For loop
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 08-02-06 13:34

Jeg har 4 "For Var := 1 to 3"-loop inden i hinanden med hebholdsvis i, j, x
og y.
Når jeg tracer gennem loopen starter i og j med 3 og tæller nedad medens x
og y starter med 1 og tæller opad.
Er det noget, som jeg er herre over ved ent ikke at bruge så mange loop
inden i hinanden?

Det er da noget værre rod at trace i, selv om resultatet i sidste ende er
det samme!!

Mvh Kurt

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 08-02-06 14:00

Det er fordi du har optimization sat aktiv i din compiler. Hvis du ikke skal
bruge tæller variablen til noget, så er det jo lige meget om der tælles op
eller ned. Ik', sandt. Bare løkken kun aktiveres det bestemt antal gange.

CPU'ens instruktioner udføreres hurtigere, hvis CPU'en tæller ned af. Den
oversatte kode kan oversættes med nogle hurtigere instruktioner. Derfor
optimerer Delphi Maskinkode Instruktionerne således, at der tælles ned af,
hvis tæller variablen ikke bruges nogen steder. Der er hurtigst for CPU'en
at udføre.

/Brian

Fra : Kurt G

Dato : 08-02-06 22:57

"Brian Andersen (www.europeansoftwarehouse.com)" <x@x.x> skrev i en
meddelelse news:QUlGf.474$0P4.450@news.get2net.dk...
> [...]
> hvis tæller variablen ikke bruges nogen steder. Der er hurtigst for CPU'en

Tak for svaret. Det hjalp at slå optimering fra. Så skal man blot huske at
slå den til til den endelige kompilering!
Mvh Kurt

Fra : Thor

Dato : 08-02-06 22:01

Jeg kan ikke genskabe den opførsel.
I følgende test har alle tællerne værdien 4 efter gennemløb af
løkkerne,
både med og uden optimering.

mvh Thor

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var a,b,c,d,t : integer;
begin

t:= 0;

for a := 1 to 3 do