Tykke mennesker har også følelser..
Fra : Helle

Dato : 27-02-06 15:36

Øv altså...er bare ked af det lige nu...

Hvordan kan folk få sig selv til at komme med spydige kommentare til
overvægtige mennesker?..tænker de overhovedet ikke på at vi overvægtige også
har følelser og er mennesker?..

Sagen er den, at jeg lige har været over på Shell og stod så og skulle købe
et stykke chokolade. Der går så en bagom mig og siger spydigt til mig: "ikke
alt det chokolade- det er usundt!" øh nå?? og hvem har lige bedt dig om at
sige din mening?? iiih altså. Jeg blev helt paf og svarede ikke - lod bare
som om jeg ikke havde hørt ham. Han går så ned til køleskabet og hiver 3 øl
frem. Får så kigget nærmere på ham og havde bare SÅ meget lyst til at sige
"som om øl var bedre!" men gjorde det ikke. Fik kigget nærmere på ham og det
var tydeligt han selv fik lidt for mange øl indenbords og også havde nogle
kg for meget. Jeg bliver sq bare så ked af det når der kommer sådan en
kommentar! Det er ikke første gang man hører folk sige sådan noget til
overvægtige. Har prøvet det ved en grønthandler også hvor der kom en
kommentar om at jeg nok ikke ville tage skade af at købe lidt frugt!

JA jeg vejer meget for meget og burde ikke have købt det chokolade MEN jeg
kan slet ikke tolerere når nogen kommer med nedladende bemærkninger.
ARGH!

Er der nogen der har en mening omkring det? nogen som selv har kommet med
sådanne bemærkninger eller har fået dem? er det okay at nedgøre folk på den
måde?

Helle
(så blev den dag ødelagt)

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-02-06 17:00

Helle skrev den 27-02-2006 15:35:

> Er der nogen der har en mening omkring det?

jep. du skriver trods alt i en nyhedsgruppe

> nogen som selv har kommet med
> sådanne bemærkninger eller har fået dem?

Ikke mig bekendt.

I folkeren har jeg nok fået kommentarer omkring, at jeg var klassens
tykke dreng eller i hvert fald den mindst sportlige.

> er det okay at nedgøre folk på den
> måde?

Næh.

> Helle
> (så blev den dag ødelagt)

Hvorfor give stodderen den magt over din dag?

Naturligvis bliver du ked af det, men som det bedre menneske som du er i
forhold til ham, så kan du også tilgive manden for sine manglende
sociale kompetencer.
Ikke at du skal sige til manden, at du tilgiver ham, men mere en
tilgivelse i kraft af, at du frigiver den energi du vil bruge på at være
ked af det til en masse mere konstruktive handlingsmønstre.

Jeg syntes det er utrolig flot af dig, at du bare nøjes med at betragte
mandens ydre og alkoholindkøb.
Jeg ville sikkert have svært ved at styre mit temperament og spørge ham
om han også er så uforskammet i ædru tilstand?

mvh

Carsten

Fra : Helle

Dato : 27-02-06 18:27

> [...]
> Jeg ville sikkert have svært ved at styre mit temperament og spørge ham om
> han også er så uforskammet i ædru tilstand?

Jeg synes virkelig også det var svært at holde kæft overfor ham. Men jeg ved
at det ikke hjælper noget at piske en stemning op. Hvis jeg begynte at svare
igen af samme skuffe ville jeg ikke være bedre end ham.

I forvejen er jeg meget sårbar pga.min overvægt og min selvværdsfølelses er
lig nul. Når der så kommer sådan en latterlig kommentar så bliver jeg sq ked
af det. Øv.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-02-06 18:57

Helle skrev den 27-02-2006 18:27:

> [...]
> lig nul. Når der så kommer sådan en latterlig kommentar så bliver jeg sq ked

Er det mon muligt, at du kan vende din sårbarhed om, så det bliver en
fordel for dig. I form af, at sårbarheden bliver til et argument* for at
tabe dig?
Ikke at du får selvværd og hele dit liv bliver fryd og gammen, når du
har smidt de overskydende kilo. I det mindste har du frataget stoddere
a la ham du mødte, et argument for at komme med åndsvage kommentarer.

*: Ud af rigtig mange andre gode grunde, naturligvis.

Prøv at pusle lidt tankemæssigt med ovenstående. Det kan være, at der
er noget som falder på plads.

mvh

Carsten

Fra : Helle

Dato : 27-02-06 21:04

> [...]
> smidt de overskydende kilo. I det mindste har du frataget stoddere a la
> ham du mødte, et argument for at komme med åndsvage kommentarer.

Tak for de gode svar. Jeg har fået det vendt til at jeg er gal på ham. Jeg
er stadig dårlig til mode over sådan en kommentar, men tænker mest på at han
da selv må have noget komplekser med sig selv.

Mvh Helle

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-02-06 21:58

Helle skrev den 27-02-2006 21:03:

> Tak for de gode svar. Jeg har fået det vendt til at jeg er gal på ham. Jeg
> er stadig dårlig til mode over sådan en kommentar, men tænker mest på at han
> da selv må have noget komplekser med sig selv.

Jep, forestil dig: Han sårer dig med en dum kommentar....Ja, det er
meget mulig....det har du det slemt med. Det er jo værst for ham selv:
Med den type holdning til andre mennesker, så bliver man hurtig meget
meget alene. Og så skal han være alene med sig selv hele tiden.
Kan du forestille dig en større straf end at han ingen har at dele sin
tilværelse med?

mvh

Carsten

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 27-02-06 20:51

Hej Helle!

Tænk på, at folk der overfuser andre ofte selv har voldsomt store problemer
med sig selv - det er bare så nemt at såre andre i stedet for at tage sig
selv i nakken og gøre noget ved sine egne problemer.

Du er 10 gange stærkere end ham - du gør da noget.. Og alle har lyst til
noget snolder en gang imellem og det skal man også give sig selv lov til -
ellers bliver det for surt.

Kærligst

Peter

Fra : Helle

Dato : 27-02-06 21:03

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget snolder en gang imellem og det skal man også give sig selv lov til -

Jeg burde selvfølgelig ikke købe chokolade når jeg vejer 30 kg for meget.
Men jeg har IKKE bedt om nogen kommentar fra nogen. Jeg stod med ryggen til
indgangen og var ved at betale, han kommer ind og går bagom mig for at komme
ned til køleskabene. Jeg har på ingen måde henvendt mig til ham. Alligevel
kommer der sådan en lortet kommentar.

Ja, han har det da helt sikkert skidt med sig selv.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-02-06 21:48

> [...]
> om at sige din mening?? iiih altså. Jeg blev helt paf og svarede ikke -
> lod bare som om jeg ikke havde hørt ham.

Jeg synes du overreagerer. Vi har rent undtagelsesvis fået basser på arbejde
i dag, og der kom en håndfuld tilsvarende bemærkninger, og hvad så? De siges
ikke for at genere mig - de var faktisk slet ikke rettet mod hverken mig
eller min kollega, som også er pæn rund, men bare en skæv sidekommentar til
alle de politisk korrekte meninger og sætninger.

