Sump?
Fra : ChristianH

Dato : 13-02-06 23:53

Hejsa, jeg har flere gange hørt folk nævne at de har en "sump" er der
en der kort vil klarlægge denne gåde for mig? (forstillingsevnen
lægger op til noget lidt andet end jeg synes er realistisk...)

Mvh

Christian Henriksen

Fra : Brizz

Dato : 14-02-06 00:18

ChristianH skrev:
> Hejsa, jeg har flere gange hørt folk nævne at de har en "sump" er der
> en der kort vil klarlægge denne gåde for mig? (forstillingsevnen
> lægger op til noget lidt andet end jeg synes er realistisk...)

Hvis du er til ferskvand skal du ikke bekymre dig. En sump hører
saltvand til og du kan læse meget mere om den på
http://www.nordicreefforum.dk/

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 14-02-06 02:35

Man taler faktisk også om en sump til ferskvandsakvarier. En sump i den
forbindelse er et akvarie som fungerer som et filter. En af mine venner har
lavet et 484 liters hjørne akvarie (Malawi-selskabsakvarie) med en et 128
liters akvarie som sump. Det har mange praktiske funktioner. Det virker som
et filter. Det opsampler yngel og kan til nød bruges hvis der er store fisk
der har fået lidt for mange bank af endnu større fisk (men så ryger ynglen).
Som regel når man har en sump har man overløb bygget ind i akvariet. Et
overløb tapper vand fra akvariet ned i sumpen. Som regel er det indbygget i
akvariet og er ikke sådan lige at lave på et standard akvarie (med mindre
man er frisk på at lave lidt huller i akvariet. Vandet løber så igennem
overløbet og ned i sumpen, herfra bliver det pumpet tilbage i hoved akvariet
af en returpumpe. Det er rimeligt svært at beskrive og jeg burde nok lave en
tegning af det. Men hvis du søger på overløb/sump i forummet som Brian
foreslog så vil du sikkert kunne finde en tegning eller 2.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Brizz

Dato : 14-02-06 16:35

Niels Christian Mohr skrev:
> [...]
> tegning af det. Men hvis du søger på overløb/sump i forummet som Brian
> foreslog så vil du sikkert kunne finde en tegning eller 2.

Har aldrig støt på det ifbm ferskvand. Men teorien er den samme som med
saltvand og formålet for den sags skyld også.
Men jeg forstod godt din forklaring med overløb osv

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 14-02-06 17:57

> Har aldrig støt på det ifbm ferskvand. Men teorien er den samme som med
> saltvand og formålet for den sags skyld også.
> Men jeg forstod godt din forklaring med overløb osv

Jeg har 140 L sump til 660 L akvarie (ferskvand), virker fint, store
bladrester, foderrester og andet skidt samles her, samt en malle i ny og næ
(kan undgås med et net foran hæverten, men så stopper den bare ved store
blade)

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Brizz

Dato : 15-02-06 00:32

Christian M. Nielsen skrev:
> [...]
> (kan undgås med et net foran hæverten, men så stopper den bare ved store

Hvad vinder du så ved en sump frem for et filter? og hvordan
vedligeholdes sumpen så?
Må da indrømme jeg er blevet noget nysgerrig nu

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 16-02-06 14:24

> Hvad vinder du så ved en sump frem for et filter? og hvordan vedligeholdes
> sumpen så?
> Må da indrømme jeg er blevet noget nysgerrig nu

Jeg har delt min sump op i to kamre. Det første hvor vandet løber ind fra
overløbsslangen, er igen delt af et finitmasket net, som opfanger
bladstumper og andet skidt. Når jeg skifter vand, så suger jeg i det kammer,
og får samtidig urenhederne ud. I det andet store kammer har jeg ca. 30-40L.
blå filtersvamp samt 20-25L. keramikrør, hvilket giver et filterareal der er
mange gange større end det man kan købe i et normalt filter og spandpumpe.

Langt det meste skidt opfanges af det første finmaskede net, og det er
derfor ikke nødvendigt med egentlig vedligeholdelse. Skulle den 1'ste blå
filtersvamp (der er 4 blokke på 10 cm. i tykkelsen) blive fyldt op med
snask, så er det bare at trække den op og skylle i lunkent vand. Det skal
jeg ca. 1 gang om året, og jeg benytter normalt det vand jeg alligevel suger
ud under et vandskift. Imellem de to sidste blokke har jeg en plade
filtervat som tager det aller fineste snavs, og jeg plejer at vride det op
eller skifte det under samme rengøring. Efter sidste blok filtersvamp sidder
to powerheads (1500 L og 1000L) som sender vandet retur i akvariet.

Fra : ChristianH

Dato : 14-02-06 21:02

Tak for de mange gode svar - nu er jeg da blevet lidt klogere

Mvh

Christian Henriksen