Meretes mave
Fra : Iben

Dato : 18-02-06 19:03

Hejsa,

Er der andre der ligesom mig ser programmet "Meretes mave" om torsdagen på
TV2?

Hvad synes I om det?

Umiddelbart synes jeg det lyder som om det virkelig er hendes sidste udvej
og kan godt forstå at hun vælger at få lavet en gastrisk bypass, men hun
lyder som om hun er meget i tvivl, eller er det bare mig? Er der i øvrigt
nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på den operation hun får lavet
og så en gastrisk banding?

Skal i hvert fald se det på torsdag igen...

--
c",) Iben

Red liv! 4 gange om året http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det...

Fra : Katjastrofen

Dato : 18-02-06 23:59

"Iben" <fisnuaf@lortespam.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Er der andre der ligesom mig ser programmet "Meretes mave" om torsdagen på
> TV2?

Jep
> [...]
> lyder som om hun er meget i tvivl, eller er det bare mig? Er der i øvrigt
> nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på den operation hun får

En banding - er jo, hvor du via et bånd om mavesækken, får en lille ny
mavesæk, hvor din mad ender efter du har tygget den godt og grundt. - Ligeså
langsomt glider maden så ned igennem det bånd og ender i den store mavesæk -
og ja.. resten af vejen kender du jo godt :)
Det relevante her er, bandingen kan kan fjernes igen. - Ligesom det er
ganske relevant - at alt hvad du indtager madmæssigt - optager du i kroppen.

Bandingen er primært til reelle overspisere. -. som mangler
mæthedsfornemmelsen. [hvis du spiser for meget, får du ondt] - Ligesom din
mæthedsfornemmelse skulle forsvinde, med et bånd - Så langt så godt [Vidste
ikke helt, hvor meget du ved om bandingen]

En bypass derimod. - der opererer man mavesækken lille. - Så flytter du lidt
rundt på tarmene. - Så ledes - at der er kortere vej igennem systemet.

Den store gamle mavesæk med mavesyre osv, vil stadigæk være forbundet til
din tarm - sammen med den lille ny mavesæk.

Denne procedure er noget mere voldsom, og har større risici. Den kan ikke
bare laves om.

Bypassen gør, at du ikke kan spise så meget, og forkortningen af tarmen gør,
at du heller ikke optager alt næringen fra det du spiser. - Spiser du for
sukkerholdigt, ryger sukkeren lige ud igennem tarmene - og giver dig dumping
[Rysteture] - ligesom, hvis du spiser for fedt, jamen så får du altså
fedtmave - også kaldet go gammeldavs diarre.

Denne type operation er til de overvægtige som spiser meget usundt.

Hvis du har flere spørgsmål, vil jeg anbefale dig, at du kigger ind på
www.fedmeoperationer.dk :)

mvh

Katja

Fra : Iben

Dato : 19-02-06 10:05

"Katjastrofen" <katja@katjastrofenfjernmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Denne type operation er til de overvægtige som spiser meget usundt.
>
> Hvis du har flere spørgsmål, vil jeg anbefale dig, at du kigger ind på

Hej Katja,

Tak for svaret - nu ved jeg hvad forskellen er, det var det jeg ikke helt
kunne gennemskue

Fra : Mette & René

Dato : 16-03-06 19:15

Kan man egentlig som "alm." person få sådan en operation?(som merete), skal
være svært overvægtig eller skal man bare være overvægtig?, kan man bare gå
til lægen og sige, jeg vil sgu lige have lavet mave?

var det 100000kr.- sådan en operation koster?

René

Fra : Thomas J.

Dato : 16-03-06 20:58

Den Thu, 16 Mar 2006 19:15:03 +0100 sendte "Mette & René"
<metterene@tdcspace.dk(slet)> følgende røgsignaler:

>Kan man egentlig som "alm." person få sådan en operation?(som merete), skal
>være svært overvægtig eller skal man bare være overvægtig?, kan man bare gå
>til lægen og sige, jeg vil sgu lige have lavet mave?

Dit BMI skal vist være over 43, og du skal lide af eller være i
overhængende fare for at få følgesygdomme.

>var det 100000kr.- sådan en operation koster?

104.000 kr....but who's counting anyway.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Katjastrofen

Dato : 17-03-06 09:11

"Mette & René" <metterene@tdcspace.dk(slet)> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare gå til lægen og sige, jeg vil sgu lige have lavet mave?
>
> var det 100000kr.- sådan en operation koster?

Hejsa René

Du kan godt som almindelig person/borger få en sådan operation. Der er tale
om en Gastric bypass, og på f.eks. Hamlet, kræver den "blot", at du har en
BMI på over 40, og 35 hvis du har følgesygdomme.

Den koster 104.000 og udføres både på Hamlet og Mølholm A/S. - Man kan dog
også tage til udlandet, hvor der er ganske mange penge at spare.

Fordi... - Du kan gå til lægen og blive henvist til en operation. - Men det
offentlige kræver en lidt højere BMI for en gastric bypass,- samt, at du har
2-3 års tid til at vente på operationen.

Nærmere informationer fåes på www.lafo.dk eller www.fedmeoperationer.dk
eller send mig en e-mail, så skal jeg gerne uddybe :)

mvh

Katja

Fra : Helle

Dato : 19-02-06 00:10

> [...]
> lavet og så en gastrisk banding?
>
> Skal i hvert fald se det på torsdag igen...

Ja jeg ser det og har virkelig ondt af hende. I starten hvor hun var med i
Livet er Fedt kunne jeg ikke lide hende. Hun snakkede alt for meget men jeg
kan nu godt lide hende nu alligevel. Hun er en stakkel og alle de psykiske
problemer hun render med kan jeg godt nikke genkendende til. Jeg er selv 30
kg for tung og ved hvor ondt det gør. Jeg synes Merethe er helt fantastisk
og hun kan hjælpe mange tror jeg. jeg har i hvert fald lært meget af hendes
ord i fjernsynet. Jeg håber noget så inderligt at denne operation kan hjælpe
hende. Det har hun fortjent. Hun er meget smuk og utrolig klog synes jeg.
Hun har det bare psykisk dårligt.

Da jeg så programmet i torsdags sad jeg og fældede en tåre fordi hun
græd...jeg har så ondt af hende men synes samtidig også det er så stærkt og
smukt at hun er så åben og hold op hvor kan jeg nikke genkendende til hendes
følelser, udtalelser og reaktioner...

Jeg skal klart se programmerne fremover. Ville ønske jeg en dag mødte hende
for så skulle hun godt nok have et velfortjent knus!

