøre? Det skal også gøres af hensyn til voldsmændene,
så de kan blive hjulpet, for ikke problemerne skal vokse sig større for dem
senere i livet. Men også af hensyn til samfundet, da det må formodes det er
nemmest at "luge ukrudtet" mens det er småt. Så jeg synes ikke det er for
tidligt før 7. kl.
Endelig mener jeg også man skal skelne mellem overfald og alm.
uoverenstemmelse som ender i brydekamp.
NJH

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:440aa0ec$0$242$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-03-06 11:01

"N.J.H." <NJH@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidligt før 7. kl.
> Endelig mener jeg også man skal skelne mellem overfald og alm.

Forskellen er selvfølgelig her, at overfaldet er iscenesat og optages på
video!
Det gør sagen langt alvorligere, da det er planlagt og veloverlagt vold.
Det skal selvsagt meldes og bedømmes langt hårdere end impulsiv vold.

vh Niels Aage

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 21-03-06 14:54

> [...]
> Det gør sagen langt alvorligere, da det er planlagt og veloverlagt vold.
> Det skal selvsagt meldes og bedømmes langt hårdere end impulsiv vold.

hvorfor?

mvh thomas

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 21-03-06 15:04

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvorfor?

Overlagte (planlagte) forbrydelser bedømmes naturligvis ifølge dansk
lovgivning og retspraksis strengere end impuls/affekt-forbrydelser.

vh Niels Aage

Fra : Kim2000

Dato : 21-03-06 16:41

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@min.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Overlagte (planlagte) forbrydelser bedømmes naturligvis ifølge dansk
> lovgivning og retspraksis strengere end impuls/affekt-forbrydelser.

Selvfølgelig, fordi der så ligger en overvejelse bagved forbrydelsen, altså
at personen har gennemtænkt hvad der vil ske med offeret, men er bare
ligeglad. Den slags personer er selvsagt langt værre end den jaloux ægtemand
der går amok over at finde konen i seng med elskeren.

mvh
Kim

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 22-03-06 20:08

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> ligeglad. Den slags personer er selvsagt langt værre end den jaloux
> ægtemand der går amok over at finde konen i seng med elskeren.

Tjah!
Hvis elsker??

Han kunne da vist komme i dobbelt affekt??

vh Niels Aage

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 27-03-06 15:39

Niels Aage Schmidt wrote:
> "Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Overlagte (planlagte) forbrydelser bedømmes naturligvis ifølge dansk
> lovgivning og retspraksis strengere end impuls/affekt-forbrydelser.

Jeg er godt med på hvordan gældende loivgivning er, men jeg stiller
alligevel spørgsmålstegn ved den. Den person der begår en overlagt
voldshandling har trods alt en eller anden form for argument at basere
sin handling på. Dermed reduceres risikoen (alt andet lige ofte) for at
volden rammer en tilfældig og for at den gentages. Impulsiv vold er på
ingen måde baseret på logik, og den rammer derfor tilfældigt og man må
gå ud fra at betingelserne der skabte voldssituationen vil indtræffe
igen før eller siden. Impulsiv vold mod tilfældige er efter min mening
langt værre end overlagt vold, for så vidt den overlagte vold forårsages
som hævn. Overlagt vold i forbindelse med berigelseskriminalitet er
selvfølgelig værre endnu.

Min pointe er at jeg bedre kan acceptere at man giver sin evigt
højtspillende og generende nabo en på låget, end jeg kan acceptere et
tilfældigt overfald på en total fremmed person. Her mener jeg at årsagen
er vigtigere end om kriminaliteten begås overlagt eller impulsivt.

Mvh Thomas

Fra : Niels Aage

Dato : 27-03-06 21:36

> [...]
> tilfældigt overfald på en total fremmed person. Her mener jeg at årsagen
> er vigtigere end om kriminaliteten begås overlagt eller impulsivt.

Du misser helt situationen!
Happy slapping:
En gruppe planlægger og gennemfører et koldblodigt overfald på en ofte helt
tilfældig person og filmer samtidig overfaldet.
Det er filmen, der er endemålet.
Den form for overfald vil du vel ikke på nogen måde forsvare eller gøre
mindre kriminelt??
Her bør den strengeste straf i stedet komme i anvendelse!!

vh Niels Aage

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 28-03-06 18:17

> [...]
> mindre kriminelt??
> Her bør den strengeste straf i stedet komme i anvendelse!!

Selvfølgelig i dette tilfælde - jeg talte mere generelt om at man i
samfundet har den holdning at noget planlagt er værre end noget
impulsivt - denne generalisering er jeg ikke enig i.

Mvh Thomas

Fra : Niels Aage

Dato : 28-03-06 18:29

> Selvfølgelig i dette tilfælde - jeg talte mere generelt om at man i
> samfundet har den holdning at noget planlagt er værre end noget
> impulsivt - denne generalisering er jeg ikke enig i.

Og her er du uenig med dansk lovgivning.

Fra : Knud Larsen

Dato : 12-09-06 17:28

"Niels Aage" <nielsaa@min.dk> wrote in message

> [...]
> mindre kriminelt??
> Her bør den strengeste straf i stedet komme i anvendelse!!

Hvorfor dog det? Støtter vi ikke i folkeskolen børns frie intíativ, skal vi
virkelig til at blande os i hvad iniativet går ud på?

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 05-03-06 09:27

Jeg er generelt ikke så bange for at indblande politiet ved voldssager, også
selvom de foregår i skoleregi.

For et par måneder siden var der et par indslag i medierne hvor der blev
udtrykt bekymring for at flere handlinger som foregik i skoletiden blev
politianmeldt i stedet for at man klarede det internt på skolen.

Jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor man skulle undlade at indblande politiet
i voldssager hvor man føler at graden af volden berettiger til en
anmeldelse. I mine øjne er der forskel på "slagsmål" hvor 2 parter har
provokeret hinanden og deltager på lige fod og så "overfald" som har mere
karakter af
Men på vores skole har vi indtil videre overværet dødstrusler på sms, msn og
arto, samt optrin som jeg ville kategorisere som "voldshandlinger" frem for
"slagsmål". Jeg kan ikke retfærdiggøre overfor "offerets" forældre at disse
optrin ikke skulle anmeldes. Ofte vil en anmeldelse ikke føre en straf med
sig, men det sender jo også et signal til udøveren at man altså ikke har
frikort til at være voldelig blot fordi det foregår i skoletiden. Den læring
kan de jo nok også gøre brug af i deres senere liv.

En nultolerance poltik overfor al vold er ønskeligt, men især skal man da
dæmme op for vold for morskabens skyld. Det er et udtryk for meget grov
afstumpethed hvis man overfalder for sjov og ligefrem optager det for senere
morskabs skyld.