Fiktivt banklån
Fra : Jacob

Dato : 21-02-06 19:24

hey gruppe

nu står jeg med i erhvervsøkonomi-projekt, hvor jeg skal ned i banken og
bede om et fiktvt lån.
I en alder af 17 år har jeg aldrig prøvet at skulle tage et lån og er lidt i
tvivl om hvad man siger i en sådan sammenhæng... Har forstået at det handler
om at kunne stille sikkerhed for de penge man låner f.eks. stille sit hus
som sikkerhed eller lignende? Men hvordan hænger det sammen med at man
snakker om at nogen kan "få et lån på deres glatte ansigt" ?

Min fiktive virksomhed laver regnslag til cykler, som dækker hele stellet.

/ Jacob

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-02-06 20:17

Jacob <jacob@got-it.org> wrote:

> [...]
> I en alder af 17 år har jeg aldrig prøvet at skulle tage et lån
> og er lidt i tvivl om hvad man siger i en sådan sammenhæng... Har

Du får lidt svært ved at gå ned i banken og bede om et lån. Når du er
under 18, kan du ikke påtage sig en gældsforpligtelse

> [...]
> man låner f.eks. stille sit hus som sikkerhed eller lignende? Men
> hvordan hænger det sammen med at man snakker om at nogen kan "få

Der kan være forskellige former for sikkerhed for långiver (kreditor).

1) Pant i f.eks. fast ejendom eller en bil
Hvis du ikke betaler ydelserne på lånet (rente+afdrag), kan kreditor
"overtage" det aktiv, som der er givet pant i, og sælge det på
tvangsauktion (via retten). En variant af denne model er det såkaldte
"virksomhedspant", hvor der principielt er givet sikkerhed i alle
virksomhedens aktiver (varerlager, tilgodehavender, bygninger som
virksomheden ejer, etc).

2) Kaution
Hvis du ikke betaler ydelserne på lånet, kan kreditor gå til
kautionisten og forlange, at han betaler.

3) Ingen sikkerhed
Dvs. kreditor ikke har pant i noget aktiv, og der er ingen kautionist.
Du er selvfølgelig stadig forpligtet til at betale ydelserne på lånet,
men hvis du ikke kan (eller vil), har kreditor færre muligheder end ved
1+2. Kreditor skal via retten gøre udlæg i nogle af dine aktiver, og via
en tvangsauktion inddrive sit tilgodehavende. Det lyder måske som 1),
men kreditor har ingen sikkerhed for at du har nogle aktiver der er
noget værd, eller nogle aktiver, som der ikke allerede er givet pant i
(med "pant" reserverer kreditor en sikkerhed på forhånd).

Hvorvidt kreditor kræver sikkerhed for sit lån afhænger generelt af en
forhandling mellem debitor (låntager) og kreditor. I sidste ende er
kreditor ikke forpligtet til at yde et lån (med eller uden sikkerhed),
og debitor er ikke forpligtet til at acceptere de betingelser, som
kreditor stiller. For visse lån, f.eks. realkreditlån, er der dog krav
om pantesikkerhed i ejendommen.

--
Jesper Lund

Fra : Be Ka

Dato : 08-03-06 16:50

Jesper Lund wrote:

> [...]
> "virksomhedspant", hvor der principielt er givet sikkerhed i alle
> virksomhedens aktiver (varerlager, tilgodehavender, bygninger som

Genialt, ikke?
Du finder huset (bilen eller båden) som banken erhverver sig på få minutter
for midler de ikke har.