Mvh Helle

Fra : Inger

Dato : 21-02-06 20:21

Iben wrote:
> Hejsa,
>
> Er der andre der ligesom mig ser programmet "Meretes mave" om torsdagen på
> TV2?
>
> Hvad synes I om det?

Først og fremmest synes jeg det er rigtigt godt at der er en der tager
emnet overvægt og overspisning op igen og igen. Det er helt fantastisk
pludselig ikke længere at føle sig som Palle alene i verden! At vide er
der er andre "out there" som har det ligesom mig - det kan ikke beskrives!

> Umiddelbart synes jeg det lyder som om det virkelig er hendes sidste udvej

Se, det er jeg så ikke sikker på jeg er enig med dig i. Jeg kan godt se
hvor desperat hun er. Men det, der slår mig, er at hende forhold til mad
ikke har ændret sig synderligt gennem alle disse år. Trods hendes større
psykiske indsigt har hun ikke formået at komme dertil hvor forholdet til
mad har ændret sig. Og før det sker tror jeg desværre ikke hun får det
bedre rent psyskisk på længere sigt For selvom hun ikke længere kan
spise de ting der har gjort hende fed, er lysten og trangen til dem ikke
væk.

Jeg håber virkelig det bedste for Merethe. Hun trænger virkelig til
noget medgang. Men jeg frygter virkelig at hun vil få mange rysteture af
for meget sukker og mange gange diarre af for meget fedt.

> Skal i hvert fald se det på torsdag igen...

Det skal jeg helt sikkert også. Jeg har været en stor fan af Merethe
lige siden de første programmer. Det er hende der har inspireret mig til
få bearbejdet de psykiske årsager til min overvægt og jeg er nu nået
dertil hvor mit forhold til mad næsten er blevet normaliseret og min
vægt er stabil på tredje måned, trods det at jeg ikke følger nogen form
for kur og bare spiser som jeg lyster. Det er aldrig sket for mig før!

Mvh. Inger

Fra : Mette

Dato : 21-02-06 22:30

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> vægt er stabil på tredje måned, trods det at jeg ikke følger nogen form
> for kur og bare spiser som jeg lyster. Det er aldrig sket for mig før!

FLOT! Lige pt. kan jeg ikke engang spise normalt i 2 dage i træk.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-02-06 17:39

Mette skrev den 21-02-2006 22:30:
> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> FLOT! Lige pt. kan jeg ikke engang spise normalt i 2 dage i træk.

Må man være så fræk at spørge dig hvad du kalder for normalt.

mvh

Carsten

Fra : Mette

Dato : 23-02-06 16:53

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Må man være så fræk at spørge dig hvad du kalder for normalt.

En dag uden chokolade, kiks og wienerbrød....Normal mad er fiberrig
morgenmad, frugt, en god sandwich til frokost, frugt og en alm. portion
aftensmad (kan være fisk, spaghetti, kartofler, kylling osv).

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-02-06 19:44

> En dag uden chokolade, kiks og wienerbrød....Normal mad er fiberrig
> morgenmad, frugt, en god sandwich til frokost, frugt og en alm. portion
> aftensmad (kan være fisk, spaghetti, kartofler, kylling osv).

Og det ville være ret unormalt hos mig. Spaghetti er hvidt brød i
forklædning, sandwich til frokost betyder en million tons chokolade, kiks,
bolcher, lakrids og wienerbrød i løbet af dagen.

Mvh Maria

Fra : Mette

Dato : 23-02-06 20:50

> Og det ville være ret unormalt hos mig. Spaghetti er hvidt brød i
> forklædning, sandwich til frokost betyder en million tons chokolade, kiks,
> bolcher, lakrids og wienerbrød i løbet af dagen.

Og det er jo det, der er mit problem. At spise normalt (som andre
almindelige sunde mennesker) er idealet. Virkeligheden består af weinerbrød
og chokolade...

Fra : Inger

Dato : 23-02-06 20:53

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> forklædning, sandwich til frokost betyder en million tons chokolade, kiks,
> bolcher, lakrids og wienerbrød i løbet af dagen.

Jeg er ellers ret enig med Mette. Bortset fra at mine mellemmåltider
består af en halv skive rugbrød og min frokost af et stk. rugbrød eller
en lille portion dagens varme ret i kantinen samt en skål revet gulerød.
Min aftensmad består mest af kartofler og kylling samt en bunke grøntsager.

Hvad spiser du, Maria? Og hvorfor betyder "sandwich til frokost" "en
million tons chokolade, kiks, bolcher, lakrids og wienerbrød i løbet af
dagen."? Er bare nysgerrig

Mvh. Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-02-06 21:15

> Hvad spiser du, Maria? Og hvorfor betyder "sandwich til frokost" "en
> million tons chokolade, kiks, bolcher, lakrids og wienerbrød i løbet af
> dagen."? Er bare nysgerrig

Fordi en sandwich er hvidt, blødt brød med en tomat, salatblade, fedt i
massevis og lidt - meget lidt - kød. I bedste fald er det en grovsandvich =
der ligger en tsk korn af en eller anden slags i den. Ofte ligger
kalorieindholdet over 500 og mætheden har fortaget sig inden der gået 2
timer. Så bliver jeg småsulten - eller nærmere det, der kan kaldes "trænger
til et eller andet". Så falder der lidt lakrids eller tilsvarende af, og
inden jeg får set mig om, så er der røget 1200 kcal ind uden at jeg har fået
noget mad, og uden at jeg synes at jeg har spist noget videre.

Næ, 3-4 skiver rugbrød med pålæg. Det giver samme kalorieantal som en
sandwich, og så er jeg mæt indtil aftensmaden. Dermed behøver jeg ikke tænke
i "sundt" eller "rigtigt", for det kommer helt af sig selv.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 23-02-06 21:29

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> sandwich, og så er jeg mæt indtil aftensmaden. Dermed behøver jeg ikke tænke
> i "sundt" eller "rigtigt", for det kommer helt af sig selv.

