Alibre design i stærk fremgang
Fra : Bent Løkke

Dato : 04-02-06 09:28

Her er en del af et indlæg i MCADcafe newsletter.

Alibre Design Version 9 Released:
Industry's Fastest-Growing Solid Modeling Software Improved

Richardson, TX February 2, 2006 Alibre Inc. released today the newest
version of its signature 3D parametric solid modeling software, Alibre
Design 9.0. The latest version provides dramatic new functionality and
ease-of-use enhancements, and an expanded API to satisfy development
partners. This release comes on the heels of the successful Alibre Design
Xpress launch that has seen the company's user base grow by more than 30
times in six months. Alibre is now delivering more licenses of parametric
solid modeling software per month than any other company in the market.

http://www10.mcadcafe.com/nbc/articles/view_article.php?section=CorpNews&articleid=240142

Mvh Bent

Fra : Lars

Dato : 04-02-06 12:19

In article <iAZEf.4063$8k5.645@news.get2net.dk>, bent.lk@get2net.dk
says...
> Her er en del af et indlæg i MCADcafe newsletter.

> http://www10.mcadcafe.com/nbc/articles/view_article.php?section=CorpNews&articleid=240142

Hej Bent, nu er der jo blot tale om en pressemeddelelse fra firmaet
selv, hvormed du nok ikke skal lægge så meget i dette.

Mig bekendt har Alibre kun en mikroskopisk markeds-andel, så det nok
ikke en god ide at satse på dette system, se blot hvad der skete med
Helix for 5 år siden.

mvh Lars

Fra : Bent Løkke

Dato : 04-02-06 17:11

Mig bekendt har MCADcafe ikke noget som helst med Alibre at gøre. MCADcafe
bringer mange gode artikler om nyheder inden for CAD.
Jo jeg tror at det vil være en rigtig god ide at investere i Alibre, hvis
man overvejer at skifte til 3D CAD. Her får man rigtig meget godt software
for pengene. Prisen er ca. en femtedel af andre tilsvarende CAD software.

Sidst jeg købte vedligehold for et år, betalte jeg vist ca. kr. 3300. Her
vil de andre vel typisk have mellem kr. 15.000 - 20.000 eller mere.
Og så har de nok det bedste selvstudieprogram som findes på markedet og så
næsten gratis. Det vil sige at man så også kan spare udgifterne til
uddannelse. Uddannelse af medarbejdere løber ofte op i lige så mange penge
som selve softwaren, så den totale besparelse er da til at få øje på. Mange
vil nok påstå at det ikke kan lade sig gøre at anskaffe ordentlig software
til den pris, men det kan det faktisk.

Faktisk så lever jeg af at tegne i Alibre, og foreløbig går det da meget
fint.

Skrækscenariet om at det er farligt at købe ukendt software bruges jo altid
af sælgerne fra de store mærkevarer, så det er vist bare et salgsargument.

Ingen tvivl om at vi kommer til at høre meget mere om Alibre i fremtiden. Et
så godt produkt til den pris må der være flere som får øje på. For mit eget
vedkommende betyder det, at jeg kan tilbyde tegne- og konstruktionsarbejde
arbejde til en meget billig pris. Jeg har jo stort set ingen udgifter til
software.

Fra : Lars

Dato : 04-02-06 20:07

In article <rm4Ff.9965$sZ3.6134@news.get2net.dk>, bent.lk@get2net.dk
says...
> Mig bekendt har MCADcafe ikke noget som helst med Alibre at gøre. MCADcafe
> bringer mange gode artikler om nyheder inden for CAD.

Ikke desto mindre er det en pressemeddelelse fra Alibre, det er naivt at
tro andet. Dette er iøvrigt ganske normal praksis at CAD-softwarehusenes
news-bulletins postes via de relevante medier.

Er du i tvivl, så sammenling da ordlyden fra den du postede:

Til den tilsvarende ordlyd her fra Alibre's website:
http://www.alibre.com/news/pr/pr20060202.asp

Den overensstemmelse er noget af en pudsighed, ikke

> [...]
> man overvejer at skifte til 3D CAD.

> Faktisk så lever jeg af at tegne i Alibre, og foreløbig går det da meget

Men dine kunder har formentlig ikke Alibre, hvormed de i dette tilfælde
må nøjes med at udveklse STEP/ SAT formater & dxf for 2D.

