Ny til VB6
Fra : Henrik Larsen

Dato : 24-02-06 19:53

Hej Gruppe

Jeg er helt ny til VB6 og har brug for at vide hvor jeg kan hente lidt
information til at lave et program.

Jeg er hidtil kommet i et fora hvor jeg i den grad ikke følte mig velkommen
mere fordi jeg spurgte om noget simplt og dette var til ASP og Access, så
nu prøver jeg her.

Det programmet skal kunne er at man indtaster:

Dato, Tid
Tekst for hvad man har lavet
Evt andet
Der skal være et rullegardin med info om en persons tilstand.
Om personen har fået ekstra medicin.
og nogle fluebens bokse til andre oplysninger, jeg har en database der
ligger næsten færdig men ved ikke hvordan jeg skal gøre det.

Gemme og printe
(Gemme helst i en access database )

Nogen der gider hjælpe mig?

-Henrik

Fra : Ole Nielsby

Dato : 27-02-06 22:24

Henrik Larsen <dsl53373@vip.cybercity.dk> skrev:

> Hej Gruppe
>
> Jeg er helt ny til VB6 og har brug for at vide hvor jeg kan
>hente lidt information til at lave et program.

Helt seriøst: hvis du er ny, er det ret fjollet at bruge
kræfter på at lære VB6, med mindre det af en eller
anden grund er et krav, såsom hvis du skal bygge
videre på en eksisterende VB6-løsning.

Hvis du skal starte forfra på et program, så vælg
VB.NET i stedet. Du kan hente den kvit og frit
fra Microsoft (i såkaldt "express edition", der
garanteret kan hvad du har brug for.)

> Det programmet skal kunne er at man indtaster:
>
> Dato, Tid

Gøres f.eks. med en DateTimePicker.

> Tekst for hvad man har lavet

TextBox eller RichTextBox alt efter om du ønsker mulighed
for f.eks. at sætte ord i kursiv.

> Evt andet
> Der skal være et rullegardin med info om en persons tilstand.

Rullegardinet er måske en ComboBox.

> Om personen har fået ekstra medicin.
> og nogle fluebens bokse til andre oplysninger,

Fluebensboksen hedder CheckBox.

> jeg har en database der ligger næsten færdig men ved
> ikke hvordan jeg skal gøre det.

> Gemme og printe
> (Gemme helst i en access database)
> Nogen der gider hjælpe mig?

Der er mange muligheder.

En af dem er at hente et RecordSet, lave opdateringer i det
og sende det tilbage til databasen.

En anden mulighed er at bruge databinding - det automatiserer
til en vis grad forbindelsen mellem kontrollerne og databasen.

En tredje er, selv at generere (evt. parametriserede)
SQL-sætninger der laver opdateringerne

Der er sikkert flere... som begynder skal du vælge den
der virker mest overskuelig.

Men hvad databasen angår - overvej at sætte dig ind i
noget andet end Access - f.eks. express-versionen af
MS SQL server. Hvis der er risiko/chance for at din
applikation engang kommer til at skulle bruges af
flere brugere samtidig, er Access et meget dårligt valg.

Fra : Henrik Larsen

Dato : 28-02-06 10:17

"Ole Nielsby" <ole.nielsby@snailmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> applikation engang kommer til at skulle bruges af
> flere brugere samtidig, er Access et meget dårligt valg.

Tak for hjælpen troede ikke at man kunne hente det sådan på nettet

Grunden til Access er at det kender jeg, jeg kender ikke MS SQL og grunden
til Access er at det skal være et program der kun kører på én maskine. Og
jeg gik ud fra at Access var godt nok til det formål.

Henrik