Nå, på den måde Ja, hvis det er de sandwich du har til din rådighed,
om man så må sige, så kan jeg godt forstå dig. For mig er en sandwich
noget rigtigt groft brød, der dog ikke er rugbrød, absolut ingen
dressing, kød og masser af salat, tomat og så videre. Hvad kalorie
indholdet i sådan én er skal jeg dog ikke kunne sige. Men jeg er mæt
lige så længe som hvis jeg spiser to-tre skiver rugbrød. Det er dog ikke
helt til aftensmads tid, da jeg altid spiser mellemmåltid ved 3-4 tiden.
(frokost er 11-11.30). På den måde holder mit blodsukker sig mere
stabilt og jeg er ikke så krævende sulten til aftens maden og overspiser
derfor ikke

Mvh. Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-02-06 11:55

Mette skrev den 23-02-2006 16:53:

> En dag uden chokolade, kiks og wienerbrød....Normal mad er fiberrig
> morgenmad, frugt, en god sandwich til frokost, frugt og en alm. portion
> aftensmad (kan være fisk, spaghetti, kartofler, kylling osv).

Hvad afholder dig fra at spise

- fiberrig morgenmad
- frugt
- en god sandwich til frokost
- frugt
- og en alm. portion aftensmad

?

Eller den anden vej rundt:
Hvem bestemmer at du skal spise
chokolade,
kiks
og
wienerbrød?

mvh

Carsten

Fra : Inger

Dato : 25-02-06 15:54

Carsten Riis wrote:

> Hvad afholder dig fra at spise
>
> - fiberrig morgenmad
> - frugt
> - en god sandwich til frokost
> - frugt
> - og en alm. portion aftensmad
>
> ?
>

> Eller den anden vej rundt:
> Hvem bestemmer at du skal spise
> chokolade,
> kiks
> og
> wienerbrød?

hendes psyke???

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-02-06 20:21

Inger skrev den 25-02-2006 15:53:

> hendes psyke???

Jeg ved det ikke. det er jo netop årsagen til hendes valg, som jeg
fisker efter.

Det kan jo også være, at der på hendes arbejdsplads er en kutyme som
gør, at man "som en del af gruppen" laver noget som jeg kalder for:
social spisning.

Årsagerne kan være rigtig mange. Men hvis man ikke er klar over
årsagen, så "cykler man rundt" mellem forskellige metoder/teknikker uden
rigtig at anvende den rigtige.

mvh

Carsten

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 21-02-06 23:01

"Iben" <fisnuaf@lortespam.dk> skrev i en meddelelse
> Er der andre der ligesom mig ser programmet "Meretes mave" om torsdagen på
> TV2?

Jeg så det, og vil da også de det næste gang ( hvor mange torsdage kommer
det egentlig ? )

> Hvad synes I om det?

Jeg synes det er et godt program, men jeg forstår bare ikke hvorfor hun kun
må spise 1-2 dl mad om dagen, er det resten af hendes liv?

Jeg er selv på ww, og synes det er noget af det letteste efter jeg er
startet, men jeg vil dog tilstå jeg på et tidspunkt dumpede tilbage til mit
gamle jeg, men da jeg så havde taget 6 kg på igen, kunne jeg godt sige STOP,
og er nu så startet igen. Hvorfor er det lige hun f.eks ikke pludselig efter
10 kg som er kommet på igen, kan se at nu er den gal igen, det forstår jeg
ikke. Nogen der kan fortælle mig det. Jeg ved med mig selv jeg ALDRIG skal
være overvægtig igen, jeg ved jeg skal passe på resten af mit liv. Hvorfor
er det så svært for nogen?

Jeg beundre Merethe meget, og hun er jo en utrolig køn pige.

Knus Bolette

Fra : Katjastrofen

Dato : 22-02-06 00:12

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
meddelelse news:43fb8d8c$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg så det, og vil da også de det næste gang ( hvor mange torsdage kommer
> det egentlig ? )

Jeg mener, der er 4 udseendelser i alt. - dvs tre mere.

> Jeg synes det er et godt program, men jeg forstår bare ikke hvorfor hun
> kun må spise 1-2 dl mad om dagen, er det resten af hendes liv?

Hendes mavesæk opereres mindre, så der kun er plads til 1-2 dl mad, derfor
skal der ikke indtages mere. Hvis hun overspiser får hun det meget dårligt
og maden vil nærmest sidde helt oppe i halsen på hende.

Og ja, det er for resten af hendes liv. - En bypass er ikke reversibel

> Knus Bolette
mvh

Katja

Fra : Inger

Dato : 22-02-06 20:43

Bolette Nielsen wrote:
[snip]

> [...]
> være overvægtig igen, jeg ved jeg skal passe på resten af mit liv. Hvorfor

Ja, det er også noget af det der slår mig når jeg ser programmerne. Hun
har jo bevist en gang at hun godt kan. Så jeg ville jo også sige "på med
vanten en gang til". Og jeg giver dig ret i at det er mærkeligt at hun
ikke "hiver i nødbremsen" når hun begynder at tage på.

Men jeg tror at det kan forklares med det psykiske. Hun er simpelthen
ikke "rask" endnu. Hun har nogle psykiske årsager til at spise for meget
og forkert og de er ikke bearbejdet igennem endnu. Det er ihvertfald min
teori... Jeg ved godt indeni hvorfor hun reagerer som hun gør, for jeg
har i en lang årerække haft det på samme måde. Jeg tror det er noget af
det jeg skriver i mit første indlæg, om at hendes forhold til mad ikke
har ændret sig.

Inger

Fra : Sabina H.

Dato : 21-02-06 23:02

Iben wrote:
> Hejsa,
>
> Er der andre der ligesom mig ser programmet "Meretes mave" om
> torsdagen på TV2?
>
> Hvad synes I om det?

med risiko for at gøre mig upopulær, må jeg indrømme at jeg synes det er et
ret trælst program, og jeg kommer næppe til at se mere end det ene afsnit
jeg har set....
jeg synes desværre der er for stor focusering på Meretes angst for selve
operationen, og for lidt focusering på midlet og målet....

måske er jeg selv lidt kynisk efter mine oplevelser med operationer og lign,
men jeg synes hun laver et stort hype ud af angsten for ikke at vågne op
igen, hvor jeg i stedet mener hun børe være mere bekymret for det liv hun
går i møde hvis hun IKKE gør det....
i bund og grund er jeg ligeglad med om hvorfor hun vælger at få dette
gjort.... faktum er at HUN vælger det.... men for mig lyder det lidt som om
hun har svært ved at tage denne beslutning til hjertet og gå ind for det
100%......

> [...]
> udvej og kan godt forstå at hun vælger at få lavet en gastrisk
> bypass, men hun lyder som om hun er meget i tvivl, eller er det bare

nej, det er ikke bare dig, som du nok kan læse ovenfor.....
som sagt, det kan godt være jeg bliver upopulær og lyder kynisk, men hvorfor
i alverden skal der gøres så stort et nummer ud af hendes angst, og så lille
et nummer ud af hendes håb for fremtiden??? jeg synes de portræterer hende
som en tudemarie, og det synes jeg er synd, for det har jeg ærlig talt lidt
svært ved at se hende som..... det får mig til at miste interessen for en
programserie som IMO havde stort potientale for oplysning.....