Det ER usundt med chokolade og basser, men så lad være med at spise det -
eller spis det med glæde. Lad være med at lade din egen halvdårlige
samvittighed tyrannisere dig til at blive ked af det - du burde have ladet
chokoladen ligge, hvis du har det så dårligt med det.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-02-06 08:49

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan folk få sig selv til at komme med spydige kommentare til
> overvægtige mennesker?..tænker de overhovedet ikke på at vi overvægtige
> også har følelser og er mennesker?..

Jeg forklarer ofte et par ultratynde teenagere i min omgangskreds, at det
ikke er sundt for dem at spise alt det slik og drikke alt det sodavand.....
at de skal drikke vand for at stlukke tørsten og ikke konstant bælle søde
drikke i sig.

> Sagen er den, at jeg lige har været over på Shell og stod så og skulle
> købe et stykke chokolade. Der går så en bagom mig og siger spydigt til
> mig: "ikke alt det chokolade- det er usundt!"

Manden har jo ikke helt uret - selvom ingen tager skade af et stykke
chokolade.

Hvordan ved du i øvrigt, at han var spydig?

> Han går så ned til køleskabet og hiver 3 øl frem. Får så kigget nærmere på
> ham og havde bare SÅ meget lyst til at sige "som om øl var bedre!"

Ville det være fornærmende?

Jeg satte mig en dag på en bænk i københvan med en bakke kinesermad i
hånden. Den er bestemt ikke sund, men den dag var det, hvad jeg havde tid og
lyst til. Ved siden af mig sidder en ældre herre med en stor ildelugtende
cigar.

Han kommenterede min kinesermad og forklarede mig, at det var fedt og
usundt. Og se... det havde han jo ret i *S* (Har det betydning for
historien, at jeg ikke var det fjerneste overvægtig?)

Jeg undlod ikke at spørge til hans tobaksvaner - om det er mere sundt at
ryge cigarer.

Og se.... det endte med, at den ældre herre og jeg ikke blev enige om det
fornuftige/ufornuftige i at spise en bakke kinesermad/ryge en cigar. Men vi
fik en god snak om det og alt muligt andet.

Min pointe er, at det er DIG alene, der bestemmer, hvordan du reagerer på
sådan en bemærkning. Du bestemmer selv, om den er sårende. Og det er ikke
engang sikkert, at den er sårende ment.

> Det er ikke første gang man hører folk sige sådan noget til overvægtige.

Nej... og den slanke ved, at sådanne bemærkninger også affyres til slanke.
Der er nemlig ingen, der siger, at bemærkningen havde det fjerneste med DIN
vægt at gøre.

> JA jeg vejer meget for meget og burde ikke have købt det chokolade MEN jeg
> kan slet ikke tolerere når nogen kommer med nedladende bemærkninger.
> ARGH!

Der er intet nedladende i at bemærke, at det ikke er sundt med for meget
chokolade.

> nogen som selv har kommet med sådanne bemærkninger eller har fået dem?

Jeg kommer ofte med sådanne bemærkninger - eksempelvis til mine rygende
kolleger.

> er det okay at nedgøre folk på den måde?

Det er ikke at nedgøre folk.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-02-06 17:14

Lisbeth Jacobsen skrev den 28-02-2006 08:48:

> [...]
> chokolade.
>
> Hvordan ved du i øvrigt, at han var spydig?

Det vil jo fremgå af tonefaldet mv.

Det "vi" (læs: gruppen her) ved er, at Helle blev ked af bemærkningen,
samt hendes forklaring af situationen.

Medmindre du har været der, så bør du tage hendes ord for gode varer og
IKKE rode dig ud i forklaringer usanset hvor logiske de end måtte være!

> [...]

> vægt at gøre.

> Der er intet nedladende i at bemærke, at det ikke er sundt med for meget

Konteksten kære Lisbeth Konteksten.

Det er heller ikke nedladende at offentliggøre nøgenbilleder af mænd
iført masker, hvor der står en uniformeret kvinde storgrinende med
fingerpegning i retning af mændendes penis.
Ikke destomindre, når billederne kommer fra AbuGarib-fængslet så er det
sandelig nedgørende af helvede til!

I andre sammenhænge kan et sådant billede snildt være en del af en
SM-leg eller en hardcore-pornofilm.

Ud fra konteksten ved vi dog, at billederne blev brugt i tortursammenhæng.

Fuldstændig det samme i Helles beskrivelse af situationen. Ud fra
konteksten ved vi, at manden var flabet af helvede til og ikke tænkte på
Helles sundhed, men tilgengæld lige skulle kommentere på den lidt spøjse
situation omkring, at en overvægtig spiser chokolade.

I en medicinsk kontekst fx hvis Helle opsøgte sin læge og spurgte om for
meget chokolade var sundt eller usundt, så ville lægens vurdering
omkring at for meget chokolade ikke er sundt ikke være nedladende.
I den nævnte kontekst i den grad! Desværre fik han også opnået en
ikke-hensigtsmæssig effekt ud af sin bemærkning (nemlig, at han gjorde
Helle ked af det og senere gal)

du forstå nu begrebet: kontekst ?

(og husk: du bestemmer selv om en ytring er nedladende eller for den
sags skyld personfnidder eller måske bare en forklaring på ordet
kontekst. eller hvad?)

> Jeg kommer ofte med sådanne bemærkninger - eksempelvis til mine rygende
> kolleger.

nok ikke i samme kontekst eller for at spille "karl smart".

> Det er ikke at nedgøre folk.

men når nu de opfatter sig nedgjort. Hvad så?

Du var sandsynligvis ikke tilstede ved situationen. Helle var!

Hvad med, at du tager hendes oplevelse som udgangspunkt? Og ikke rode
dig ud i mere eller mindre underlige forklaringer omkring en bedugget
mands bevæggrunde for sine ytringer.

mvh

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-02-06 19:49

> [...]
> Helles sundhed, men tilgengæld lige skulle kommentere på den lidt spøjse
> situation omkring, at en overvægtig spiser chokolade.

Nej, det ved vi ikke. Vi ved at Helle opfattede det sådan. Vi ved heller
ikke om Helle er reelt fed eller bare har et par kg for meget på
sidebenene - eller noget midt i mellem. Så der er rigtigt meget vi gætter ud
fra beskrivelsen (og det gælder os alle sammen).

Mvh Maria

Fra : Helle

Dato : 28-02-06 22:00

> [...]
> sidebenene - eller noget midt i mellem. Så der er rigtigt meget vi gætter
> ud fra beskrivelsen (og det gælder os alle sammen).

