Filtyper
Fra : dh8000

Dato : 31-01-06 18:41

Hej.

Er der nogle, der kan hjælpe mig lidt, hvad angår filtyper.

Især er der 2 typer, som jeg er på glat is med og ikke har kunnet finde
noget om hhv. ikke har kunnet finde noget brugbart om.

Den første typer er filtypen .dat
Jeg går ud fra, at det måske er databasefiler. Men hvilket. Eller er det
overhovedet et databasefilformat?
Jeg ser det i ufatteligt mange programmer, som jeg har set eller installeret

Den næste type er filtypen .dll
Her har jeg fundet en række artikler på nettet og også læst i en bog om
filen, men jeg synes, at det bliver beskrevet "forkert."
Jovist, de har fortalt, hvordan man grundlæggende kan lave en dll fil og
hvordan man kan kalde en dll-fil fra sit projekt, men de mere konkrete og
brugbare grunde til dll-filers anvendelse mangler jeg.

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 31-01-06 19:28

hey.,..

filer er grundlæggende bare data.

Det er frit for en hver at kalde sine filer lige hvad de har lyst til.
Du kan derfor IKKE tage noget for givet. en .dat fil kan indeholde
hvadsomhelst programøren har haft lyst til at komme ned i den.
telefonnr - billeder - personnnummere-altmuligt....

..dll er forkortet for Dynamic Link Libray - og det man kan opnaa ved at
bruge saadan en, er at dele kode/functioner fra forskelige programmer.
Dette kan medføre mindre programmer, men mere bøvl med dirstibution.

Naar du ikke kender til disse ting, har du 99,9% sikkert ikke brug det.*S*

/finn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-01-06 22:39

"dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> wrote in message
> Jovist, de har fortalt, hvordan man grundlæggende kan lave en dll fil og
> hvordan man kan kalde en dll-fil fra sit projekt, men de mere konkrete og
> brugbare grunde til dll-filers anvendelse mangler jeg.

Man kan f.eks. lave en DLL i delphi og så kalde den fra VB. Eller mange
andre kombinationer.

Man kan rette en fejl i et større program ved kun at udskifte en DLL, hvis
det er opbygget af moduler.

Man kan tilføje ny funktionalitet til eksisterende programmer ved at
installere en DLL mere. Smart, hvis der f.eks. er tale om tilkøbsmoduler i
et større kommercielt system.

2 udviklere kan arbejde sammen om et projekt, men det er kun nødvendigt at
én af dem ser koden til DLL'en, hvis den anden arbejder på en anden del.

Etc.