> Skal i hvert fald se det på torsdag igen...

det skal jeg så ikke.... ærgeligt men sådan er det.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-02-06 23:54

> [...]
> gjort.... faktum er at HUN vælger det.... men for mig lyder det lidt som
> om hun har svært ved at tage denne beslutning til hjertet og gå ind for

Er det ikke Merete i en nøddeskal? Hun går ikke ind for noget som helst
100%, hvis det kræver en indsats. Jeg har set hende nogle gange, og jeg
sidder bare og råber "Så bliv dog voksen!"

> et nummer ud af hendes håb for fremtiden??? jeg synes de portræterer hende
> som en tudemarie, og det synes jeg er synd, for det har jeg ærlig talt
> lidt svært ved at se hende som.....

Ser du udsendelserne tilbage i tid, så ER det Merete - hun hverken vil eller
tør noget som helst. Det har årene med tv-fokus og psykologhjælp ikke kunnet
ændre. Men hun gør sig godt på tv, og køn er hun jo.

Reality tv når det er værst.

Mvh Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-02-06 10:43

[Maria Frederiksen | Tue, 21 Feb 2006 23:53:40 +0100]

> [...]
>100%, hvis det kræver en indsats. Jeg har set hende nogle gange, og jeg
>sidder bare og råber "Så bliv dog voksen!"

Bingo, så blev vi 2 også 100% enige om noget her i gruppen :)

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Inger

Dato : 22-02-06 21:16

Maria Frederiksen wrote:

> Er det ikke Merete i en nøddeskal? Hun går ikke ind for noget som helst
> 100%, hvis det kræver en indsats. Jeg har set hende nogle gange, og jeg
> sidder bare og råber "Så bliv dog voksen!"

Jeg tænker mere: "Så kom dog til bunds i dine psykiske problemer, for
h...! Grav dybere, der er mere at komme efter". Men du har nok ret i at
det kræver for stor en indsats af hende.

Måske fordi hun har for store forhåbninger til de resultater terapien
kan give hende. Jeg har gået til psykolog i næsten tre år før jeg er
kommet så langt som til at mit forhold til mad har normaliseret sig bare
lidt. Og efter det er der gået yderligere et halvt år førend min vægt
har stabiliseret sig uden kure.

Men det har krævet tålmodighed i lange baner samt en seriøs portion
stædighed. I meget lang tid troede jeg ikke at terapien fik mig nogen
vegne overhovedet. Jeg tror det er Merethes problem i en nøddeskal, hun
har ikke tålmodigheden til at vente på at hendes forhold til mad skal
ændre sig. Derfor tyer hun nu til denne noget drastiske metode i håbet
om at hun på denne måde kan tabe sig og holde det. Men som jeg skrev i
et andet sted så er jeg bange for at hun ender med en masse rysteture og
diarre på grund af forkert mad. For trangen til alt den forkerte mad er
der stadig...

Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-02-06 19:51

> Jeg tænker mere: "Så kom dog til bunds i dine psykiske problemer, for
> h...! Grav dybere, der er mere at komme efter".

Er der? Alle tager hånd om hende så snart hun siger det mindste pip, og
enhver form for tilløb til at hun selv skal tage ansvar bliver fejet af
bordet lige på stedet.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 23-02-06 21:04

Maria Frederiksen wrote:

> Er der? Alle tager hånd om hende så snart hun siger det mindste pip, og
> enhver form for tilløb til at hun selv skal tage ansvar bliver fejet af
> bordet lige på stedet.
>
> Mvh Maria

Og det er godt?
Bare fordi, eller måske netop fordi, der bliver taget hånd om hende
ligeså snart hun pipper, som du siger. Ja så kan der da sagtens være
nogen ting der ikke er blevet bearbejdet... Netop det at hun ikke
behøver at tage ansvar gør det ihvetfald ikke nemmere for hende at komme
til bunds i de psykiske ting der måtte ligge. Mener altså jeg

Mvh. Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-02-06 21:22

> nogen ting der ikke er blevet bearbejdet... Netop det at hun ikke behøver
> at tage ansvar gør det ihvetfald ikke nemmere for hende at komme til bunds
> i de psykiske ting der måtte ligge. Mener altså jeg

Der er ingen der "behøver" tage ansvar. Det er bare en del af at blive
voksen - og det omfatter så normalt også det at putte mad i hovedet.

Når man så vælger det fra og ter sig som et lille forkælet barn som 40-årig,
er det så på grund af psykiske problemer? Eller er det sygdom? Og hvorfor
skal vi andre belemres med det?

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 23-02-06 21:38

Maria Frederiksen wrote:

> Der er ingen der "behøver" tage ansvar. Det er bare en del af at blive
> voksen - og det omfatter så normalt også det at putte mad i hovedet.

Jeg synes man skal tage ansvar for sig selv og sin livskvalitet.

> [...]
> er det så på grund af psykiske problemer? Eller er det sygdom? Og hvorfor

Om det er en sygdom eller psykiske problemer der gør Merethe til den hun
er skal jeg jo ikke kunne udtale mig om. Det kan hun sikkert heller ikke
selv. Jeg kan tro noget, og det er at det er psykiske problemer. Det
grunder i de ting jeg har hørt fra hende i de tidligere problemer.

Det med at belemre andre med det... Tja... det er jo med dette program
som med alle de andre reality programmer. Hvis det interesseret én, så
ser man det. Rager det dig en høstblomst og vil du ikke belemres med
det, ja så slår du over på en anden kanal.

Jeg synes "vi" skal belemres med det, fordi jeg synes det er godt der er
nogen der fokuserer, fortæller og oplyser om grundene til at nogle
mennesker er fede. At der er nogen der er fede fordi de har nogle
psykiske problemer. At hun så bliver lidt en tudesidse i denne program
serie (indtil nu ivhertfal) er jeg enig med andre, her i tråden, i. Men
jeg synes det er godt at få noget oplysning. Og jeg er helt sikker på at
der er mange overvægtige der lige pludselig er blevet klar over at de
ikke er Palle Alene i Verde, da Merethe tonede frem på skærmen. Og det
synes jeg er vigtigt.

Mvh. Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-02-06 22:48

> mennesker er fede. At der er nogen der er fede fordi de har nogle psykiske
> problemer.