Jeg kan så sige at jeg ér reelt fed og skal tabe 30 kg. Jeg vejer 85 kg og
er 156 cm.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-03-06 11:40

Carsten Riis skrev i BF_Mf.15$XM7.2@news.get2net.dk dette:

> Fuldstændig det samme i Helles beskrivelse af situationen. Ud fra
> konteksten ved vi, at manden var flabet af helvede til og ikke tænkte

Det kan du da ikke vide noget om. Højst at Helle opfattede det sådan.
Jeg har været fed siden jeg var knægt. Jeg har hørt alle de bemærkninger,
der findes om det. Jeg /har/ også reageret dårligt. Men jeg har fundet ud af
2 ting:
1) Man skal altså selv arbejde med ikke at være så fandens følsom.
Det interessant er jo her, at Helle åbenbart er lige så fordomsfuld, som hun
siger at manden er. Forskellen går altså alene på om man skal /sige/ det
eller ej.
2) De allerfleste mennesker reagerer faktisk fornuftigt på en direkte
henvendelse. Havde jeg været Helle havde jeg nok vendt mig om og sagt noget
i retning af: "Har du en speciel grund til at genere mig. For jeg føler mig
krænket over din bemærkning". I næsten alle tilfælde ville vedkommende havde
udtrykt en beklagelse. Men det er da klart, at havde Helle bare kastet
mudderet tilbage havde hun jo blot sagt: Kom an - jeg er villig til at slås
med dig. Og det stikker de færreste op for.
Prøv at konfronter omgivelserne med hvordan man opfatter den slags
bemærkninger. Det er meget gavnligt. Men lad være med at forvride
proportionerne og gøre en henkastet - måske uheldig - kvik bemærkning til
dagens showstopper - det er for dumt.

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-03-06 11:53

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Det vil jo fremgå af tonefaldet mv.

En kvinde forsøgte for nylig at overbevise mig om, at pigen på cafeen, der
tog mod bestillingen, var arrogant... det fremgik af MÅDEN hun kastede håret
tilbage på.

Hvordan man opfatter et tonefald og et kast med hovedet er og bliver en
subjektiv vurdering.

> Det "vi" (læs: gruppen her) ved er, at Helle blev ked af bemærkningen,
> samt hendes forklaring af situationen.

Jep.

> Medmindre du har været der, så bør du tage hendes ord for gode varer og
> IKKE rode dig ud i forklaringer usanset hvor logiske de end måtte være!

Jeg tager det bestemt for gode varer, at Helle blev ked af det!

> Fuldstændig det samme i Helles beskrivelse af situationen. Ud fra
> konteksten ved vi, at manden var flabet af helvede til

Nej! Vi ved ikke, om manden bare forsøgte på en lidt kvajet måde at komme i
kontakt med Helle ved at fyre en "smart" bemærkning af.

Vi ved, at Helle opfattede ham som flabet. Ikke at han VAR flabet.

> og ikke tænkte på Helles sundhed, men tilgengæld lige skulle kommentere på
> den lidt spøjse situation omkring, at en overvægtig spiser chokolade.

Hvorfra ved vi, at hans bemærkning havde noget at gøre med Helles overvægt?

> I den nævnte kontekst i den grad! Desværre fik han også opnået en
> ikke-hensigtsmæssig effekt ud af sin bemærkning (nemlig, at han gjorde
> Helle ked af det og senere gal)

Det er Helles valg, at hun blev ked af det.

> du forstå nu begrebet: kontekst ?

Jeps.

Men det rokker ikke ved, at man selv afgør, hvordan man reagerer på tingenes
og den sammenhæng de optræder i.

> men når nu de opfatter sig nedgjort. Hvad så?

Så føler de sig nedgjort!

> Hvad med, at du tager hendes oplevelse som udgangspunkt?

Det gør jeg lige præcis. Min pointe er netop, at oplevelsen ER Helles.

> Og ikke rode dig ud i mere eller mindre underlige forklaringer omkring en
> bedugget mands bevæggrunde for sine ytringer.

Sig mig... er manden nu også blevet beduggget? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-03-06 17:28

Lisbeth Jacobsen skrev den 01-03-2006 11:52:
> [...]
> subjektiv vurdering.

> Jep.

> Jeg tager det bestemt for gode varer, at Helle blev ked af det!

Det er hendes ord du skal tage for gode varer.

Ikke hendes sindstilstand.

Tror du på hende eller tror du ikke på hende?

> Nej! Vi ved ikke, om manden bare forsøgte på en lidt kvajet måde at komme i
> kontakt med Helle ved at fyre en "smart" bemærkning af.

Det du kalder /smart bemærkning/ er en negligering af flabet.

Hvis ikke det her var flabet, hvornår er man så?

> Vi ved, at Helle opfattede ham som flabet. Ikke at han VAR flabet.

> Hvorfra ved vi, at hans bemærkning havde noget at gøre med Helles overvægt?

Får du hjælp eller er du så dum?

Vi tager lige én gang til for Prinesse Lisbeth:

---
Der går så en bagom mig og siger spydigt til mig:
---

Ud fra Helles beskrivelse ved vi, at hun er en stor pige.

Kan du selv kombinere. Bemærk helle valgte at bruge udtrykket:
spydig til mig.

> Det er Helles valg, at hun blev ked af det.

Hvad snakker du om?

Når jeg fortæller dig, at din søn er kørt ned og en 30 tons lastbil, så
vælger du også at være ked af det? Eller vælger du ikke at være ked af det.
På jævnt dansk: tror du selv, at man har vælger sine følelser.

Man kan få styr på dem ja og på den de reaktioner som de fører med sig.
Men det er ikke et valg a la: skal jeg købe skummetmælk eller
minimælk med tilhørende fordele og ulempe analyse.

> [...]
> og den sammenhæng de optræder i.

> Så føler de sig nedgjort!

> Det gør jeg lige præcis. Min pointe er netop, at oplevelsen ER Helles.

Hvorfor så alle de negligerende bortforklaringer på mandens adfærd?

Hvad med kvinder som udsat for brystbefamlende-sexchikane? vælger de
også selv hele repertoiret af følelser (herunder: ked af det) som kommer
op til overfladen?
Eller roste chefen bare deres smukke bryster?

> Sig mig... er manden nu også blevet beduggget? *S*

Ud fra beskrivelsen ja:
---

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-03-06 09:02

> Tror du på hende eller tror du ikke på hende?

Jeg tror helt og aldeles på, at man kan føle sig krænket af andres
bemærkninger. Og jeg tror på, at Helle blev såret og ked af det!

Men jeg mener ikke, at Helle kan vide, hvilket motiv manden havde. Han alene
ved, om hans bemærkning var ment sårende. Så Helle, du, jeg og andre ved
ikke, om manden ville fornærme eller såre Helle.

> Hvis ikke det her var flabet, hvornår er man så?

Man er flabet, når man har til hensigt at være det og evner at være det.

Hvis du vælger at opfatte folks bemærkninger som flabet, vil du kunne finde
masser af årsager til at føle dig dårligt behandlet.

Har du derimod i baghovedet, at du ikke kan vide, hvad folks hensigt er,
behøver du ikke føle dig krænket.

> Der går så en bagom mig og siger spydigt til mig:

Hvordan ved du, at han er spydig?

I går gik jeg i et storcenter med en meget gravid kvinde. Så stor, at hun
ser ud til at skulle have mere end ét barn. Da vi passerede to unge piger
greb den ene fat i den anden og sagde: "Hold kæft hun er godt nok gravid
hende der!"

Var det en spydig bemærkning? Og hvordan blev den opfattet af den gravide
kvinde?

> Når jeg fortæller dig, at din søn er kørt ned og en 30 tons lastbil, så
> vælger du også at være ked af det? Eller vælger du ikke at være ked af
> det.

Så vil JEG vælge at være ked af det! Meget ked af det!

> På jævnt dansk: tror du selv, at man har vælger sine følelser.

Ja! Og i nogle tilfælde er det langt lettere end andre.

