Skolejubilæum
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-01-06 00:55

I en sur bøvs på en af mine websider har jeg taget for givet at 'den
slags' ikke forekommer i andre kommunale skoler. Nemlig det at man
flytter en skoles 100-års-jubilæum fra den rigtige dato (1.4.2006) og
fem måneder frem (til 25..8.2006).

Har jeg ret - eller ser man faktisk ofte / af og til den slags i andre
offentlige institutioner?

http://www.grandts.dk/Skolen/oes-foerognu.htm#100

--
Jørgen Grandt
Glan glad og gratis på grandts dk

Fra : Wilstrup

Dato : 09-01-06 08:03

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fem måneder frem (til 25..8.2006).
>
> Har jeg ret - eller ser man faktisk ofte / af og til den slags i andre

Ofte og ofte - men det forekommer da, da en institutions fødselsdag er et
vidt begreb, forstået på den måde at man kan vælge at fejre eller ikke at
fejre det. Det er ledelsen der afgør noget sådant.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-06 09:06

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> man flytter en skoles 100-års-jubilæum fra den rigtige dato (1.4.2006) og
> fem måneder frem (til 25.8.2006).

Du mener vel /flytter tilbage/?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-01-06 09:21

"Per Rønne" skrev:

> Du mener vel /flytter tilbage/?

Jeg ved ikke hvad du mener, men jeg er sikker på du ved hvad jeg mener.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 09-01-06 15:24

Det hænger formodentlig således sammen:

Skolen startede for hundrede år siden (naturligvis) på 1. skoledag i
skoleåret, og så vil man også holde jubilæet på første skoledag i skoleåret
nu 100 år senere.
Pointen er bare, at i gamle dage startede skoleåret d. 1 april, men nu om
dage først i august.

Min kære mand ( f 1951 ) nåede på den måde at gå længere tid i 1.klasse end
jeg, da han gik fra 1 april den ene år til august det efterfølgende år.

VH BA

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-01-06 16:38

Ja, jeg (f 1942) oplevede skiftet, da jeg skiftede fra landsbyskolen til
præliminærskolen. Vi fik 4 klasse forlænget med nogle måneder.
Vi have for øvrigt også sommerskoleordning i landsbyskolen, hvor de store
kun gik i skole mandag og fredag om sommeren, men fra 8-16 om vinteren.
Som tiden dog går.

vh Niels Aage

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-01-06 17:02

Birgitte Abkjær skrev bl.a.:

> [...]
> skoleåret nu 100 år senere.
> Pointen er bare, at i gamle dage startede skoleåret d. 1 april, men nu

Ja og nej. Sådan hænger det ikke helt sammen - ikke i det konkrete
tilfælde. Min skole blev indviet 1.4.1906, og både 25-års-, 50-års- og
75-års-jubilæet blev holdt 1. april. Men fra og med 2005 har den nye
lokale skoleledelse flyttet fødselsdagen fra 1.4. til sidst i august.

I Københavns Kommune ændres skoleåret fra august 1946 at gå fra 1.8. til
31.7., efter at det i mange år (indtil 1919?) havde gået fra 1.4. til
31.3.