Databaser og Delphi på lokalmaskne - hvilk~
Fra : Thomas Demant

Dato : 25-02-06 14:29

Jeg skal til at lave et mindre lagersystem, til at holde styr på lidt
forskellige ting.
Normalt ville jeg have valgt MySQL som backend, fordi jeg ikke rigtigt
kender til andet og fordi en applikation med MySQL backend er så enormt
simpelt at udbygge med f.eks. webinterface, til flerbrugermiljøer m.m.
Uheldigvis er det ikke helt så simpelt, når det blot skal køres på en enkelt
computer. Jeg har ikke indtryk af at det er alle, der har styr på at opsætte
MySQL.

Mit spørgsmål er derfor, om der er nogen der enten kan forslå hvordan jeg
løser problematikken med MySQL installation, så folk selv kan finde ud af at
installere det sammen med applikationen eller om der er nogen der kan give
nogle gode henvisninger til litteratur der beskriver andre gode databaser at
arbejde med, når man roder med Delphi.

--
Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-02-06 17:40

Er det enkeltbruger på én maskine?

Fra : Thomas Demant

Dato : 26-02-06 10:49

> Er det enkeltbruger på én maskine?
Det er det, ja.

--
Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-02-06 11:06

> Det er det, ja.

I så fald er der adskillige gratis alternativer, som ikke kræver
installation, f.eks. Nexus "embedded" version:
http://www.nexusdb.com/showpage.asp?Id=122

Advantage database og firebird kræver også meget lidt installation, men har
dog behov for en DLL eller to. Også gratis begge to.

hilsen
Uffe

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 26-02-06 14:56

DBISAM fra
www.elevatesoft.com
har jeg gode erfaringer med.
Nem at destribuere da alt er indeholdt i exe filen til slutbruger.

--
/JR

Fra : gusse.net

Dato : 01-03-06 15:20

også min anbefaling !

--
gusse
www.gusse.net

Fra : Carsten

Dato : 01-03-06 13:59

Jeg har selv brugt sqlite sammen med disse komponenter

http://www.aducom.com/sqlite/

Carsten

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-03-06 16:06

> Jeg har selv brugt sqlite sammen med disse komponenter
>
> http://www.aducom.com/sqlite/
Tak for svarene.
Netop SQLite ser interessant ud, dels fordi det er gratis og fordi det er
simpelt at hitte ud af.

--
Thomas

Fra : Harald

Dato : 11-03-06 18:25

> [...]
> Uheldigvis er det ikke helt så simpelt, når det blot skal køres på en
> enkelt computer. Jeg har ikke indtryk af at det er alle, der har styr på

Hvad er der egentlig at sætte op når man bruger MySQL, jeg har installeret
det på en del maskiner og har egentlig aldrig sat noget op men blot startet
installationen og trykket Next nogle gange og det var så det?

/HK

Fra : Thomas Demant

Dato : 14-03-06 20:56

> Hvad er der egentlig at sætte op når man bruger MySQL, jeg har installeret
> det på en del maskiner og har egentlig aldrig sat noget op men blot
> startet installationen og trykket Next nogle gange og det var så det?
Jeg husker ikke hvilke standard værdier der er i konfigurationsfilen.
Men ud fra et brugervenligt synspunkt, syntes jeg det er bedst, kun med en
installation til et stykke software. Det er noget rod, at folk skal
installere mit program, MySQL osv. (i dette tilfælde kan ordet "osv."
udlades, da mit program ikke skal bruge andet end en database )

--
Thomas