Vælger du ikke selv, hvornår du reagerer vredt? Vælger du ikke selv, hvornår
du lader dig fornærme af andre?

> Men det er ikke et valg a la: skal jeg købe skummetmælk eller minimælk
> med tilhørende fordele og ulempe analyse.

Nej. Men et valg er det.

> Hvorfor så alle de negligerende bortforklaringer på mandens adfærd?

Jeg bortforklarer ikke mandens adfærd. Jeg forsøger ikke engang at forklare
den!
Jeg (du, Helle og alle andre) ved nemlig ikke, hvad der ligger bag hans
adfærd. Vi ved ikke, hvad han mente med sin bemærkning - om den var uvenligt
ment eller der lå helt andre tanker bag.

> Hvad med kvinder som udsat for brystbefamlende-sexchikane? vælger de også
> selv hele repertoiret af følelser (herunder: ked af det) som kommer op til
> overfladen?

Ja!

Nogle vælger at blive bange. Nogle at blive kede af det og indesluttede.
Andre at blive vrede. Etc.

Der kan være utallige forklaringer på, hvorfor den enkelte vælger at
reagere, som vedkommende gør - og der kan være mere eller mindre ubevidste
reaktioner, der ligger til grund for valget. Valget kan så at sige være mere
eller mindre bevidst. Men et valg er det.

> Fik kigget nærmere på ham og det
> var tydeligt han selv fik lidt for mange øl indenbords

Vi kan nok blive enige om, at manden INTET ved om, hvor meget og hvor ofte
Helle spiser chokolade. Han ved heller ikke, om Helle købte chokolade til
sig selv eller til en anden.

Tilsvarende ved Helle, du, jeg og andre INTET om, hvor mange øl den mand
plejer at hælde indenbords - og vi ved heller ikke, om han havde fået en
eneste den dag han mødte Helle. Vi ved ikke engang, om han selv drikker en
eneste af de øl han hentede på tanken.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-03-06 17:58

Lisbeth Jacobsen skrev den 02-03-2006 09:01:
> [...]
> masser af årsager til at føle dig dårligt behandlet.
>
> Har du derimod i baghovedet, at du ikke kan vide, hvad folks hensigt er,

Jeg går ud fra, at Helle bemægtiger det danske sprogs mangfoldigheder i
en grad så hun sagtens kan vurdere om mandens kommentar var ment som en
spydighed eller af mere neutral hensigt, samt at hun er istand til at
beskrive kommentarerens hensigt som den var ment.
Du går åbenbart ikke ud fra, at Helle er istand til at beskrive
situationen. På jævnt dansk: du tror ikke på hende.
(hvorfor skulle du ellers betvivle hendes beskrivelse).

Og nej, vi har ikke hørt mandens udgave af sandheden, men du får jo ikke
manden til at indrømme sin krænkende adfærd.

> [...]
> hende der!"
>
> Var det en spydig bemærkning? Og hvordan blev den opfattet af den gravide

Det kommer an på tonefald, kropssprog og øvrig kontekst.

Jf. din beskrivelse så var det mere en højlydt formidling af en
observation omkring en gravid kvinde.

> Så vil JEG vælge at være ked af det! Meget ked af det!

Det er ikke noget du vil vælge. Det er noget du vil blive (i hvert
fald hvis du reagerer

> [...]

> adfærd. Vi ved ikke, hvad han mente med sin bemærkning - om den var uvenligt
> ment eller der lå helt andre tanker bag.

Og allerede der betvivler du Helle. Du opfatter ikke Helle som et
menneske der kan beskrive situationen.

> [...]
> reaktioner, der ligger til grund for valget. Valget kan så at sige være mere
> eller mindre bevidst. Men et valg er det.

Så definerer vi begrebet: at have et valg (og ord/udtryk der afledes
af det). meget forskelligt.

Valg er, at man beslutter sig for en af flere alternativer ud fra
faktorer omkring hvad der vil være hensigtsmæssigt at gøre i en given
situation. En ubevidst faktor kan ikke være en del af
beslutningsprocessen, da den - det ligger i udtrykket ubevidst - er
ukendt for vælgeren.

Når man har noget der er ubevidst, så er det ukendt og kan derfor rent
logisk ikke indgå i valg-processen.
Hvis faktoren var kendt, så ville den ikke længere være ubevidst.

> Vi kan nok blive enige om, at manden INTET ved om, hvor meget og hvor ofte
> Helle spiser chokolade. Han ved heller ikke, om Helle købte chokolade til
> sig selv eller til en anden.

Hvad manden ved eller ikke ved er fuldstændig irrelevant i denne
sammenhæng!

> [...]
> eneste den dag han mødte Helle. Vi ved ikke engang, om han selv drikker en

Du betvivler altså Helles observation og dermed historie.

Så fik vi da det på plads.

Grunden til du, andre og jeg ikke ved noget om mandens alkoholvaner er
alene fordi vi ikke var tilstede på tankstationen.

Helle var der. Og jeg går ud fra, at Helle ikke har nogen grund til at
lyve eller fordreje sandheden.

Har du en grund til at betvivle hendes ord?

mvh

Carsten

Hvad med dine børn, når de kommer hjem fra skole og siger knægtX mobber.
Betvivler du så også dem? Eller vil du se sæbeøjne og lig på bordet
før du tror på dem?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-03-06 09:41

> Jeg går ud fra, at Helle bemægtiger det danske sprogs mangfoldigheder i en
> grad så hun sagtens kan vurdere om mandens kommentar var ment som en
> spydighed eller af mere neutral hensigt,

Det kan Helle ikke. Kun manden selv ved, om han havde til hensigt at være
spydig.

Du kender også bedre dine hensigter med din optræden end jeg gør. Jeg er
eksempelvis ikke i stand til overhovedet at sige, hvad DIN hensigt er med
DIN optræden i denne gruppe.

> samt at hun er istand til at beskrive kommentarerens hensigt som den var
> ment.

Selvfølgelig kan man ikke beskrive andres hensigter uden at have spurgt dem,
hvad deres hensigt har været. Vil du mene, at jeg kan beskrive dine
hensigter uden at du har forklaret mig dem?

> Du går åbenbart ikke ud fra, at Helle er istand til at beskrive
> situationen. På jævnt dansk: du tror ikke på hende.

Jeg tror på, at Helle kan beskrive SIN EGEN PERSONLIGE SUBJEKTIVE oplevelse
af situationen - men hun kan umuligt beskrive mandens hensigter.

> Og nej, vi har ikke hørt mandens udgave af sandheden, men du får jo ikke
> manden til at indrømme sin krænkende adfærd.

Der er to gæt i din påstand - og de kan begge være forkerte.

Du kan ikke vide, om manden ville være krænkende.
Du kan ejheller vide, om manden ville erkende sin hensigt eller lyve om den.

> Det kommer an på tonefald, kropssprog og øvrig kontekst.

Ja. Men det kommer an på den, der hører, hvad der bliver sagt - om det
OPLEVES som krænkende. *S*

Nogle vil opleve det som krænkende. Uanset det er ment sådan eller ej. Og
andre vil ikke - uanset hvordan det er ment - opleve det som krænkende.

Og folk, der føler sig som ofre, vil være tilbøjelige til at opleve andres
adfærd som krænkende.

