Idræt forslag
Fra : Kim2000

Dato : 23-01-06 19:35

Jeg er ikke uddannet idrætslærer, men har 8 timer i faget i 3,4,5 og 6
klasse. Er der nogen der har nogle forslag til aktiviteter, jeg kan læse at
langt de fleste idrætslærer uden liniefag i det, har valgt at stortset kun
at spille boldspil, og det er også det primære vi har lavet indtil nu.

Drengene er særdeles glade for, men der er jo også tøserne, og så er der jo
også det der med Fælles Måls vejledning, som jeg dog ikke synes giver ret
mange konkrete bud.

Nogle der har nogle bud på enten læsestof eller aktiviteter, som er værd at
se nærmere på.

mvh
Kim

Fra : Leo

Dato : 24-01-06 08:40

Nogle kommentarer:
Jeg har tre børn, der alle beskæftiger sig med børn og idræt. Den ene er
selv gymnast og underviser - og er ikke bestemt ikke "boldbarn". Den anden
er til bold og kampsport og er træner - den sidste er til håndbold og
gymnastik og er træner.
Tilbagemeldingerne fra alle er, at børn i stigende grad er motoriske
"analfabeter" - der er massive problemer med krydskoordinering, med at
koordinere mere end to-tre bevægelser - og i det hele taget en generelt
dårlig kropsbevidsthed. Mange kan ikke engang slå en kolbøtte. Bortset fra
det, så er deres kondition elendig - og så er der de generelle problemer,
som I alle kender med manglende koncentration, evne til at indordne sig
(holde plads i køen fx), modtage kollektive beskeder mm.

Et andet hyppigt problem i skoleidrætssammenhænge er, at et begreb som
opvarmning er næsten ikke-eksisterende - eller i hvert fald af en varighed,
hvor man kan betvivle effekten.

Hvad kan du så lave med ungerne?
Hvis I har bolde nok, så prøv at genoplive nogle af de gamle "bold mod væg"-
lege - mange af de lidt mindre klasser vil faktisk synes, det er sjovt.
(Hvis I har nogle vægge, der ikke er beklædt med ribber).
Få fat i noget almindeligt bukseelastik - lav nogle af de gamle lege med
elastik, hvor der skal laves mønstre og hoppes.
Hop i sjippetov - også gerne de lange.

Spil kryds og bolle i stort format - lav en "bane" med felter i fx 1½x1½
meter elelr med tøndebånd, brug trøjer/veste i forskellige farver som
krydser og boller - lad børnene stå på nogle meters afstand i en lang række
på de to hold og lad dem så løbe frem og tilbage for at lægge deres
markering - de har 10 sekunder fra modstanderen er kommet ind til de skal
lægge deres. Sækkeløb.
Lån nogle skeer i skolekøkkenet og lad dem løbe om kap med en kartoffel. Lad
dem på skift vælge en måde at bevæge sig på og lad alle de andre abe efter.

Skal det være voldsommere, så kan pudekampe på en smal bænk være en
mulighed.
I det hele taget er der meget at hente i de gamle lege -
Et helt personligt hjertesuk er "lad nu være med bare at vælge bolden" - det
kan virkelig være med til at ødelægge glæden ved sport, hvis man altid
forbinder idræt med fodbold. Vi er faktisk ganske mange, der synes, det er
en dødsyg sportsgren.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 25-01-06 19:36

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
SNIP

> Et andet hyppigt problem i skoleidrætssammenhænge er, at et begreb som
> opvarmning er næsten ikke-eksisterende - eller i hvert fald af en
> varighed,
> hvor man kan betvivle effekten.

Mindre børn skal heller ikke opvarme i samme omfang som voksne.
http://www.dgi.dk/redaktionen/krumspring/5-2001/opvarmning.aspx

Mht. aktiviteter til de små, så kan du finde lidt inspiration her:
http://www.dgi.dk/boerneidraet/Find%20en%20leg.aspx

Ellers er der ultimate med frisbee, som kan udfordre bolddrengene og få de
andre med i legen på samme præmisser.
Det kan du godt lave med fra 5. klasse.
http://www.dgi.dk/storkoebenhavn/Ultimate/Ultimate%20et%20holdspil.aspx

Når isen er væk, så er det jo også lækkert at gå i skoven (hvis I har en tæt
på) med ungerne. Hvis ungerne har cykler som kan kalre det, så en tur på
stierne. Du kan jo selv afpasse sværhedsgrad og længde af turen efter
alderstrin.
Orienteringsløb med f.eks. opgaver der skal løses er også rigtig sjovt for
dem, men det kræver noget områdekendskab og lidt længere forberedelse fra
din side.