Jeg har ikke selv mødt en eneste virksomhed i dk der bruger Alibre.

> Skrækscenariet om at det er farligt at købe ukendt software bruges jo altid
> af sælgerne fra de store mærkevarer, så det er vist bare et salgsargument.

Faktum er at det koster penge at udvikle software, disse kommer via
kunderne. Masser af CAD software huse har tidligere måttet kaste
håndklædet i ringen, såsom Helix.

Når jeg læser flg. fra deres website:
"Founded in 1997, Alibre Inc. is privately funded and based in
Richardson, Texas."

Så ville jeg ikke turde satse på dette program, idet de kun har 9 år på
bagen & med privat financiering, hmmmm.

Se iøvrigt subr:
"Inventor Sales Blow Away SolidWorks", som du selv deltog i.

> Ingen tvivl om at vi kommer til at høre meget mere om Alibre i fremtiden.

Der er nu megen tvivl, jeg tror personligt ikke de holder 5 år til.

> [...]
> arbejde til en meget billig pris. Jeg har jo stort set ingen udgifter til

Der er ikke mange der falder for en super lav pris.
Inden for 2D er der f.eks en del der dropper DesignCAD til ca. 600 kr
til fordel for AutoCAD (LT)

--
Best regards

Lars

Fra : Bent Løkke

Dato : 04-02-06 23:58

Måske du har ret at prisen ikke betyder noget, men når jeg spørger mine
kunder om de vil betale 50 % mere for at får de samme tegninger produceret i
SW er svaret altid negativ.

Med hensyn til filudveksling er det slet ikke noget problem. Alle kan kvit
og frit downloade Alibre Express fra deres hjemmeside.
www.alibre.com/express Med den kan man både åbne, redigere og udskrive
tegningerne. Det er vist det eneste gratis parametrisk 3D CAD på markedet.

Om du har ret i at Alibre ikke findes på markedet om 5 år ved jeg ikke, og
du gør vel heller ikke. Det hele flytter sig meget hurtigt. Dem som ikke
forstår at omstille sig forsvinder fra markedet. Der skal nytænkning til og
det mener jeg i høj grad at Alibre kan leve op til.

Måske du ikke har hørt meget til Alibre. Jeg ved at der her i området hvor
jeg bor, er solgt en del licenser på det seneste.

Fra : Lars

Dato : 05-02-06 15:16

In article <YjaFf.16153$o93.12817@news.get2net.dk>, bent.lk@get2net.dk
says...
> Måske du har ret at prisen ikke betyder noget, men når jeg spørger mine
> kunder om de vil betale 50 % mere for at får de samme tegninger produceret i
> SW er svaret altid negativ.

Jeg vil endda tilføje at de formentlig ville blive ret sure over at du
tager ekstra betaling for samme ydelse i andet CAD system.

Set fra et økonomisk synspunkt, virker det også underligt at øge prisen
50% for en ydelse udført i SW, idet softwareprisen v nybestilling af
SolidWorks formentlig er rimelig lille i forhold til din årsomsætning.

> Med hensyn til filudveksling er det slet ikke noget problem. Alle kan kvit
> og frit downloade Alibre Express fra deres hjemmeside.
> www.alibre.com/express

Pkt 1, opfordrer & blander du dig dermed i dine kunders CAD-strategi,
hvis kunden enten har Solidworks, SolidEdge, Inventor eller for den sags
skyld AutoCAD, som i mange tilfælde er integreret med andre software
produkter (PDM, ERP) etc, så er de færreste nok ikke særlig interesseret
i dette.

> Med den kan man både åbne, redigere og udskrive
> tegningerne. Det er vist det eneste gratis parametrisk 3D CAD på markedet.

Pkt 2. Med denne freeware facilitet, som Alibre reelt ikke tjener på,
kan jeg kun se at softwarehusets omsætning udhules yderligere.
Det lyder for mig som et ret skrøbeligt foretagende.

> Om du har ret i at Alibre ikke findes på markedet om 5 år ved jeg ikke, og
> du gør vel heller ikke.

Fuldkommen rigtig, jeg ved det ikke. Men med ovenstående freeware option
bestyrkes jeg yderligere i min overbevisning.

ps: kig lige lidt på citatteknik, det er lidt træls at læse igennem HELE
min egen tekst een gang til

Best regards

Lars