Kommareglerne ?
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 18:28

Der kom på et tidspunkt nye kommaregler.
Har prøvet, at sætte mig ind i dem, men er vist bare endt med, at blande nye
og gamle regler sammen.
Har så sagt til vores ældste søn, at jeg ikke kan hjælpe ham med, at sætte
kommaerne rigtigt, da jeg ikke kender de nye regler.
Sønnens lærer siger så, at det nu er de gamle regler, der bruges igen ?
Er reglerne lavet om igen, eller bruger hun bare de gamle regler ?
Hvad bruges herinde af jer, der underviser ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 06-01-06 19:26

> Sønnens lærer siger så, at det nu er de gamle regler, der bruges igen ?
> Er reglerne lavet om igen, eller bruger hun bare de gamle regler ?
> Hvad bruges herinde af jer, der underviser ?

Hej

Det er bare Bertel om igen - ja, altså Haarder.

Man indførte for en del år siden et nyt kommasystem. Det var virkeligt
tåbeligt (efter min mening), og jeg blev heldigvis af bare stædighed og
måske dovensskab ved med at undervise i det gamle. Der blev oven i købet
udgivet nye skr.danskbøger med de nye kommaregler. Man fandt så ud af, at
det alligevel ikke var så godt, blev ikke brugt o.s.v.,så sløjfede man det
og gik tilbage til det gamle (heldigvis). Om der enkelt ændringer i det man
bruger nu, er jeg dog ikke helt sikker på, men hvis I går efter det gamle
system, skulle det nok være OK. Forøvrigt kan man se kommareglerne i
"Retskrivningsordbogen" - den grønne. Og her:
http://www.dsn.dk/kommaregler_haefte.pdf

Håber jeg har sat kommaerne rigtigt

Venlig hilsen Birgitte dansk- og overlærer

Fra : Wilstrup

Dato : 06-01-06 21:31

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> her: http://www.dsn.dk/kommaregler_haefte.pdf
>
> Håber jeg har sat kommaerne rigtigt
>
> Venlig hilsen Birgitte dansk- og overlærer
'
Tja, sprognævnet skriver derom:
De justerede kommaregler er med enkelte undtagelser identiske med
reglerne for traditionelt grammatisk komma. Den afgørende
undtagelse er at det nu som hovedregel er valgfrit om man vil
sætte startkomma, dvs. komma før ledsætninger.'

Myndigheder, virksomheder og andre som har en fælles sprogpolitik,
bør i denne vælge at følge en ensartet praksis med hensyn til brug
af startkomma.

Den officielle danske retskrivning var til at begynde med skolens
retskrivning. Den var den retskrivning som skulle bruges i
undervisningen i skolerne og ved prøver og eksamener. Siden 1948
har også statstjenesten skullet følge denne retskrivning. Og med
retskrivningsloven fra 1997 er kredsen af personer der er
forpligtede til at bruge den officielle retskrivning, udvidet
yderligere.
Retskrivningen skal nu - ud over af skolen - følges af »alle dele
af den offentlige forvaltning, af Folketinget og myndigheder med
tilknytning til Folketinget samt af domstolene«. Det uddybes i
bemærkningerne til lovforslaget, der bl.a. præciserer at den
officielle retskrivning »foruden forvaltningsmyndigheder inden for
statstjenesten« nu også omfatter »den kommunale og amtskommunale
forvaltning«.
Kommunerne mv. har altså måttet sige farvel til deres hidtidige
ret til at skrive som de ville. Men eftersom de - ligesom i øvrigt
privatpersoner og private virksomheder - i praksis har følt samme
forpligtelse over for Retskrivningsordbogen som de dele af
befolkningen der skulle følge den, er der tale om en ændring der
næppe vil blive registreret rundt om på rådhuse og amtsgårde.

Så hvis du underviser i grammatisk komma, må du gerne gøre det,
men det anbefales at man følger de nye kommaregler - og man er som
lærer forpligtet til at følge de anbefalinger, der er givet af
sprognævnet, ellers begår man ulovligheder, som bør påtales.