Masser af mennesker har psykiske problemer uden at de af den grund er
overvægtige.

> [...]
> overvægtige der lige pludselig er blevet klar over at de ikke er Palle
> Alene i Verde, da Merethe tonede frem på skærmen. Og det synes jeg er

Eller en undskyldning. "Jeg kan ikke gøre for det, det er psykisk".

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 24-02-06 21:40

Maria Frederiksen wrote:

> Masser af mennesker har psykiske problemer uden at de af den grund er
> overvægtige.

Ja da... Jeg har såmænd aldrig påstået andet! Der er også nogle der er
undervægtige, der er nogle som drikker, tager stoffer. Og der er nogen
der reagerer på alle mulige andre måder som jeg ved noget om.

Jeg ved det ikke, for har reageret ved at mega trøstespise siden jeg var
10. Og jævnligt har haft Bulimilignende ædeflip udne at kaste op
bagefter. Derfor vejer jeg for meget. Gør man det hvis man ikke har
psykiske problemer? Jeg ved det ikke... Men jeg har gået til psykolog i
tre år og vi har bestemt ikke manglet samtale emner!

Og hvis man ikke har prøvet at spise af psykiske årsager, men er
normalvægtig eller overvægtig af andre årsager, kan det sikkert være
meget svært at sætte sig ind i hvordan det er. Ligesom jeg har svært ved
at sætte mig ind hvordan det er at være overvægtig af andre årsager end
de psykiske... Ligesom jeg ikke ved hvordan andre takler deres psykiske
nedture...

> Eller en undskyldning. "Jeg kan ikke gøre for det, det er psykisk".
>
> Mvh Maria

Tjaa... Dem er der sikkert mange af. Og nogle vil så bruge det som en
sovepude og blive federe og federe... Men tænk hvis de slet ikke vidste
at det var psykisk? Så er de jo kommet lidt længere, ik? Og hvem ved om
nogen af dem så ikke også en dag finder ud af at de kan få noget hjælp
til at løse de der psykiske problemer? Hvis der bare er et par stykker
der når dertil. Så synes jeg det er godt!

Men når man har psykiske problemer, har man har en tendens til at føle
sig alene i verden med sine problemer. Selvværdet er i bund og man føler
sig bare ikke god nok. Alting bliver uoverskueligt. Men hvis du sidder
derhjemme i din deprimerede verden og tror du er verdens dårligste
kæreste/hustru/mor og at der ingen anden er i hele verden som er så
uduelig, fed, ulækkker og dum som dig. Ja så kan man altså ikke undgå at
vågne lidt op når der lige pludselig er nogen inde i fjernsynet der har
det ligesom dig, eller måske endda værre!

Jeg troede fx. ikke at der var nogen der spiste fordi de var kede af
det, og at jeg var dybt underlig når jeg gjorde det. Jeg troede jeg var
helt vildt mærkelig når jeg gemte diverse madvarer for først mine
forældre og senere min kæreste. "Det var jo sådan noget alkoholikere
kunne finde på at gøre med deres sprut!" Jeg vidste ikke at der fandtes
noget der hed Binges eller overspisning. Alle disse ting fandt jeg ud
af, da Merethes stod frem på tv og fortalte at hun, uden problemer,
kunne køre en hel roulade ind når hun var ked af det. Og da hun fortalte
at hun havde fået det meget bedre af noget samtale terapi var jeg på
nettet og finde en psykolog med det samme! I dag har min vægt
stabiliseret sig og jeg trøstespiser ikke længere. Og jeg har ikke haft
et ædeorgie i 1 år!

Så derfor synes jeg det er rigtigt godt at der er nogen der gider lave
sådan et program. Og hvis nogle finder det uinteressant kan de jo slå
væk. Ligesom jeg gør når der kommer Robinson, Bigbrother, Huset og andre
ting der ikke har min interesse

Mvh. Inger

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-02-06 10:42

[Iben | Sat, 18 Feb 2006 19:03:06 +0100]

>Er der andre der ligesom mig ser programmet "Meretes mave" om torsdagen på
>TV2?
>Hvad synes I om det?

Jeg synes umiddelbart at det er lidt ulækkert...

Altså, de andre gange hvor man fulgte hende tabe sig kunne folk snakke med
om hvor *flot* det var hun klarede sig - og såvidt jeg husker fik hun også
udgivet en bog eller 2.

Når det så viser sig at hun tog det på igen (og mere til?) er det så bare
*synd* for hende - og man roser hende stolt for at prøve igen - med en
relativ sindsyg metode?

Beklager - det er ikke for at lyde sur - men en operation er ikke nogen sund
løsning, men allerallersidste udvej hvis overvægten truer med at skade ens
liv og at man gang på gang har bevist at være helt *uden* nogen form for
selvkontrol - der jo trods alt burde være den rette måde at tabe sig på.

Jeg støtter op om folk der tager sig sammen og laver en livs- og
kostomlægning så de taber sig ved det - men når det til sidst bliver
samfundet der skal betale for at de får foretaget en operation, er det ikke
noget der skal hives frem i lyset som "flot".

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Helle

Dato : 22-02-06 11:35

> [...]
> ikke
> noget der skal hives frem i lyset som "flot".

Det er ikke samfundet der betaler for Merethes operation. Det er foretaget
på privathospitalet Hamlet og en sådan operation skal man betale over
100.000 kr for. Så det er penge ud af egen lomme.

Mvh Helle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-02-06 15:31

> Det er ikke samfundet der betaler for Merethes operation. Det er foretaget
> på privathospitalet Hamlet og en sådan operation skal man betale over
> 100.000 kr for. Så det er penge ud af egen lomme.

Sikker? Kunne jo være Hamlet, der sponsorerer, eller tv.

Mvh Maria

Fra : Iben

Dato : 22-02-06 18:44

> Sikker? Kunne jo være Hamlet, der sponsorerer, eller tv.
>
> Mvh Maria

Hej Maria,

Det kunne det godt være, se her http://www.hamlet.dk/overvaegt/merethe.php

Fra : Helle

Dato : 23-02-06 00:22

> Sikker? Kunne jo være Hamlet, der sponsorerer, eller tv.
>
> Mvh Maria

Ja det er det formentlig...

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-02-06 18:53

[Helle | Wed, 22 Feb 2006 11:35:17 +0100]

>Det er ikke samfundet der betaler for Merethes operation. Det er foretaget
>på privathospitalet Hamlet og en sådan operation skal man betale over
>100.000 kr for. Så det er penge ud af egen lomme.