> Jf. din beskrivelse så var det mere en højlydt formidling af en
> observation omkring en gravid kvinde.

Måske. Jeg ved det ikke. Jeg kan nemlig umuligt vide, hvad den unge kvinde
mente med sin bemærkning. Måske var det bare en tør og objektiv
konstatering. Måske var hun spydig? og hvor den ene gravide ville blive
såret, vil den anden smile stort af bemærkningen. Hvordan den opleves
afhænger helt og aldeles af den, der hører.

> Og allerede der betvivler du Helle. Du opfatter ikke Helle som et
> menneske der kan beskrive situationen.

Jeg opfatter Helle som en, der kan beskrive sin egen personlige oplevelse af
situationen og manden som den eneste, der kan beskrive sin hensigt.

> Så definerer vi begrebet: at have et valg (og ord/udtryk der afledes af
> det). meget forskelligt.

Skal det forståes sådan, at du ikke mener, at du kan vælge, hvordan du
reagerer på de ting, livet udsætter dig for?

> Valg er, at man beslutter sig for en af flere alternativer ud fra faktorer
> omkring hvad der vil være hensigtsmæssigt at gøre i en given situation.

Enig. Og der er altid flere valgmuligheder.

> En ubevidst faktor kan ikke være en del af beslutningsprocessen, da den -
> det ligger i udtrykket ubevidst - er ukendt for vælgeren.

Enig. Men ubevidste valg er også valg.

> Hvad manden ved eller ikke ved er fuldstændig irrelevant i denne
> sammenhæng!

Ja *S*

Men du vil vel ikke desto mindre give mig ret i, at ligesom manden ikke kan
vide, hvordan Helles chokoladevaner er, så kan Helle (og du) heller ikke
vide, hvordan mandens alkoholvaner er.

Mandne har set Helle købe chokolade.
Helle har set manden købe øl.

Men ingen af dem kan vide, hvad den anden gør med de købte varer - og
ejheller vide, om de har et stort forbrug af de nævnte varer.

> Du betvivler altså Helles observation og dermed historie.

Jeg ikke kun betvivler - jeg afviser, at Helle kan forklare mandens
hensigter og alkoholvaner, medmindre hun kender ham særdeles godt.

Selv hvis manden var stangbarcardi den dag Helle mødte ham på tankstationen,
siger det intet om hans vaner.

> Grunden til du, andre og jeg ikke ved noget om mandens alkoholvaner er
> alene fordi vi ikke var tilstede på tankstationen.

Vi ville heller ikke vide noget om mandens alkoholvaner, selvom vi havde
været på tankstationen.

> Hvad med dine børn, når de kommer hjem fra skole og siger knægtX mobber.
> Betvivler du så også dem?

At man føler sig mobbet er ikke ensbetydende med, at man BLIVER mobbet.

Men det er præcis lige så slemt at føle sig mobbet som at blive mobbet, så
jeg ville tage deres oplevelse og følelse alvorligt, men tage en lang og
grundig snak med dem om, hvad der foregår og hvorfor de føler sig mobbet.

På arbejdspladser kan man opleve, at dét nogle oplever som sexchikane, i
andres øjne er OK drillerier. Vi har forskellige grænser og dét, som nogle
gange er ment venligt, behøver ikke bliver opfattet sådan. Den enes hensigt
er med andre ord ikke nødvendigvis i overensstemmelse med den andens
oplevelse.

Tilsvarende med visse aktuelle tegninger. Det, som får nogle til at tænde
bål og slå ihjel, kan andre slet ikke hidse sig op over. Og det diskuteres
fortsat på livet løs, hvad der var HENSIGTEN med tegningerne....

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 02-03-06 21:12

> Ja!
>
> Nogle vælger at blive bange. Nogle at blive kede af det og indesluttede.
> Andre at blive vrede. Etc.

Det har da også i høj grad noget med ens personlighed at gøre.
Nogle er også gode til at skjule/negligere følelser, mens andre lader dem få
frit løb.
Ingen måde er da mere korrekt end andre.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-03-06 09:42

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Det har da også i høj grad noget med ens personlighed at gøre.

Helt korretkt!

> Nogle er også gode til at skjule/negligere følelser, mens andre lader dem
> få
> frit løb.

Men følelserne behøver ikke være de samme.
Nogle bliver vrede - og har let eller svært ved at vise det.
Andre bliver kede af det - og har let eller svært ved at vise det.

> Ingen måde er da mere korrekt end andre.

Det har du ret i.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bare mig

Dato : 28-02-06 15:01

> [...]
>
> Hvordan kan folk få sig selv til at komme med spydige kommentare til
> overvægtige mennesker?..tænker de overhovedet ikke på at vi overvægtige

Selvfølgelig har tykke også følelser ! Jeg er selv en som ikke er super
slank, men heller ikke direkte tyk ...

Men jeg må indrømme, at jeg også nogle gange godt kan finde på at kommentere
det, nogle gange inde i mig selv, andre gange siger jeg det højt, ISÆR hvis
det er en person som jeg VED gerne vil tabe sig, men alligevel bliver ved og
ved med at spise usundt osv, fordi jeg tænker, OK, vil du egentlig gerne
tabe dig eller hvad ?

Men selvfølgelig er det ikke ok at nedgøre andre.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-03-06 11:46

Bare mig skrev i 440457ec$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> [...]
> tænker, OK, vil du egentlig gerne tabe dig eller hvad ?
>
> Men selvfølgelig er det ikke ok at nedgøre andre.

På min arbejdsplads er det et dagligt syn at se nogle piger med et
astronomisk BMI bevæge fra stueplan, hvor man henter sin burger med
tilhørende sodavand ("To burgere, tak, godt med dressing og en Cola -
endeligt Light, man skal jo se på vægten!"), til overetagen med elevator
uanset at en trappe befinder sig samme sted som elevatoren. Gør man dem en
tjeneste ved at /ingen/ i den herskende politiske korrekthed siger et kvæk?
Alle tilskuere tænker nemlig det samme.
Det kunne da godt være at en kvik bemærkning i ny og næ ville skubbe til
læsset.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bare mig

Dato : 01-03-06 11:51

> [...]
> kvæk? Alle tilskuere tænker nemlig det samme.
> Det kunne da godt være at en kvik bemærkning i ny og næ ville skubbe til

Jeg må ærlig indrømme, at hvis jeg dagligt mødte det syn, og vidste at nogle
af dem gerne ville tabe sig, ja så ville jeg altså kommentere det ! Så ville
jeg nok sige at det taber man sig altså ikke af.

Jeg lever selv meget sundt osv, så har ikke rigtig det problem, det sker
måske en gang om året, at jeg spiser en burger, og det er hvis jeg vil være
usundt...

Men som jeg siger, så er det selvfølgelig ikke ok at nedgøre andre, fordi
det sårer. Men nogle gange så er folk altså også selv ude om overvægten. Jeg
har svært ved at forstå, at det kan være SÅ svært at ligge det usunde fra
sig, måske er jeg bare heldig opdraget, uden slik osv, så jeg har ikke den
last, jeg kan sagtens lade det ligge...