Nu er der som sagt valgfrihed mellem at følge den "gammeldags"
måde at kommatere på og så den "nye", så der vil ikke være andet
problem end at nogle lærere ikke kender den nye og retter forkerte
kommaer hos børnene og det er ikke i orden.
--
Wilstrup

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 06-01-06 22:07

Wilstrup skrev:

> [...]
> problem end at nogle lærere ikke kender den nye og retter forkerte
> kommaer hos børnene og det er ikke i orden.

Helt enig... Men jeg kender desværre en del lærere, der fejlagtigt ville
rette følgende sætning:

Den lærer der ikke kender reglerne, ville rette denne sætning.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Wilstrup

Dato : 06-01-06 22:57

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:pp2393x03c.ln2@myserver.jtranholm.dk...

> Helt enig... Men jeg kender desværre en del lærere, der
> fejlagtigt ville rette følgende sætning:
>
> Den lærer der ikke kender reglerne, ville rette denne sætning.

Det kribler allerede i mine fingre ...
--
Wilstrup

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 23:30

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den lærer der ikke kender reglerne, ville rette denne sætning.

I den sætning, vil jeg sætte kommaerne sådan her:

"Den lærer, der ikke kender reglerne, ville rette denne sætning."

Er det helt forkert ? Synes at jeg kan huske noget med, at når der og som,
kan byttes om, så skal der være et komma ?

Går ud fra, at det er det grammatiske komma, vores søn lære i skolen. Noget
med udsagnsled og grundled, og så komma imellem, når der er to par ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-01-06 00:30

Buffy skrev:

> [...]
>
> Går ud fra, at det er det grammatiske komma, vores søn lære i skolen. Noget
> med udsagnsled og grundled, og så komma imellem, når der er to par ?

Begge måder er korrekte!!!

Dette er en del af det nye i kommareglerne, at det i visse situationer
er valgfrit at sætte komma foran ledsætninger.

Jeg vil endnu en gang anbefale dig at læse:
http://omatskrive.dk/Tekster/Dansk-komma.htm

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-01-06 16:07

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> er valgfrit at sætte komma foran ledsætninger.
>
> Jeg vil endnu en gang anbefale dig at læse:

Én af de kryptiske sætninger herfra, hvor kommaerne er korrekt placeret, er:

Jeg ville ringe hvis jeg vidste hvad det selskab vi rejste med, hed.

Hvis jeg skulle læse denne sætning, ville jeg nok foretrække:

Jeg ville ringe, hvis jeg vidste, hvad det selskab, vi rejste med, hed.

Men begge måder er korrekte!!!

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 06-01-06 23:10

> [...]
> nogle lærere ikke kender den nye og retter forkerte kommaer hos børnene og

Når du mener den "nye", så mener du ikke den, der før var den nye og
anbefalede, det såkaldte "enhedskomma" formoder jeg? (om den i min seneste
retskrivningsordbog af 1996). Men den gamle ( "traditionelt komma" -
"grammatisk komma") med enkelte fornyelser?

Som et kuriosum vil jeg lige tilføje, at "pausekommaet", som jeg lærte i
gymnasiet (1970-73), nu er helt forkastet.

Det er noget rod!

VH BA

Fra : Wilstrup

Dato : 07-01-06 03:07

> Når du mener den "nye", så mener du ikke den, der før var den
> nye og anbefalede, det såkaldte "enhedskomma" formoder jeg?

Nej!

(om den i min seneste
> retskrivningsordbog af 1996). Men den gamle ( "traditionelt
> komma" - "grammatisk komma") med enkelte fornyelser?

ja!

> Som et kuriosum vil jeg lige tilføje, at "pausekommaet", som jeg
> lærte i gymnasiet (1970-73), nu er helt forkastet.
>
> Det er noget rod!

Ikke enig - pausekommaet var en velsignelse for os, der kunne
formulere os og som ikke skulle besvære os med kryds og bolle - en
metode som ikke altid gav det ønskede resultat - og som i øvrigt
er en noget stereotyp måde at se sætningskonstruktioner på.

