Ukendte biller under armaturet.
Fra : J. Jørgensen

Dato : 16-02-06 11:18

Hej allesammen

Er der andre, der har disse små fyre, der hygger sig på kanten og under
lysarmaturen, og kender i eventuelt navnet på disse "snyltere".
Størrelsen er noget mindre end en bananflue, måske omkring 1/2 af en
bananflue, og de forekommer sorte eller måske meget mørkeblå.

http://img213.imageshack.us/my.php?image=060216billeukendt6vm.jpg

Jeg venter spændt på eventuelle svar.

Hilsen
Jørgen

Fra : anyone anywhere

Dato : 17-02-06 11:08

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Størrelsen er noget mindre end en bananflue, måske omkring 1/2 af en
> bananflue, og de forekommer sorte eller måske meget mørkeblå.

Er det ikke små rismel biller?? Ligger der noget fiskefoder de kan leve
af på kanten af akvariet?

Carsten

Fra : J. Jørgensen

Dato : 17-02-06 12:52

"anyone anywhere" <anyone@anywhere> skrev i en meddelelse

> "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke små rismel biller?? Ligger der noget fiskefoder de kan leve
> af på kanten af akvariet?
>

> Carsten

Hej Carsten

Ja - der kan jo godt ligge lidt drys fra fodringen, og det lader også til,
at de samles om sådan lidt snuller.
Jeg har lige kigget lidt på rismel biller - de beskrives som værende ca. 3
1/2 mm i størrelse - så store er disse slet ikke, de har heler ikke den
brune farve, men efter deres størrelse vil jeg også kalde dem ret livlige.
Jeg har først opdaget dem forleden dag, hvor jeg "maste" dem jeg kunne se.
Jeg har idag set, at der er endnu nogle stykker der har gemt sig eet eller
andet sted - jeg vil prøve at se hvordan det udvikler sig, og om de
eventuelt bliver større, så det kan passe med målene på rismel biller.

Tak for din interesse

Hilsen
Jørgen

Fra : anyone anywhere

Dato : 17-02-06 18:16

> [...]
> andet sted - jeg vil prøve at se hvordan det udvikler sig, og om de
> eventuelt bliver større, så det kan passe med målene på rismel biller.

En bille vokser ikke! Når den kommer ud af sim puppe, har den den
størrelse den kan få.

Carsten

Fra : J. Jørgensen

Dato : 17-02-06 20:58

> En bille vokser ikke! Når den kommer ud af sim puppe, har den den
> størrelse den kan få.
>
> Carsten

Hej igen Carsten.

Tak for info.
Fra andetsteds er der info om, at vi taler om "springhaler".
Rent umiddelbart ser det rigtigt ud - har du eventuelt kommentarer til det.

Jeg har set billeder der ligner, men størrelsen af disse springhaler har jeg
ikke fundet beskrevet.
Der findes tilsyneladende også mange forskellige typer.

Hilsen
Jørgen

Fra : Camilla Rømer

Dato : 18-02-06 02:13

> [...]
jeg
> ikke fundet beskrevet.
> Der findes tilsyneladende også mange forskellige typer.

Man kan læse om dem her (obs. pdf.)
http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/springhaler2003.pdf

Der står bl.a. at de er 1-2 mm

mvh,
Camilla Rømer

Fra : J. Jørgensen

Dato : 18-02-06 09:24

"Camilla Rømer" <nogen@nogen.dk> skrev i en meddelelse

> "> Jeg har set billeder der ligner, men størrelsen af disse springhaler
> [...]
Hej Camilla
Der er slet ingen tvivl - du har fundet nogle helt perfekte oplysninger.
Det synes ikke at være noget skadeligt, og miljøet i og omkring sådan et
lysarmatur er jo ikke til sådan lige at ændre.
De kan have været der i lang tid (mange år), da de er så små, at man ikke
lige lægger mærke til dem.
Mange tak for info.
Hilsen
Jørgen

Fra : anyone anywhere

Dato : 18-02-06 12:16

> [...]
> Fra andetsteds er der info om, at vi taler om "springhaler".
> Rent umiddelbart ser det rigtigt ud - har du eventuelt kommentarer til

Springhaler er jo letle at identificere, på deres opførsel, springer de??
Jeg har selv for en hel del år siden opdrættet springhaler, og de var ikke
nær så store
og så var de hvide. Levede i et fugtigt miljø. Nok er der en del fugt
under et armatur, men
ikke så meget som springhaler normalt foretrækker.

Carsten