Ok, så beklager jeg det.

Men - men får jo normalt honorar for den slags portrætudsendelser, og det er
også god reklame, så det er vel ikke komplet utænkeligt at TV-selskabet og
Hamlet betaler hver sin del?

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-06 11:40

"Rene' Hjorth" <rene@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Men - men får jo normalt honorar for den slags portrætudsendelser,

Gør man? Det har jeg aldrig hørt om. Tvært imod.

HVIS hun får honorar, bliver det en uetisk omgang, der stiller hele sagen i
et helt andet lys.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-02-06 13:12

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 24 Feb 2006 11:40:28 +0100]

>Gør man? Det har jeg aldrig hørt om. Tvært imod.

Jeg har forstået at det er normal kotume i branchen, at hvis en person er
blevet "kendt" og derfor medvirker i efterfølgende programmer, sker det ofte
efter et på forhånd aftalt honorar.

Samtlige gange jeg har været i TV - hvilket alle var rene småting - har jeg
da hver gang fået tilbudt kørselstilskud og tillige penge, rødvin eller
andet - og det var som sagt bitte små indslag.

>HVIS hun får honorar, bliver det en uetisk omgang, der stiller hele sagen i
>et helt andet lys.

Som sagt - jeg ved ikke hvad der er aftalt i denne sag, men qua.
præsentationen på Hamlet's egne sider og at hun er "kendt" er jeg ret sikker
på at der falder noget af i enten tjenesteydelser eller kolde kontanter.

Det ødelækker ikke nødvendigvis selve programmets budskab, men det er vel en
overvejelse man skal nå at gøre sig inden man tager stilling til selve
programmet.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-06 19:14

> [...]
> da hver gang fået tilbudt kørselstilskud og tillige penge, rødvin eller
> andet - og det var som sagt bitte små indslag.

Jeg synes der er forskel på at få udgifter betalt - eller blive friholdt for
samme. At få symbolske gaver - eller ligefrem få regulært honorar for at
deltage.

> [...]
> sikker
> på at der falder noget af i enten tjenesteydelser eller kolde kontanter.

Jeg tror gerne, at der i dette tilfælde er tale om en betalt operation - det
jeg reagerede på var din generaliserende påstand om, at "men får jo normalt
honorar for den slags portrætudsendelser". Det tror og håber jeg ikke, at
man normalt gør. Det vil nemlig i givet fald rokke voldsomt ved, hvilken
tillid man kan have til indholdet. Hvis folk er betalt for deres deltagelse
er der nemlig også naturligt nok grænser for, hvad vi får at vide. Hvis en
sådan operation opleves som spækket med negative oplevelser, er det
eksempelvis tvivlsomt, om det kommer frem.

> Det ødelækker ikke nødvendigvis selve programmets budskab,

Jo! Det gør det, synes jeg. Man kan nemlig ikke have tillid til, at en
betalt deltager/udsendelse er bare nogenludne oprigtig og ærlig.

Hvis Meretes mave så at sige er "i lommen på Hamlet" stoler jeg ikke på, at
vi få informationer, der kan være uhensigtsmæssige for Hamlet.

> en det er vel en overvejelse man skal nå at gøre sig inden man tager
> stilling til selve
> programmet.

Selve programmet har jeg ikke set, så det vil jeg ikke tage stilling til.
Kun det principielle i at lave en udsendelse, der er baseret på at
deltageren får en eller anden radikal betaling for sin medvirken. Og jeg er
IKKE klar over, om det er tilfældet her... selvom det bestemt "lugter"
voldsomt derhenaf i betragtning af, hvordan emnet eksponeres på Hamlets
hjemmeside.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-02-06 22:08

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 24 Feb 2006 19:14:29 +0100]

>Jeg synes der er forskel på at få udgifter betalt - eller blive friholdt for
>samme. At få symbolske gaver - eller ligefrem få regulært honorar for at
>deltage.

Selvfølgelig er der forskel, mit eksempel var heller ikke godt - blot for at
nævne at man har en parathed til at betale de medvirkende for den skærmtid
de kan producere - hvor meget man betaler kan så være individuelt og
flydende.

> [...]
>honorar for den slags portrætudsendelser". Det tror og håber jeg ikke, at

Jeg er enig i dit håb, men ikke sikker på din tro. Det er en utrolig
enerverende opleveles at blive fulgt det meste af dagen af et filmhold, så
jeg vil normalt mene at man skal være umanerlig medieliderlig eller VIRKELIG
have stor styrke og beslutsomhed for at gøre dette gentagne gange uden nogen
form for vederlag.

Good point.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Iben

Dato : 22-02-06 18:44

> [...]
> ikke
> noget der skal hives frem i lyset som "flot".

Hej René,

Nej, en operation er ikke en sund løsning og jeg synes da også det er langt
mere flot og rigtigt når folk gennemfører en kostomlægning og kan holde den
vægt de har nået af den vej!

Jeg synes ikke det er synd for Merete, men jeg kan sagtens genkende hendes
mønster fra mig selv, desværre...

Jeg er selv (for gud ved hvilken gang) i gang med en kostomlægning, men
dennegang er det anderledes, det behøver ikke at gå med lynets hast og jeg
har fundet ud af hvorfor jeg spiser for meget, så selvom en operation for
nogen måske kunne være udvejen er det det ikke for mig!

Fra : Inger

Dato : 22-02-06 21:18

Iben wrote:
[snip]
> [...]
> har fundet ud af hvorfor jeg spiser for meget, så selvom en operation for
> nogen måske kunne være udvejen er det det ikke for mig!

TILLYKKE. Når du er kommet så langt som til at kende årsagen er du
kommet rigtig rigtig langt. Tillykke med det og god vind fremover

Inger

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-02-06 22:09

[Iben | Wed, 22 Feb 2006 18:43:40 +0100]

> [...]
>har fundet ud af hvorfor jeg spiser for meget, så selvom en operation for
>nogen måske kunne være udvejen er det det ikke for mig!

Det er jo godt at høre - så jeg håber at du har fundet den kostomlægning der
er den rette for lige præcis dig! :)

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Katjastrofen

Dato : 23-02-06 10:13

> [...]