Feltanalyse er dog en fornyelse, men stiller større intellektuelle
krav.

Jeg kan leve med den nye komma-metode men jeg bryder mig ikke om
at se gode kollegaer der stædigt fastholder den gamle og giver
eleverne fejl for "kommafejl" som slet ikke er kommafejl.

(ovenstående er dog en "karrikatur" på det nye komma - så sig ikke
at jeg er totalt humorforladt )

--
Wilstrup

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 07-01-06 13:49

> [...]
> som ikke altid gav det ønskede resultat - og som i øvrigt er en noget
> stereotyp måde at se sætningskonstruktioner på.

Grunden til at jeg i gymnasiet valgte at bruge pausekommaet, var af den
samme årsag, som du angiver, men vores dansklærer, som var ualmindelig
dygtigt, måtte belære mig om, at der også var et hav af regler for
pausekommasystemet. Derfor blev resultatet i gymnasiet nærmest et
Birgitte-pausekomma - med et ikke så godt resultat til følge. På seminariet
lærte vi et helt andet system, som jeg har glemt, så jeg blev først ekspert
i det grammatiske komma ved hjælp af elevernes lærebøger og mine egne
studier ved siden af.

VH BA

Fra : Wilstrup

Dato : 07-01-06 16:36

> [...]
først ekspert
> i det grammatiske komma ved hjælp af elevernes lærebøger og mine

Der var ikke et "hav af regler" for pausekommasystemet. Min
dansklærer forsøgte også det trick, men det gav ikke pote, da jeg
havde sat mig grundigt ind i ROs beskrivelse om netop
pausekommaet, så han kom ingen vegne - jeg gik dog med til at
skrive "pausekomma benyttet" ved hver stil, jeg afleverede, og
det var få ting han kunne komme efter hvad angår kommasætningen.

Han mente dog stadigvæk at pausekommaet var et misfoster - jeg er
ikke eng og var det heller ikke den gang - det fik sproget til at
flyde bedre og var en lise for de fleste sprogekvibrillister -
dem, der havde det vanskeligt med sproget, benyttede så grammatisk
komma.
--
Wilstrup

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-01-06 14:07

Wilstrup skrev:

> Jeg kan leve med den nye komma-metode men jeg bryder mig ikke om
> at se gode kollegaer der stædigt fastholder den gamle og giver
> eleverne fejl for "kommafejl" som slet ikke er kommafejl.

Jeg er som sagt ikke dansklærer, men jeg har lige forsøgt at analysere
din sætning og sætte kommaerne korrekt, hvor (,) angiver, at det er et
valgfrit komma. Alle dansklærerne må meget gerne korrigere mine fejl:

Jeg kan leve med den nye komma-metode, men jeg bryder mig ikke om at se
gode kollegaer(,) der stædigt fastholder den gamle og giver eleverne
fejl for "kommafejl"(,) som slet ikke er kommafejl.

Er dette korrekt???

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Wilstrup

Dato : 07-01-06 17:35

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:a1r493xd2f.ln2@myserver.jtranholm.dk...

> [...]
eleverne
> fejl for "kommafejl"(,) som slet ikke er kommafejl.

Jeg overså kommaet før men - det er naturligvis en fejl - der
skulle have været komma før men da de ikke har samme
indledningsord.
Til gengæld er det korrekt at der ikke skal komma før der eller
som.

fra www.dsn.dk
Hovedprincipperne for den foreslåede kommatering er som følger:

