Ang. argusfisk
Fra : Mette & Michael

Dato : 24-02-06 01:43

Hejsa

Jeg påtænker at anskaffe nogle argusfisk og vil derfor høre, om nogle skulle
have erfaringer med disse fine brakvandsfisk ? (akv. størrelse,
vandparametre o.l).

Mvh.
Michael

Fra : HKN

Dato : 24-02-06 07:58

"Mette & Michael" <miv@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg påtænker at anskaffe nogle argusfisk og vil derfor høre, om nogle
> skulle have erfaringer med disse fine brakvandsfisk ? (akv. størrelse,
> vandparametre o.l).

Jeg har en enkelt sammen med mine andre selskabsfisk - den klarer sig fint.

Mvh
Henrik

Fra : Mette & Michael

Dato : 24-02-06 09:40

">>Ok, lyder somom det ikke er det store problem, bruger du salt i vandet
(da det jo er en brakvandsfisk) ?
Hvor stort er dit akv. ?

Mvh.
Michael

Fra : HKN

Dato : 24-02-06 10:53

> ">>Ok, lyder somom det ikke er det store problem, bruger du salt i vandet
> (da det jo er en brakvandsfisk) ?

Nej, det gør jeg ikke. I forretningen hvor jeg købte dem gik de sammen med
månefisk, så jeg tror ikke det er et must. Mener også at have læst, at de
kunstigt opdrættede aldrig har været i nærheden af brakvand.

Jeg har et 200L, og kører med ca. 26 grader, Jeg skifter ca. 1/3 af vandet
hver 2. - 3. uge.

Mvh
Henrik

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 24-02-06 17:16

Jeg har også en argus på 5-6 år, den måler ca. 20cm i længden og er 16-17cm
høj. Den var på størrelse med en 5 krone da jeg fik den.
Den går i et 200L akvarium, sammen med nogle molly'er, og 4 ancistrus
maller.

I den størrelse som min argus har, er et 200L akvarium på kanten til at være
for lille.

Det er en fejl kun at have en argus som jeg har, men det skyldes dårlig
vejledning fra Calles Dyrerige i Aalborg Syd.

Man skal have 4-5 stykker, og så skal der minimum et akvarium på 250L til,
og ikke for meget andet skrammel i akvariet, så de har noget plads at svømme
på.

Argus spiser planter, så derfor skal du også overveje om du i det hele taget
vil have planter i akvariet. Du kan godt have et par ancistrusser til at gå
sammen med Argus fisk, og så måske en lille rod til mallerne at gemme sig
under.

Der er stuetemperatur, det vil sige at på nuværende tidspunkt er den på
21-22 grader, og om sommeren noget varmere.

Jeg tilsætter ikke noget til vandet, og Argusen klare sig fint.

Men stadig, det er synd og imod fiskens natur, kun at have en.

Hygsom
Leo

Fra : HKN

Dato : 24-02-06 18:21

> Men stadig, det er synd og imod fiskens natur, kun at have en.

Deri er jeg enig! Men de kan nu godt blandes med månefisk, da de går fint
sammen.

-Henrik

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 24-02-06 20:42

> Deri er jeg enig! Men de kan nu godt blandes med månefisk, da de går fint
> sammen.

Ja, det er sikkert rigtig, kommer sikkert an på om de har gået sammen fra de
var små.

Jeg er ikke helt sikker på hvad månefisk er, men regner med det er dem som
findes på billedet.

http://www.akwafoto.pl/tapety/monodactylus_argenteus800_600.jpg

Og til dig Michael,
http://www.tandkarpen.dk/fisk/akvariefisk/andre/artsbeskrivelser/Scatophagus_argus.htm

På linken står der godt nok noget med saltvand, men det er altså ferskvand
jeg har min i, og så kan jeg godt se jeg skal have gang i mit 250L akvarium,
hvis min argus bliver 30 cm lang.