Men måske nogen kan fortælle mig, hvordan det kan være SÅ svært ? Helle,
især dig vil jeg gerne vide det fra... Da jeg ved at du i laaaang tid har
forsøgt at tabe dig, men alligevel lykkedes det ikke. Er det fordi du ikke
inderst inde ØNSKER det ??

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-03-06 12:52

Bare mig skrev i 44057c93$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> Jeg må ærlig indrømme, at hvis jeg dagligt mødte det syn, og vidste
> at nogle af dem gerne ville tabe sig, ja så ville jeg altså

Det ved vi jo strengt taget ikke - vi tror det. Mest fordi almindelig sund
fornuft indikerer at de af hensyn til sig selv burde ville det.

> [...]

> Jeg lever selv meget sundt osv, så har ikke rigtig det problem, det
> sker måske en gang om året, at jeg spiser en burger, og det er hvis

Jeg er nysgerrig. Og det er - cross my heart - ikke for at provokere dig:
Men hvad får en ikke overvægtig til at følge en slankegruppe?

> [...]
> ligge det usunde fra sig, måske er jeg bare heldig opdraget, uden
> slik osv, så jeg har ikke den last, jeg kan sagtens lade det ligge...

Jeg er ret overbevist om at der er nogle biologiske forskelle. Ikke sådan at
forstå, at nogen er prædistinerede til at blive tykke, men der er givet
nogle, hvor den naturlige appetitregulering og måske evnen til at oplagre
overskudsenergi fungerer dårligt (i den givne biologiske sammenhæng , altså
ubegrænset adgang til føde og et stillesiddende liv).
Men det udelukker ikke alt muligt andet. Men jeg er dog forbeholden overfor
at gøre det til et spørgsmål om banal karakterstyrke. Jeg har ikke i mine
omgivelser fundet noget, der ligner en sammenhæng mellem f.eks. evnen til at
tabe sig og evnen til at holde op med at ryge. Begge dele ting, der efter
manges mening hænger sammen med begrebet 'karakterstyrke'.

> [...]
> laaaang tid har forsøgt at tabe dig, men alligevel lykkedes det ikke.
> Er det fordi du ikke inderst inde ØNSKER det ??

Må jeg (selvom jeg ikke hedder Helle) komme med et bud:

Jeg har været sulten i 45 år! Mere eller mindre hele tiden. Jeg har haft
aftener, hvor jeg ikke kunne se en film, læse en bog eller spille kort med
andre uden at der hele tiden var en påtrængende sult/lyst til mad (jeg ved
ikke hvordan man skelner). At jeg kun har været fed og ikke handikappende
fed hænger sammen med, at jeg ikke /ville/ det, hvorfor jeg så i stedet har
valgt at lide (og sådan opfatter jeg det). Først efter en kostomlægning, der
bygger på en stram kontrol med blodsukkeret, er det lykkedes mig at tabe 30
kg uden konstant at tænke på mad (alle taberes forbandelse: succes avler
succes og det samme gælder fiasko).
Samtidigt havde jeg bestemt, at ferier og rejser var undtaget min
kostomlægning. Indtil jeg opdagede, at når jeg slap kontrollen, vendte
sulten (den dårlige og vedvarende) tilbage efter et par dage, hvorfor jeg i
dag stort set overholder min omlægning (ikke kur!) uanset at jeg principielt
har givet mig selv 'fri'. Jeg tør ganske simpelt ikke andet. Jeg kunne
forestille mig at det er lidt det samme som for en alkoholiker, der holder
sig fra den første snaps, fordi han ved at den leder til alle de
efterfølgende.

Så jeg kan love dig, at inden i de allerfleste tykke mennesker gemmer der
sig et kraftigt ønske om at være slank. Livet er simpelthen så meget lettere
for slanke at ingen normalt tænkende individer ønsker at være tykke. Så der
/må/ være nogle årsager til at flere og flere borgere i et samfund der er
groft diskriminerende overfor tykke, alligevel bliver det.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bare mig

Dato : 01-03-06 23:53

> [...]
>
> Jeg er nysgerrig. Og det er - cross my heart - ikke for at provokere dig:
> Men hvad får en ikke overvægtig til at følge en slankegruppe?

Jeg har ikke sagt, at jeg ikke er overvægtig. Jeg er 188 høj, og ligger lige
pt med en vægt på ca 88/90 kilo, lidt efter vægtens humør den pågældende
dag. ergo jeg er ikke slank... Jeg har lige smidt ca 30 kilo. Det er sket
siden august 2005. Jeg fik noget antidepressiva som ødelagde mit stofskifte
fuldstændig, jeg ændrede på ingen måde kostvaner, men tog alligevel på. Så
jeg ved godt, hvilken kamp det har været og kan være. Og jeg ved godt, at
der er RIGTIG mange psykiske aspekter i det, det er jeg slet ikke i tvivl
om, det ved jeg fra et andet problem jeg har i mit liv, men jeg har det lidt
sådan... Det kan godt være det er meget provokerende. Men jeg kender denne
fyr, han vil RIGTIG gerne tabe sig, han vejer nok ca 30 kilo for meget, han
bliver som sagt ved at sige, at han gerne vil tabe sig, men alligevel
stopper han sig gang på gang med usunde ting, når jeg så kommenterer det,
siger han at jamen en enkelt slikstang skader ikke, nej det kan godt være,
men en hver dag, DET skader altså. Prøv at skære ned i starten til kun hver
anden dag, men manden kan ikke gå i en forretning, uden at købe denne
slikstang. Det er forfærdeligt, og han bliver lige ked af det hver gang han
finder ud af, at han har taget på i stedet for.

Alle ved jo, at en cykel er langt bedre end bussen, jeg cykler ALLE steder
jeg skal til, om der så er 15 km, ja så cykler jeg. Det hænder jeg tager
bussen eller toget på de lange strækninger, men ellers er det altså cyklen.

Så hvorfor følger jeg en slankegruppe, tja, nogle gange synes jeg der er
nogle ganske gode svar her, andre gange synes jeg de er for langt ude, især
fra en person ! Men jeg tror aldrig jeg vil komme til at forstå, at det kan
være SÅ svært at tabe sig. Jeg vil da hellere end gerne tage et par stykker
i hånden og tage med i svømmehalen osv flere gange om ugen, ingen problem,
og jeg vil sgu også gerne hjælpe andre til at have den selvrespekt der
hedder, at slik er forbudt, at det skal man holde sig fra ! Skift det ud med
tørrede æblestykker, æblechips osv... Der findes så meget frugt efterhånden,
som er præcis som slik, det er bare 100% narturligt og sundt i stedet...

> [...]
> evnen til at tabe sig og evnen til at holde op med at ryge. Begge dele
> ting, der efter manges mening hænger sammen med begrebet 'karakterstyrke'.

Ja selvfølgelig er der nogle biologiske ting inde over også, min far er
overvægtig, min mor har anoreksi, jeg har arvet min fars facon, men min mors
sind, ergo jeg kan ikke holde ud at være overvægtig, den dag jeg kom over 75
kilo gik jeg fulstændig ned, og jeg kæmper for at komme derned igen ! Og mit
stofskifte er som sagt ødelagt at det medicin, så jeg skal dyrke endnu mere
motion nu, end før i tiden, men er ofte igang mindst 1½ time dagligt !
(cykel, gå, rengøring, løb osv)

Fra : Inger

Dato : 01-03-06 22:45

Bare mig wrote:
[]

> [...]
> forsøgt at tabe dig, men alligevel lykkedes det ikke. Er det fordi du ikke

Du kan evt. læse lidt på den tråd der hedder Merethes Mave. Der bliver
de psykiske aspekter af overvægt diskuteret...

Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-03-06 23:09

> Du kan evt. læse lidt på den tråd der hedder Merethes Mave. Der bliver de
> psykiske aspekter af overvægt diskuteret...

Meget politisk korrekt. Man får helt lyst til at bøvse offentligt. Men jeg
er nu også så sart over for den slags.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 02-03-06 20:53

Maria Frederiksen wrote:

> Meget politisk korrekt.

Programmet?

Fra : Carlos 107-80

Dato : 01-03-06 19:25

> [...]
> uanset at en trappe befinder sig samme sted som elevatoren. Gør man dem en
> tjeneste ved at /ingen/ i den herskende politiske korrekthed siger et

Ja, da.
Hvad skulle give dig ret til at fyre sådan en spydighed af. Ytringsfriheden?
Du hjælper ikke nogen med sådan en kommentar, så hold den hellere for dig
selv.

Hvis det var mig du gav sådan en kommentar, ville der også være en risiko
for at du fik et par på hatten. ;)
Da jeg nok også ligner én der kunne finde på den slags, er der da heller
ikke noget der tidligere har forsøgt sig. Det er lidt lettere hvis det er en
sårbar lille kvinde man kan nedgøre.
(Desuden er min BMI faldet fra næsten 36 til under 30, så det er ikke
længere så aktuelt).

Mvh: Carlos.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 08-03-06 08:54

Hej,

Jeg blander mig lige

> [...]
> endeligt Light, man skal jo se på vægten!"), til overetagen med elevator
> uanset at en trappe befinder sig samme sted som elevatoren.

Fjerner man et par faktorer - så kunne ovenstående såmænd passe på mig

Udskift burger med alm. mad, og drop udtalelsen om vægten ("man skal jo se
på vægten" - pladder i den henseende!), så passer det nu engang meget godt.

> Gør man dem en tjeneste ved at /ingen/ i den herskende politiske
> korrekthed siger et kvæk?

Nej.

Men hvad formål ville dine kommentarer have?

> Alle tilskuere tænker nemlig det samme.

Sjovt nok tænker de ikke sådan om de der er slanke, og som gør nøjagtigt det
samme - skønt disse menneskers kolesterol-tal kan være højere, deres kondi
dårligere, deres rygning kræftfremkaldende osv.

(Yup, jeg er så heldig at have et vildt flot kolesterol-tal og generelt være
rimelig "sund", og det pisser i den grad en bestemt slanke-fanatisk kollega
af, at hun tillod sig at mene, at det ikke kunne være rigtigt. Så følte jeg
jo trang til at slæbe papirerne fra lægen med på arbejde og vifte hende om
næsen med dem, bare sådan lige for at pointere - at ser man på den slags, så
er hun mere "usund" end jeg *hehe*).

> Det kunne da godt være at en kvik bemærkning i ny og næ ville skubbe til
> læsset.

Ikke i mit tilfælde - men det er også fordi jeg er så inderligt ligeglad med
andres mening om mit udseende. Jeg tillægger kun andres meninger værdi, når
det passer mig (og en sjælden gang imellem på en rigtig dårlig pms-dag *G*).

I et andet indlæg skrives der:
"Livet er simpelthen så meget lettere for slanke at ingen
normalt tænkende individer ønsker at være tykke."

Hvad er det lige der er så meget lettere?

Jeg har med min overvægt i behold, uddannet mig som voksen (sammen med de
unge, smækre og lækre der var 10+ år yngre - og tilmed holdt et par fester
sammen med dem *hehe*), har haft to jobs + majoriteten af sidste år gik med
overarbejde og indimellem stiller jeg mig op foran knap 200 mennesker og
forklarer dette eller hint.

Samtidig er jeg alene med 3 børn

Det er ikke noget problem, og jeg har åbenbart "lettere" ved det end de
fleste andre (inkl. slanke mennesker), eftersom jeg er den eneste pige i den
jobfunktion jeg har, der rent faktisk gør det.

Altså lige bortset fra, at jeg synes det er træls at slæbe de ekstra kilo op
ad trapper, og så det faktum at jeg kan glemme alt om at løbe *GG* - så har
jeg svært ved at se, hvad det er, der er så meget nemmere.

Selv tøj kan man få i de store størrelser nu.

Tror indimellem at "tykke" mennesker har lidt for travlt med at gemme sig
bag fedtet og bruge det som undskyldning for ikke at gøre dette eller hint.
A la:
"Jeg kan ikke gå i svømmehallen, før jeg har tabt mig."
"Jeg kan ikke holde tale foran hele forsamlingen, før jeg har tabt mig."
"Jeg kan ikke gå i byen med veninderne, før jeg har tabt mig."
"Jeg kan ikke nyde slikket i biografen, før jeg har tabt mig."
"Jeg kan ikke klæde mig flot og lækkert på, før jeg har tabt mig."
"Jeg kan ikke score en fyr, før jeg har tabt mig."
"Jeg kan ikke være (vovet) seksuel, før jeg har tabt mig."
osv. osv. osv.

Jeg "gemmer" mig også selv, rent psykologisk, bag mit fedt - men altså ikke
på ovennævnte måder.

Er helt afklaret med, at min gordiske knude mht. overvægt er psykologisk,
derfor læser jeg også kun denne NG sporadisk, pga. min manglende interesse i
"slankekure".

Jeg vejer 40+ kilo for meget

mange hilsner

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-03-06 16:29

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vejer 40+ kilo for meget

Hvis du taber dem - eller flertallet af dem - vil du på din egen krop
erfare, hvor meget nemmere meget er, når man ikke vejer 40+ for meget!

Mvh. Lisbeth

Fra : nusle nuslesen

Dato : 10-03-06 17:23

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44119b84$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Hej,

> Hvis du taber dem - eller flertallet af dem - vil du på din egen krop
> erfare, hvor meget nemmere meget er, når man ikke vejer 40+ for meget!

Jeg har ikke altid vejet, hvad jeg vejer nu.

Citatet jeg kommenterede på var:
"Livet er simpelthen så meget lettere for slanke at ingen
normalt tænkende individer ønsker at være tykke."

Jeg kender (til) mange slanke mennesker, for hvem "livet" ikke er lettere -
de kan f.eks. have problemer med misbrug (inkl. rygning), at passe deres
arbejde, OCD, voldelig adfærd, utroskab eller noget helt tiende.

Livet bliver fysisk lettere, når man er slankere (som jeg også nævnte i mit
forgående indlæg, jf. "jeg synes det er træls at slæbe de ekstra kilo op ad
trapper, og så det faktum at jeg kan glemme alt om at løbe").

Men det er ikke nødvendigvis "slank", man skal være. Der er intet galt i at
en kvinde vejer 70 kg. - selvom "idealet" (det der opfattes som "slank") er
væsentligt mindre.

Nah, jeg er ikke køber til nogen form for "slankehysteri" - heller ikke i
formen "livet er meget lettere for slanke". Det er noget fis.

