Barry Sears: Enter the Zone - hvor lærer m~
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-02-06 10:31

Ovennævnte forfaatter har lavet et meget udbredt og interessant system til
vægttab og sund ernæring. Men desværre er det ret kompliceret, synes jeg.
Det handler om at man skal spise i "blokk" og sammensætte sin ernæring sådan
at der er det rigtige forhold mellem proteiner, kulhydrater og fedt.

Findes der nogle mennesker/konsulenter/andre gode mennesker i
københavnsområdet, som kender dette system og som giver vejledning i at
følge det?

v.h.
Jakob

PS. Jeg kender godt websiten www.kostzonen.dk men det jeg søger er personlig
vejledning.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-02-06 09:54

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der nogle mennesker/konsulenter/andre gode mennesker i
> københavnsområdet, som kender dette system og som giver vejledning i at
> følge det?

Det er faktisk ikke så svært endda - og programmet www.fatlow.dk kan mig
bekendt lave beregninger på princippet. Det kunne i hvert fald den version
jeg brugte for et par år siden.

Vær opmærksom på, at selvom Zonen umiddelbart ser ud til at handler om
forholdet mellem forskellige energigivere (fedt, protein og kulhydrat) så er
det i bund og grund en kur, der snarere virker fordi den er ekstremt
kaloriefattig - og næppe fordi der ligger kringlede beregninger bag.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 20-02-06 14:32

> [...]
> er det i bund og grund en kur, der snarere virker fordi den er ekstremt
> kaloriefattig - og næppe fordi der ligger kringlede beregninger bag.

Hvor ved du det fra? Artikler? Dokumentation?

v.h.
Jakob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-02-06 15:26

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor ved du det fra? Artikler? Dokumentation?

Sears anbefaler, at dit proteinforbrug udgør 30% af kalorierne

Hvis jeg følger Barry Sears The Zone, skal jeg i have 87 gram protein om
dagen - hvis det skal være lig med 30% af kcal, skal jeg nøjes med 1160
kcal.

Tager du Sears selv som eksempel, så skriver han i sin bog, at han spiser
100 gram protein om dagen. Hvis det udgør 30% af hans indtag af kcal, får
han lidt mere end 1300 kcal om dagen.

Så du kan snildt selv regne ud, at det er en lavkaloriediæt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 20-02-06 16:03

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43f9d53d$0$11673$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> han lidt mere end 1300 kcal om dagen.
>
> Så du kan snildt selv regne ud, at det er en lavkaloriediæt.

Det er jeg enig i. Men hvor er dokumentationen for at hans særlige
forholdsmæssige sammensætning af kulhydrater, fedt og proteiner, som - efter
hans mening - gør at man forbrænder næsten udelukkende fedt og derved bliver
slank på den sunde måde, er forkert?

Mener du at det KUN er en lavkaloriediæt, eller mener du at diætens virkning
beror på både det lave antal kalorier og den særlige sammensætning af
kostkomponenterne?

Findes der seriøse kritikere af Barry Sears, som anfægter hans teori?

v.h.
Jakob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-02-06 16:14

> [...]
> efter hans mening - gør at man forbrænder næsten udelukkende fedt og
> derved bliver slank på den sunde måde, er forkert?

Det ved jeg ikke!
Det er i øvrigt almindelig praksis at man dokumenterer at noget virker og
hvorfor - ikke omvendt.

Men når der er tale om en ekstrem lavkaloriediæt, synes jeg sammensætningens
betydning er uinteressant. Kan du holde dig på The Zones lave kalorieantal
vil du tabe dig uanset sammensætningen.

> Mener du at det KUN er en lavkaloriediæt, eller mener du at diætens
> virkning beror på både det lave antal kalorier og den særlige
> sammensætning af kostkomponenterne?

Der ER tale om en lavkaloriediæt. Om der KUN er tale om det, ved jeg ikke.

> Findes der seriøse kritikere af Barry Sears, som anfægter hans teori?

Ja. Men det er så mange år siden jeg satte mig grundigt ind i emnet, at jeg
har glemt alle navne, artikler etc. Du vil kunne finde dem på nettet.

Få kalorier er iøvrigt lig med forøget risiko for lavt indtag af øvrige og
vigtige næringsstoffer (vita iner, mineraler etc.). Alene det burde gøre
enhver bekymret for lavkaloriediæter af enhver slags.

Det bedste du kan gøre er at spise meget, spise varieret - og bruge
kalorierne igen.
Så sæt hellere forbruget OP frem for at sætte indtaget det ned.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-02-06 22:31

[Lisbeth Jacobsen | Mon, 20 Feb 2006 16:13:36 +0100]

>Der ER tale om en lavkaloriediæt. Om der KUN er tale om det, ved jeg ikke.

Dén kan jeg svare på (og holder kæft om resten :)

Barry definerer den som en delvis lowcarb diæt, altså hvor de letomsættelige
kulhydrater er begrænset til fordel for proteiner, kostfibre og tildels
fedt.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 22-02-06 08:31

> [...]
> letomsættelige
> kulhydrater er begrænset til fordel for proteiner, kostfibre og tildels

Hej René

er du enig i, at Zone-kuren reelt bare er en lav-kalorie kur og at det i
virkeligheden - rent slankemæssigt - ikke spiller den store rolle hvordan
man sammensætter de forskellige kostkomponenter?

v.h.
Jakob

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-02-06 10:48

[Jakob Munck | Wed, 22 Feb 2006 08:31:05 +0100]

>er du enig i, at Zone-kuren reelt bare er en lav-kalorie kur og at det i
>virkeligheden - rent slankemæssigt - ikke spiller den store rolle hvordan
>man sammensætter de forskellige kostkomponenter?

Nej, det er jeg ikke enig i :)

Der er mange måde at tabe sig på; selv har jeg jo tabt mig en del med
Atkins's oprindelig lowcarb. For efter 3/4 år på en lavkaloriediæt, fik jeg
pludselig store resultater med at på Atkins skrue kalorieindtaget OP og
kulhydraterne NED :)

The Zone er, som jeg forstår det, en kombination af flere ting - en delvis
kaloriereduktion og en delvist styring af hvorfra energien kommer,
deriblandt reduktion af kulhydraterne til fordel for proteinen.

På mange områder ligner SouthBeach, OmegaMetoden, TheZone og de danske
low-carb bøger hinanden en del...

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-02-06 11:48

> er du enig i, at Zone-kuren reelt bare er en lav-kalorie kur og at det i
> virkeligheden - rent slankemæssigt - ikke spiller den store rolle hvordan
> man sammensætter de forskellige kostkomponenter?

Jeg vil lige indskyde, at jeg heller ikke mener, at det rent slankemæssigt
er ligegyldigt, hvordan man sammensætter de forskellige kostkomponenter!

Men jeg mener ikke der er megen fornuft i at gå på en ekstrem lavkaloriediæt
og så forestille sig, at virkningen skyldes en særlig sammensætning af
energien.

Uanset sammensætningen, synes jeg i det hele taget ikke det er
hensigtsmæssigt at gå på en ekstrem lavkaloriediæt - medmindre det drejer
sig om en meget kort periode og et beskedent antal kilo, der skal tabes.

At kigge på, hvordan energien fordeler sig - herunder om den kommer fra
sunde/usunde kulhydrater og sundt/usundt fedt, synes jeg er ganske
fornuftigt!

Mvh. Lisbeth