hjælp til links - fremmedsprogede unge
Fra : Mille

Dato : 11-01-06 15:20

Hejsa.

Jeg har fået fornøjelsen af en enkelt ugentlig lektion i ekstra dansk for en
håndfuld håbefulde, fremmedsprogede ( arabisk, grønlandsk, kinesisk) unge.
Deres behov er at forbedre skriftsproget, blive bedre til at forstå og bruge
sprogets finesser. Det er som sådan ikke egentlige grammatiske øvelser, men
måske noget "Læs & Forstå"-agtigt, jeg leder efter.
Jeg har bedt Amtscentralen om en kasse materialer til gennemsyn, men indtil
den kommer, har jeg brug for lidt materiale til en enkelt eller to
lektioner. Pga sygdom har jeg ikke haft overskud til selv at fabrikere eller
finde noget, så måske der er en venlig sjæl, der kan henvise til noget, jeg
kan udskrive?

Venlig Hilsen
Mille

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 14-01-06 17:00

Mille wrote:
> [...]
> finde noget, så måske der er en venlig sjæl, der kan henvise til noget, jeg

Da du vist ikke taler hverken arabisk, grønlandsk eller kinesisk, vil
det ikke være dig muligt gennem brug af elevernes sprog at bibringe
dem en forståelse af skrevent dansk (endsige talt dansk).

Det betyder, at du må betjene dig af den metode, man kalder "total
immersion", hvor man kun taler det sprog, der skal læres, i dette
tilfælde dansk. Total immersion er den metode, småbørn bruger, når
de lærer deres modersmål. Det virker altid. Men total immersion er
vanskelig eller umulig at opnå i et klasseværelse, fordi der kun er
én person i værelset, der taler sproget rigtigt: dig. Opholdet i
klasseværelset begrænser i virkeligheden de sproglærendes muligheder
for at lære dansk gennem total immersion. Heldigvis indskrænker
opholdet sig her til én time om ugen.

Hvis det er "sprogets finesser", der skal læres, er det vist
alligevel i virkeligheden grammatik, der skal læres. Men men kan godt
lære sprogets grammatik uden at vide det. Det sker vel gennem idelig
bombardement med eksempler. Det er det, børn udsættes for af deres
omgivelser, og det fører til, at de i hovedsagen kan tale dansk
grammatisk rigtigt, når de starter i skolen, selv om de formelt set
aldrig er blevet undervist i grammatik.

Det læremateriale, du har brug for, er vel noget skriftligt med masser
af pædagogisk veltilrettelagte eksempler på, hvordan det danske sprog
er indrettet, altså sprogets grammatik. Det skal være sådan, at de
lærende af eksemplerne intuitivt kan udlede reglerne. Der skal hele
tiden være billeder til illustration. Jeg ved ikke, om man har noget
sådant materiale.

Bent

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 16-01-06 20:24

Hej

Der findes to cd-rommer, som du muligvis kan bruge. Jeg har selv brugt dem
til fremmedsprogede elever (og danske). De er ikke himmelråbende gode, men
da jeg kan se, du ikke har fået andre konkrete forslag, må disse jo være
bedre end ingenting. Jeg synes, de er en smule besværlige at finde rundt i,
så du skal nok lige have dem hjemme et par dage for selv at øve

"Ny i Danmark" Dansk som fremmed- og andetsprog. Orfeus
"Billedordbog" Orfeus

Gåseagervej 12 8250 Egå
tlf 86 22 99 55

VH BA