Livet "kan" være lettere for "nogle" slanke - det kan jeg gå med til

mange hilsner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-03-06 18:33

nusle nuslesen skrev i 4411a7f1$0$27566$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
dette:
> [...]
>
> Citatet jeg kommenterede på var:
> "Livet er simpelthen så meget lettere for slanke at ingen
> normalt tænkende individer ønsker at være tykke."

Nøglen må være begrebet 'normalt tænkende'.

> [...]
> lettere - de kan f.eks. have problemer med misbrug (inkl. rygning),
> at passe deres arbejde, OCD, voldelig adfærd, utroskab eller noget

Men du skal ikke bilde nogen ind, at det ikke ville være lettere ikke at
være fed samtidigt.

> Men det er ikke nødvendigvis "slank", man skal være. Der er intet
> galt i at en kvinde vejer 70 kg. - selvom "idealet" (det der opfattes
> som "slank") er væsentligt mindre.

Med mindre vedkommende er hobbit, er en kvinde på 70 kg. ikke tyk. Du skrev
selv om en 40kg. Din normalvægt er vel næppe 30 kg.

> Nah, jeg er ikke køber til nogen form for "slankehysteri" - heller
> ikke i formen "livet er meget lettere for slanke". Det er noget fis.

Nix - den er den rene og skære pure sandhed. Liver ER alt andet lige lettere
for slanke end for fede.
De eneste fordele ved fedme, jeg kan få øje på, er flydeevne og evne til at
overleve sult. Resten er dårligt. Det betyder ikke at man skal sættte sig
hen i et hjørne og fortvivle.
Jeg synes selv at jeg har et godt liv, men det er da helt sikkert at det er
bedre kun at være småtyk fremfor at være smeldfed. Og jeg er sikker på at
det ville være endnu bedre at være slank. Men man skal selvfølgeligt bevare
proportionerne.
På den anden side skal man også passe på, ikke at bilde sig selv noget ind -
og det tror jeg de fleste af os fede er tilbøjelig til at gøre.

> Livet "kan" være lettere for "nogle" slanke - det kan jeg gå med til

Yeps - alle de 'normalt tænkende'.

vh
Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-03-06 11:01

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kender (til) mange slanke mennesker, for hvem "livet" ikke er
> lettere -

Jeg sagde ikke, at livet er let fordi man er slank!
Kun, at 40+ kilo er lig med ekstra problemer.

Mvh. Lisbeth

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-03-06 20:13

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:441545b0$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Hej,

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-03-06 22:21

nusle nuslesen skrev den 08-03-2006 08:54:
> [...]
> på vægten" - pladder i den henseende!), så passer det nu engang meget godt.

Hvad er alm. mad?

Almindelig mad er så mange former for mad. Både i råvarer, tilberedning,
kvalitet og mængder.

Rent logisk så kan burgere også være almindelig mad.
Det kommer nemlig an på hvad der bliver opfattet almindeligt.

> [...]
> det passer mig (og en sjælden gang imellem på en rigtig dårlig pms-dag *G*).

Hvis du virkelig var så inderligt ligeglad med andres meninger, så ville
du ikke engang bruge kræfter på at skrive de tre linjer jeg ovenfor citerer.

Kunne det være, at det er din egen mening om dit udseende, at du er
inderligt ligeglad med?

> I et andet indlæg skrives der:
> "Livet er simpelthen så meget lettere for slanke at ingen
> normalt tænkende individer ønsker at være tykke."
>
> Hvad er det lige der er så meget lettere?

Mindre risiko for:

- forhøjet blodtryk
- diabetes 2
- forhøjet kolesterol
- hjertekarsygdomme
- ledsmerter
- kræft
- hælspore (jeg tror, at jeg har haft 1. stadie....Never never never
again. Det gør bare så ondt!)
- hæmorider

For at nævne de mest åbenlyse.

Slanke mennesker kan naturligvis også få ovennævnte. Men jeg taler om
risikoen for at få det.

> Selv tøj kan man få i de store størrelser nu.

Believe me: Udvalget af tøj bliver større når man er mindre!
Både i kvaliteter og priser.

Ta' det selv fra en tidligere //+40 kilo//-person.
Nu /+27,3kilo/-person.

Tidligere var det da mig muligt at skaffe tøj i min størrelse, men
aldrig har jeg kunne tage mig af supermarkedernes knaldtilbud eller i
hele taget sortiment. Lige nu kan jeg komme ned i Kvickly's største
størrelse i cowboybukser.
Selv Dressman har jeg kunnet komme ud fra igen med en lidt lettere
pengepung og noget godt tøj.

Alene fornemmelsen af, at du kan købe tøj i almindelige butikker (og
ja, så er spørgsmålet hvad man kalder almindeligt, men jeg håber ,at du
forstår meningen). Believe me Man fristes til at synge sangen I
feel good.

Den gode fornemmelse/følelse skal naturligvis ikke lægge i de tekstiler
man kan dække sin krop med. TIlgengæld kan man tage det som en slags

Det kan godt være, at der findes masser af butikker til store kvinder
(der er vist en to-tre stykker i Amagercenteret og i Fields)
Men tøj til store mænd. Det er edderhugme svært at finde, hvis du
spørger mig.

Men lad os bare igen tage amagercenteret: Se lige på mængden af
tøjbutikker i amagercenteret. Og så se på mængden af tøj du kan skaffe
i store størrelser i de forretninger. Mener du så stadig, at udvalget
er stort? (altså udover i de forretninger hvor man rent faktisk kan få
tøj i stor størrelse).

> Er helt afklaret med, at min gordiske knude mht. overvægt er psykologisk,
> derfor læser jeg også kun denne NG sporadisk, pga. min manglende interesse i
> "slankekure".

Jamen så er det da godt, at vægttab og senere vægtkontrol ikke handler
om slankekure, men om at finde en livsstil, der ikke understøtter overvægt.

Din livsstil understøtter din overvægt.
Hvis du ændrede din livsstil til ikke at understøtte din overvægt, så
ville du faktisk smide kiloene så let som ingenting.
Det svære er så at finde den livsstil.

Det gode er så, at du har fundet din gordiske knude.
Mon du nu "bare" skal finde sværdet til at hugge den over med?

mvh

Carsten

Fra : Huseyin Turgay

Dato : 07-03-06 15:29

Dit problem vil jeg bare sige, var dit overvægt ikke et problem for dig
ville du ikke lade mærke til de spydigeheder folk kommer med.

Du er ikke tilfredsmed dit udseende og kilo, er det for meget at forlange at
skifte sine kostvaner bare en smule. Det kan være det vil hjælpe lidt.

Ellers må du bare forsætte i den bane du er i og accepterer dig selv som du
end og leve et godt liv med det.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-03-06 18:36

[Helle | Mon, 27 Feb 2006 15:35:38 +0100]

>Hvordan kan folk få sig selv til at komme med spydige kommentare til
>overvægtige mennesker?..tænker de overhovedet ikke på at vi overvægtige også
>har følelser og er mennesker?..

Hvadenten du er overvægtig eller ej, hvadenten de har ret eller ej, kan de
stadigvæk IKKE tillade sig at komme med den slags udtalelser.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk