Hvor kan man få/købe hjælp til anke af sa~
Fra : ha

Dato : 02-02-06 10:41

Hej, sagen er den, at jeg i forvejen har en bil som jeg fik med tilskud, en
bil
som desuden blev specialindrettet, hviket blev betalt af kommunen i
forbindelse
med bevillingen.

I forsommeren 2005 blev bilen ombyggget, således der var plads til min
elkørestol.

Efter nogle måneders ventetid (hvor jeg ikke kunne anvende bilen) valgte jeg
at få arbejdet udført, og meddelte dette til kommunen.

Kommunen afgjorde primo januar 2006, at man mente mig berettiget til
ændringerne i bilen, da ændringerne i bilen var det man kalder
"uopsættelig".

Nu meddeler amtet så, at de ikke mener det var "uopsættelig".

Jeg har allermest lyst til at ringe til amtet og "forklare dem nogle
sandheder",
men jeg kommer jo nok længst med en skriftlig anke.

Mit spørgsmål er så, hvor jeg kan finde rådgivningshjælp til dette.

Jeg er ikke medlem af nogen patientforening eller lign.

mvh
Henrik

Fra : Holst

Dato : 02-02-06 10:46

ha wrote:

> Mit spørgsmål er så, hvor jeg kan finde rådgivningshjælp til dette.

En advokat.

Kun et gæt. Jeg har ikke forstand på sådant, men jeg har flere gange
hørt, at det sjældent er skadeligt at alliere sig med en advokat.

Fra : Søren

Dato : 02-02-06 15:39

On 02/02/06 10:40, in article 44e2csF1mmvmU1@individual.net, "ha"
<minnewsmail@gmail.com> wrote:

> [...]
> Kommunen afgjorde primo januar 2006, at man mente mig berettiget til
> ændringerne i bilen, da ændringerne i bilen var det man kalder

Skal det læses således, at du selv fik ombygget bilen i forsommeren 2005, og
efterfølgende søgte kommunen om tilskud til det ?

Det er således, at ting der foretages for brugerens/borgerens egen regning
inden der foreligger en bevilling står for brugerens/brugerens egen regning.
Der kan ikke efterbevilges ting som brugeren/borgeren allerede selv har
købt.

Tanken med dét er velsagtens, at undgå at brugeren/borgeren går ud og køber
noget i en forventning om bevilling, som efterfølgende viser sig at kunne
være løst på en anden/billigere måde... Eller måske slet ikke bevilget...

Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as
Fiat Seicento Sporting Abarth

Fra : ha

Dato : 02-02-06 15:59

S ø ren wrote:
> Skal det læses således, at du selv fik ombygget bilen i forsommeren
> 2005,

Ja.

og efterfølgende søgte kommunen om tilskud til det ?

Nej, jeg havde søgt allerede i maj måned, hvorefter kommunen først reagerede
ultimo juli måned, og der forlangte, at jeg skulle indhente endnu et tilbud.

Der er oprindeligt udført særdeles omfattende ombygninger i bilen, og jeg
ønskede ikke, at et eller andet tilfældigt værksted skulle udføre den ny
ombygning. Jeg havde derfor selv indhentet et tilbud fra værkstedet (firma
2) der
tidligere udførte arbejde på bilen, og jeg bad samtidig det firma, som
oprindeligt indrettede bilen (firma 1), om et tilbud på den aktuelle
ombygning.

Efter nogle uger, beslutter firma 1 pludselig, at de alligevel ikke ønsker
at give
tilbud, så nu jeg lige vidt efter nogle måneder hvor jeg ikke har kunnet
bruge
bilen, og jeg kunne jo regne ud, at en ny omgang tilbudsgivning ville
forsinke
ombygningen yderligere.

Jeg fik derfor firma 2 til at lave arbejdet, og meddelte dette til kommunen.

Kommunen svarede, at der ikke kunne ydes tilskud såfremt ændringerne ikke
var uopsættelige, hvilket de efterfølgende har accepteret alligevel var
tilfældet.

> [...]
> køber noget i en forventning om bevilling, som efterfølgende viser
> sig at kunne være løst på en anden/billigere måde... Eller måske slet

Nej, det forstår jeg godt, men såfremt ændringener uopsættelig, kan man
alligevel godt bevilge tilskud.

Det der undrer mig er, at amtet - som jeg ikke engang har talt med - blot
kan
skønne, at det ikke var uopsætteligt, når kommunen siger det modsatte.

Mystisk, men som sagt, er jeg ikke indstillet på at acceptere afslaget uden
yderligere (og bedre) begrundelse.

Tak for svaret, alle input modtages med tak.

/henrik

Fra : Henrik Larsen

Dato : 02-02-06 15:41

"ha" <minnewsmail@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en bil
> som desuden blev specialindrettet, hviket blev betalt af kommunen i

Hej Alle

Jeg vil anbefale at du går ind og kigger på ombudsmandens hjemmeside, og du
sender så alle relevante akter ind til dem, du kan også vælge at ringe og
spørge hvad du skal gøre. De er gode til at vejlede der over (inde).¨

http://www.ombudsmanden.dk/

Det eneste du skal gøre er at beskrive dit problem osv. kort i et brev og så
sende det til dem, jeg er blevet anbefalet at sendet det som Rekomoderet
(Sikkert stavet forkert), grunden til dette er at sende det på den måde er
at du kan følge brevet 100 % på nettet. og posten ved at det har stor
betydning for dig at dette brev kommer frem. Du sender alle relevante akter
i form af kopi til dem (afgørelser osv.) også ankestyrelsen. og det burde
være det. Og Ombudsmanden er nok et bedre valg end en advokat i dette
tilfælde.

Venlig hilsen
Henrik Larsen

Fra : Leonard

Dato : 02-02-06 19:58

> [...]

>"uopsættelig".
>
>Nu meddeler amtet så, at de ikke mener det var "uopsættelig".

Så undrer kommunen sigvel også ?

>Jeg har allermest lyst til at ringe til amtet og "forklare dem nogle
>sandheder",
>men jeg kommer jo nok længst med en skriftlig anke.

Ja, og der skal være en ankevejledning med afgørelsen.

>Mit spørgsmål er så, hvor jeg kan finde rådgivningshjælp til dette.

Det er kommunens pligt at hjælpe dig også med at anke dette, så snak
først med dem.

>Jeg er ikke medlem af nogen patientforening eller lign.

Så er det måske en ide at melde sig ind nu?

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen