Aflæse værdien af et felt i dbgrid
Fra : dh8000

Dato : 04-02-06 12:37

Hejsa.

Hvordan tager jeg værdien fra et givent felt af en valgt post i en dbgrid?

Altså hvis jeg har en dbgrid med 5 felter og 10 poster og jeg klikker på fx
post nummer 6. Hvordan kan jeg så aflæse og bruge værdien af værdien af
denne posts felter, fx felt 3?

Fra : Harald

Dato : 04-02-06 14:12

"dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fx post nummer 6. Hvordan kan jeg så aflæse og bruge værdien af værdien af

Jeg gætter på at du bruger RowSelect når du spørger på den måde:
F.eks. for at få værdien vist på skærmen:
showmessage(DBGrid1.DataSource.DataSet.Fields[3].Value);

hvis du ikke bruger RowSelect kan du bruge SelectedField:
showmessage(DBGrid1.SelectedField.Value);

/HK

Fra : dh8000

Dato : 04-02-06 14:35

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvis du ikke bruger RowSelect kan du bruge SelectedField:
> showmessage(DBGrid1.SelectedField.Value);

Hej Harald.

Du har ret. Jeg bruger RowSelect.

Det var funktionen med DataSource.Dataset.Fields[3].Value, som jeg manglede.
(og for den sags skyld også selectedField.Value).

Tak for hjælpen.

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 04-02-06 14:31

On Sat, 4 Feb 2006 12:36:48 +0100, "dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>post nummer 6. Hvordan kan jeg så aflæse og bruge værdien af værdien af

Hej

Jeg plejer altid at tage værdien fra en Table eller Query.

str := qryTest.FieldByName('Feltnavn').AsString;

Jeg synes det giver bedre sikkerhed - jeg ved ikke om det er sandt

Ulrik