Der sættes komma i opremsninger

a.. Han købte sild, ost og mælk.
Der sættes komma ved selvstændige sætningsdele (forklarende og
præciserende tilføjelser)

a.. Endelig nåede vi frem, trætte og glade.
b.. Peter Nielsen, anfører for FCK, lover sejr i returkampen.
c.. Peter Nielsen, der er anfører for FCK, lover sejr i
returkampen.
Der sættes komma mellem helsætninger og mellem sideordnede
ledsætninger

a.. Vinden peb, og tordenen rullede.
b.. At vinden peb, og at tordenen rullede, var ikke til at tage
fejl af.
Der kan sættes komma foran ledsætninger

a.. Jeg ved at han er klog eller Jeg ved, at han er klog.
b.. Jeg sætter mine kommaer som jeg vil eller Jeg sætter mine
kommaer, som jeg vil.
c.. Kender du pigen der står i baren? eller Kender du pigen, der
står i baren?
Der sættes komma efter ledsætninger

a.. Hvis bygningen forlades efter kl. 18, skal porten låses.
b.. Jeg sætter mine kommaer som jeg vil, og gider ikke høre mere
vrøvl eller (jf. regel 4) Jeg sætter mine kommaer, som jeg vil, og
gider ikke høre mere vrøvl.
c.. Pigen der står i baren, er min søster eller (jf. regel 4)
Pigen, der står i baren, er min søster.
Sprognævnet anbefaler at man undlader at benytte regel 4 om komma
foran ledsætninger, dvs. at man som hovedregel undlader at sætte
komma foran at, der, som og hv-ord (hvem, hvad, hvilken, hvornår,
hvorfor osv.) samt underordningskonjunktioner som når, da og
fordi.

Formuleringen under regel 4 skal forstås sådan at den skrivende
bør vælge mellem enten at sætte komma foran ledsætninger eller
lade være, medmindre kommaet er motiveret af regel 2 (der sættes
komma ved selvstændige sætningsdele, herunder parentetiske relat
ivsætninger). Valgmuligheden under regel 4 bør med andre ord gælde
for hele teksten, ikke for dens enkelte kommaer.

Myndigheder, virksomheder og institutioner bør i deres
sprogpolitik vælge mellem enten altid at sætte komma foran
ledsætninger eller helt lade være, medmindre kommaet er motiveret
af regel 2.

Kommaet mellem sideordnede ledsætninger kan dog valgfrit udelades
når ledsætningerne har fælles indledningsord, dvs. når
underordningskonjunktionen er udeladt i den anden (eller en
senere) ledsætning.

Denne valgfrihed gælder uanset om man i øvrigt har valgt at sætte
eller at udelade startkomma:

"Det er et emne som mange kender til(,) men kun få vil tale om. "
--
Wilstrup

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-01-06 18:14

"Wilstrup" <nix@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ivsætninger). Valgmuligheden under regel 4 bør med andre ord gælde
> for hele teksten, ikke for dens enkelte kommaer.

Det ville være nemmere, om sprognævnet valgte at beholde
"gammeldags" kommatering.
Desværre er det heller ikke blevet nemmere for forældre at
vejlede børnene.

Omend "ny" kommatering var temmeligt nemt:
"Sæt kommaer som du har lyst - der er alligevel ingen der véd hvordan de
skal sættes"

/Henning.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-01-06 18:49

Wilstrup skrev:

> [...]
> eller at udelade startkomma:
>
> "Det er et emne som mange kender til(,) men kun få vil tale om. "

Jeg kan desværre stadigvæk ikke forstå dine overvejelser (og jeg er
stadig ikke dansklærer). Det er helt korrekt, at kommaet kan udelades
mellem to sideordnede ledsætninger, men i den pågældende helsætning vil
jeg mene, at både "Jeg kan leve med den nye komma-metode" og "men jeg
bryder mig ikke om at se gode kollegaer" er hovedsætninger... Og imellem
to sideordnede hovedsætninger skal der altid være komma (eller et andet
tegn). De to sidste sætninger "der stædigt fastholder den gamle og giver
eleverne fejl for "kommafejl"" og "som slet ikke er kommafejl" er begge
ledsætninger og kommaerne kan bl.a. derfor udelades.

Min viden om forskellene på hoved- og ledsætninger er desværre begrænset
til "ikke-reglen", men ifølge denne regel er denne helsætning H+H+L+L.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : wilstrup

Dato : 07-01-06 19:11

> [...]
> eleverne fejl for "kommafejl"" og "som slet ikke er kommafejl" er begge
> ledsætninger og kommaerne kan bl.a. derfor udelades.

Det er præcis hvad jeg skriver - og jeg skriver også at der skulle være
komma foran men i min sætning, men den næste sætning jeg så nævner, nemlig

"Det er et emne som mange kender til(,) men kun få vil tale om. ", behøver
vi altså ikke komma.

--
Wilstrup

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-01-06 20:33

wilstrup skrev:
> [...]
>
> "Det er et emne som mange kender til(,) men kun få vil tale om. ", behøver

Det har du naturligvis helt ret i, men i den oprindelige besvarelse
siger du, at "der skulle have været komma før men da de ikke har samme
indledningsord". Og fra denne kommentar konkluderede jeg (muligvis
fejlagtigt), at du betragtede de to første sætninger som ledsætninger,
da denne regel kun er relevant for sideordnede ledsætninger. Kommaet
skal være der, men ikke pga. reglen om, at der sættes komma mellem
sideordnede ledsætninger (undtagen...).

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : wilstrup

Dato : 08-01-06 00:42

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:glh593xr8g.ln2@myserver.jtranholm.dk...

> [...]
Kommaet
> skal være der, men ikke pga. reglen om, at der sættes komma

Jeg udtrykker mig vist lidt uklart - i MIN sætning skal der
skrives komma før 'men' - og i sætningen:
"Det er et emne som mange kender til(,) men kun få vil tale om. ",
behøver vi altså ikke komma. Her gælder det nemlig at de to
sætninger: Det emne som mange kender til (1) men kun få vil tale
om (2) er der tale om at de har samme udgangsord, nemlig ordet
"emne"

Altså omskrevet: "Det emne som mange kender til er et emne som
kun få vil tale om" - bliver til : Det emne som mange kender til
men kun få vil tale om - behøver altså ikke komma.

Når jeg imidlertid skriver i disse grupper, kerer jeg mig ikke så
meget om korrekt tegnsætning som jeg kerer mig om at det bliver
forstået. Ofte anvender jeg tankestreg i stedet for komma. Men det
er kun af vane (jeg hører til "pausekommagenerationen").
--
Wilstrup

--
Wilstrup

Fra : Tom Wagner

Dato : 08-01-06 10:36

> [...]

> sætninger: Det emne som mange kender til (1) men kun få vil tale
> om (2) er der tale om at de har samme udgangsord, nemlig ordet

Jeg synes, du udtrykker dig meget uklart.
Hvad er et udgangsord?

Her er en klar regel: Der skal altid være tegn foran 'men'!

Hilsen Tom

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-01-06 12:48

Tom Wagner skrev:

> Her er en klar regel: Der skal altid være tegn foran 'men'!
>
> Hilsen Tom

Så enkelt er det desværre ikke...

Den konkrete sætning er:
Det er et emne(,) som mange kender til(,) men kun få vil tale om.

Og i denne sammenhæng er det fælles indledningsord "som". Det er her
underforstået, at ledsætningen "men kun få vil tale om" faktisk har
betydningen "men *som* kun få vil tale om" og "som" er derfor
indledningsord i begge sideordnede ledsætninger. Og for sideordnede
ledsætninger med samme indledningsord kan kommaet udelades.

For at gøre det mere forvirrende, kan kommaet også udelades, selvom
indledningsordet mangler i både den første og den anden ledsætning, hvor
den ovenstående helsætning i så fald er:

Det er et emne(,) mange kender til(,) men kun få vil tale om.

Alt dette kan læses på side 22-23 i

Fra : Tom Wagner

Dato : 08-01-06 14:08

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com>

> Så enkelt er det desværre ikke...

> Alt dette kan læses på side 22-23 i
> <http://www.dsn.dk/kommaregler_haefte.pdf>.

Tak!

Jeg ændrer ufortøvet min regel til: Der kan altid sættes tegn foran 'men'.
I pædagogisk sammenhæng vil jeg dog hviske 'skal'!

