LÅN
Fra : mollet

Dato : 20-02-06 23:04

Hej, jeg er ny i denne gruppe og dette er min første post.

Jeg har nogle spørgsmål om at låne penge af en bank. Kan følgende
scenario realiseres eller er det utopi ?

Jeg henvender mig til en bank og ansøger om et stående lån på
500.000 kr med en løbetid på 15 år og en rente på 8 %, jeg stiller
ikke nogen sikkerhed i form af en ejendom eller lignende, men jeg laver

en aftale om at jeg køber en 15 års nulkupon obligation for 350.000
kr, som ved udløb er værd 500.000 kr. Nu skal jeg kun betale (500.000

kr * 8%)/12 =3333,33 kr om måneden i 15 år, og jeg er frit stillet i
at bruge de 150.000 kr til investeringer.

Jeg vil bare gerne få at vide om dette er noget, som man eventuelt
kunne gøre for at få fat i noget kapital til investeringer eller om
banken ville smide mig ud igen om jeg kom med dette forslag.

Alle meninger er velkomne :)

Fra : KT

Dato : 21-02-06 17:25

Den bedste måde at finde ud af det er da at gå ind i et par banker og
spørge. Det er vel det eneste sted du kan få et brugbart svar.

Knud

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-02-06 15:35

mollet wrote:

> Jeg har nogle spørgsmål om at låne penge af en bank. Kan følgende
> scenario realiseres eller er det utopi ?

Hvorfor vil du dog kaste dig ud i det?

Du skal have et afkast på over 30% p.a. for bare at betale renterne. Og
hvorfor skal banken købe obligationen gennem dig?
- Du kan da bare nøjes med at låne 150.000 kr og så lade banken selv
bestemme hvad den ellers vil bruge sine penge til...

Hvis du vil investere for lånte penge, skal du være bedre til det end
banken (det har været opppe flere gange i gruppen).
Hvorfor skulle banken låne penge uden sikkerhed til dig for 8% p.a.,
hvis man kunne få et højere afkast (i forhold til risikoen) et andet sted?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 26-02-06 17:41

"mollet" skrev
> [...]

>kr * 8%)/12 =3333,33 kr om måneden i 15 år, og jeg er frit stillet i
>at bruge de 150.000 kr til investeringer.

Det vil sige at du betaler 3333,33 om måneden i 15 år for at få 150.000 i
hånden, synes du det lyder som en god forretning?
Det er omkring 25 % i rente.

Det går jo galt allerede til at starte med, du skal give 8% i rente for de
350.000 kr du køber obligation for, denne obligation giver ca. 3 % i rente,
allerede her har du tab på ca. 18.000 kr om året.

Inden du kaster dig ud i nogen som helst investeringer, skal du øve dig i
renteberegning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 27-02-06 13:39

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
rente,
> allerede her har du tab på ca. 18.000 kr om året.

Der er jo også det at når renten stiger == obligationerne falder vil det
være bedre at være SHORT i lange obligationer. En position som man ganske
skattefrit kan erhverve sig ved at sidde i et hus med et fast 30 års lån.
Tricket er naturligvis at sætte pengene i noget som ikke ryger ned sammem
med aktie- og ejendomsmarkedet når renten netop stiger.

> Inden du kaster dig ud i nogen som helst investeringer, skal du øve dig i
> renteberegning.

Og skatten: Investeringer for lånte midler beskattes exstra, som
kapitalindkomst, medmindre man tager turen over privatboligen.