Du kan også bruge musik til de yngre. F.eks stopdans, hvor de skal fryse i
den stilling de var i da musikken stoppede.

Gymnastikmæssigt er det rigtig godt at få dem til at udvikle sig motorisk.
lav en let bane med kegler og bomme og rullemåtter. De skal kravle, hoppe,
hinke, lave koldbøtter osv. Blot undgå noget med spring, da du kan få bøvl i
tilfælde af skader da du ikke er uddannet til det.

Sørøverleg plejer at være et hit. Få børnene til at lave en forhindringsbane
med dig hvor I bruger alt hvad I kan finde af rebe og bomme osv. Så er der
en eller to der skal fange og jorden må man ikke røre.

Jeg håber du kan bruge noget af det. God fornøjelse.

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Leo

Dato : 26-01-06 07:15

> Mindre børn skal heller ikke opvarme i samme omfang som voksne.
> http://www.dgi.dk/redaktionen/krumspring/5-2001/opvarmning.aspx

I ovenstående link er den første sætning under overskriften
Ja, det skal de! fordi det er vigtigt at de fra en tidlig alder får indlært
nogle gode idrætsvaner

Det synes jeg egentlig er en vigtig pointe.

Dernæst står der, at opvarmningen bør være af 10-15 minutters varighed for
førpubertetsbørn - som vel er Kims primære målgruppe.
10 minutter lyder ikke af meget, men i forhold til ikke-eksistens er det en
menneskealder.
Med risiko for at blive anklaget for umotiverede angreb på den samlede
lærerstand, så vil jeg påstå, at det nok er de færreste idrætstimer i den
aldersgruppe, der indledes med et kvarters opvarmning.

I den anførte artikel siges desuden, at fra pubertetes indtræden - altså for
pigernes vedkommende så lavt som fra 10-12 års alderen bør
opvarmningsperioden øges til mellem 15 og 30 minutter, særligt hvis den
efterfølgende idræt er af hårdere karakter.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 26-01-06 09:53

Du skrev :
"Et andet hyppigt problem i skoleidrætssammenhænge er, at et begreb som
opvarmning er næsten ikke-eksisterende - eller i hvert fald af en varighed,
hvor man kan betvivle effekten."

Det link jeg henledte til skriver jo netop at man ikke skal opvarme med børn
for en fysisk effekt, men for at indlære gode vaner. Så vidt jeg kunne læse
var det ikke det du mente med dit første indlæg.

Selvfølgelig er det væsentligt at lære elever at opvarmning er en del af
idræt. Men det skal ikke fylde mere end en 10-15 minutter ved de små elever
op til ca 3-4 klasse. Og det kan sagtens være legebetonet. Et decideret
opvarmnings program ville jeg ikke introducere før 7. klasse. Men der gør
jeg det også.

Vi er enige om at opvarmning er vigtigt, men det skal være med den rigtige
begrundelse og afpasset til den elevgruppe og idrætsaktivitet du har med at
gøre.
Jeg ville ikke lave samme opvarmning i 9. klasse hvis de lavede
gymnastik/motoriske øvelser som hvis de spillede fodbold med fuldt blus på i
1½ time.

Et andet aspekt som er lige så vigtigt er udstrækningen, men igen skal det
ske med henblik på elevgruppen og aktiviteten i timen.

Mvh Anders

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 24-01-06 11:37

> Nogle der har nogle bud på enten læsestof eller aktiviteter, som er værd at
> se nærmere på.

I Folkeskolen var engang en artikel med nogle der havde adapteret
counterstrike miljøet til idrætssalen. Forhindringer blev bygget af
remedierne (madrasser og lign.) og så blev der ellers spillet
counterstikbold efter nogle hjemmelavede regler.

Det lød sjovt og spændende.

Mvh Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-06 07:26

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> at spille boldspil, og det er også det primære vi har lavet indtil nu.
>
> Drengene er særdeles glade for, men der er jo også tøserne

En mandlig lærer der har pigerne i idræt. Det kan jo altid misforstås,
især - ja, hvad med tilsyn under omklædning?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-06 16:06

> En mandlig lærer der har pigerne i idræt. Det kan jo altid misforstås,
> især - ja, hvad med tilsyn under omklædning?

Den har vi fikset, drengenes omklædning er lige op til idrætssalen, pigernes
omklædningsrum er så blevet lagt lige ved siden af et klasselokale, som vi
så sørger for at der er en kvindelig lærer der har undervisning (hvilket
planlægningsmæssigt ikke er svært, vi er kun tre mænd), så hun har tilsyn
med pigerne under omklædning. En ordning som både fagforening, forældre,
bestyrelsen og kommunen har godkendt og har kørt problemfrit i de sidste
15-20 år.

mvh
Kim

Fra : Arne Larsen