Jeg citerede fra Gitte Luk: Styr kommaet - korrekt dansk. 1. udg. 1. opl.
2005. Forlaget Ajour Danmarks Journalisthøjskole, idet jeg formodede, at de
netop var ajour.

Hilsen Tom

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-01-06 16:50

Tom Wagner skrev:

> [...]
> 2005. Forlaget Ajour Danmarks Journalisthøjskole, idet jeg formodede, at de

På side 14 i <http://www.dsn.dk/kommaregler_haefte.pdf> kan du også læse
yderligere undtagelser for din oprindelige regel, hvor følgende
sætninger er korrekt kommateret:

Vi ser ikke fjernsyn(,) men læser avis.
Hotellet var billigt(,) men til gengæld også elendigt.
Endelig kom de tilbage, trætte(,) men lykkelige.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-01-06 14:21

Tom Wagner skrev:

> Her er en klar regel: Der skal altid være tegn foran 'men'!
>
> Hilsen Tom

Hvis jeg havde været elev i dag, og min lærer havde insisteret på en
anvendelse af de gamle grammatiske kommaregler, kan du være helt sikker
på, at alle mine afleverede stile ville indeholde kommafejl efter det
grammatiske regelsæt, hvor fejlene ikke er fejl ifølge 'dansk komma'
reglerne.

I min egen folkeskoletid (i 1980'erne) var jeg i høj grad en del af det,
som Thomas Ziehe kalder den kulturelt frisatte generation. Og mine
lærere skulle selv optjene min respekt for dem; og som en del af denne
proces brugte jeg (specielt i matematik) en hel del tid på at sætte mig
ind i nogle teorier, der gik udover folkeskolens pensum. Og fx. i mine
matematiske afleveringsopgaver i både 7., 8. og 9. klasse havde jeg en
grundregel om, at jeg ikke ville løse opgaverne ved anvendelse af de
traditionelle folkeskole-metoder. Alt dette var selvfølgelig bl.a. for
at udfordre mig selv, men i lige så høj grad for at udfordre lærerne...
Jeg havde 3 forskellige matematiklærere i 7., 8. og 9. klasse, og af
disse tre er det faktisk kun én, der viste sig at fortjene min respekt
som matematiklærer, og han var ikke læreruddannet, men var civilingeniør
af uddannelse. Jeg har naturligvis altid respekteret lærerne som
mennesker, men respekten som lærer skal optjenes.

For at komme tilbage til emnet: Som elev i folkeskolen kan du sagtens
kræve, at din dansklærer har sat sig ind 'dansk komma' reglerne...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : wilstrup

Dato : 08-01-06 16:10

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "wilstrup" <nix@invalid.dk> skrev

> Jeg synes, du udtrykker dig meget uklart.
> Hvad er et udgangsord?
>
> Her er en klar regel: Der skal altid være tegn foran 'men'!

Forkert - jeg må henvise til sætningen hos DSN sprognævn - der
skal for det meste komma foran men, men i nævnte sætning er det
valgfrit - også med de gamle kommaregler.
--
Wilstrup

Fra : wilstrup

Dato : 08-01-06 16:12

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "wilstrup" <nix@invalid.dk> skrev

> Jeg synes, du udtrykker dig meget uklart.
> Hvad er et udgangsord?

Emne er IKKE et udsagnord, som jeg i skyndingen fik skrevet - det
er et navneord.

Et udsagnord et et ord der fx udtrykker handling - gå, stå, sove -
etc.

--
Wilstrup

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 06-01-06 19:33

Buffy skrev:
> [...]
> Er reglerne lavet om igen, eller bruger hun bare de gamle regler ?
> Hvad bruges herinde af jer, der underviser ?

Jeg kan heller ikke altid huske kommareglerne, men jeg er heller ikke
dansklærer. Jeg har dog indtryk af, at nogle dansklærere vælger
hovedsageligt at undervise i det grammatiske komma... Men de ny
kommaregler er en smule mere end det grammatiske komma.

Gode links til dette spørgsmål er:
http://www.dsn.dk/nykomidx.htm