nye formål
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 12-02-06 12:59

Er jeg den eneste der tænker: Intet på skrift kan ændre min undervisning
til noget, jeg finder uhensigtsmæssigt for mine elever?

Mvh Thomas

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 12-02-06 14:20

Thomas Smedebøl skrev:
> Er jeg den eneste der tænker: Intet på skrift kan ændre min undervisning
> til noget, jeg finder uhensigtsmæssigt for mine elever?
>
> Mvh Thomas

Langt hen ad vejen deles dit synspunkt garanteret af alle lærere, men vi
har også et lovgrundlag for vores virksomhed som lærere, og vi er nødt
til også at forholde os til lovgivningen. At vi så udmærket ved, at
lærere og forældre ikke har nogen som helst mulighed for at "give
eleverne kundskaber og færdigheder" uden en aktiv deltagelse fra eleven
i læringsprocessen, gør denne del af lovgivningen uopfyldelig... Hvor
den nuværende formulering om at "fremme elevernes tilegnelse af
kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer" er mere
realistisk opfyldelig.

Så mit svar på dit spørgsmål er: Som lærere skal vi leve op til og
overholde folkeskoleloven, men når den konkrete formulering strider imod
al fornuft, kan vi blive nødt til også at fortolke tænkningen bag
formuleringen. - Men vi har stadig ikke set den endelige lovændring, og
politikerne kan stadig nå at lave forandringer (selvom Haarder ifølge
"Folkeskolen" (10/2-2006) tilsyneladende ikke mener, at der er behov for
ændringer).

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental