Opskrivning af varelager
Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 21-01-06 11:12

Hej Allesammen

Jeg sidder og udarbejder et balancebudget til en økonomiopgave.

Jeg har kun et produkt og salgsprisen på dette produkt stiger med 5 %
hver år. Når jeg nu ultimo 2006 har et varelager på 400 stk til 400
kr pr. stk. Altså i alt 160000kr. Skal jeg så opskrive varelageret
primo 2007, da salgsprisen i 2007 jo er steget til 420 kr pr. stk?

Det samme gør sig jo også gældende med råvarelageret. Opgøres det
altid efter gældende pris?
Eks. Jeg har et råvarelager på 500 litter benzin, som er købt til
4000 kr. Nu er prisen på benzin så steget til 10 kr. pr. litter, skal
jeg herefter opskrive mit råvare lager?

M.V.H
Jimmi

Fra : Merete

Dato : 21-01-06 21:41

<wolff13@gmail.com> skrev i en meddelelse Hej Allesammen

[...]

Hej Jimmi

Jeg har fundet følgende i Årsregnskabsloven omkring opskrivning af
omsætningsaktiver

"§ 46. Varebeholdninger kan opskrives til genanskaffelsesværdi. Andre
omsætningsaktiver, som ikke løbende reguleres til dagsværdi efter §§ 37
eller 38, kan opskrives til dagsværdi. Bestemmelserne i § 37, stk. 1, 2.-4.
pkt., og § 41, stk. 3, finder anvendelse. "

Det paragraffen siger er at du kan opskrive dit varelager - der er ikke
noget krav om at du gør det. Men i dit tilfælde er genanskaffelsesværiden er
din prisstigning (det du skl betale hvis du skal ud og købe varen her og nu)

Jeg ved ikke hvor meget du skal have med i din opgave, men hvad angår
resultatopgørelsen påvirker opskrivningerne ikke denne.

Håber det var lidt hjælp ?

Mvh Merete

Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 22-01-06 14:30

Mange tak for hjælpen, dert var lige hvad jeg skulle bruge