> selvkontrol - der jo trods alt burde være den rette måde at tabe sig på.´

Selvfølgelig er en operation en drastisk udvej. - Men samtidig er den for en
del mennesker også den eneste rimelige udvej. Når du vejer 165 eller hvad
Merethe nu lige vejede. - Og hun har kørt op og ned vægtmæssigt. Når
samtlige statestikker er imod hende og ja, hun er på vej ud i et liv, hvor
der ingen livskvalitet er, hvor hun snart ikke kan binde sine egne
snørrebånd, passe et job, eller bevare en rimelig hygiejne. - Så må en
operation, da være løsningen. Hun er jo tydeligvis ikke i stand til at klare
det selv. - Det har hun indset, og derfor tager hun så den drastiske løsning
her.
Kan fortælle, at hun pt klarer sig rigtigt godt - og har tabt sig meget
[Nej, kender ikke Merete, men kender Hamlet :)]

> [...]
> ikke
> noget der skal hives frem i lyset som "flot".

Selvfølgelig er det rigtigt flot, at man selv er i stand til at klare en
kostomlægning og få sit liv under kontrol. - Men det er altså ikke alle, der
er i stand til det. - Jeg vil heller ikke bruge betegnelsen flot om hele den
her situation. - Dog kan jeg godt forstå hun har valgt den løsning, hun har.
fordi hendes alternativ var 200 kilo på en grøn sofa. Ude af stand til at
tage hånd om sine problemer selv. En fedmeoperation er ikke automatisk =
succes. - Du skal stadig gøre en indsats, en større indsats end de fleste
lige regner med. - Hun skal være meget opmærksom på hvad hun indtager,
resten af sit liv, idet der er en del bivirkninger. Og hvis hun vælger at
leve af is, jamen foruden rigtigt meget fedmave/diarre - vil hun også blive
gevaldigt fejlernæret. - Med hende fødeindtag, som fremover ikke er på meget
mere end 1 dl - 6 gange om dagen, så er det meget vigtigt, hvad hun
spiser. - Det vil hun lære på den hårde måde. Hårtab, svimmelhed,
synsforstyrrelser er bivirkninger som slår ret hurtigt igennem, hvis du ikke
sørger for at få, den rette kost.

At få en fedmeoperation, er ikke bare en beslutning man tager fra den ene
dag til den anden. - Der er komplikationer ved selve operationen, men så
sandelig også masser af muligheder for mangelsygdomme osv bagefter. -
Hvorvidt Merete har tænkt alt igennem, skal jeg ikke kunne sige, jeg kender
hende ikke. - Men jeg kan ved gud .. godt forstå hun ikke længere gider
kæmpe så hård en kamp med sin vægt. Jeg kan godt forstå, hun har taget den
beslutning, at nu vil hun tage ansvar for sig selv og sit liv. - Og erkende,
hun ikke kan ved egen hjælp. Alternativet var, hun prøvede endnu en
kostomlægning, hvor hun højst sandsynligt igen ville fejle.

mvh
Katja

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-02-06 19:48

> [...]
> hun ikke kan ved egen hjælp. Alternativet var, hun prøvede endnu en
> kostomlægning, hvor hun højst sandsynligt igen ville fejle.

Hun tager jo lige netop ikke ansvar for noget som helst. Hun lader andre
ting styre og denne gang er det så en operation, der skal holde hende oppe.

Mvh Maria

Fra : Katjastrofen

Dato : 23-02-06 19:59

> Hun tager jo lige netop ikke ansvar for noget som helst. Hun lader andre
> ting styre og denne gang er det så en operation, der skal holde hende
> oppe.

Jeg ved ikke om jeg er enig. - Der er ingen der har tvunget hende til at få
en operation, det er en beslutning hun selv er kommet til. - Og under
normale omstændigheder, er det ikke bare en beslutning man bare lige
tager. - Man skal først komme til en erkendelse af, man ikke kan klare det
selv. [Den erkendelse kan være MEGET svær at komme frem til. - Andre kan
sikkert komme frem til den ret let]

Hvem lader sig selv smide i narkose og under kniven, bare for sjov. - Det er
der da ingen der gør. - Man skal da presses derud, hvor man ikke ser nogen
anden udvej. Sådan vil jeg da håbe, de fleste har det.

mvh
Katja

Fra : Inger

Dato : 23-02-06 21:15

Katjastrofen wrote:
> [...]
> der da ingen der gør. - Man skal da presses derud, hvor man ikke ser nogen
> anden udvej. Sådan vil jeg da håbe, de fleste har det.

Jeg kan såmænd også godt forstå hendes beslutning. Jeg er bare bange for
at det er for tidligt. Inden operationen spiste hun alle de forkerte
ting af psykiske årsager. Hun havde "trang" til de ting og kunne ikke
lade være. Det har formentlig ikke ændret sig, og vil formentlig heller
ikke ændre sig førend hun er psyksisk afklaret. Når hun er blevet det,
og har fået et mere normalt forhold til mad og ikke har den "trang". Ja,
så vil det være det helt rigtige tidspunkt at få foretaget sådan en
operation. Min frygt på Merethes vegne er at hun vil få mega nedtur
fordi hun har trang efter noget hun simpelthen bliver syg af at spise og
ikke kan spise resten af livet.

Men jeg håber da at jeg tager fejl og at hun nu vil få det psykiske
overskud til at få et godt og lykkeligt liv.

Mvh. Inger

Fra : Katjastrofen

Dato : 23-02-06 23:03

> [...]
>
> Men jeg håber da at jeg tager fejl og at hun nu vil få det psykiske
> overskud til at få et godt og lykkeligt liv.

Hejsa Inger

Jeg er da også en smule bekymret for hendes forløb som sådan. - Merethe har
mange psykiske problemer, og hun er kendt for at trøstespise.
Hvad skal hun så gøre nu, nu hvor det ikke længere er muligt for hende. -
Hvordan vil hun så trøste sig selv. - Det er svært. Og det er jeg da meget
spændt på at se.

Jeg mener bestemt også at en sådan operation skal følges op med terapi,
psykolog. - Og jeg ved mange, som har gennemgået en sådan operation, har
måtte sande, at de altså også lige skulle en tur til psykolog bagefter. -
Fordi der jo stadig er nogle konflikter gemt inde i dem, som ikke forsvinder
bare fordi de bliver slankere.

Trangen til mad som sådan, kan godt forsvinde ved sådan en operation. -
Enkelte kan ligefrem jævnligt glemme at spise, fordi de ikke længere er
sultne. Det er jo også et stort problem, fordi kroppen jo har brug for
nærringen. - Men hvordan man reagerer efter en operation er forskellig fra
person til person. Andre kan godt stadig være meget sultne.. - især øjnene
*S*

mvh
Katja

Fra : Inger

Dato : 24-02-06 22:02

Katjastrofen wrote:
> [...]
> Fordi der jo stadig er nogle konflikter gemt inde i dem, som ikke forsvinder

Lige min pointe. Hvor er jeg glad for at der er andre der har haft den
samme tanke...

> [...]
> person til person. Andre kan godt stadig være meget sultne.. - især øjnene

Ja, nogle kan måske glemme at spise fordi de ikke er sultne. Men jeg har
i mange år spist uden at være sulten. Når jeg puttede noget i munden var
det for at tilfredsstille en dybere trang. Og hvis det er derfor Merethe
( og andre der får den operation) spiser, så vil de vel stadig have den
trang? Og det med øjnene kunne man da godt høre på Merethe i sidste
program, da hun fortalte om den hotdog og de bøffer med løg

Mvh. Inger

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-02-06 22:18

[Katjastrofen | Thu, 23 Feb 2006 10:13:07 +0100]

> [...]
>det selv. - Det har hun indset, og derfor tager hun så den drastiske løsning

Det er nok det jeg har sværest ved at forstå (ikke hvad du fortæller, men
hendes situation).

Hvis jeg nærmede mig den situation ville jeg da blive så vederstyggelig
panisk at jeg ville indse at der skulle gøres nogte NU - og det så
simpelthen var at faste 2 udaf 3 dage?

Jeg var godt nok fed da jeg til sidste kom chokerende tæt på de 150, og
havde da også selv prøvet en masse forskellige "slankekure" uden held, men
var stadig ikke parat til at decideret give op?

'gu er det ufatteligt svært at tabe sig, men at give op - det kan jeg
simpelthen ikke se muligheden for.

> [...]
>spiser. - Det vil hun lære på den hårde måde. Hårtab, svimmelhed,
>synsforstyrrelser er bivirkninger som slår ret hurtigt igennem, hvis du ikke

Suk, suk, suk - hvor er det uhyggeligt at høre. Jeg fatter da ikke at det
kan være at foretrække FREMFOR at manifestere "lidt" selvkontrol?

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Katjastrofen

Dato : 25-02-06 01:12

> [Katjastrofen | Thu, 23 Feb 2006 10:13:07 +0100]
>
> 'gu er det ufatteligt svært at tabe sig, men at give op - det kan jeg
> simpelthen ikke se muligheden for.

I mine øjne har hun heller ikke givet helt op. - Havde hun givet op, havde
hun bare blevet ved med at stoppe kage i hovedet.

> Suk, suk, suk - hvor er det uhyggeligt at høre. Jeg fatter da ikke at det
> kan være at foretrække FREMFOR at manifestere "lidt" selvkontrol?

Nej, det er utroligt ikke, det må vel også bare vise, hvor desperat man er.
Og at man har indset.. - jeg kan bare ikke klare det her alene. - Jeg er
sikker på, hun har grædt snot over - hva så med julen, kan jeg så slet ikke
spise and og ris ala mande osv. - Men det er jo et valg man tager. - "vil
jeg kæmpe for at få mit liv tilbage, eller vil jeg hygge mig med mad".

mvh

Katja, som nok er lidt inhabil :)

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 25-02-06 11:54

Rene' Hjorth skrev:

> [...]
> have stor styrke og beslutsomhed for at gøre dette gentagne gange uden nogen

Flere tv-journalister i vennekredsen har bekræftet mig i, at ligesom
det regnes for helt uacceptabelt i den seriøse del af den trykte
presse at betale folk for at medvirke, så gælder det samme på
tv-stationer. Det er ikke almindeligt at tv-stationer betaler.

Der kan være produktionsselskaber, der betaler for at få gode indslag
i kassen - udsendelser som de så senere sælger til tv-selskaber. Men
det er ualmindeligt i Danmark, at betaling forekommer.

I det konkrete tilfælde vil jeg tro, at Merete har fået operationen
gratis af Hamlet - som til gengæld får en omtale, der er ekstremt
bilig i forhold til, hvad de skulle betale for sekunders reklame i
reklameblokkene. Og det er jo netop det, der gør sagen betænkelig -
for vil Hamlet acceptere dårlig omtale af operationen? Og kan vi
således stole på, at Meretes historie fremstilles uden at blive
positivt forvrænget?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-02-06 22:01

[lisbeth_jacobsen@hotmail.com | 25 Feb 2006 02:53:36 -0800]

> [...]
>for vil Hamlet acceptere dårlig omtale af operationen? Og kan vi
>således stole på, at Meretes historie fremstilles uden at blive

Jeg tror at man må gøre sig tanke om man har tillid til kanelen og
produktionsselskabet bag udsendelsen - var det f.eks. DR, ville jeg nok mene
at selvom operationen var financieret udefra, ville jeg kun have en let
skepsis overfor programmet.

Men for en kanal der lever af reklamekroner som denne, vil min mistro nok
være vagt.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ellegaard Skytte

Dato : 04-03-06 09:16

> [...]
> lavet og så en gastrisk banding?
>
> Skal i hvert fald se det på torsdag igen...

Det jeg ikke forstår i alt dette, er at man kan da tydeligt gennemskue at
Merete ikke er "rask" og det er det jeg ikke forstår i alt dette med denne
overvægtige snak, (Har selv tabt mig rigtig meget), men føler heller ikke at
jeg er kureret.

Jeg mener at usan set på hvilken måde man taber sig og det er selvgjort
eller ved operation at så burde der tilknyttes en psykolog som kunne hjælpe
en på rette vej også, jeg er af den mening at overvægt er li med et psykisk
problem, som man ikke nødvendigvis får afhjulpet ved at tabe sig. Man skal
ind og arbejde med mange flere ting, der er en seriøs grund til at man bare
æder og æder. Men det er min overbevisning.

Og jeg er også overbevist om at hvis man fik den psykologiske hjælp ville
alle måske ikke alle men største delen kunne holde vægten og få et normalt
forhold til maden. Jeg er slev belvet overrasket over hvor meget mad har
magten over en. Det er uhyggligt. Tænk det er bare noget som ligger på en
hylde ig er dødt, men indbyder alligevel til at blive spist.. mærkeligt.

Så min løsning måtte være at der skulle knyttes en psykolog til alt hvad der
har med vægttab at gøre, tænk på alle de mennesker der vil komme ud på den
anden side som hele og raske.. Ved godt det er et penge spørgsmål, men det
er forskellige operationer også..

Min mening

MVH
Betina Ellegaard Skytte

PS: er ikke imod operationer, men mener at der er mangler ved dem. mht det
videre efterspil.